Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dominique's Raja Ampa (1200l)

Dominique

Senior Forumlid
Dominique's Raja Ampat (1200l)

Om mijn 10-jarig jubileum te vieren dat ik met zoutwater bezig ben heb ik mezelf een grotere bak cadeau gedaan:p
Met mijn vorige bak veel ups en downs gehad. Ook heb ik enkele rampen moeten incasseren zoals stroomuitval of brand in huis en heb ik telkens een nieuwe doorstart moeten maken. Maar we zijn steeds blijven doorgaan en vooral, we hebben er veel van geleerd.
Tijd dus om de opgedane kennis om te zetten in de praktijk en ben ik sinds juni opgestart met mijn nieuwe bak.....
 

Bijlagen

  • IMG_2851.jpg
    IMG_2851.jpg
    36,7 KB · Weergaven: 145
Laatst bewerkt:
Maten van de bak B=190cm D=70cm H=75cm, waterhoogte +-68cm.
De bak is geleverd door Reefcorner en voorzien van de typische reefcorner overloop. De kwaliteit en afwerking is subliem te noemen.
Opvoerpomp wordt verzorgd door een ATK van 17m³.
Een closed loop met een Messner pomp van 20m³ zorgt voor de extra stroming.
Ik word helemaal blij van de closed loop omdat ik nu geen geprul meer heb met stromingspompen.
De bak staat op dezelfde plaats waar de oude stond, het meubel is aangepast aan de nieuwe maat.
De inhoud van de oude bak werd naar de kelder verhuist. De nieuwe bak is volledig apart opgestart met 175kg nieuw levend steen.
 

Bijlagen

  • IMG_2852.jpg
    IMG_2852.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Van harte Dominique, wat een mooi kado.
Ik hoop dat je vanaf nu je tegenslagen achter de rug hebt en dat je volop kunt gaan genieten van je nieuwe aanwinst.
 
Ik sluit me aan bij Alex hoor prachtcadeau hoop dat je er deze keer vlekkeloos van mag genieten.

Suc6.
 
De deur van het meubel wordt in één geheel naar omhoog geklapt met behulp van gasdrukveren.

Voor de verlichting heb ik gekozen voor de ATI Sirius X8. Ik ga mijn bak verlichten met twee zones. Linker gedeelte de witte zone. Deze zone is voor de meer licht behoevende koralen zoals sps. Rechter gedeelte is de blauwe zone voor de diepere koralen, vooral LPS.

Bij wijze van experiment heb ik 4 led units met reflectoren en 4 led units zonder reflectoren. De toekomst zal uitwijzen wat me dit gaat leren.

De verlichting kan op en neer met behulp van een rolmotor wat het werken in de bak gemakkelijk maakt.
 

Bijlagen

  • IMG_2853.jpg
    IMG_2853.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 105
  • IMG_2855.jpg
    IMG_2855.jpg
    39 KB · Weergaven: 100
De kelderruimte is hetzelfde gebleven.
Ik heb redelijk wat volume water in deze ruimte wat veel voordeel biedt. Dit volume zorgt ervoor dat ik me weinig zorgen moet maken over de temperatuur van het water zowel in de winter als in de zomer.
Waterwissels doen is een gemak maar het grootste plezier dat de kelder mij biedt is, IK KAN KNOEIEN EN SPETTEREN:biggrin:
 

Bijlagen

  • IMG_2840.jpg
    IMG_2840.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 118
  • IMG_2850.jpg
    IMG_2850.jpg
    51 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt:
Linkse gedeelte is mijne afvalbak:biggrin:
Rechts de sump en techniek.
De verticale bak stelt me in staat een grote waterwissel te doen zonder dat het systeem er iets van merkt.
 

Bijlagen

  • IMG_2845.jpg
    IMG_2845.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 88
  • IMG_2848.jpg
    IMG_2848.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 99
De bak boven is opgestart in juni met 175kg levend steen.
-vanaf eerste dag filteren over Rowaphos
-kalk reactor onmiddellijk in dienst
-Héél veel waterwissel
-licht langzaam opgebouwd. Pas na 3 maanden zat ik op volledig licht schema.

Opstart is probleemloos verlopen. De eerste triton meting vertelde me dat mijn PO4 0.008 was. Nee er staat geen 0 teveel:biggrin:
Nitraat was wel tussen 10 en 20. Sinds enkele weken ben ik met de wodka methode bezig om deze beneden 10 te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_2857.jpg
    IMG_2857.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 96
Helemaal top.
Ik heb mijn machine kamer ook in de garage, heeeeeeerlijk ......................... lekker spetteren en knoeien, niemand die zeu....... :rolleyes:
 
Re: Dominique's Raja Ampa (1600l)

Ik word helemaal blij van mijn tritton test....
 

Bijlagen

  • triton 29_09_2016.pdf
    118,8 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je nieuwe bak! Ik moest even kijken voor ik zag dat je de nieuwe bak geheel in stijl van de oude hebt gebouwd. Mooi!

Zo'n kelder lijkt me ook ideaal. Ik heb nu een apart kamertje achter de bak, dat is al pure luxe, maar zo'n zee van ruimte... Een mens moet kunnen blijven dromen ;)

Ik ben heel benieuwd hoe je nieuwe bak gaat worden. Wat ben je van plan qua vis?
 
Gefeliciteerd met je nieuwe bak! Ik moest even kijken voor ik zag dat je de nieuwe bak geheel in stijl van de oude hebt gebouwd. Mooi!

Zo'n kelder lijkt me ook ideaal. Ik heb nu een apart kamertje achter de bak, dat is al pure luxe, maar zo'n zee van ruimte... Een mens moet kunnen blijven dromen ;)

Ik ben heel benieuwd hoe je nieuwe bak gaat worden. Wat ben je van plan qua vis?


Ik hou van alles wat holletjes bouwt en in de zand leeft. Verschillende soorten Jack's bij elkaar blijf ik een leuke uitdaging vinden. Helaas is vorige week mijn Rosenblatti naar de hemel gegaan. Dit was de eyecatcher van mijn bak en alle andere vissen werden daarop afgestemd. Ik had hem al meer dan 3 jaar en heeft het altijd super gedaan. Ik denk dat hij van ouderdom gestorven is. Er is niks bekend over hoe oud deze vissen kunnen worden.
Op dit moment heb ik twee hassi's erin en die doen het super. Zo lang er geen drukke vissen bij zitten doen deze het echt goed. Je hebt er enorm veel kijk plezier aan. Ook zitten er enkele soorten mooi gekleurde pijlvisjes in. Deze schitteren onder de led verlichting. Voor de rest ben ik er nog niet uit wat ik er allemaal bij ga steken.
Ik zou me nog graag willen wagen aan de borboniussen. Jammer dat ze zo prijzig. Oh ja, er zit ook nog een choati in. Voor deze had ik nog graag een broertje of zusje gehad......
 
Ondanks van een bijna 100% score op mijn triton test ben ik begonnen met het doseren van sporenelementen. Dit om het verbuik van bepaalde elementen tov van mijn eerste triton test te compenseren.

Drie weken geleden was ik begonnen met de wodka methode om mijn nitraat van 20 naar beneden te krijgen. Na drie weken doseren gebeurde er niks.
Boosdoenener is waarschijnlijk mijn (te) lage fosfaat van 0.009. Ben dan ook begonnen met het ophogen van het fosfaat.
Ben benieuwd hoe mijn nitraat gaat reageren.


Triton 29_09_2016 deel 2_3.jpg
Triton 29_09_2016 deel 1_3.jpg
Triton 29_09_2016 deel 3_3.jpg
 
Mooi resultaat, daar zijn vele jaloers op ;)
Ik heb een koppeltjes Jack's samen in 1 holletje zitten. Dit duurde we een paar weken maar uiteindelijk wonen ze samen.
 
Mooi resultaat, daar zijn vele jaloers op ;)
Ik heb een koppeltjes Jack's samen in 1 holletje zitten. Dit duurde we een paar weken maar uiteindelijk wonen ze samen.
Welke Jack's zijn dat Alex?
 
Enkele snelle iPhone foto's van de eerste koralen
 

Bijlagen

  • IMG_2896.jpg
    IMG_2896.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 60
  • IMG_2897.jpg
    IMG_2897.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 60
  • IMG_2898.jpg
    IMG_2898.jpg
    44,9 KB · Weergaven: 47
  • IMG_2900.jpg
    IMG_2900.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 53
  • IMG_2902.jpg
    IMG_2902.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 56
Eindelijk begint mijn nitraat te zakken.
Ik was al maand bezig met wodka en er veranderde niets aan mijn nitraat. Mijn triton test wees uit dat ik maar 0.009 fosfaat had en dan ben ik fosfaat gaan doseren.
Dat heeft blijkbaar geholpen om het proces van de wodka in gang te zetten.
Nu nitraat van 20 naar 10 gezakt.
Ik merkte vanmorgen een enorme polypexpansie op één van mijn sps.
 

Bijlagen

  • spsp.jpg
    spsp.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 58
Beetje geëxperimenteerd met mijn iPhone en een geel filtertje.........Ik denk dat ik toch eens een spiegelreflex moet vragen aan sinterklaas....
Weet iemand hoe we de foto's moeten draaien?
 

Bijlagen

  • IMG_2938.jpg
    IMG_2938.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 67
  • IMG_2918.jpg
    IMG_2918.jpg
    45,9 KB · Weergaven: 67
  • IMG_2932.jpg
    IMG_2932.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 65
  • IMG_2934.jpg
    IMG_2934.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 75
  • IMG_2937.jpg
    IMG_2937.jpg
    60 KB · Weergaven: 67
Bovenaan