Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

8 dagen na opstart met DSR, PH te laag...

ArneK

Senior Forumlid
Hallo allemaal,

Ik wordt toch wel wat onzeker of het pad juist is... :confused:

Zo'n dag of 8 geleden opgestart met DSR zoutpakket, het aquarium bevat zo'n 640 liter water.
Alles nauwkeurig gedaan, wat bacteriën toegevoegd en zo'n 6 tot 7 kg levend steen in de sump.

Gisteren waren dit een paar waarden:
- zout: 34 ppt
- temp: 26 graden
- KH: 8,9 (Salifert)
- Nitriet: denk zo'n 0,35, vind het niet heel makkelijk exact te bepalen (Salifert)
- Amoniak: <0,15 (Salifert)
- PH: 7,4 (Salifert, gele vlakje)
- Fosfaat: 0,26 (Red Sea)

Wat ik ervan begrijp, hoeft natuurlijk zeker niet te kloppen...:p, is dat het gaat om het vermijden van de opstartpieken...
Ben daarom begonnen met het toevoegen van FE+ om het Fosfaat naar beneden te krijgen.

Maar, is het wel goed wat ik aan het doen ben?
We hebben nog geen bewoning in het aquarium. Moet ik nu ook al de PH gaan sturen??
Kan me bijna niet voorstellen dat ik na 8 dagen al met een doseerpomp aan de slag moet...:rolleyes:

Ik vind het allemaal best wel complex maar ook heel interessant. Heb erg veel geduld en sta achter het DSR concept en de gedachte erachter. Maar ik wil op een gegeven moment wel de grip ontwikkelen om goed bezig te kunnen zijn.
Er ontstonden voor mij al onduidelijkheden toen ik FE+ wild gaan toevoegen.
Wat ik daarvan begreep is dat ik moet starten met 0,96ml en de volgende toevoeging zou dan 1,91ml moeten zijn.
Omdat het Fosfaat volgens mij vrij hoog is het ik de dosering verdubbeld.

Terug naar de PH...
Zou het kunnen zijn dat de PH laag is omdat het "proces" nog niet draait?
Of is er iets anders mis?
 
Beste Arne, wat is je ca?
je kh is goed als nu ook je ca goed is dan klopt je ph meting niet.
kh ph en ca hebben een driehoeksverhouding, jaja ik weet het, Mg doet ook mee.
maar als je kh en ca in orde zijn dan zit je ph ook goed.
meet wel iedere keer op hetzelfde moment van de dag en het liefst rond 1 - 2 uur voor zonsondergang.
succes.
 
Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Ik zou in deze fase zeker nog niet de pH gaan corrigeren. Er gebeurt nog heel veel in de bak. Dingen sterven af bacteriehuishouding moet nog op gang komen enz. Als je de pH echt goed wil meten moet je toch een gecallibreerde pH meter aanschaffen. Ik zou me hier echter in deze fase niet mee bezighouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Natuurlijk, daar is Alex weer... :biggrin:
Bedankt hoor!!!!

Jij ook bedankt Dennis!
Ik ga het direct meten, even m'n koffie opdrinken en dan komen de testsetjes weer op het aanrecht... ;)

---- update ----

Ja Dennis, ondanks dat ik een beginner ben, denk ik er ook zo over.
Voorbeeld: ik heb m'n Red Sea afschuimer vervangen door een Deltec 1456 maar... deze produceert heel veel microbelletjes.
Deltec Duitsland zegt dat dit komt omdat ik nog geen "zeewater" heb maar gewoon "zoutwater"... ;)
Er moet dus nog van alles op gang gaan komen.

Wat me dan wel bezig houd is dat er ook voorbeelden zijn waar men op soortgelijke wijze een aquarium opstart en dan al vrij snel wat bewoners plaatsen.
Is dit nodig voor het "proces" en kan dit met mijn waarden?

