Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blijvend fosfaat nitraat probleem

Enerzijds te arm draaien idd en te arm aan diversiteit van organismen .
Zet eens wat concurrenten in van dino's , bv. diverse planktonstammen .
Die eten zolang ze in aanwezig zijn een deel van de voeding van je dino's mee op .
Maar dat moet je dan wel volhouden en dus zelf kweken , anders herval je uitendelijk weer naar de oude situatie .
 
Laatst bewerkt:
Die caliendrum heeft een flinke klap gekregen. Ik ben bang dat de witte stukken verloren zijn..

Ja deze heb ik een aantal weken geleden zo gekocht, kan zoiets door zetten of kan het ook zo blijven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb je de caliendrum zo groot gekocht? Zo ja dan kan zijn dat die in jou bak kapot gaat omdat het centrum simpelweg niet goed wordt verlicht (wellicht daarom een toename van de zoöxanthellen). Met de blackout als laatste schop... caliendrum is bijna niet stuk te krijgen is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Ja deze heb ik zo gekocht , dus het hoeft niet door te zetten ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb destijds ook dino's gehad en heb bestreden met Phyco ex. toch kwamen dino's weer terug. Ik heb toen fosfaat gehalte blijvend verhoogd en dat bleek bij mij succesvol te zijn, fosfaat was voordien vaak niet meetbaar met Hanna.

Zie ook linkje naar Duitse bak, ook hier was fosfaat verhogen de oplossing

http://www.meerwasser-potsdam.de/?page_id=2446

Interessant ! En tot welke waarde heb jij dan je gehalte verhoogd? En daarna altijd zo gehouden ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja deze heb ik zo gekocht , dus het hoeft niet door te zetten ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee hoor hoeft helemaal niet. Sterker nog.. weefsel kan teruggroeien over het skelet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Nee hoor hoeft helemaal niet. Sterker nog.. weefsel kan teruggroeien over het skelet.
Theoretisch wel. In de praktijk valt dat bij deze soort (en verwanten) erg tegen. Ik denk dat dit koraal een grote klap heeft gehad door de instabiliteit en de behandeling met gif tegen de algen. Met wat geluk stopt het afsterven en blijft de buitenkant van de kolonie gezond. Op een gegeven moment ontkom je er niet aan dergelijke grote stukken op te breken in kleinere delen, de binnenkant sterft vroeg of laat af. Dit is overigens niet anders dan in de natuur.
 
Theoretisch wel. In de praktijk valt dat bij deze soort (en verwanten) erg tegen. Ik denk dat dit koraal een grote klap heeft gehad door de instabiliteit en de behandeling met gif tegen de algen. Met wat geluk stopt het afsterven en blijft de buitenkant van de kolonie gezond. Op een gegeven moment ontkom je er niet aan dergelijke grote stukken op te breken in kleinere delen, de binnenkant sterft vroeg of laat af. Dit is overigens niet anders dan in de natuur.
Een vergevingsgezind koraal is mijn ervaring. Dit stukje was 2 cm een paar jaar geleden en heeft alles overleefd wat er is gebeurd in de bak (ook wat bleke stukken door onderbelichting)
0b4e26364d1d333becd937cbe09c4566.jpg


Ik hoop dat het goed komt met je caliendrum

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Een vergevingsgezind koraal is mijn ervaring. Dit stukje was 2 cm een paar jaar geleden en heeft alles overleefd wat er is gebeurd in de bak (ook wat bleke stukken door onderbelichting)


Ik hoop dat het goed komt met je caliendrum
Mooie kolonie Tim en inderdaad een makkelijke sps-soort. Maar de afsterving van de binnenste delen van de kolonie herstellen in het aquarium vrijwel nooit.
 
Net thuis gekomen en zag ke mooie babyblauwe acro die al bruing was voor de helft wit is gewonnen!!! Pff begin nu echt te balen , goed komen gaat het maar hoop dat het hier bij blijft
Foto voor en na
e94265c422d18033b9b94add7ba9ba1c.jpg
6356f19b8c822902caca91fb65a70390.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Net thuis gekomen en zag ke mooie babyblauwe acro die al bruing was voor de helft wit is gewonnen!!! Pff begin nu echt te balen , goed komen gaat het maar hoop dat het hier bij blijft
Foto voor en na
Heel zonde, maar niet vreemd. Koralen houden niet zo van dergelijke grote schommelingen.

