Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De RSR 250 Deluxe van Dennis

De exacte waarden doen er nu niet veel meer toe maar zoals het inzetten van de "cleaning crew" zoals zij beschrijven, tja dat ging bij mij niet vanwege de afwijkende waarden.
Ik heb ook amper algengroei, ja de achterwand is wat glibberig maar meer ook niet.

Zoals ik al zei heb ik dit verder maar naast me neergelegd en ga nu bijsturen met de DSR calculator, ben benieuwd.
Snap het wel dat je het niet meer gebruikt dan. Dat van die 'cleaning crew' neem ik ook wel met een korreltje zout. Ik was van plan om de 21 dagen af te maken en pas daarna de eerste lagere dieren in te brengen (wanneer de waardes al even stabiel zouden zijn). Ook heb ik mijn verlichting niet branden, dit ga ik pas doen na 14 dagen ongeveer. Dan elke dag een uurtje meer tot ik op het einde van de rit aan mijn 12uur durende schema zit.

Jij bent al full DSR gegaan dus is het misschien inderdaad best dat je dan ook alle producten van DSR gebruikt. Zelf ben ik er nog niet uit welke 'methode' ik later ga gebruiken dus ik kan nog een beetje experimenteren met verschillende merken. Gebruik het zou van Colombo :biggrin:.

Tijd brengt raad!
 
Ik had blijkbaar nog een grote impact onderschat.. Namelijk de hoeveelheid water er verdampt wordt.
Het raam staat eigenlijk zo goed als de hele dag open en dan is er geen enkel probleem maar in de nachturen wanneer het raam dicht is, ja dan loopt het water s'morgens van het dakraam naar beneden. Hier in het appartement is er nog geen verplichte ventilatie voorzien dusja..

Hebben we maar een luchtontvochtiger gekocht en laten deze enkele uurtjes draaien in de nachturen. Zal al een hele hoop schelen :biggrin:.
 
Update:

Tijd voor nog eens een kleine stand van zaken. We zijn nu 6 dagen aan het draaien op zoutwater en hebben er een meetrondje opzitten. @ArneK bij mij kloppen de waardes ook totaal niet die ik zou moeten hebben van de Mature Pro Kit. Gisteren een nitriet gemeten van 1,5ppt terwijl er op de handleiding staat dat dit zo goed als 0 zou moeten zijn. Soit een overzichtje van de waardes na de eerste waterwissel van 10% die gisteren is gebeurd:
- Zout: 34ppt
- PH: 8,2
- KH: 14
- NO2: 1,5ppt

De NO2 is wel gestegen sinds de laatste meting dus er gebeurd wel iets in mijn bak. Voor de rest zit ik nog altijd met een dik past mist in de bak.
20161202_153021.jpg 20161202_153029.jpg
Ik ben sinds eergisteren gestopt met het toevoegen van de Red Sea's NO3-PO4x en deze morgen heb ik 1/3de van de biopellets uit de reactor gehaald. Hopelijk klaart het hiermee een beetje op. Van de afschuimer moet ik ook niet al teveel verwachten die staat maar wat te pruttelen als een potje soep op een laag vuurtje.. Pomp staat vol open en waterhoogte staat ingesteld dat het net niet uit de overloop stroomt. Verlichting brand nog steeds niet daar ga ik volgende week mee beginnen, elke dag een uurtje meer tot ik op mijn 12uur durende schema uitkom.

Aangezien ik niet zoveel in de bak kan doen voor de rest op dit moment heb ik me dan maar bezig gehouden met alles netjes in mijn kastje te steken.
20161202_153038.jpg
Lekker overzichtelijk met al de controllers op 1 plaats. Seneye ligt ook klaar om geïnstalleerd te worden, moet enkel nog een SWS bestellen zodat ik ten alle tijden de bak een beetje in het oog kan houden als ik niet thuis ben.

Dat was het dan weer voor deze keer! De Mature Pro Kit zegt dat ik binnen 2 dagen de eerste lagere dieren mag inbrengen, dat 'advies' gaan we maar wijselijk naast ons neerleggen ;).

Tot de volgende!
 
Geduld is altijd lastig bij een opstart he ;)
Maar het gaat de goede kant op zo te zien. Leuk om te volgen.
Ik heb zelf net ook een RSR 250 neergezet maar die staat nog droog.

Hoe bevallen de Hydra's? Ik was van plan een lichtkap te maken om mijn Coralcare in op te hangen maar ik vind de open bovenkant nu toch wel erg mooi staan. Heb je veel last van strooilicht in de kamer?
 