De CA heb ik zojuist gemeten: 450 - 455 (Salifert)
De Exp. Date van de Salifert PH test is trouwens 07-2018

Ik baal toch wel van sommige testsetjes, heel eerlijk.
Om goed bij te sturen moet je meting toch ook wel enigszins kloppen, toch?
En m'n aquarium "lezen" is er bij mij ook nog niet bij... :eek: :eek:

Was het trouwens verstandig om Fosfaat bij te gaan sturen met FE+?
 
Natuurlijk, daar is Alex weer... [emoji3]
Bedankt hoor!!!!

Jij ook bedankt Dennis!
Ik ga het direct meten, even m'n koffie opdrinken en dan komen de testsetjes weer op het aanrecht... ;)

---- update ----

Ja Dennis, ondanks dat ik een beginner ben, denk ik er ook zo over.
Voorbeeld: ik heb m'n Red Sea afschuimer vervangen door een Deltec 1456 maar... deze produceert heel veel microbelletjes.
Deltec Duitsland zegt dat dit komt omdat ik nog geen "zeewater" heb maar gewoon "zoutwater"... ;)
Er moet dus nog van alles op gang gaan komen.

Wat me dan wel bezig houd is dat er ook voorbeelden zijn waar men op soortgelijke wijze een aquarium opstart en dan al vrij snel wat bewoners plaatsen.
Is dit nodig voor het "proces" en kan dit met mijn waarden?

De CA heb ik zojuist gemeten: 450 - 455 (Salifert)
De Exp. Date van de Salifert PH test is trouwens 07-2018

Ik baal toch wel van sommige testsetjes, heel eerlijk.
Om goed bij te sturen moet je meting toch ook wel enigszins kloppen, toch?
En m'n aquarium "lezen" is er bij mij ook nog niet bij... :eek: :eek:

Was het trouwens verstandig om Fosfaat bij te gaan sturen met FE+?
Ja een aquarium moet wel eerst ff opgang komen net zoals een afschuimer. Die microbellen dat kan best met een paar weken over zijn. ff in de gaten houden. Fe+ kun je wel gebruiken. Hier zijn ook weer verschillende benaderingen in. Je laat de algen en wieren opkomen tijdens de opstart en op die manier exporteer je je fosfaat of je gaat het geforseren en fosfaat naar beneden dringen met ijzer. Persoonlijk zou ik tijdens de opstart minimaal ingrijpen en fe+ beperkt houden tot circa 0.05 ppm/dag. Maar dat is mijn mening. Het kan op beide manieren als je maar weet wat je doet [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ja Dennis, ondanks dat ik een beginner ben, denk ik er ook zo over.
Voorbeeld: ik heb m'n Red Sea afschuimer vervangen door een Deltec 1456 maar... deze produceert heel veel microbelletjes.
Deltec Duitsland zegt dat dit komt omdat ik nog geen "zeewater" heb maar gewoon "zoutwater"... ;)
Er moet dus nog van alles op gang gaan komen.
Ik heb mijn Deltec deze morgen opgestart en deze geeft ook nog maar alleen microbelletjes. Er valt ook nog niets af te schuimen in het begin ;). Geen zorgen om maken!
 
Bedankt Dennis... :)

Hadden hier nog uit een ver verleden een elektronische PH meter, snel schoongemaakt en geijkt met PH4,00 en PH7,00...
Nog helemaal in orde... Wie wat bewaard die heeft wat :biggrin:

PH van het aquarium blijkt nu dus 7,65 te zijn...
Nog steeds aan de lage kant volgens mij.

Hebben we hier misschien te weinig afvalstoffen??
Bacteriën zijn middels levend steen en flesjes toegevoegd.
Mocht dat inderdaad zo zijn, mag er dan al iets in de bak?

Ik vraag dit niet omdat ik haast heb want dat heb ik niet, wil het alleen zo goed mogelijk doen... :eek:
 
die deltec gaat nig wel stoppen met microbubbels.

mijn deltec deed dit destijds ook, en werd terug gedrongen naar minimaal na de indraai periode.

ik had de 1455 (zelfde body mar dan met aquabee ipv jebao pomp)
 
Ja, ik verwacht inderdaad dat dat beter gaat worden. Dennis zijn nieuwe afschuimer doet ook hetzelfde, dat geeft de burger weer moed... ;)
 
Stromingspompen wel een beetje omhoog mikken, zodat je goede gasuitwisseling hebt het oppervlak. komt goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
De grote vraag blijft: wat te doen met de lage PH...
Momenteel geen inwoners in de bak... is dat het probleem??
 
