Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

sporenelementen

scrub29

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

ik ben nu 9 weken aan het draaien zonder waterwissel maar het is me niet helemaal duidelijk of ik mijn bak nu "arm" aan het maken ben. ik voeg nu geen sporenelementen, buiten amino c, toe en vraag me af of ik dit wel zou moeten gaan doen en zo ja welke?
wie heeft hier ervaring mee?
wie voegt welke (merk) elementen toe?


alvast bedankt,

groet,

Eugene
 
Beste Eugene, inderdaad je water kan steeds armen aan voedingstoffen.
Ik weet niet wat je in je bak hebt zitten.
Alleen vissen, niet zoveel aan de hand po4 en no3 in de gaten houden.
Bij koralen moet je gaan testen welke elementen er verbruik worden zoals FE-I-Mn-Mg-Ca-K-Sr-B.
Als je dit weet dan weet je ook welke voedingstoffen je toe moet gaan voegen.

Op dit forum wordt hier heel veel over geschreven.
 
Hoi Alex, heb veel sps en lps, de enige waarde die minder was volgens Triton was Mn en sr. Sr heb ik inmiddels weer verhoogt en na meeting gisteren zat ik op 10. Mn heb ik niet en moet ik nog bestellen. Ik laat volgende maand een nieuwe Triton test doen om te kijken wat ik heb verbruik.

Thx grt Eugene


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Alex, heb veel sps en lps, de enige waarde die minder was volgens Triton was Mn en sr. Sr heb ik inmiddels weer verhoogt en na meeting gisteren zat ik op 10. Mn heb ik niet en moet ik nog bestellen. Ik laat volgende maand een nieuwe Triton test doen om te kijken wat ik heb verbruik.

Thx grt Eugene


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoi,
Voor Mn (mangaan) kun je beter gaan voor een dagelijkse dosis. Er zijn verschillende merken die dit aanbieden. Mangaan zul je niet snel als waarde boven 0 terugvinden in een triton test aangezien. Dit niet echt een stabiel is in onze bakken
groeten
Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Hallo,

ik ben nu 9 weken aan het draaien zonder waterwissel maar het is me niet helemaal duidelijk of ik mijn bak nu "arm" aan het maken ben. ik voeg nu geen sporenelementen, buiten amino c, toe en vraag me af of ik dit wel zou moeten gaan doen en zo ja welke?
wie heeft hier ervaring mee?
wie voegt welke (merk) elementen toe?


alvast bedankt,

groet,

Eugene
In dsr heb je niet meer nodig dan de stoffen aagegeven in de calculator
Www.dsrreefing.com/calculators

Maak niet de fout om stoffen uit meerdere methodes te gaan combineren, als je zelf de materie nog niet beheerst. Blijf bij 1 programma of stap volledig over, dat bespaart je veel ergernis.



Happy Reefing, GlennF
 
Hoi Glenn dsr bevalt me prima de kleuren op mijn koralen zijn nog nooit zo intens geweest. Ik wist alleen niet wat er buiten de standaard (ca/kh/fe/i/mg/amino/ sr/k/Mn.) nog meer nodig was om te te voegen.

Thx voor alle reacties

Groeten Eugene


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Glenn dsr bevalt me prima de kleuren op mijn koralen zijn nog nooit zo intens geweest. Ik wist alleen niet wat er buiten de standaard (ca/kh/fe/i/mg/amino/ sr/k/Mn.) nog meer nodig was om te te voegen.

Thx voor alle reacties

Groeten Eugene


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Stick to it.
Never change a winning team.

Als er problemen zijn weet je me altijd te bereiken, want ik heb een open lijn met mijn gebruikers.
Door goed te luisteren naar terugkoppeling verbeter ik de beleving en toegankelijkheid voor jullie.

Happy Reefing, GlennF
 
Uit persoonlijke ervaring als je alen kleine stekjes koraal heb zal dat niet veel doen nog aan elementen slurpen uit je water. Maar naarmate je bak groeit beginnen der wat elementen minder te worden dit is in elke bak anders!!!!!!bij mij bijvoorbeeld gooi ik me suf aan magnesium puur omdat de kalk algen lekker aan het huizen zijn . Bij een ander de CA en bij de volgende de K en een andere weer de KH. Blijf meten en vul lekker aan wat nodig is.
 
Uit persoonlijke ervaring als je alen kleine stekjes koraal heb zal dat niet veel doen nog aan elementen slurpen uit je water. Maar naarmate je bak groeit beginnen der wat elementen minder te worden dit is in elke bak anders!!!!!!bij mij bijvoorbeeld gooi ik me suf aan magnesium puur omdat de kalk algen lekker aan het huizen zijn . Bij een ander de CA en bij de volgende de K en een andere weer de KH. Blijf meten en vul lekker aan wat nodig is.

Juist !
- Elk aquarium heeft een eigen dynamiek
- Dit dynamiek varieert naarmate de bak zich ontwikkeld.
- Door meten en aanvullen volg je het dynamiek op de voet.
- Dit dynamiek kan nooit gevolg worden met vaste receptuur.
- Het succes van de methode hangt dus geheel af van de implementen hiervan.
- wijk niet af en volg de reeds gedocumenteerde adviezen op.
- heb je vrees voor een bepaald product en sta je niet geheel achter het gebruik hiervan, kies dan een andere methode.
- Het met een halve been erin stappen is funnest voor het eindresultaat. Een succesvol sps bestand zonder waterwissel.
- DSR Fe+, DSR CarbonVS en de powerfilter zijn fundamentele onderdelen.
- op de doseerpomp horen standaard de volgende DSR stoffen KH+, (Ca+ Sr+), Fe+, I+


Happy Reefing, GlennF
 
Hoi Glenn,

Met je zin op de doseerpomp horen standaard de volgende ...

Ligt dat niet een beetje aan wat he verbruikt?
Ik heb bv geen fe+ maar juist po4 op de pomp sr ben ik nog uit aan het testen hoeveel ik verbruik.

i is volgens mij zo weinig wat ik verbruik volgens Triton zat ik verl te hoog dus ik wacht even een weekje met meten!

Groet,

Eugene


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Glenn,

Met je zin op de doseerpomp horen standaard de volgende ...

Ligt dat niet een beetje aan wat he verbruikt?
Ik heb bv geen fe+ maar juist po4 op de pomp sr ben ik nog uit aan het testen hoeveel ik verbruik.

i is volgens mij zo weinig wat ik verbruik volgens Triton zat ik verl te hoog dus ik wacht even een weekje met meten!

Groet,

Eugene

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sr kun je samenvoegen met de Ca dosering, deze zitten aan elkaar verbonden dan.

Je hebt gelijk over Fe+ of Po4+.
Mijn 4 kanalen op mijn doseer zijn inderdaad Kh+ Ca&Sr Po4+ en I+.
de overige 3 zijn Fe Trace en Carbon VS en No3+ de 8e is nog leeg.
 
Bovenaan