Laatst bewerkt:
Geduld is altijd lastig bij een opstart he ;)
Maar het gaat de goede kant op zo te zien. Leuk om te volgen.
Ik heb zelf net ook een RSR 250 neergezet maar die staat nog droog.

Hoe bevallen de Hydra's? Ik was van plan een lichtkap te maken om mijn Coralcare in op te hangen maar ik vind de open bovenkant nu toch wel erg mooi staan. Heb je veel last van strooilicht in de kamer?
Geduld is lastig ja, zeker als het lijkt alsof er niks veranderd maar zal wel goed komen naarmate de tijd :biggrin:.

De Hydra's zijn heel gebruiksvriendelijk in mijn ogen en ik vind ze heel prettig werken. Heb wel last van strooilicht in de kamer maar niet zo erg dat het me stoort. Ze hangen ongeveer een 20cm boven het water. Maar ik denk dat er een soort railsysteem bestaat zodat je de armaturen dichter tegen het wateroppervlak kan hangen.

Veel succes met jouw RSR!
 
Update:

Ik heb er net een meetronde opzitten om alles eens netjes op een rijtje te zetten. Gisteren heb ik de biopellets verwijderd en enkele dagen geleden ben ik ook gestopt met de dosering van NO3+PO4x van Red Sea omdat ik last had van een bacteriebloei.
Nu zijn we ongeveer iets meer dan een dag verder en de mist is mooi aan het verdwijnen. Hij is nog niet volledig weg maar toch al bijna. Heb alleen wel veel microbubbels in de bak door mijn afschuimer die blijkbaar nog moet indraaien. Er zit wel een 'bubbletrap' maar blijkbaar vinden bepaalde microbubbels toch de weg erdoorheen de tank in. Heb nu voorlopig de pomp van afschuimer minder gezet. Hij schuimt toch nog niets af dus maakt eigenlijk niet zoveel uit, zullen het vanzelf wel zien wanneer hij goed begint te werken.
20161205_184204.jpg

- Zout: 34ppt
- PH: 8,2
- KH: 14
- NO2: 1,5 ppm
- NO3: 40 ppm
- PO4: 0,031 ppm

Ik ga nu niks meer toevoegen aan de bak en hem gewoon met rust laten tot zondag. Dan ga ik nog eens een 10% waterwissel uitvoeren en nog een keer meten.

Tot de volgende!
 
Update!

Vandaag zijn we 2 weken verder sinds het begin en de tweede waterwissel van 10% is een feit.
Ik heb niks meer toegevoegd deze week, heb de bak gewoon laten draaien.
Meetronde van vandaag leverde volgende resultaten op in vergelijking met verleden week:

WaardenWeek2.png

NO2 is mooi aan het zakken, NO3 heeft een nog hogere waarde aangenomen en het PO4 is volledig tot de 0 gegaan (gemeten met de Hanna ULR checker).
Weet niet goed wat ik nu moet doen met deze waarden. Zou ik het licht al langzaam opbouwen? Ben bang dat ik met deze hoge NO3 waarde een algen explosie ga krijgen in de bak. Ik heb hier nog biopellets en de Red Sea NO3-PO4x, misschien moet ik een van de 2 nog maar eens proberen. Met hele kleine hoeveelheden dat ik niet weer een bacteriebloei krijg.
Adviezen?

Verder heb ik de stroming aangepast. De RW-4 is nu meer naar het wateroppervlak gericht en vormt nu een team met de RW-8 in W1 modus. Eerst had ik de RW-4 meer naar beneden gericht met een constante flow. Ik heb het nu veranderd zodat de stroming meer tegen het glas beukt en zo naar onder toe gaat.

De afschuimer begint héél langzaam grotere bellen te produceren. Voor de rest is er niet veel veranderd. Ben nog altijd aan het wachten op mijn Seneye SWS. Wanneer ik deze heb ontvangen (ik hoop volgende week) ga ik hem aansluiten en hebben we er weer een leuk speeltje bij. Heb ik onmiddellijk een meer accurate PH & Temperatuur meting dan ik nu heb.

Zo dit was het dan alweer voor deze update. Ik ga de bak nu terug gewoon een hele week met rust laten en terug meten volgende week zondag. Wat ik met het licht ga doen dat weet ik nog niet, wacht nog enkele dagen. Misschien komen er mensen met advies.

Tot de volgende!
 
