Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blijvend fosfaat nitraat probleem

Hey Remi hoe staat het er nu voor met de dino/kiezelalg?
Het ging niet goed , gelukkig nog geen koraal verloren!!
In samenspraak met de lfc hebben we een 72 uur black out geprobeerd als laatste natuurlijke middel en het heeft helaas niet geholpen. Ik zit nu in dag 2 met de kuur van Phycoex en hopen dat het hier allemaal goed meegaat .
Even gestopt met doseren van Triton core7 en me Kh is iets gezak nu naar 7,8. Fosfaat is nu 0,008 en nitraat 1 ppm dus die is wel wat hoog volgens mij.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het ging niet goed , gelukkig nog geen koraal verloren!!
In samenspraak met de lfc hebben we een 72 uur black out geprobeerd als laatste natuurlijke middel en het heeft helaas niet geholpen. Ik zit nu in dag 2 met de kuur van Phycoex en hopen dat het hier allemaal goed meegaat .
Even gestopt met doseren van Triton core7 en me Kh is iets gezak nu naar 7,8. Fosfaat is nu 0,008 en nitraat 1 ppm dus die is wel wat hoog volgens mij.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fosfaat en nitraatwaardes lijkt mij niets mis mee hoor.
Grtz Jack
 
Het ging niet goed , gelukkig nog geen koraal verloren!!
In samenspraak met de lfc hebben we een 72 uur black out geprobeerd als laatste natuurlijke middel en het heeft helaas niet geholpen. Ik zit nu in dag 2 met de kuur van Phycoex en hopen dat het hier allemaal goed meegaat .
Even gestopt met doseren van Triton core7 en me Kh is iets gezak nu naar 7,8. Fosfaat is nu 0,008 en nitraat 1 ppm dus die is wel wat hoog volgens mij.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Poeh dat klinkt niet best. Bij is het net zo gelopen. Ik ben gestart met dino x, dit lijkt aan te slaan maar gaat niet van harte. Gelukkig ook geen koralen verloren maar helaas wel wat vissen. Ook mijn wieren hebben het zwaar maar dat is een bijwerking van dino x las ik. Zelf heb ik 2 keer 48 uur licht uit gedaan en zag het toen echt verminderen. Ik hoop dat dit bij jou ook gaat helpen. Vandaag ben ik de derde sessie zonder licht gestart om de plaag definitief uit te schakelen. Duimen maar weer.
 
Gisteren heb ik een fosfaat en nitraat test gedaan. Po4 onmeetbaar met RedSea en No3 0,30. Zo laag zijn ze bij mij in 1,5 jaar tijd nog nooit geweest. Zou dit het gevolg of juist de oorzaak kunnen zijn van de algen? Jouw waarden waren ook erg laag toch Remi?
 
Ik ga hier even mee op de kar springen. Ik lees namelijk veel over dat PO4 & NO3 nauwelijks meetbaar zijn wanneer er veel algen aanwezig zijn in de bak. Aangezien die het PO4 & NO3 uit het water halen alvorens het te meten valt.

Is het dan misschien geen idee om te meten wanneer het volledig duister is in de bak? Algen werken toch via fotosynthese en hebben licht nodig. Wanneer het duister is lijkt het mij toch dat ze niet of nauwelijks stoffen verbruiken in het aquarium.
 
Het 1e vak in mn sump is voor wier. Daar hangt een eenvoudige groeilamp boven.. ik voer 3x per dag.. bolletje wier wordt 24/7 belicht: groeit de pan uit en alg in de bak verdwijnt.. waardes: no3 0.25 & po4 0.03. Ik denk (zeker weten doe ik het niet) dat het wier mn in sump stopt met groeien bij deze waardes.. hierdoor blijf er nog wat po4/no3 over voor de koralen.
Misschien een idee? Geen black-out, chemicaliën of andere methode meer nodig... gewoon een bolletje cheatomorpha [emoji5]
08a6d46fe84a3a8e5ebf3abf0b0c9ebd.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
@Remi, hoe staat het bij jouw ervoor?

Bij mij is de heeft de black-out in combinatie met dino x goed geholpen op het eerste gezicht. Gisteren heeft de verlichting weer vol aan gestaan en heb nog geen dino's terug zien komen.
 
Ik heb nu een week gedoseerd en het is weg , ben gister begonnen met me verlichting weer aan te zetten op een wat lager percentage. Vanochtend 50 liter natuurlijk zeewater verwisseld . Ik zag op een steen wel wat luchtbelletjes dus hoop niet dat het terug komt . Aantal koralen kleuren bruinig , zoals een mooie acro die baby blauw was. Ik heb eigelijk allemaal kleine Kooraaltjes maar 1 grote caliendrium van zo'n 20 cm bolvorm die was heel mooi maar zie dat hij wat wit wordt dus hoop dat deze het overleeft. Hier ze je de verschillen
Me waardes zijn
Po4 0,02
No3 2 Mg/L
Mg 1360
Ca 430
Kh 8

Weet iemand wat de reden is van het bruin kleuren en of de kleur nog terug komt?
c3eba55f6cb8fcf1f3ab4869b328082f.jpg
13bdfc8fbbe386613713013d1597957e.jpg
7f8279abf336119885fa2e09f6db8745.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En kan ik nu al weer beginnen met me Triton dosering omdat dit een voedingsbron voor de dino's waren en met de kuur niet mocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tip voor gebruik hana checker:
vul twee cuvettes met water, gebruik een als blanco=0 meting, de ander waar je het reagens in doet..
meet volgens voorschrift en meet nog 1 keer en zet de checker op 0 met de blanco en meet nog een keer
mijn ervaring zegt dat die tweede keer meten betrouwbaarder is
 