Ik snap dat je 'snel' resultaat wil, maar weinig dingen die snel gaan in de zeeaquaristiek zijn goed... Nogmaals: dit is mijn advies:
Je meet geen nitraat/fosfaat omdat het wordt opgenomen door de algen.

Wat ik zou doen:

- zorg er voor dat je afschuimer zo goed mogelijk draait
- spoel het diepvriesvoer wél uit
- filter preventief over kool
- vergroot de stroming in je bak
- doe af en toe een 'cycloon': met een pomp blaas je dan al het vuil (en ook de algen) van je stenen af. Enkele dagen voor je dit doet, doe je in het filter nieuwe (goed uitgespoelde) filterwatten om zo het vuil (en de algen) weg te vangen. Ik zou de komende tijd enkele keren per week zo'n cycloon doen. Als de bak eenmaal schoner begint te worden kun je de frequentie hiervan omlaag schroeven.

Daarnaast kan een lichte inzet van Rowaphos ook helpen. Bij het afsterven van de algen komt voldoende fosfaat vrij om je over een tekort aan beschikbare fosfaat geen zorgen te hoeven maken.
 
Heel zonde, maar niet vreemd. Koralen houden niet zo van dergelijke grote schommelingen.

Ik snap dat je 'snel' resultaat wil, maar weinig dingen die snel gaan in de zeeaquaristiek zijn goed... Nogmaals: dit is mijn advies:


Daarnaast kan een lichte inzet van Rowaphos ook helpen. Bij het afsterven van de algen komt voldoende fosfaat vrij om je over een tekort aan beschikbare fosfaat geen zorgen te hoeven maken.

Inderdaad Tanne , dit advies volg ik al de geruime periode en blijf hiermee even door gaan . Dinoflaggelaten zijn echt de ergste in ze soort , bah!!! Als ze eind deze week nog niet terug zijn gekomen had Arie me rowacarbon geadviseerd en dan ga ik ook weer beginnen met Triton . Klopt het als je bacteriën toe hebt gevoegd dat hierdoor koralen van in gaan staan? kan ik deze acro er al beter uithalen?

Me waardes weer gemeten en net als de laatste meting geen verandering .
Kh 8
Ca 430
Mg 1480
Po4 0,02
No3 5-10




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inderdaad Tanne , dit advies volg ik al de geruime periode en blijf hiermee even door gaan . Dinoflaggelaten zijn echt de ergste in ze soort , bah!!! Als ze eind deze week nog niet terug zijn gekomen had Arie me rowacarbon geadviseerd en dan ga ik ook weer beginnen met Triton . Klopt het als je bacteriën toe hebt gevoegd dat hierdoor koralen van in gaan staan? kan ik deze acro er al beter uithalen?

Me waardes weer gemeten en net als de laatste meting geen verandering .
Kh 8
Ca 430
Mg 1480
Po4 0,02
No3 5-10




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je waardes zijn het probleem niet. Wel dat de bak nog niet stabiel was, daarbij heeft het gif geen goed gedaan aan de situatie. Inderdaad is het een lastig algje, dus ik begrijp je zorg. Toch denk ik dat je met meer geduld verder komt. Ik hoop dat je de situatie onder controle krijgt.
 
Ik was even nieuwsgierig hoe het bij jou nu staat?
Bij mij heeft 21 dagen dino-x in ieder geval niet geholpen.
Doe nu om de dag de cycloon van Tanne en filter over kool, maar die zooi blijft terugkomen.
 
Bij mij is het tot op heden nog niet terug gekomen . Ben wel een groot aantal koralen verloren . Paar die echt uit de voet helemaal wit werden en die er echt uit moeten . Ook bijvoorbeeld een knal paarse montiplaat die nu gewoon bruin is en een millepora die totaal geen poliep expansie heeft ( is vlak voor de dino uitbraak erin gegaan dus heb ik ook nog niet gezien )

Kan zo montiplaat nog paars worden of is dat vaak een verloren strijd?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
phycoex, dinoxal...steeds lees je hetzelfde na gebruik....heel wat koraal gaat dood.

