Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beluchtingskamer en overige ontwerpzaken

Boudewijnk

Senior Forumlid
Ik begrijp dat als je een dynamico systeem heb, dat je er dan toch nog niet helemaal ben. Zo zou je ook nog een beluchtings kamer moeten hebben? Ik zou graag wat fotos willen zien van een compleet dynamico systeem, d.w.z. niet alleen het systeem maar met name ook al het extra wat nodig is. Dus o.a. de beluchtings kamer.
En waar b.v. de verwarming zit.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Klopt helemaal!
Hier wordt niet heel veel over verteld. Ben op een open dag geweest en dan wordt dit vluchtig verteld terwijl het best wel belangrijk is. Zou hier zelf ook wel wat meer details over willen zien / lezen.
Er was een voorbeeld voorhanden die geshowd werd. Deze 'kamer' kan toegevoegd worden aan de overloop (wel los hiervan, maar als extra compartiment zeg maar). Mijn inziens is dit alleen toepasselijk voor aquarianen die gaan starten met een bak en een bak laten maken zodat hier direct rekening mee gehouden kan worden.

Misschien op de beurs aankomend weekend de stand eens bezoeken :)?
 
Hier een voorbeeld van ombouw bestaande bak,heb in de sump een vak wat fungeert als bubbelkamer, op foto 1zie je van boven af de sump met in het midden refigium, links hier van een vak met bubbels(veel) hier komt ook het schone zuurstofarme water vanuit dymico in. rechts staat opvoer naar aquarium en overloop naar Dymico

IMG_4521.jpgIMG_4039.jpgIMG_3203.jpgIMG_3205.jpg
 
Hier een voorbeeld van ombouw bestaande bak,heb in de sump een vak wat fungeert als bubbelkamer, op foto 1zie je van boven af de sump met in het midden refigium, links hier van een vak met bubbels(veel) hier komt ook het schone zuurstofarme water vanuit dymico in. rechts staat opvoer naar aquarium en overloop naar Dymico

Bekijk bijlage 467148Bekijk bijlage 467149Bekijk bijlage 467150Bekijk bijlage 467151

Moghe D.,

ik heb je systeem gezien, maar vraag me af of het zo duidelijk genoeg is voor iedereen.
Bijgevoegd een foto en een schetsje (als t lukt). Wellicht dat het zo nog duidelijker is?
Bekijk bijlage Dymico beluchting.pdf20161120_161039.jpg
 
Dus als ik het goed begrijp heb je een sump met refigium, beluchtingskamer en een dymico draaien op 1 systeem ?



Hier een voorbeeld van ombouw bestaande bak,heb in de sump een vak wat fungeert als bubbelkamer, op foto 1zie je van boven af de sump met in het midden refigium, links hier van een vak met bubbels(veel) hier komt ook het schone zuurstofarme water vanuit dymico in. rechts staat opvoer naar aquarium en overloop naar Dymico

Bekijk bijlage 467148Bekijk bijlage 467149Bekijk bijlage 467150Bekijk bijlage 467151
 
Ok, duidelijke schets, dat je een sump mee laat draaien voor je beluchting, verwarming en eventueel fosfaat absorber vind ik logisch, ik zou het niet anders gedaan hebben.

Maar met welk doel heb je er nog een refugium bij ?


Klopt, hierbij een schematische tekening van hoe de waterstromen lopen.
Bekijk bijlage 467251
 
Toen ik nog een berlin systeem had ik het refugium snachts belicht om PH Drop op te vangen en om Dokters te voeren. Nu heeft het de zelfde functie + dat er veel beestjes in zwemmen die niet afgeschuimd worden en ik dus kan afhevelen en loslaten in t aquarium.

Daarnaast kan ik in t refugium vissen introduceren en laten wennen en stekken in kwijt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Duidelijke uitleg :)topjes


Toen ik nog een berlin systeem had ik het refugium snachts belicht om PH Drop op te vangen en om Dokters te voeren. Nu heeft het de zelfde functie + dat er veel beestjes in zwemmen die niet afgeschuimd worden en ik dus kan afhevelen en loslaten in t aquarium.

Daarnaast kan ik in t refugium vissen introduceren en laten wennen en stekken in kwijt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoeveel liter / uur beluchting is het advies van Dymico? Een JBL setje met luchtsteen zijn er in vele smaken te krijgen. Waar moet ik voor een 600 liter bak aan denken?
 
Ik kan me voorstellen dat het refugium ook nog eens extra helpt bij het verwerken van het CO2 uit het Dymico filter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Om mijn ph boven de 8 te krijgen in de bak in de winter heb ik 2 luchtpompen draaien mistral 3000 die met 2 grote lucht blokken veel kleine belletjes in het beluchtings vak generen.Een pomp zuigt water uit de bak en pompt dit water in het beluchtings vak in bovenaan.(beluchtingsvak is open onderaan)In dit vak ligt zo nodig rowafos.De airpomp is bij mij niet voldoendeHet beluchtingsvak begint als eiwitafscheider te werken bij onvldoende doorstroom..Ik las dat andere dymico gebruikers er wel 4 luchtstenen in hebben hangen.
 
Dit is een heel oud topic, even stof afblazen. vdp1: welke versie van de Dymico heb je dan? Met de nieuwere versie (inmiddels ook al een aantal jaren in de handel) heb jhe geen beluchtingskamer in het aquarium meer nodig.
 
Het betreft een dymico 700a zonder sump dus.Ga 2 airlifts installeren die water in het beluchtings vak brengt op de rowa want beluchting onder actieve kool in het beluchtingvak doet deze drijven .
 
Bovenaan