Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gele Acropora's

Zeker interessant. Waar herkennen we dan een "echt" geel koraal aan ? Zijn er zichtbare verschillen ?
 
Duidelijk , lijkt mij dan dat de "echte" gele niet bestaat.
 
Echt niet :confused: Dus er bestaan geen gele steen koralen die van nature in gezonde toestand ook geel horen te zijn :confused:

Interessant dit ......


Duidelijk , lijkt mij dan dat de "echte" gele niet bestaat.
 
@tim: een Acro kan onder stress geel worden. Geldt het omgekeerde ook in alle gevallen: een gele Acro is gestresst?

Plaatje van internet van de befaamde "Picachu":

Pikachu.jpg

Gestresst, stervend koraal of "kleurecht" (onder de juiste waterparameters)?
 
@tim: een Acro kan onder stress geel worden. Geldt het omgekeerde ook in alle gevallen: een gele Acro is gestresst?

Wat was er eerder .. De kip of 't ei:confused:
 
Het is een hele tijd geleden dat ik met Eshan hier eens over gepraat hebt en hij gaf aan dat bepaalde koralen alleen geel worden of blijven onder een bepaalde verlichting. Als de verlichting veranderd zal ook de kleur van het koraal langzaam veranderen. Of het koraal als het geel is niet gezond is laat ik in het midden. Ik weet wel dat er mensen gele koralen in de bak hebben die een geweldige poliepexpansie laten zien en ook groeien. Dan ben ik geneigd om te zeggen dat als een koraal zich niet lekker voelt laat ie geen poliepen zien en groeien doet ie helemaal niet lijkt me.

Grt Marco
 
Interessant stukje. Geeft een andere kijk op (sommige) gele koralen.
 
Zeker interessant. Waar herkennen we dan een "echt" geel koraal aan ? Zijn er zichtbare verschillen ?

Hoi Erik, er zijn koraalsoorten die geel en gezond zijn. Denk bv. aan Turbinaria mesenterina en Porites cylindrica.

Duidelijk , lijkt mij dan dat de "echte" gele niet bestaat.

Echt gele Acropora's bestaan denk ik wel, maar het is wel opletten als je ze tegenkomt. Daar ging mijn stukje over, naast wat verrijking.

Echt niet :confused: Dus er bestaan geen gele steen koralen die van nature in gezonde toestand ook geel horen te zijn :confused:

Interessant dit ......

Gele steenkoralen bestaan dus wel, zie boven, maar gele Acropora's kunnen geel zijn door stress (in elk geval door te hoge temperaturen).

@tim: een Acro kan onder stress geel worden. Geldt het omgekeerde ook in alle gevallen: een gele Acro is gestresst?

Plaatje van internet van de befaamde "Picachu":

Bekijk bijlage 465604

Gestresst, stervend koraal of "kleurecht" (onder de juiste waterparameters)?

Dit is een hele mooie Anthony! Ik denk dat er wel gezonde en gele Acropora's zijn, maar die lijken zeldzaam.

Het is een hele tijd geleden dat ik met Eshan hier eens over gepraat hebt en hij gaf aan dat bepaalde koralen alleen geel worden of blijven onder een bepaalde verlichting. Als de verlichting veranderd zal ook de kleur van het koraal langzaam veranderen. Of het koraal als het geel is niet gezond is laat ik in het midden. Ik weet wel dat er mensen gele koralen in de bak hebben die een geweldige poliepexpansie laten zien en ook groeien. Dan ben ik geneigd om te zeggen dat als een koraal zich niet lekker voelt laat ie geen poliepen zien en groeien doet ie helemaal niet lijkt me.

Grt Marco

Hoi Marco, hier ben ik het mee eens. Zo heb ik Erik van Dijk een knalgele Turbinaria gegeven, die onder zijn (meer blauwe) lamp fluogroen werd. De gele kleur bereikte het koraal alleen onder plasmaverlichting, met minder blauw en meer rood in het spectrum. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dan ook dat veel koralen meer groene pigmenten maken wanneer ze meer blauw licht ontvangen. Dit is mogelijk een bescherming tegen het hoog-energetische blauwe licht; het groene pigment zet het blauwe licht namelijk om in minder schadelijk groen licht (fluorescentie). Nu is blauw licht heel nuttig en belangrijk voor koralen en hun zooxanthellen, maar teveel blauw licht kan schadelijk zijn.

Interessant stukje. Geeft een andere kijk op (sommige) gele koralen.

Dank je Bjorn.
 
Bovenaan