Tip voor gebruik hana checker:
vul twee cuvettes met water, gebruik een als blanco=0 meting, de ander waar je het reagens in doet..
meet volgens voorschrift en meet nog 1 keer en zet de checker op 0 met de blanco en meet nog een keer
mijn ervaring zegt dat die tweede keer meten betrouwbaarder is
 
Zodra je zeker bent dat je geen bruine troep meer ziet verschijnen.
Je zegt zelf dat je wat luchtbelletjes ziet, dit kunnen evengoed gewoon wat algjes zijn, maar... mijn ervaring met dino's is wel degelijk dat ze toen terug aan het komen waren.
fyi: Dino's zullen nooit uit je bak verdwijnen. Ik durf zelfs te zeggen dat iedereen wel iets van dino's in zijn bak heeft. (zonder dino's zou er ook geen leven zijn in de oceaan. :p)

De kunst nu, is om je dino populatie onder controle te houden dmv andere bacteria.
Als ik jou was zou ik wat bacs toevoegen. (ook al zeggen verschillende personen hier op fora dat dit alleen maar is om de handelaar zijn zakken te vullen!)

Het is nu nog te vroeg om met toevoegingen te beginnen.
Waarom doe je dit eigenlijk al? Ik geloof dat jij je bak ongeveer gelijk bent gestart met mijn nieuwe bak - zelf voeg ik nog helemaal niets toe buiten waterwissels.

Zoals ik al eerder had aangehaald ergens in dit topic, was een overzichtje hoe ik het heb aangepakt.

Kortom, persoon x zal weer iets anders zeggen dan persoon y.
Ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het heb aangepakt en hoe ik het heb kunnen oplossen. Alles ligt er ook aan welke 'strain' van dino je in je bak hebt zitten. De 1 is al wat agressiever dan de ander.

Heb je die dingen al onder een microscoop bekeken?
 
Zodra je zeker bent dat je geen bruine troep meer ziet verschijnen.
Je zegt zelf dat je wat luchtbelletjes ziet, dit kunnen evengoed gewoon wat algjes zijn, maar... mijn ervaring met dino's is wel degelijk dat ze toen terug aan het komen waren.
fyi: Dino's zullen nooit uit je bak verdwijnen. Ik durf zelfs te zeggen dat iedereen wel iets van dino's in zijn bak heeft. (zonder dino's zou er ook geen leven zijn in de oceaan. :p)

De kunst nu, is om je dino populatie onder controle te houden dmv andere bacteria.
Als ik jou was zou ik wat bacs toevoegen. (ook al zeggen verschillende personen hier op fora dat dit alleen maar is om de handelaar zijn zakken te vullen!)

Het is nu nog te vroeg om met toevoegingen te beginnen.
Waarom doe je dit eigenlijk al? Ik geloof dat jij je bak ongeveer gelijk bent gestart met mijn nieuwe bak - zelf voeg ik nog helemaal niets toe buiten waterwissels.

Zoals ik al eerder had aangehaald ergens in dit topic, was een overzichtje hoe ik het heb aangepakt.

Kortom, persoon x zal weer iets anders zeggen dan persoon y.
Ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het heb aangepakt en hoe ik het heb kunnen oplossen. Alles ligt er ook aan welke 'strain' van dino je in je bak hebt zitten. De 1 is al wat agressiever dan de ander.

Heb je die dingen al onder een microscoop bekeken?

Ja of course , zijn onder de microscoop bekeken en was erg duidelijk helaas. We hadden eerst een black-out gedaan van 72 uur maar mocht niet baten en het werd zo erg dat we echt actie moesten ondernemen met Phycoex . Ik heb nog een half flesje bacto start van Colombo , zal ik die in 1 x doen voor een goede bacterie stoot of gewoon de wekelijks dosering van 20 ml ?

Hoop echt dat me caliendrium het overleeft . Is bruin verkleuring een tekort aan licht van de kuur ?
a507774ca00426c626ad1677c9e17262.jpg
27d4a3611c7c72a2c7cec5b15a8be252.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
doseren zoals aangegeven staat op het flesje. niet ineens doen :)
Geen ervaring met colombo, Special blend gebruik ik meestal.

Bruin worden van SPS kan gelinked zijn aan te weinig licht of teveel aan No3 en PO4...of een combinatie dus...
 
Ik heb destijds ook dino's gehad en heb bestreden met Phyco ex. toch kwamen dino's weer terug. Ik heb toen fosfaat gehalte blijvend verhoogd en dat bleek bij mij succesvol te zijn, fosfaat was voordien vaak niet meetbaar met Hanna.

Zie ook linkje naar Duitse bak, ook hier was fosfaat verhogen de oplossing

http://www.meerwasser-potsdam.de/?page_id=2446
 
Ik heb destijds ook dino's gehad en heb bestreden met Phyco ex. toch kwamen dino's weer terug. Ik heb toen fosfaat gehalte blijvend verhoogd en dat bleek bij mij succesvol te zijn, fosfaat was voordien vaak niet meetbaar met Hanna.

Zie ook linkje naar Duitse bak, ook hier was fosfaat verhogen de oplossing

http://www.meerwasser-potsdam.de/?page_id=2446

Dit is dezelfde ervaring als ik eerder hier gepost heb. Te arm (fosfaat arm) was bij mij de trigger voor dino's. Door verhogen erg snel van dino's afgekomen. De calendrium is aan het bleken zo te zien....mijn indruk van te arm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb je de caliendrum zo groot gekocht? Zo ja dan kan zijn dat die in jou bak kapot gaat omdat het centrum simpelweg niet goed wordt verlicht (wellicht daarom een toename van de zoöxanthellen). Met de blackout als laatste schop... caliendrum is bijna niet stuk te krijgen is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan