Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start met Balling methode

Elke manier verhoogt je zout gehalte. Ze gooien allemaal zout in je bak welke dag wat niet verdampt dus je moet altijd je zout gehalte testen. Met een refractometer Is dit 20 seconden werk en dat Is alleen maar omdat je de meter 20 seconden moet geven om op temperatuur te komen.

Balling Light heeft 3 sporen elementen die als je de begin set koopt ( 90 euro) 10 keer een 5 liter oplossing meegaan. Zon setje geeft 1x 5 liter oplossingen.

Balling Light word door heel heel veel mensen gebruikt en heel veel mensen gebruiken het in een andere context van een ander merk. Balling Is zelfs een werkwoord geworden in de aquarium wereld. Met balling bedoelen ze toevoegen van elementen.

Of je nu sps lps of leders draait maakt niet uit. Je voegt toe watje verbruikt door middel van meten.



Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
 
hmm 2 jaar balling light.. no problemo.
bijna 2 jaar zeovit met dezelfde kh ca mg.. no problemo.
nu dsr. zelfde kh ca mg toevoeging.(zonder waterwissels)

als het toevoegen van losse ca kh en mg echt een crash zou veroorzaken, zou 80% van dit forum gecrasht moeten zijn.
 
'Balling' is gewoon Ca en KH, zoals bijvoorbeeld stapsgewijs in mijn boekje uitgelegd. Dit is gewoon de basis.

'Balling sporenelementen' is er van uit gaan dat met die Ca en KH een vaste hoeveelheid van bepaalde elementen wordt gebruikt. Die voeg je dan toe. Probleem is wel dat deze sporenelementenmix ook elementen bevat die weliswaar worden opgenomen, maar die in veel aquaria al te veel aanwezig zijn. Koper komt bijvoorbeeld ook met voedsel mee en wordt door sommige gebruikte materialen afgegeven. De meeste aquaria bevatten al teveel koper en de balling-sporenelementen voegen dat nog eens extra toe.

'Balling light' is een commercieel product van Fauna Marin wat bovenstaande twee combineert. Volgens Claude Schuhmacher verandert dit de ionenbalans niet.

'Triton' is iets vergelijkbaars, maar dan kant en klaar aangeleverd. Simpeler kan niet. Als je van gemak houdt, koop je een setje Core 7 van Triton en sluit je dat aan op je 4-kanaals doseerpomp. Mengen, oplossen et cetera hoeft niet, gewoon sturen op de KH: KH te laag: meer toevoegen van alles, KH te hoog: minder toevoegen van alles.

Bij alle methoden wel af en toe een sample laten analyseren zodat je weet of er afwijkingen zijn.

Voor wat betreft het zoutgehalte: bij alle methoden voeg je indirect ook zouten toe waardoor je zoutgehalte stijgt. Of dat erg is verschilt per bak, vaak trekt de afschuimer zoveel water er uit dat de stijging wordt afgeremd. Ionenonbalans: zolang je zorgt dat de macro-elementen die we toevoegen (Ca, Mg, Sr, B, I et cetera) op peil blijven is dat risico zeer gering.
 
'Balling' is gewoon Ca en KH, zoals bijvoorbeeld stapsgewijs in mijn boekje uitgelegd. Dit is gewoon de basis.

'Balling sporenelementen' is er van uit gaan dat met die Ca en KH een vaste hoeveelheid van bepaalde elementen wordt gebruikt. Die voeg je dan toe. Probleem is wel dat deze sporenelementenmix ook elementen bevat die weliswaar worden opgenomen, maar die in veel aquaria al te veel aanwezig zijn. Koper komt bijvoorbeeld ook met voedsel mee en wordt door sommige gebruikte materialen afgegeven. De meeste aquaria bevatten al teveel koper en de balling-sporenelementen voegen dat nog eens extra toe.

'Balling light' is een commercieel product van Fauna Marin wat bovenstaande twee combineert. Volgens Claude Schuhmacher verandert dit de ionenbalans niet.

'Triton' is iets vergelijkbaars, maar dan kant en klaar aangeleverd. Simpeler kan niet. Als je van gemak houdt, koop je een setje Core 7 van Triton en sluit je dat aan op je 4-kanaals doseerpomp. Mengen, oplossen et cetera hoeft niet, gewoon sturen op de KH: KH te laag: meer toevoegen van alles, KH te hoog: minder toevoegen van alles.

Bij alle methoden wel af en toe een sample laten analyseren zodat je weet of er afwijkingen zijn.

Voor wat betreft het zoutgehalte: bij alle methoden voeg je indirect ook zouten toe waardoor je zoutgehalte stijgt. Of dat erg is verschilt per bak, vaak trekt de afschuimer zoveel water er uit dat de stijging wordt afgeremd. Ionenonbalans: zolang je zorgt dat de macro-elementen die we toevoegen (Ca, Mg, Sr, B, I et cetera) op peil blijven is dat risico zeer gering.
Helder en realistisch/praktisch verhaal. topjes
 
'Balling' is gewoon Ca en KH, zoals bijvoorbeeld stapsgewijs in mijn boekje uitgelegd. Dit is gewoon de basis.

'Balling sporenelementen' is er van uit gaan dat met die Ca en KH een vaste hoeveelheid van bepaalde elementen wordt gebruikt. Die voeg je dan toe. Probleem is wel dat deze sporenelementenmix ook elementen bevat die weliswaar worden opgenomen, maar die in veel aquaria al te veel aanwezig zijn. Koper komt bijvoorbeeld ook met voedsel mee en wordt door sommige gebruikte materialen afgegeven. De meeste aquaria bevatten al teveel koper en de balling-sporenelementen voegen dat nog eens extra toe.

'Balling light' is een commercieel product van Fauna Marin wat bovenstaande twee combineert. Volgens Claude Schuhmacher verandert dit de ionenbalans niet.

'Triton' is iets vergelijkbaars, maar dan kant en klaar aangeleverd. Simpeler kan niet. Als je van gemak houdt, koop je een setje Core 7 van Triton en sluit je dat aan op je 4-kanaals doseerpomp. Mengen, oplossen et cetera hoeft niet, gewoon sturen op de KH: KH te laag: meer toevoegen van alles, KH te hoog: minder toevoegen van alles.

Bij alle methoden wel af en toe een sample laten analyseren zodat je weet of er afwijkingen zijn.

Voor wat betreft het zoutgehalte: bij alle methoden voeg je indirect ook zouten toe waardoor je zoutgehalte stijgt. Of dat erg is verschilt per bak, vaak trekt de afschuimer zoveel water er uit dat de stijging wordt afgeremd. Ionenonbalans: zolang je zorgt dat de macro-elementen die we toevoegen (Ca, Mg, Sr, B, I et cetera) op peil blijven is dat risico zeer gering.

Raadt jij dan de sporenelementen in principe af? En als je ze wel toe gas voegen moet je dan ook extra testateurs aanschaffen , ik weet niet hoeveel elementen in zo fles zitten of bedoel je als je een Triton test doet dan pas sporenelementen toevoegen als dat nodig is ?

Wat betreft Triton methode, moet je dan geen wierenfilter hebben en een wervelbedfilters want ik zag een topic met een schema en daar stond dit in de schets

Groet Remi


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
50 x 5% is niet hetzelfde als 1 x 250% , steek dat maar in excell, of google, er zijn er genoeg die het al voor jou hebben uitgerekend.
Het chloride van je magnesium blijft achter, het chloride van je ca blijft achter, en het natrium van carbonaat blijft achter... dat stapelt op en krijg je nooit meer eruit, eender hoeveel keren je 5 of 10 of 50% wisselt...
Je eerste keer 5% corrigeert 5% van het overschot, de 2de keer corigeer je 5% van de vorige correctie ook mee, en kom je dus niet meer aan 10%, maar minder, en zo blijft dat doorgaan, terwijl je dagelijks je overschot terug opbouwt die je wekelijks voor 5% corrigeert.
Je kh en ca zijn niet in balans toegevoegd, dus je natrium en chloride zijn ook niet in balans in je systeem, je zit of met teveel natrium, of teveel chloride.
Doe een ati icp test, en je kent de waardes.
120ml kh per dag is niet veel, ofwel heb je een kleine bak van ongeveer 240L met wat steenkoraal in, ofwel heb je een grote bak met relatief weinig steenkoraal, ofwel heb je een nanobak bomvol steenkoraal.
Enkel in het geval van de nanobak zou je in de problemen kunnen komen na enkele jaren...
Maar overschotten en onbalans heb je, dat is zeker, maar het hoeft niet altijd tot problemen te leiden ;-)

