Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zand heeft bruine laag.

Lijkt mij een goed idee. Zand begint nu ook groen te worden, dit zou duiden op een te hoog nitraat. Ik vermoed door het grondig schoonmaken van de stenen. Mijn nitraat is nu 1. Is denk dat het een fase is. Ik ga na mijn vakantie beginnen met het zand te vervangen. Nu maar even geen grote veranderingen.
 
Lijkt mij een goed idee. Zand begint nu ook groen te worden, dit zou duiden op een te hoog nitraat. Ik vermoed door het grondig schoonmaken van de stenen. Mijn nitraat is nu 1. Is denk dat het een fase is. Ik ga na mijn vakantie beginnen met het zand te vervangen. Nu maar even geen grote veranderingen.

Wat bedoel je met grondig schoonmaken van stenen?
 
Wat bedoel je met grondig schoonmaken van stenen?

Met een stromingspomp het vuil tussen en in de stenen eruit blazen. Kwam echt veel vuil uit.
 
Ik dacht al dat je de stenen had afgeborsteld. Dit lijkt me geen goed idee. Want dat is vragen om problemen.
Ik zou nu niet veel in het aquarium gaan rommelen. De situatie is toch al instabiel en met te veel gedoe in de bak wordt het nog instabieler.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Het is even stil geweest, maar gisteren toch besloten om het zand eruit te halen. Het begon op flap te lijken met paarse en groene slijm. Aangezien ik geen zin had om veel water te wisselen heb ik met een slang en een filter sok de bodem afgezogen. Gelijk maar weer een power filter geplaatst. Bodem is nu bijna schoon, volgende week de laatste restjes. Waardes vanaag gemeten en nitraat was nu tussen de 2,5 en 5 en po4 blijft nogsteeds 0. Rest van de waardes waren allemaal normaal. Nu maar even kijken of het zo blijft. Ook maar wat biodigest erin gedaan. Ik moet zeggen geen zand ziet er altijd vele malen beter uit dan zand wat bruin of groen is.
20170806_131005.jpg
 
Update,

Vrouw des huizes vond het niet zo mooi zonder zand dus gisteren maar nieuw zand erin gedaan, 10kg koraal zand 2-3mm en 5kg 7-12mm. Belachelijk wit weer :D. Niet alles erin gedaan heb nog een paar kilo over. Inmiddels is mijn po4 0.02 geworden en mijn no3 0. Waarscijnlijk zal de po4 weer zakken door de nieuwe bodem.
20170821_172315[479].jpg
 
Dit ziet er zeker mooi uit ik hoop alleen dat dit ook zo blijft:p
Zo niet haal het er dan niet uit want in je zand leven vele bacterien.
Als je er nu voor zorgt dat je bacterie huishouding op orde blijft / in balans is dan blijft ook je bodem zo goed als wit.
 
Bovenaan