Ik lees dat je 6 a 7 kg levend steen ingebracht hebt op 650 liter water. Heb je ook ander materiaal, bijvoorbeeld dood steen ingebracht. Want bacterien hechten zich aan het steen. Met zo weinig steen ga je namelijk nooit een goede bacterie huishouding krijgen. Of dat de oorzaak van je lage ph is weet ik niet.
 
Jawel, heb zo'n 45-50kg Caribsea South Seas Base Rock in het aquarium liggen... ;)
Daarbij nog 10L Siporax in de sump.

Heb net het Nitraat gemeten, is de laatste dagen flink gestegen, is nu 50 (Salifert).
Zou dit de nitraatpiek al zijn?
 
No3 50 hoeft nog geen piek te zijn, maar je hoopt het wel ;)

Heb je al je stadion lampen aan? Licht verhoogd ook je ph.
 
He Alex... :biggrin:

Yep, alle lampen branden, zijn nu net op de nachtstand gegaan.
Branden momenteel zo'n 10 uur per dag, weet niet of dat okay is...

Ik vraag me alleen steeds af of ik nu iets moet doen en of hetgeen ik doe het beste is.
Pieken vermijden, zoals Glenn schrijft bij full DSR, is volgens mij al niet gelukt.
Algen heb ik (nog) niet, ben wel erg benieuwd wat nu de volgende stap is of zou moeten zijn...

---- update ----

Ik vraag me af of ik, omdat ik met bacteriën uit een flesje ben opgestart, niet al sneller een paar vissen moet plaatsen om de bacteriën te voeden...

Hier wordt zoiets ook beschreven: https://youtu.be/e4BKjB1S1JY
 
Jawel, heb zo'n 45-50kg Caribsea South Seas Base Rock in het aquarium liggen... ;)
Daarbij nog 10L Siporax in de sump.

Heb net het Nitraat gemeten, is de laatste dagen flink gestegen, is nu 50 (Salifert).
Zou dit de nitraatpiek al zijn?

Dan heb je ongeveer wel genoeg steen.

wat betreft je hoge nitraat en fosfaat, dit kun je verwijderen met bijvoorbeeld nopox. Ik zou absoluut geen vissen of koralen toevoegen, zeker omdat je nog nitriet en amoniak meet. Bacterien leven ook van je nitraat en fosfaat, lekker nat afschuimen nadat je afschuimer ingedraaid is.
 
Ah, bedankt... :)
Ik zou het jammer vinden als ik met een leuk clubje bacteriën (uit een flesje) gestart ben, dat er niets van over blijft omdat ze niets te eten krijgen, de stumpers... :(
 
Ik vraag me af of ik, omdat ik met bacteriën uit een flesje ben opgestart, niet al sneller een paar vissen moet plaatsen om de bacteriën te voeden...
Gebruik je de mature kit van Red Sea nog? Want daar zit een flesje bij dat dient als voeding voor de bacteriën ?.
 
Ja Dennis, daar ben ik nog mee bezig... ;)
Morgen nog even een flesje oppikken.
 
Hi Arne,

Je draait DSR, waarom voeg je dan niet de Carbon V/S toe van DSR toe?

Als je DSR succesvol wilt toepassen dan moet je je wel aan de richtlijnen van DSR houden en geen andere producten gaan gebruiken.

Carbon V/S is ook voeding voor bacteriën.
Gebruik de speciale carbon calculator hiervoor.
Aangezien je nog in de opstart zit en geen dieren in je bak hebt kan je versnelde opbouw gebruiken.

De calculator vind je hier. http://dsrreefing.com/carbonvs30/
 
Bovenaan