Gaat de betere kant op Dennis.
Je no2 moet naar 0
Je no3 krijg je alleen naar beneden als je po4 hebt, dus stop/verminder je ml even met je biopellets en zorg dat je po4 waarde weer naar 0.04 krijgt.
Je licht moet je gewoon vol laten draaien zoals je het straks wil hebben.
 
Gaat de betere kant op Dennis.
Je no2 moet naar 0
Je no3 krijg je alleen naar beneden als je po4 hebt, dus stop/verminder je ml even met je biopellets en zorg dat je po4 waarde weer naar 0.04 krijgt.
Je licht moet je gewoon vol laten draaien zoals je het straks wil hebben.
Hey Alex,

Het gaat inderdaad de goede kant op.
We wachten weer een weekje af en hopelijk zitten we volgende week op 0 NO2. Wanneer we dan de week erna nog altijd 0 hebben kan ik misschien al eens beginnen denken aan de eerste lagere dieren.

Ben al een week gestopt met de pellets en NO3-PO4x. Ik denk dat mijn fosfaat naar 0 getuimeld is door de bacteriebloei. Ga nog doorgaan met elke week 10% water te verversen en de week voor ik de eerste lagere dieren introduceer doe ik een 20% wissel. Dit zal hopelijk het NO3 naar een aanvaardbare waarde brengen.

Ok ik zal vanaf morgen de verlichting de volle 12u laten branden zoals ik gepland heb. Bedankt!
 
Ik blijf maar last hebben van de bacteriebloei in de bak.. Het was even een beetje beter (lees nog altijd aanwezig maar iets minder). Maar sinds ik mijn licht aan heb gedaan begin deze week wordt het gewoon met de dag terug erger.
Ik heb al 2 weken niks meer aan de bak toegevoegd, de pellets zijn er al 2 weken uit. Snap dus niet vanwaar ze blijven komen.

Afschuimen, thja die werkt nog altijd niet zoals het moet. Wanneer ik hem vol open zet met waterstand op hoogste dan loopt hij wel een beetje over maar is het zo nat dat de beker binnen enkele uurtjes vol zit met wit water. Nu heb ik sinds gisteren er een powerfilter ingehangen maar of dit gaat helpen is maar de vraag. Kan het maar proberen werkt het niet dan is het maar zo.

Laatste redmiddel zal een uv lamp worden.
 
Geduld, meer heb je echt niet nodig. Wat je kan doen is een bolletje cheatomorpha linum in je aquarium en af en toe een beetje voer in je bak.
- je bacteriecultuur gaat zich aanpassen aan een bepaalde belasting (voer) en wordt niet beïvloed door middelen die dit in de war schoppen (biopellets / no3-po4x)
- cheatomorpha linum zal je no3/po4 omlaag brengen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Geduld, meer heb je echt niet nodig. Wat je kan doen is een bolletje cheatomorpha linum in je aquarium en af en toe een beetje voer in je bak.
- je bacteriecultuur gaat zich aanpassen aan een bepaalde belasting (voer) en wordt niet beïvloed door middelen die dit in de war schoppen (biopellets / no3-po4x)
- cheatomorpha linum zal je no3/po4 omlaag brengen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Je hebt gelijk wat het geduld betreft maar wanneer ik erover lees kom ik altijd tegen dat het normaal binnen enkele dagen vanzelf weg trekt. Ik zit er ondertussen al 3 weken mee. Het is nog niet weg geweest. Mijn verwarming heeft elke 3 tot 4 dagen een wit jasje. De hele sump ligt al vol met grote witte vlokken.

Gaat het niet nog erger worden wanneer ik er voer ingooi? Dan hebben ze nog meer stikstof om te vermenigvuldigen?
 
Je hebt gelijk wat het geduld betreft maar wanneer ik erover lees kom ik altijd tegen dat het normaal binnen enkele dagen vanzelf weg trekt. Ik zit er ondertussen al 3 weken mee. Het is nog niet weg geweest. Mijn verwarming heeft elke 3 tot 4 dagen een wit jasje. De hele sump ligt al vol met grote witte vlokken.

Gaat het niet nog erger worden wanneer ik er voer ingooi? Dan hebben ze nog meer stikstof om te vermenigvuldigen?
wit jasje.. vlokken? Klinkt als neerslag (percipitatie).... is het hard of gelei-achtig?ik heb zelf wel eens neerslag meegemaakt door een te laag Mg gehalte.. het lijkt me stug.. mar ik vraag het even voor de zekerheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
wit jasje.. vlokken? Klinkt als neerslag.... is het hard of gelei-achtig?ik heb zelf wel eens neerslag meegemaakt door een te laag Mg gehalte.. het lijkt me stug.. mar ik vraag het even voor de zekerheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
9f7776081498f10ece05ce97b42c27fe.jpg


Ik weet niet of het duidelijk is maar deze zijn van de verwarming afgekomen. Ze zijn eerder geleiachtig dan echt hard. Beetje zoals schilfers die van je hoofd kunnen komen maar dan groter 😃.

Hoe kan ik neerslag uitsluiten? Mijn Ca en Mg eens meten? Als die te laag zijn is het neerslag?

Alvast bedankt!
 
9f7776081498f10ece05ce97b42c27fe.jpg


Ik weet niet of het duidelijk is maar deze zijn van de verwarming afgekomen. Ze zijn eerder geleiachtig dan echt hard. Beetje zoals schilfers die van je hoofd kunnen komen maar dan groter 😃.

Hoe kan ik neerslag uitsluiten? Mijn Ca en Mg eens meten? Als die te laag zijn is het neerslag?

Alvast bedankt!
Het zit zo. kH & Ca trekken elkaar aan.. en samen vormen ze kalk. Daarom kan je deze niet mengen en niet tegelijkertijd doseren. Mg zorgt ervoor dat ze gescheiden blijven.. is je Mg te laag.. dan kan je kH & Ca blijven toevoegen, maar zal het neerslaan op je heater, pomp of in de vorm van een sneeuwstorm door je bak.. weet je je Mg?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Ken je de videos van BRS? Dit is week 29 van de serie "52 weeks of reefing":
https://youtu.be/Keu12vKZNXM

Bij 10 min en 3 sec wordt dit uitgelegd.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zit zo. kH & Ca trekken elkaar aan.. en samen vormen ze kalk. Daarom kan je deze niet mengen en niet tegelijkertijd doseren. Mg zorgt ervoor dat ze gescheiden blijven.. is je Mg te laag.. dan kan je kH & Ca blijven toevoegen, maar zal het neerslaan op je heater, pomp of in de vorm van een sneeuwstorm door je bak.. weet je je Mg?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duidelijke uitleg, bedankt!
Er ligt wel een beetje 'sneeuw' op de bodem. Misschien heeft er een beetje neerslag plaats gevonden toen ik het zout in de bak heb gedaan?

Ik heb net mijn Mg even gemeten, deze is 1400ppm (salifert). Lijkt mij in orde te zijn. Mijn KH is 14 en mijn Ca was 490ppm toen ik deze voor het laatst gemeten heb. Dus dan zou ik in principe neerslag kunnen uitsluiten?
 
Duidelijke uitleg, bedankt!
Er ligt wel een beetje 'sneeuw' op de bodem. Misschien heeft er een beetje neerslag plaats gevonden toen ik het zout in de bak heb gedaan?

Ik heb net mijn Mg even gemeten, deze is 1400ppm (salifert). Lijkt mij in orde te zijn. Mijn KH is 14 en mijn Ca was 490ppm toen ik deze voor het laatst gemeten heb. Dus dan zou ik in principe neerslag kunnen uitsluiten?
Met een kH van 14 verbaast het mij niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Ken je de videos van BRS? Dit is week 29 van de serie "52 weeks of reefing":
https://youtu.be/Keu12vKZNXM

Bij 10 min en 3 sec wordt dit uitgelegd.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Met een kH van 14 verbaast het mij niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Die video series ken ik. Maar ik ben iemand die alles een paar keer moet lezen/kijken anders is het teveel in een keer. Zal dit weekend nog eens tijd maken om enkele afleveringen te kijken.
Heb de voorbije weken elke week 20l water ververst om de KH naar beneden te krijgen maar heeft nog maar weinig effect gehad.
Ik ga morgen 40l verversen en de KH eens meten van het aangemaakte water. Op de emmer staat KH 9 maar voor de zekerheid toch maar even meten zodat ik weet dat ik niet voor niets aan het verversen ben. Het is ook een goede manier om mijn NO3 naar beneden te krijgen want die was verleden week 50ppm.

Dus ik ga morgen gewoon die grotere wissel uitvoeren en maandag nog eens meten hoe het gesteld is met alles. Kan ik morgen ook gelijk maar eens de bodem van de sump schoonmaken zodat die vlokken eruit zijn. Powerfilter gooi ik er dan ook meteen uit, vangt mooi het zweefvuil uit de bak maar de bacteriën die blijven lekker zitten.
 
Bovenaan