Tuurlijk als het echt niet anders kan dan is het erop of eronder, en dit is de eenvoudigste weg...met grof geschut werken.
Maar het kan ook anders, duurt alleen veel langer, en je moed zakt in de loop der tijd in je schoenen.
Ik ben na dinoxal ellende overgestapt op een andere methode.
Silicarbon ingezet voor het silicaat overschot dat uit het zand komt.
Wierenfilter als voedselconcurent
Koralenzucht A balance, Cyanoclean en Coralsnow.....dat laatste mengde ik bij elkaar conform voorschrift, liet het een uurtje in de beker staan en daarna doseerde ik het met een pipet in het zand.
De dag erna hetzelfde maar nu voegde ik het toe aan de stromingspomp.
In de bodem toevoegen deed ik 5 x, daarna niet meer.
In het water toevoegen deed ik 2 maanden, nu na 6 maanden nog maar 1 per week.

Ook nu ( je denkt en hoopt dat alles achter de rug is) zou ik je adviseren om de coralsnow mix te gaan toepassen.
 
Update 19-11
Nog geen dino's terug gelukkig . Wel aantal koralen verloren in het begin en is nu acorpora hyacint bijgekomen. Na de kuur vorige week heb ik van special blend bacteriën toegevoegd en morgen weer toevoegen want dan is het dag 8.
Merk alleen dat me ruiten nu echt in 1 dag groen zijn . Komt dit door de bacteriën?
7ea98efede8583f0e76bace9ceb06ac9.jpg

3b59151fbb1fb1553e6151e0c0dd76a3.jpg


Vandaag heb ik me 2 wekelijkse wissel gedaan van 50 liter zeewater uit de zeebaak van aquacompleet.
Me waardes zijn inprincipe nog goed maar omdat ik de laatste tijd zo bezig was heb ik het zoutgehalte niet in de gaten gehouden . Deze was 1026 en nu 1021. Hoeveel zout moet ik aanmaken om dit te corrigeren, 38 gram in 1 liter is 35 promille maar hoe zit het met een correctie?

Wil alleen me nitraat wel naar beneden hebben .
No3 4 Mg/L
Po4 0,06
Mg 1410
Ca 420
Kh 8








Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je waardes zijn het probleem niet. Wel dat de bak nog niet stabiel was, daarbij heeft het gif geen goed gedaan aan de situatie. Inderdaad is het een lastig algje, dus ik begrijp je zorg. Toch denk ik dat je met meer geduld verder komt. Ik hoop dat je de situatie onder controle krijgt.

Update 19-11
Nog geen dino's terug gelukkig . Wel aantal koralen verloren in het begin en is nu acorpora hyacint bijgekomen. Na de kuur vorige week heb ik van special blend bacteriën toegevoegd en morgen weer toevoegen want dan is het dag 8.
Merk alleen dat me ruiten nu echt in 1 dag groen zijn . Komt dit door de bacteriën?
7ea98efede8583f0e76bace9ceb06ac9.jpg

3b59151fbb1fb1553e6151e0c0dd76a3.jpg


Vandaag heb ik me 2 wekelijkse wissel gedaan van 50 liter zeewater uit de zeebaak van aquacompleet.
Me waardes zijn inprincipe nog goed maar omdat ik de laatste tijd zo bezig was heb ik het zoutgehalte niet in de gaten gehouden . Deze was 1026 en nu 1021. Hoeveel zout moet ik aanmaken om dit te corrigeren, 38 gram in 1 liter is 35 promille maar hoe zit het met een correctie?

Wil alleen me nitraat wel naar beneden hebben .
No3 4 Mg/L
Po4 0,06
Mg 1410
Ca 420
Kh 8








Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Groene (en/of bruine) aanslag op de ruiten wordt veroorzaakt door algen. De één moet elke dag poetsen, de ander slechts 2x per week.

Des te lager nitraat (en fosfaat bij voorkeur onmeetbaar) des te minder snel de ruiten aanlaaien, des te minder je moet poetsen.
Dacht al dat ik het ergens had gelezen op het forum. topjes
 
Je nitraat is toch prima zo? Naar een no3 van 4 wil ik ook toe werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Gister een week na de kuur is het nog niet terug en heb ik er weer zand in gedaan en wat is dat weer mooi !!!!

Vandaag kwam ik thuis en ja hoor zie een al een bruin vlekje en je ziet dat me zand is verkleurd . Het is niet meer wit zit een bruinige , rozige gloed op [emoji35]. Is dat normaal als je net zand er in heb gedaan? Het zand is met osmosewater uitgespoeld btw .
83dae227d960b996435ebc4f7ee91990.jpg
efa1da05d1f04d477babe11a172fb01f.jpg
ca02bbd1c0866b68cf731b85544a3818.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan