Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

waterwissel

Jan de bal

Senior Forumlid
Ik zit met een vraag waar ik wat info voor zou willen.
Ik wissel iedere 10 dagen 10% water in mijn bak.

Is het misschien beter om iedere dag 3liter te verversen, zodat de bak er niet zo veel last van heeft.
Ik vind dat na een grote wissel de bak een aantal dagen nodig heb om er aan te wennen, ik bedoel dan meer in de zin dat sommige koralen even tijd nodig hebben om weer volledig open te staan.
 
10% elke 10 dagen??? Per maand is dat meer dan voldoende. Grote wissels hebben geen functie alleen als er sprake is van een serieis probleem. Eigenlijk zorg je dan alleen maar voor verstoringen.

Zelf wissel ik ook wekelijks, dan maar 2% topjes

Groet frank.

Ps. Aanrader Tropic Marin zout!!
 
Bedankt voor je reactie , ik zal ook eens 2% per week gaan verversen.
10liter per week zal het dan gaan worden.
 
Waterwissel en hoeveel????????
Dit zal altijd een discussie blijven.
Ik wissel wekelijks 5% (dit was 8% en daarvoor 0%) ik voeg 25% van de aanbevolen hoeveelheid sporenelementen toe en zie dat mijn koralen hier positief op reageren.

Wel wissel ik de wissels af met 2 verschillende soorten zout daar ik vindt dat ieder merk andere of andere waardes aan mineralen/sporenelementen bevat.
 
Hoeveel je wisselt hangt af van wat je zoal doet om je waterwaardes op pijl te houden. Als je overal op stuurt (kh, ca, spoorelementen, fosfaat enz enz) en alles onder controle hebt dan heeft dit weining tot geen zin en dan kan een wissel zelfs onwenselijk zijn. Ieder heeft zo zn eigen routine. Omdat ik alleen kh/ca/mg stuur wissel ik 5% per 2 weken met 1/4 extra aan spoorelementen. In mijn geval omdat 20l water te slepen is en ongeveer een kilo zout *kost* waardoor het voor mij betaalbaar blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
10% elke 10 dagen??? Per maand is dat meer dan voldoende. Grote wissels hebben geen functie alleen als er sprake is van een serieis probleem. Eigenlijk zorg je dan alleen maar voor verstoringen.

Zelf wissel ik ook wekelijks, dan maar 2% topjes

Groet frank.

Ps. Aanrader Tropic Marin zout!!


stel je voor he dat iets in jou bak 50 % van de aanbevolen hoeveelheid heeft en je wisselt 2 % nou dat zit je dus na een week op 51 %

als iets 90% ik kom je op 90,2% volgens mij heeft 2% waterwissel helemaal geen zin.
Je moet een balans vinden van een zo'n groot mogelijke wissel zonder dat je dieren er last van hebben.
er van uit gaan dat je een waterwissel doet om waterwaardes te corrigeren
 
stel je voor he dat iets in jou bak 50 % van de aanbevolen hoeveelheid heeft en je wisselt 2 % nou dat zit je dus na een week op 51 %

als iets 90% ik kom je op 90,2% volgens mij heeft 2% waterwissel helemaal geen zin.
Je moet een balans vinden van een zo'n groot mogelijke wissel zonder dat je dieren er last van hebben.
er van uit gaan dat je een waterwissel doet om waterwaardes te corrigeren


Als je bak 50% van de aanbevolen hoeveelheid heeft dan ben je al verkeerd begonnen. Je rekensom is niet onaardig, maar er bestaat ook nog zoiets als verbruik, afvoer via afschuimer en opbouw van reststoffen dat voort kan komen uit het vlok voer, onzuiverheden zouten, het leven in de bak, e.d.

De wekelijkse wissels doe ik dus om te corrigeren ivm toevoegen van zouten (balling), excessen en tekorten te voorkomen.

Constante grote wissels zijn nutteloos omdat je dan geld door de afvoer bent aan het gooien en alleen maar de winkelier zijn bankrekening bent aan het vullen.

Wissels zijn ook deels persoonlijk. De een doet het niet, de ander weer wel en weer een ander een beetje. De een wekelijks, een ander maandelijks en weer een ander als er wat mis is. Het is maar waar je je goed bij voelt of wat je denkt dat je bak nodig heeft. Ik doe al jaren wekelijks 2% en vindt dat passend genoeg. Als ik het niet doen zie ik dat aan mijn bak. Doe ik meer heb ik niet echt het idee dat dit meer doet voor mijn koralen alleen maar voor een biologisch verstoring zorgt.

Groet frank.
 
Laatst bewerkt:
Als je bak 50% van de aanbevolen hoeveelheid heeft dan ben je al verkeerd begonnen. Je rekensom is niet onaardig, maar er bestaat ook nog zoiets als verbruik, afvoer via afschuimer en opbouw van reststoffen dat voort kan komen uit het vlok voer, onzuiverheden zouten, het leven in de bak, e.d.

De wekelijkse wissels doe ik dus om te corrigeren ivm toevoegen van zouten (balling), excessen en tekorten te voorkomen.

Constante grote wissels zijn nutteloos omdat je dan geld door de afvoer bent aan het gooien en alleen maar de winkelier zijn bankrekening bent aan het vullen.

Wissels zijn ook deels persoonlijk. De een doet het niet, de ander weer wel en weer een ander een beetje. De een wekelijks, een ander maandelijks en weer een ander als er wat mis is. Het is maar waar je je goed bij voelt of wat je denkt dat je bak nodig heeft. Ik doe al jaren wekelijks 2% en vindt dat passend genoeg. Als ik het niet doen zie ik dat aan mijn bak. Doe ik meer heb ik niet echt het idee dat dit meer doet voor mijn koralen alleen maar voor een biologisch verstoring zorgt.

Groet frank.


het doel van een waterwissel is toch juist corrigeren, verwacht je dan dat er andere stoffen in het zout zitten dan er in de balling die je gebruikt?

als je aan balling doet doe je sowieso aan waterwissels, ik moet elke dag 2 liter water verwijderen voor osmosewater :D
 
Deze discussie helpt mij niet echt verder, iedere vraag van een beginner word hier een nieuwe discussie.

Mijn vraag was is het beter om iedere dag een aantal liters te verversen...zo nee, waarom niet.
Ik moet nog heel veel leren en doe dat graag van jullie ervaring.
 
Deze discussie helpt mij niet echt verder, iedere vraag van een beginner word hier een nieuwe discussie.

Mijn vraag was is het beter om iedere dag een aantal liters te verversen...zo nee, waarom niet.
Ik moet nog heel veel leren en doe dat graag van jullie ervaring.
Snap ik. Maar misschien moet je je vraag ook iets anders formuleren. Je moet nl voor jezelf wel duidelijk hebben waarom je waterwisselt. Bv om tekorten aan te vullen of om stoffen te verwijderen of om zoutgehaltes te kompenseren. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt kan er ook heel gericht geantwoord worden.
Groeten Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Deze discussie helpt mij niet echt verder, iedere vraag van een beginner word hier een nieuwe discussie.

Mijn vraag was is het beter om iedere dag een aantal liters te verversen...zo nee, waarom niet.
Ik moet nog heel veel leren en doe dat graag van jullie ervaring.

Het was ook niet om jou verder te helpen ik was zelf wel benieuwd naar het antwoord, misschien kan ik er nog wat van leren.
iedereen heeft zo zon eigen trucjes en handigheden, door jouw vraag lees ik ook weer hoe een ander het doet en zo kan ik mogelijk mijn visie aanpassen ;)

groet Klaas
 
Waterwissels doe ik omdat ik alleen kh ca mg toevoeg, de rest wil ik via natuurlijk zeewater aanvullen.
 
Waterwissels doe ik omdat ik alleen kh ca mg toevoeg, de rest wil ik via natuurlijk zeewater aanvullen.

ben wel benieuwd hoe je bak nu draait, ik zou zeggen dat je met sporenelement toevoegen door een waterwissel van 10 % per 10 dagen zwaar te kort schiet.
ligt er natuurlijk ook een aan wat voor koralen je wil gaan houden.
waarom voeg je eigenlijk geen losse sporenelementen toe ?

je zou ook een triton test kunnen doen, dan stuur je een staal van je water op en onderzoeken ze het in het lab.
 
Tekortschieten met 10% waterwissels.
ik heb me laten vertellen door de winkel dat het voldoende moet zijn.
maar ik luister graag naar jullie mening.
ik voeg alleen Mg ca kh toe .
over welke spoor elementen hebben we het dan, nooit geen uitleg over gehad.
ik ververste mijn water iedere zaterdag 10% en dat werd mij afgerade.
 
Ik werk al jaren met de spore elementen van red sea a-b-c en d. Dosering 50% van de aanbevolen hoeveelheid.
Waarom, omdat ik ieder weekend 5% waterwissel doe.
Mijn bak draait top en de koralen kleuren mooi.
 
Deze discussie helpt mij niet echt verder, iedere vraag van een beginner word hier een nieuwe discussie.

Mijn vraag was is het beter om iedere dag een aantal liters te verversen...zo nee, waarom niet.
Ik moet nog heel veel leren en doe dat graag van jullie ervaring.

Naar mijn mening zijn kleinere periodieke wissels met synthetisch zout beter als grote. Juist zoals je al aangaf dat je ziet dat je koralen er toch wat moeite mee hebben. Zelf heb ik dit destijds ook waargenomen en ben toen overgegaan op wekelijkse wissels van 2%, hiermee kom je maandelijks ook op 10% uit. Grote wissels met natuurlijk zeewater daarin tegen gaat prima en daar hebben koralen bijna geen moeite mee.


Groet,

Frank
 
Tekortschieten met 10% waterwissels.
ik heb me laten vertellen door de winkel dat het voldoende moet zijn.
maar ik luister graag naar jullie mening.
ik voeg alleen Mg ca kh toe .
over welke spoor elementen hebben we het dan, nooit geen uitleg over gehad.
ik ververste mijn water iedere zaterdag 10% en dat werd mij afgerade.


sporenelemeten zijn de elementen die je kan toevoegen waaronder (strontium verbruik 1:50 van je Ca) cobalt koper ijzer mangaan enz, ze worden verkocht onder verschillende namen zo als abc van Grotech, Fauna marin noemt het color elements.
een aantal van deze sporenelementen zijn maar een paar uur na toevoegen aanwezig in zeewater voor dat ze niet meer beschikbaar zijn voor de koralen.
dus hoe vaker je het kan doseren hoe beter

welk merk heb je nu voor de Mg Ca en de Kh, waarschijnlijk hebben die ook sporenelementen.
 
Tip: reef corner sporenelementen topjes

7 potten met alles wat je bak nodig heeft. Voor 125 Euro kun je met een bak van 500 liter ca. 6 jaar vooruit.

Groet frank
 
Bovenaan