Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verversen en toevoegen vanaf de opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik Caris

Senior Forumlid
Mijn advies over het toevoegen van elementen in relatie tot waterwissels verdeeld in 4 fases vanaf de opstart :


Fase-1 (+/- 0 tot 2 maanden)

Hiermee bedoel ik dus de fase bij opstart waarbij er nog geen koraal of vis aanwezig is. Bij deze fase is het belangrijk om zoveel mogelijk ongewenste stoffen af te voeren. Ongewenste stoffen kunnen zijn, nutriënten (nitraat, fosfaat, nitriet en ammoniak) maar ook stoffen afgegeven door techniek, leidingwerk, kit, lijmen en zelfs glas (elementen zoals o.a. zware metalen). Voer in deze periode grote en veel waterwissels uit van 10% tot 20% per week. Doel van de waterwissels in deze fase is dus het afvoeren van ongewenste stoffen. Maak je over het opstarten van de bacteriecultuur niet zo een zorgen, dat gaat vanzelf, jij moet zorgen dat je de ongewenste stoffen uit de bak haalt. In deze fase is water wisselen en afschuimen het belangrijkste wat je moet doen en bepaald tevens het moment waarop je kan door gaan naar fase-2. Opstarten van de bacterie cultuur is iets van 2 a 3 weken en dus niet de beperkende factor van hoelang deze fase duurt. Geen waterwissels in deze fase is voor mij absoluut not done.
Verder is er nog geen verbruik dus je hoeft nog niets toe te voegen.


Fase-2 (+/- 2 tot 6 maanden)


Hiermee bedoel ik de fase waarop de eerste koralen en vissen ingebracht worden (liefst gelijktijdig en in de juiste verhouding). De waterwissels kunnen terug gebracht worden naar 20% per maand (ofwel de gebruikelijke 10% per 2 weken). Verbruik van elementen is nog steeds zo laag dat het in deze fase nog steeds niet nodig is om iets te voegen en dat dus alles nog netjes op peil gehouden kan worden dmv de waterwissels. Doel van de waterwissels in deze fase is dus nog steeds ongewenste stoffen afvoeren en daarbij komt dan het toevoegen van nieuwe elementen die verbruikt zijn.


Fase-3 (+/- 6 tot 12 maanden)

Dit is de fase waarin het koralen en vissen bestand flink uitgebreid is en de groei erin begint te komen. Blijf 20% per maand water wisselen. Het is ook nu noodzakelijk geworden om ook de CA, KH en MG extra aan te vullen omdat deze meer verbruikt worden dan dat je met de waterwissels kan toevoegen. Maak voor aanvang van deze fase dus een keuze tussen balling (merk/fabricaat is niet belangrijk) of kalkreactor en neem deze in deze fase in gebruik. De micro elementen worden nog steeds voldoende op peil gehouden door de waterwissels. Hoofddoel van de waterwissel in deze fase is dus nog het toevoegen van de micro elementen.


Fase-4 (+/- minimaal 1 jaar na opstart)

Met deze fase bedoel ik de fase dat de bak grotendeels gevuld is met koralen en vissen en dat de groei er goed inzit bij de koralen. De micro elementen gaan nu een rol spelen omdat ze niet meer voldoende door waterwissels aangevuld kunnen worden. Maak een keuze op welke manier je de micro elementen je wilt gaan toevoegen (of zoals het hier op het forum genoemd wordt : kies een methode). Als je het aandurft zou je kunnen overwegen om in deze fase de waterwissels te minimaliseren of zelfs achter wegen te laten, zoals dit in sommige methodes gehanteerd wordt. Dit zou ik echter alleen doen als je genoeg ervaring hebt zodat je tijdig kan zien aan je bak of je wellicht toch moet ingrijpen, heb je die ervaring niet maak het jezelf dan niet lastig en blijf gewoon 10% tot 20% per maand wisselen. In plaats van ervaring zou een ICP analyse hierbij ook kunnen helpen. Bij een volgroeide bak en het juist toevoegen van micro en macro elementen, en voldoende ervaring om signalen uit de bak te kunnen oppikken zou een waterwissel van 2% of zelfs nog minder per maand voldoende moeten zijn. Doel van de waterwissel vanaf deze fase is dan nog een cumulatie van ongewenste stoffen over langere periode voorkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan