Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Microscopische activiteit op 1x1cm glas in je bak

Staaltje genomen net onder de waterlijn .
Vergroting rond de 2000 .
Gefilmde gedeelte is slechts een fractie van het staaltje .

www.youtube.com/watch?v=Cclrf0Rosv8

Nice! Wat voor microscoop / objectieven gebruik je hiervoor? Ik heb laatst ook een aantal filmpjes gemaakt van een monster van het oppervlak van mijn stromingspomp en uit mijn dymico filter. Voornamelijk ook veel eencellige diertjes en heel kleine wormpjes. Bij jou zien we voornamelijk bacterien? (Gezien de enorme vergroting).
(Als je geinteresseerd bent, ze staan in mijn dagboek)
 
Ik had je filmpjes al gezien ;), ik vind het dus ook geweldig dat je daar naar op zoek gaat .
De microscoop vergroot tot 1600x (met olie) , het is een olympus binoculair ofzo iets , echter als ik het usb cameratje van mijn lidl microscoopje in de binoculair stop zijn de vergrotingen toch nog net wat groter . Als ik normaal in de microscoop kijk zie ik dus niet dit beeld .
Ik denk zelf ook dat we richting de bacterien aan het gaan zijn , echter weet ik het niet zeker .
Daar heb ik de kennis ook niet over . Maar wel leuk .
 
Voornamelijk ook veel eencellige diertjes en heel kleine wormpjes.

Die wormpjes heb ik ook , best veel , maar zijn ontzettend groot tov dit .
Zal eens een filmpje ervan opzoeken , was samen met dino's volgens mij .
 
https://www.youtube.com/watch?v=eLMrjUEWFlI

Hier nog een andere van de vorige , hier kan je al wat aparte vormen ontdekken (kom je ook achter dat de meeste vormen die we denken uitgevonden te hebben , eigenlijk al bestonden :)

https://www.youtube.com/watch?v=IBySID1z4z4

Nice! In die ene zitten echt veel wormpjes zeg. Waar heb je dat sample vandaan gehaald?

Ik heb die witte puntjes op het aquarium bekeken. Zijn denk ik roeipootkreeftjes:
20b407b4775ca48705d02232f0120c9f.jpg


Ze bewegen te snel voor een hogere vergroting en voor filmpjes..
 
Nice! In die ene zitten echt veel wormpjes zeg. Waar heb je dat sample vandaan gehaald?

Gewoon hetzelfde staal vanop het glas maar dan in/naast een stukje vuil ervan (alg en aanslag), het andere is gewoon hetzelfde staaltje maar dan net naast (het water vloeit wat weg als je het dekglaasje erop legt)
Was wel van een andere datum maar principe was hetzelfde .
Uit de bodem is het veel lastiger , lukt niet goed .
Vuile bodem uit de sump viel trouwens dik tegen , vond er niet veel in , had meer verwacht .

Is idd een podje volgens mij .
 
Laatst bewerkt:
Nice! In die ene zitten echt veel wormpjes zeg. Waar heb je dat sample vandaan gehaald?

Ik heb die witte puntjes op het aquarium bekeken. Zijn denk ik roeipootkreeftjes:
20b407b4775ca48705d02232f0120c9f.jpg


Ze bewegen te snel voor een hogere vergroting en voor filmpjes..

Deze was ook zwanger zo te zien :) (zie de eier zakken

6c66d4225852c0c64b7b09664b02a5f8.png
 
Bovenaan