Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blijvend fosfaat nitraat probleem

- verandering in licht gedaan?
- stop maar even met 2x diepvries voer te geven.
- hoeveel % water ververs je en hoeveel in de maand?
- zou zeker je afschuimer niet droger zetten...
- zoals Patrick al aangaf, flinke onbalans is gaande
- waar maak je je zeewater mee aan, osmose neem ik aan?
- zijn het daadwerkelijk algjes of kun je ze met de hand weg wapperen?
- ziet het in de nacht er hetzelfde uit? (ik stuur aan op mogelijke dino's..)
- zelf gebruik ik geen toevoegingen op PO4 te verlagen, heb er dus geen ervaring mee. Draai zelf een wervelbed met rowaphos erin...
- waaruit bestaat je opruimploeg? Indien het zeker geen dino's zijn, zou ik zeker een zeehaas erin zetten moest je deze nog niet hebben.

De bak draait nu 11 maanden en eigelijk weinig tot geen tegenslagen gehad. Dus in hoeverre is er een onbelans, enige wat afwijk qua waarde zijn fosfaat en nitraat. Ik ververs eens in de 2 weken 20% dus 50 liter natuurlijk zeewater . Enige probleem wat ik heb is kiezelalg door reefcompany onder de microscoop geweest en sluit dino's uit en heb daarvoor me D.i filter gister vervangen met nieuwe hars
3151a4f799e7db3372ceca5f3f7aa284.jpg

De plekken blijven met licht uit er wel maar in de loop van de dag komen de slierten .
Verder heb ik 2 zeesterren zoals in me eeeste bericht en me dikke vette henkie is 2 weken geleden dood gevonden op de grond dus die is eruit gesprongen .




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De bak draait nu 11 maanden en eigelijk weinig tot geen tegenslagen gehad. Dus in hoeverre is er een onbelans, enige wat afwijk qua waarde zijn fosfaat en nitraat. Ik ververs eens in de 2 weken 20% dus 50 liter natuurlijk zeewater . Enige probleem wat ik heb is kiezelalg door reefcompany onder de microscoop geweest en sluit dino's uit en heb daarvoor me D.i filter gister vervangen met nieuwe hars
3151a4f799e7db3372ceca5f3f7aa284.jpg

De plekken blijven met licht uit er wel maar in de loop van de dag komen de slierten .
Verder heb ik 2 zeesterren zoals in me eeeste bericht en me dikke vette henkie is 2 weken geleden dood gevonden op de grond dus die is eruit gesprongen .

Als je het "bruine verdriet" afhevelt/weg poetst, hoe lang duurt het dan voor het weer terug is? Lijkt nl weldegelijk op dinoflagelaten en/of goudalg. Vaak komen plagen ook als mix voor.

Hoe lang staan de mooi op kleurzijnde koraaltjes in je bak?
 
Als je het "bruine verdriet" afhevelt/weg poetst, hoe lang duurt het dan voor het weer terug is? Lijkt nl weldegelijk op dinoflagelaten en/of goudalg. Vaak komen plagen ook als mix voor.

Hoe lang staan de mooi op kleurzijnde koraaltjes in je bak?

d2da3e76610faf74db051a689e3a2cef.jpg

Ook deze staan perfect , vooral de babyblauwe acro .
Deze koralen zijn de laatste 8 weken toegevoegd waarbij de laatste de groengele millepora zijn en de acro hyacint , nu 3 weken geleden



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
d2da3e76610faf74db051a689e3a2cef.jpg

Ook deze staan perfect , vooral de babyblauwe acro .
Deze koralen zijn de laatste 8 weken toegevoegd waarbij de laatste de groengele millepora zijn en de acro hyacint , nu 3 weken geleden , hoelang het duurt weet ik niet , moet dat overdag in de periode dat het erger wordt ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Phosphate ex bindt met je kH met alle schommelingen van dien. Daarbij wordt het fosfaat in plots vermindert, ook weer een kleine schommeling. Er wordt continue fosfaat toegevoegd en opgenomen, als je bijvoorbeeld 24/7 Diakat B laat meedraaien dan zal de groei stagneren en de alg langzaam afsterven.. bij het afsterven ontstaan opnieuw fosfaten die je dus d.m.v. fosfaat verwijderaar (de diakat) continue verminderd... doe je dit niet dan worden de fosfaten opgenomen door de overige algen totdat jij weer een dopje colombo toe voegt wat tijdelijk het fosfaat iets doet dalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had dit jaar ook zeer (beide 0). Ik kreeg een flinke uitbraak van dino's. Mijn advies: zorg dat je nitraat en fosfaat beide iets aanwezig zijn. Ik heb een paar keer nitraat toegevoegd, nadat de bak weer in balans was hoefde ik geen nitraat meer toe te voegen. Nu voeg ik af en toe wat fosfaat toe omdat die erg ver weg zakt.