---- update ----


Ik beantwoord dit morgen als ik achter een pc zit, op de gsm is dat echt niet handig ;-)
Taalgebruik is aangepast aan de courant gebruikte terminologie, ook al weet ik dat die niet juist is. ;-)
Ik zie het wel tegemoet. Is leuk denk ik voor de mensen die iets meer willen weten en het zelf ook willen begrijpen. Daar gaat het vaak mis he. Als mensen blind adviezen opvolgen van mensen die t vaak zelf ook niet begrijpen [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Raadt jij dan de sporenelementen in principe af? En als je ze wel toe gas voegen moet je dan ook extra testateurs aanschaffen , ik weet niet hoeveel elementen in zo fles zitten of bedoel je als je een Triton test doet dan pas sporenelementen toevoegen als dat nodig is ?

Wat betreft Triton methode, moet je dan geen wierenfilter hebben en een wervelbedfilters want ik zag een topic met een schema en daar stond dit in de schets

Groet Remi


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je bak heeft ze nodig. In Balling light zoals boven omschreven zitten ze, net als in de producten van Triton. Van Triton Core7 heb je de elementen voor gebruik met en voor gebruik zonder wierenfilter. Jij moet die zonder hebben.

Als je zelf dingen gaat samenstellen: je hebt ze nodig, maar kijk erg uit voor overdoseren. Aan je vraagstelling begrepen, ben je niet heel erg thuis in de chemie. Ik raad je aan je daarin wat in te lezen. Totdat je je er meer thuis in voelt, raad ik je aan het simpel te houden, dus bijvoorbeeld met die Core7.

Overigens geen schande dat je niet zo thuis bent in de chemie, ik ben in andere zaken weer minder thuis.

Succes!
 
Je bak heeft ze nodig. In Balling light zoals boven omschreven zitten ze, net als in de producten van Triton. Van Triton Core7 heb je de elementen voor gebruik met en voor gebruik zonder wierenfilter. Jij moet die zonder hebben.

Als je zelf dingen gaat samenstellen: je hebt ze nodig, maar kijk erg uit voor overdoseren. Aan je vraagstelling begrepen, ben je niet heel erg thuis in de chemie. Ik raad je aan je daarin wat in te lezen. Totdat je je er meer thuis in voelt, raad ik je aan het simpel te houden, dus bijvoorbeeld met die Core7.

Overigens geen schande dat je niet zo thuis bent in de chemie, ik ben in andere zaken weer minder thuis.

Succes!

Inderdaad Tanne , chemie is niet me sterkste punt , maar ga het beetje bij beetje snappen. Ik ga jou advies opvolgen en me verdiepen in de Triton core 7 . Is dit dan ook gelijk zonder de waterwissels ?
Thanx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inderdaad Tanne , chemie is niet me sterkste punt , maar ga het beetje bij beetje snappen. Ik ga jou advies opvolgen en me verdiepen in de Triton core 7 . Is dit dan ook gelijk zonder de waterwissels ?
Thanx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theoretisch kan het zonder, maar met gaat ook prima. Als je zonder wissels wil werken sowieso elke paar maanden een sample naar Triton opsturen.

Zelf ververste ik 'vroeger' maandelijks, tegenwoordig minder frequent. Wel zie ik, ondanks prima testresultaten op de Tritontest, positieve reacties aan mijn dieren als ik af en toe ververs.
 
Bovenaan