Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eenvoudig een wierenfilter maken

ghismoo

ZeewaterForum gebruiker
Ik zit al een tijdje te denken om over te stappen op de triton methode. Echter weet ik niet goed hoe ik het wierenfilter moet plaatsen en zonder wierenfilter heeft de tritonmethode geen zin. Ik heb geen plek in mijn sump om een extra vak te maken voor extra levend steen en wieren. Heeft er hier iemand tips? Kan ik het gewoon toevoegen aan het vak waar mijn afschuimer staat of gaat dit mijn afschuimer verstoppen? En is het extra levend steen een vereiste?
 
Ik zou een wierenfilter persoonlijk na de afschuimer plaatsen. Dit om eventueel onstane organismen te beschermen en via de opvoerpomp de hoofd bak in te laten gaan. Ook zijn er mensen die het wel andersom hebben en daar tevreden over zijn. Als je in de buurt bent zou je ook bij Aqua Compleet langs kunnen gaan. Arie heeft een mooie ruimte besparende oplossing.
 
Zou ik ook een cheato reactor kunnen gebruiken? Hier zie ik diverse DIY oplossingen voor en dit zou ik nog wel kunnen plaatsen.

Dank voor de tip, ik zal eens gaan kijken bij Arie als ik in de buurt ben.
 
zelf heb ik een vijvermandje met daar de wieren in en een ledlamp er boven.
ik heb hem na de afschuimer, maar de meningen zijn hierover verdeeld en beide gegrond in mijn ogen
 
Maar in een vijvermandje stroomt er toch nagenoeg geen water doorheen?
ik heb genoeg stroming in mijn sump en in het mandje zitten gaatjes.
er zit voldoende stroming in voor mij.
ook haal ik het wier om de dag even uit het mandje en woel het wat om
 
Waarom woel je hem om ben?
 
Waarom woel je hem om ben?
omdat het een beste pluk is en zo van iedere kant wat licht geven.
ook komt er toch wat vuil uit, maar voornamenlijk levend voer :)
 
ok, thanks Ben
 
Goedenavond,

Ik heb in mijn sump inmiddels drie maand een wierenfilter geplaatst( naast/ achter het vak van de afschuimer).

Waar ik niet helemaal zeker van ben of ik het wier voldoende belicht... in de onderkast schakelt een tijdklok de ledlamp aan rond zeven uur 's avonds tot zeven uur 's ochtends.

belicht ik het wier hier voldoende mee...? het wier groeit redelijk !

Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen hiermee zijn.

Groet Jan Willem

Ik heb een aqua van ongeveer 900 ltr (incl sump)
 
Waar ik niet helemaal zeker van ben of ik het wier voldoende belicht... in de onderkast schakelt een tijdklok de ledlamp aan rond zeven uur 's avonds tot zeven uur 's ochtends.

belicht ik het wier hier voldoende mee...? het wier groeit redelijk !

Meestal worden wierenfilters tegengesteld geschakeld ten opzichte van de aquariumverlichting. Zo verkrijg je een stabielere PH gedurende de volledige 24 uur.

12 uur fotosynthese is goed.
 
Ik heb wel eens een iets op een Duits forum gezien waar een wierenfilter in een soort wervelbed was gemaakt. Een dubbele buis, dus eentje met grote diameter voor de buitenwand en een kleinere binnenin. Hierin was de verlichting gemonteerd.
Zag er wel goed en mooi compact uit en je kunt het plaatsen waar je wilt.
 
Ik heb wel eens een iets op een Duits forum gezien waar een wierenfilter in een soort wervelbed was gemaakt. Een dubbele buis, dus eentje met grote diameter voor de buitenwand en een kleinere binnenin. Hierin was de verlichting gemonteerd.
Zag er wel goed en mooi compact uit en je kunt het plaatsen waar je wilt.

Wesley Vreeswijk heeft er zo één,je moet maar eens in zijn dagboek kijken,;).Levend steen in de wierenfilter is niet nodig maar als je niet aan 15% geraakt van je volledige inhoud kan het nuttig zijn om ook in uw wierenfilter levend steen te hebben.Als de wieren goed groeien heb je genoeg verlichting.Niet vergeten regelmatig te snoeien zodat ze de plaats hebben om verder te groeien. Bij een propvolle wierenfilter zullen de wieren stoppen met groeien door plaats en licht gebrek.Een wierenfilter mag groot zijn maar er is een limiet.Een "te grote "wierenfilter is ook niet goed.Bij een compacte wierenfilter gebruik je best Cheato,dit heeft de eigenschap om onderaan ook te groeien en groen te blijven met minder licht onderaan. Caulerpa heeft deze eigenschap niet en verwelkt nogal snel aan de onderkant bij te weinig licht onderaan.Dus Cheato kan beter tegen "opeen gepakt" zitten.:).

Grtz Denis.
 
Bovenaan