Ohja, dit geintje heeft mij flink wat koralen gekost. Ze stonden er mooi bij, 24 uur later was al het weefsel weg. Dus laat je niet foppen door het feit dat de koralen er vrij goed bij staan.
 
Als je de algengroei op de foto ziet, lijkt me dit ook niet enkel en alleen van de laatste dagen te zijn, maar een reeds langer aanslepend probleem te zijn.
Ik denk dat het ook belangrijk is goed te weten dat de hobby toch ook wat werk vraagt, zeker bij een jong aquarium.
Denk niet dat je problemen onmiddellijk zullen opgelost geraken door een flesje toe te voegen, maar dat je de oorzaak zal moeten aanpakken en de bak wat tijd gunnen.
Ik denk wel dat je zal moeten oppassen voor je koralen. Van zodra de algen op de koralen komen, verliezen zij mogelijk de strijd. Zou zonde zijn.

Ik lees dat je salarias uit je bak is gesprongen. Waaruit bestaat momenteel jou opruimploeg?
 
Als je de algengroei op de foto ziet, lijkt me dit ook niet enkel en alleen van de laatste dagen te zijn, maar een reeds langer aanslepend probleem te zijn.
Ik denk dat het ook belangrijk is goed te weten dat de hobby toch ook wat werk vraagt, zeker bij een jong aquarium.
Denk niet dat je problemen onmiddellijk zullen opgelost geraken door een flesje toe te voegen, maar dat je de oorzaak zal moeten aanpakken en de bak wat tijd gunnen.
Ik denk wel dat je zal moeten oppassen voor je koralen. Van zodra de algen op de koralen komen, verliezen zij mogelijk de strijd. Zou zonde zijn.

Ik lees dat je salarias uit je bak is gesprongen. Waaruit bestaat momenteel jou opruimploeg?

De algengroei op me stenen is begonnen een week of 2 geleden, wat opende bodem leg is iets langer gaande , werd toen gezegd door aquacompleet dat het dino waren en kreeg toen chemipure bleu mee om het aan te kijken , nu laatst bij reef company toevallig laten nakijken en die zegt kiezelalg, dus heb nu weer een een nieuwe vulling voor me di filter gekocht.
Me bak draait nu bijna een jaar en eigelijk nooit alg gehad, werd me verteld dat ik eigelijk de ideale opstart had. Me opruimploeg bestond eigelijk alleen uit me salarias en 2 zeesterren plus me vissekop en dokter.

Dus het is wijsheid om zowiezo weer een salarias aan te schaffen voor mijn alg op het steen? Wat betreft kiezelalg/dino weer eens na laten kijken wat het nou is. En al die luchtbellen , is dat van de algengroei?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat ik zie op de foto ben ik bijna heel zeker dan het wel dino's zijn...
Ipv een salarias zou ik een zeehaas inzetten, maar... als het dino's zijn... zou ik ermee wachten.

Zuig eens wat van die slierten op, doe wat zeewater in een glas en alg in het glas doen.
Goed vermengen zodat het helemaal uit elkaar is gevallen. --> glas op de vensterbak zetten... heb je na een half uurtje weer een sliert kun je er bijna heel zeker van zijn dat het dino's zijn.
 
99% dino.
Dit is een flinke onbalans in de bak wie al langere tijd speelt.
Bak draait 11 maanden en dan er zo bij staan.
Ik zou toch eens beter gaan meten en zoeken na de oorzaak.
De koralen houden dit niet lang vol.
Lijken op reserve te leven daarom zo mooi op kleur.
 
99% dino.
Dit is een flinke onbalans in de bak wie al langere tijd speelt.
Bak draait 11 maanden en dan er zo bij staan.
Ik zou toch eens beter gaan meten en zoeken na de oorzaak.
De koralen houden dit niet lang vol.
Lijken op reserve te leven daarom zo mooi op kleur.

Wat al langere tijd speelt is dat me fosfaat vaak niet meetbaar is , ben er bijna zeker van dat me metingen goed zijn . En ja wat is de oorzaak ervan , dat is me topic eigelijk haha. Moet helaas dus toch gaan grijpen naar een middel voor de dino's, zoals dinoex of psychoex. En de algen groei op me steen isdat de oorzaak van mijn fosfaat en nitraat, dino's of dat me henkie er niet meer is ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
wrm onmiddelijk naar middeltjes grijpen...Had me zelf ook een fles gekocht, tot op heden is deze nog steeds dicht.

Hier is al veel over geschreven, wat bij mij heeft geholpen (maar heb had het wel niet zo laten woekeren ..)
- geen waterwissels voor een aantal weken to zelfs maand..
- licht uitlaten voor minstens 1,2 dagen
- indien mogelijk wat afhevelen..
- bacteriën toevoegen.. (special blend en korallenzucht had ik gebruikt)
- chemi pure toegevoegd...

succes, het gaat klote zijn maar is doenbaar..

edit: hier heb je meer dan 100 pagina's aan leesvoer over hoe mensen het aan het behandelen zijn en hun ervaring:
http://www.reef2reef.com/threads/di...ble-cure-follow-along-and-see.253917/page-105
 
Ik had ook een meetbaar fosfaat van 0.04 en nitraat van boven de 50.
Ook last van dino en de bijbehorende problemen.
Heb toen me fosfaat laten meten met een hanna checker wie in het lage kon meten, en bleek ik geen fosfaat te hebben in mijn bak.
Voeg nu fosfaat toe 3ml per dag en me bak begint super te draaien, nitraat zakt, wel langzaam, maar het zakt.
 
Heb zelf geen ervaring met dinoflagellaten, maar heb al meerdere keren gelezen en gehoord dat deze behoorlijk stinken als je ze afzuigt en bvb. in een glas plaatst.
Kan je misschien eens testen?
 
Heb zelf geen ervaring met dinoflagellaten, maar heb al meerdere keren gelezen en gehoord dat deze behoorlijk stinken als je ze afzuigt en bvb. in een glas plaatst.
Kan je misschien eens testen?

Hebben we geprobeerd , in het begin stadium week of 5 geleden bij aquacompleet onder de microscoop geweest en dacht toen aan dino's , vorige week bij reefcompany zeiden ze weer dino's kan ik uitsluiten is bijna zeker kiezelalg wat ik zie onder de microscoop .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hebben we geprobeerd , in het begin stadium week of 5 geleden bij aquacompleet onder de microscoop geweest en dacht toen aan dino's , vorige week bij reefcompany zeiden ze weer dino's kan ik uitsluiten is bijna zeker kiezelalg wat ik zie onder de microscoop .

Wat ze daar onder een microscoop zien is niets meer als wat er in het aangeleverde watermonster zit. Dus wanneer, waar en hoe je een monster hebt gepakt speelt een rol. Kan heel goed zijn dat meerdere plagen naast elkaar voor komen.
 
Zo wie zo is rust een must nu. Voor het zelfde geld zit je nu op het juiste pad.
Stop zo wie zo met al die chemische kuurtjes en zorg voor balans.
Breng de nitraat waarde wat omhoog.
Minder verversen. Wellicht een halve dosis fosfaat killer. Breng je nitraat en fosfaat in balans? Poof! Probleem weg.


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Ik zou mij eerlijk gezegd totaal niet druk maken over de symptomen (dino's, haaralg, luchtbellen.. of wat t dan ook is).. en dit ook niet gericht gaan bestrijden met lapmiddeltjes. Maar dit is mijn idee hierover.. de oorzaak weghalen, no3/po4 terug in balans brengen en de symptomen worden vanzelf minder. Sterkte hiermee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan