Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start met Balling methode

remi010

ZeewaterForum gebruiker
Na wat dagen inlezen over verschillende methodes ga ik waarschijnlijk voor de balling light methode.
Als ik het goed begrijp voeg je met een Doseerpomp Ca,Kh en Mg toe. Moet je ook nog verdere spoorelementen toevoegen?

Nu ververs ik 2 wekelijks 20% water 50liter totaal. Kan ik dat blijven doen of moet het wekelijks de 10% wat zij zeggen en doe je dat dan ook gewoon met natuurlijk zeewater?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Na wat dagen inlezen over verschillende methodes ga ik waarschijnlijk voor de balling light methode.
Als ik het goed begrijp voeg je met een Doseerpomp Ca,Kh en Mg toe. Moet je ook nog verdere spoorelementen toevoegen?

Nu ververs ik 2 wekelijks 20% water 50liter totaal. Kan ik dat blijven doen of moet het wekelijks de 10% wat zij zeggen en doe je dat dan ook gewoon met natuurlijk zeewater?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verversen kan je blijven doen zoals je zelf wil.
Men geeft een richtlijn en kan daar zelf een twist aan geven.

Ga je voor balling light met alleen de zouten dan zou je nog sporenelementen kunnen toevoegen van een (ander) merk.
Maar je hebt ook balling light waarbij je de sporenelementen bij de KH en Ca bij in de fles mengt, dan heb je geen aparte sporenelementen meer nodig.
 
Verversen kan je blijven doen zoals je zelf wil.
Men geeft een richtlijn en kan daar zelf een twist aan geven.

Ga je voor balling light met alleen de zouten dan zou je nog sporenelementen kunnen toevoegen van een (ander) merk.
Maar je hebt ook balling light waarbij je de sporenelementen bij de KH en Ca bij in de fles mengt, dan heb je geen aparte sporenelementen meer nodig.

En de spoorelementen die je in de fles mengt bij de zouten zijn van tropic marin? Dat is toch het merk dat de balling light methode doet zeg maar.
En moet je spoorelementen toevoegen, als je alleen Ca en Kh doseert is het toch gewoon corrigeren en geen ballingmethode of zie ik dat verkeerd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bijna, zijn van fauna marin.

Balling classic and light zijn van hetzelfde merk.
Balling Light claimt dat de spoorelementen in een vaste ratio verbruikt worden als je kh. Je kiept van een element wat in je kh oplossing en van de twee andere wat in je ca oplossing.

Werkt uitstekend en eenmaal je verbruik uitgepuzseld geen omkijken naar

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
 
En de spoorelementen die je in de fles mengt bij de zouten zijn van tropic marin? Dat is toch het merk dat de balling light methode doet zeg maar.
En moet je spoorelementen toevoegen, als je alleen Ca en Kh doseert is het toch gewoon corrigeren en geen ballingmethode of zie ik dat verkeerd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Balling (light) methode heb je van verschillende merken.
Maar ik denk als je van een bepaald merk (Tropic Marin bijvoorbeeld) de handleiding leest dat het voor zich spreekt.
Je hebt eigenlijk balling light met en zonder sporenelementen. De keuze is wat jij wil. Balling light zonder sporenelementen noem jij dan weer alleen corrigeren, dat kan.

Ik zelf gebruik balling light zonder bijbehorende sporenelementen.

De sporenelementen gebruik ik los van Reef-corner.
 
Als je ook nog eens vasthoudt aan je waterwissels heb je geen sporenelementen nodig.


Mvgr. Michel

Dus je kan ook balling light doen zonder waterwissel maar dan moet je de spoorelementen toevoegen? Hoe zit het met je zoutgehalte dan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dus je kan ook balling light doen zonder waterwissel maar dan moet je de spoorelementen toevoegen? Hoe zit het met je zoutgehalte dan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens mij is balling light gewoon bedoeld met water wissels. De sporenelementen die je toevoegt zijn ter aanvulling net zoals je kh, ca en mg aanvult. Water wissels is een zeer eenvoudige maar hele goede manier om problemen van grote onbalansen te voorkomen. Daarnaast zitten niet alle sporenelementen in de mix die je toevoegt. Daarom zijn water wissels nog steeds een goed idee. Wil je geen watert wissels doen maar sporenelementen meten en toevoegen die te weinig zijn moet je misschien met richting dsr gaan denken ipv balling light. Maar ook hierbij geldt, geen water wissels is niet alle sporenelementen. Kijk op de emmer van tropic marine, er zien 70 sporenelementen in, die kan je niet allemaal los toevoegen. Hierbij moet ik opmerken dat de ontbrekende sporenelementen misschien ook niet nodig zijn, maarja misschien ook wel :confused:. De keuze moet je maken naar eigen overtuiging denk ik.
 
Ik volg balling light met sporenelementen. Ik doe weinig water wissels.
Bevalt me uitstekend, erg makkelijke allemaal. En koralen groeien goed.
 
ik zou toch uitkijken met zomaar balling light te beginnen toepassen.
als je een bak hebt met overwegend zachte koralen en maar enkele traaggroeiende steenkoralen, dan is deze methode prima, en ga ik er verder niet op in...
als je een bak hebt met overwegend steenkoraal, of in de toekomst naar een bak vol steenkoraal wilt toewerken, dan ga ik hier toch wat meer woorden aan vuil maken.
in het laatste geval is het niet aan te raden om balling light te volgen, maar over te stappen op balling classic, of een adept daarvan, zoals triton, ati, aquaforest...

waarom dat onderscheid, en waarom deze waarschuwing?

met balling light voeg je gewoon toe wat je meet, niks meer, niks minder.
maak je dan geen fouten, of krijg je dan geen ionenonbalans?
jawel, je koralen verbruiken het carbonaat van het natriumhydrogeencarbonaat dat je toevoegt, en je koralen gebruiken het calcium van de het calciumchloride dat je toevoegt, je blijft dus met een overschot zitten van natrium en chloride.
komt nog eens bij dat natrium en chloride niet in de juiste verhouding als overschot over blijven, zodat niet alles kan reageren tot gewoon natriumchloride, je gaat met een overschot natrium of chloride blijven zitten...
maar omdat je maar weinig doseert per dag (10-50ml/dag) zal dat niet snel tot een probleem worden, natrium en chloride zitten al in hele hoge concentraties in ons zout water (het is dan ook gewoon keukenzout = natriumchloride)
het waterwisselen helpt het probleem verder in te dijken zodat het niet tot een probleem hoeft te worden op de lange duur.

lost een waterwissel van 10% de gemaakte fout dan volledig op?
NEE
een waterwissel van 10% lost maar 10% van de gemaakte fout op.
dat is dezelfde reden waarom kh en ca niet op peil kunnen gehouden worden met alleen waterwissels in een bak waar wat steenkoraal in staat.
maar in een bak met hoofdzakelijk zachte koralen is de gemaakte fout al heel klein, dus kan het hier minder kwaad, en is het niet nodig om hier overdreven aandacht aan te besteden.
de mensen in deze situatie kunnen op beide oren verder slapen, deze bakken op deze methode gehouden doen het verder prima.

of je al dan niet extra sporenelementen nodig hebt, zal een labotest voor je kunnen uitwijzen.

het wordt een ander verhaal als je een bak vol steenkoralen moet onderhouden met balling light, de doseringen worden dan veel groter (200-300ml kh per dag is geen uitzondering) en dan krijg je veel grotere fouten, en loop je over een jaar of 2 smorgens tegen een witte bak aan...

hier komt dan het balling classic verhaal kijken: balling light is een "light" versie van het balling classic verhaal, maar omdat deze methode wat ingewikkelder ligt om te begrijpen, hebben de meeste mensen liever een "light" verhaal waar ze minder van moeten begrijpen... nogal een geluk dat 90% van de bakken een bak is met hoofdzakelijk zachte koralen met hier en daar een steenkoraal, dus is er ook niet veel aan de hand...
maar dus voor de mensen die met een bak vol steenkoraal zitten, en wiens bak te klein is om een calciumreactor te gebruiken (of deze kost niet kunnen verantwoorden) is er dus het balling classic verhaal (ook triton, ati, aquaforest, en nog een heleboel andere merken werken op de balling classic manier, in een modern jasje gestoken)

we hadden hierboven al gezien dat je koralen het carbonaat en het calcium verbruiken van je natriumhydrogeencarbonaat en calciumchloride. ze doen dat dan nog eens in een vaste verhouding. dat is interessant, want de overschotten natrium en chloride zijn dus in diezelfe verhouding aanwezig, en dat blijkt juist de goede verhouding te zijn om normaal natriumchloride te vormen.
Dus als je je doseringen aanmaakt, moet je dat doen volgens het balling classic recept, dat andere hoeveelheden hanteert dan balling light. Door deze verhoudingen kom je dus ook tot het doseren van gelijke hoeveelheden in tegenstelling tot bij balling light.

ook het gebruik van het 3de mineraalzout is hier verplicht, en ook in een vaste hoeveelheid.
wat doet dit 3de zout? en nee, het is niet gewoon magnesium...
als je een overschot hebt van natriumchloride, wat deze keer wel in de goede verhouding voorkomt, voeg je eigenlijk gewoon zout toe aan je bak. dat is niet echt interessant, want we werken niet met water met zout in, maar met water met zeezout in...
dat 3de mineraalzout: het natriumchloride vrije mineraalzout, bevat dus de overige zouten om er terug normaal zeewater, water met zeezout dus, van te kunnen maken, het bevat oa magnesium, sulfaten, strontium enzovoort

nu we dus de overschot natriumchloride hebben kunnen omzetten naar echt zeezout, zitten we nog met een laatste hindernis:
we hebben eigenlijk zonet zeewater toegevoegd aan de bak, en dat kan uiteindelijk niet de bedoeling zijn, want dan gaat de saliniteit stijgen. de oplossing hiervoor is simpel, we halen het water dat we hebben toegevoegd, er gewoon terug uit met behulp van een 4de pompje.
als je doseringen niet groot zijn, kan het zijn dat je afschuimer er al genoeg water per dag terug uithaalt om geen stijging van de saliniteit te krijgen, is dat niet het geval, dan moet je dus zelf met behulp van je 4de doseerpomp dat teveel water er terug uithalen.
de verhouding waarin je dat water moet weghalen (want het zoute water dat we hebben toegevoegd is geen 35promille zoals onze bak, maar slechts 25 promille) is ongeveer 1.8x je dosering (als vuistregel)
voorbeeld: je voegt 100ml/dag kh toe, 100ml/dag CA en 100ml/dag mineraalzout toe, dan moet je dus 180ml/dag er terug uit pompen.

op deze manier kan je dus perfect je verbruik bijvullen, zonder dat je met ionen onbalansen komt te zitten.

oké, maar hier zitten nu nog geen sporenelementen bij...
je kan deze toevoegen aan de oplossingen volgens het voorschrift van balling classic plus, of je kan deze ook los toevoegen, op aanwijzen van een labo test bijvoorbeeld.

als je dus de "full balling classic" of de "balling classic plus" gebruikt, beide benamingen worden door elkaar gebruikt, dan kan je dus ook het wekelijkse waterwisselen achterwege laten, want ook de sporenelementen worden zodanig aangemaakt dat ze het ionen evenwicht respecteren en niet uit balans laten komen.

nu is dit allemaal hele mooie theorie, maar bij veel bakken merken we toch dat kh toch harder verbruikt wordt dan ca.
dat komt omdat niet alleen koralen kh verbruiken, maar ook biologische processen dus kh verbruiken, zoals de bacteriele omzetting van vuil tot nitraat... een fenomeen dat bv heel hard zichtbaar is bij het gebruik van biopellets
merk je dat je in dat geval zit, zit er dus niets anders op dan de vaste verhouding los te laten en extra kh te gaan doseren, daar is geen weg rond.
om alsnog niet in problemen te komen na verloop van tijd, is het interessant om ieder half jaar 50% waterwissel te doen, of bijvoorbeeld jaarlijks een 100% wissel te doen.

ik raad zowiezo de halfjaarlijkse of jaarlijkse grote wissels aan, om nog een heleboel andere dingen te kunnen oplossen die los staan van de waterchemie, ik denk dan aan aminen, netelcellen, allellopathy en nog vele andere niet meetbare dingen...

ik heb ook nog niet gesproken over magnesium:
normaal gesproken wordt dat niet verbruikt, of maar bijzonder weinig.
in verse bakken wordt er veel magnesium verbruikt in chemische reacties met zandbodems en synthetische zouten etc
dus daar moet je regelmatig controleren en aanvullen.
maar in een bak die al een tijdje draait, zal je merken dat het magnesium niet meer verbruikt wordt. slechts sporadisch zal een correctie nog nodig zijn, die kan je dan doen op de moment dat het nodig is, buiten je balling verhaal om.
hans werner balling heeft ook hier een formule voor opgesteld met magnesiumchloride en magnesiumsulfaat in een bepaalde verhouding, maar dat is dus nog de enige toevoeging die het ionenverhaal niet helemaal respecteert.
niet erg, want normaal hoef je dat ook niet toe te voegen... of slechts heel sporadisch.

beetje lang verhaal geworden, maar zo wordt er tenminste juiste info verspreid, en wordt het misschien voor de nieuwere aquarianen duidelijker hoe de vork in de steel zit.

dus in het geval van de topicstarter met een 250L bak: als je een bak vol steenkoraal wenst, kijk naar balling classic (of een methode als triton of ati of ....), blijft het bij een gemengde bak met hoofdzakelijk zachte koralen, kan je met een gerust hart balling light aanhouden ( ook hier zijn meerdere merken van)

grtz oli
 
  • Like
Reactions: CVS
Oli light en classic is compleet nders.

Light is niks mis mee ook.nietals je een halve liter per dag doseert.

Je zegt zelfs dat je geen magnesium doseert maar wel dat je onbelans krijgt door magnesium doseren.

Er zijn 1000en bakken op balling. En vele kopieën die allemaal hetzelfde doen in een ander jasje.

Ik geloof dat meneer balling best wel weet wat die doet. Mochten er echt bakken omklappen na 2 jaar was fauna marin als merk allang van de kaart geveegd

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
 
Ik snap het verhaal van Oli niet helemaal.
Het lijkt heel duidelijk uitgelegd maar toch heb ik er vraagtekens bij.

Waarom zou balling light in een kleine bak geen probleem geven en in een grote bak waar je veel KH toevoegt wel?
In een kleine bak voeg je inderdaad minder KH toe maar het volume is ook kleiner. De verhouding blijft gelijk, grote of kleine bak. Krijg je dus een onbalans in een grote bak, dan krijg je die net zo goed in een kleine bak of snap ik het niet :rolleyes:
 
de onbalans die je krijgt hangt niet af van de bakgrootte, maar van de relatieve hoeveelheid die je toevoegt....
als je in een kleine bak relatief veel toevoegt, krijg je problemen, maar diezelfde hoeveelheid in een grote bak hoeft niet voor problemen te zorgen... alles hangt dus af van je bezetting zoals ik in mijn vorige verhaal probeerde duidelijk te maken...

---- update ----

Oli light en classic is compleet nders.

Light is niks mis mee ook.nietals je een halve liter per dag doseert.

Je zegt zelfs dat je geen magnesium doseert maar wel dat je onbelans krijgt door magnesium doseren.

Er zijn 1000en bakken op balling. En vele kopieën die allemaal hetzelfde doen in een ander jasje.

Ik geloof dat meneer balling best wel weet wat die doet. Mochten er echt bakken omklappen na 2 jaar was fauna marin als merk allang van de kaart geveegd

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

misschien het verhaal nog eens opnieuw lezen:
ik leg uit hoe light en classic verschillen
light is wel iets mis mee als je een halve liter per dag moet doseren, en die missing trek je niet recht met een waterwissel van 10%
het verhaal over magnesium heb je duidelijk niet begrepen; normaal voeg je geen magnesium toe in het classic verhaal, maar als je toch een correctie moet uitvoeren, ga je door die correctie dus een onbalans creeëren: op zich niet erg, want het is slechts sporadisch dat je eens je MG terug moet juist zetten, en is dus geen dagelijkse dosering die voor problemen kan zorgen.

er zijn id 1000en bakken op balling: het feit is wel dat het gros van die bakken bestaan uit zachte koralen bakken, en dus toekomen met light, en geen classic nodig hebben...
het is pas als je een bak vol steenkoraal hebt, dat je op problemen KAN lopen, daarmee is niet gezegd dat het ook daadwerkelijk zal voorkomen.

ik heb zo iets meegemaakt doordat het chloride gehalte veel te hoog opliep, zonder dat het natrium daarvoor aanwezig was.
omgerekend had ik een saliniteit van 40 moeten hebben met dat chloride gehalte...

je leest niet altijd waarom een bak crasht... velen zoeken het ook niet in die richting. maar ik weet dat er tussen zitten waar dit de oorzaak is. sinds de labotesten worden aangeboden, komt daar ook een veel beter zicht op.

een merk zal niet op de fles gaan omdat er een paar bakken omklappen, feit is wel dat er bakken zijn die daardoor problemen krijgen
bekijk alle mooie bakken vol steenkoralen, en bekijk welke methode zij gebruiken, dat zullen er niet veel op light zijn...

en voor alle duidelijkheid, ik heb ook nergens gezegd dat mr balling niet zou weten met wat die bezig was, dank zij die man kunnen we al 20 jaar steenkoralen houden, moest hij er niet geweest zijn, had de hobby er heel anders uitgezien hebben.
ik leg in gewone mensentaal uit wat die man voor ons gedaan heeft, zonder dat het chemisch ingewikkeld moet worden en dus je boodschap verloren gaat...
 
Kleine of groot. Als je veel sps hebt verbruik je veel.

Misschien gooi je in de kleine bak meer als in de grote het Is er maar net aan wat je verbruik Is ofwel hoeveel kilo groeiend koraal op je waterkolom.
Het verhaal slaat kant nog wal.

Bij balling Light gooi je er alleen in wat word verbruikt. Er Is geen ophoping.

Kijk eens op alle grote sites bijna alle totm draaien op balling of 2part wat dus balling gejat Is.

Balling is niet zomaar een merk mettoevoegingen. Het Is HET merk waar alle andere merken van gejat hebben.

En als je zout zo hard Is opgelopen na je dosering moet je ff achter je oren krabben. Het Is vrij logisch als je alsmaar zout blijft toevoegen dat het omhoog kruipt. Bij balling classic pak je een liter en die pleur je bij de buren over de schutting ( moeilijke buren) balling Light mix je op lager zout.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
 
Ik heb het geprobeerd te bereken.
Ik gebruik op het moment in mijn bak 120 ml kh 80 ca en 20 mg per dag.

Op een heel jaar gaat er 7 liter mg in. Maar in datzelfde jaar heb ik ook 50x 5% gewisseld dus 2.5 keer de hele bak.ik snap niet waar de onbelans van de toevoegingen vandaan komt?


Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
 
Goed dat je de tijd neemt om dit verhaal te schrijven, altijd leuk wanneer mensen dit doen. Ik heb wel een aantal vragen en volgens mij klopt het verhaal niet helemaal. Wellicht dat we er samen uitkomen om het kloppend te maken.
ik zou toch uitkijken met zomaar balling light te beginnen toepassen.
als je een bak hebt met overwegend zachte koralen en maar enkele traaggroeiende steenkoralen, dan is deze methode prima, en ga ik er verder niet op in...
als je een bak hebt met overwegend steenkoraal, of in de toekomst naar een bak vol steenkoraal wilt toewerken, dan ga ik hier toch wat meer woorden aan vuil maken.
in het laatste geval is het niet aan te raden om balling light te volgen, maar over te stappen op balling classic, of een adept daarvan, zoals triton, ati, aquaforest...

waarom dat onderscheid, en waarom deze waarschuwing?

met balling light voeg je gewoon toe wat je meet, niks meer, niks minder.
maak je dan geen fouten, of krijg je dan geen ionenonbalans? Ik heb toch wat problemen met het woord ' 'ionenonbalans', misschien is het in dit geval beter een overschot Na+ en Cl- ionen of te wel een te hoog zoutgehalte te noemen. Dit is makkelijk te corrigeren door een hoeveelheid aquarium water te vervangen door osmosewater. Dit verlaagd nl gewoon je zoutgehalte. Je verlaagt hiermee ook je gehalte aan macro elementen. rekenvoorbeeldje: stel je wilt je water 0,1 promille in zoutgehalte laten zakken en je bakvolume is 400L. Dit doe je door er 1L water uit te halen en te vervangen door 1L osmose water. 399X35=400xX X=34,9 promille. Je magnesium zakt dan ongeveer met 3,5 ppm. Mijn kh verval per dag is 3 graden. Hierdoor hou ik mijn zoutgehalte op peil door wekelijks 2,5 liter uit mijn bak te verwijderen. Dit merk ik nauwelijks op mijn verbruik en is dus prima te doen. Als je met een ionenonbalans de verhouding Cl- en SO4/2- bedoelt kan ik me er in vinden, maar dit vind ik nergens terug in je verhaal. Door rottenprocessen in je water kan er een bepaalde hoeveelheid zwavel worden verbruikt in het water. Bij onvoldoende nitraat in zuurstofloze zones wordt organisch materiaal afgebroken waarbij SO4/2- wordt verbruikt en hierbij komt onder andere HCO3- en H2S vrij. Je ziet dus daat door het vrijkomen van carbonaat er minder Natrium(bi)carbonaat hoeft te worden toegevoegd bij een gelijkblijvend verbruik van Calcium. Hierdoor neemt het aantal Cl- ionen toe bij gelijkblijvend zout gehalte. Bij een triton test kun je prima zien hoe je zwavel concentratie ervoor staat en of je eventueel magnesiumsulfaat moet gebruiken om je magnesium aan te vullen en zo ook je sulfaat aan te vullen.
jawel, je koralen verbruiken het carbonaat van het natriumhydrogeencarbonaat dat je toevoegt, en je koralen gebruiken het calcium van de het calciumchloride dat je toevoegt, je blijft dus met een overschot zitten van natrium en chloride.
komt nog eens bij dat natrium en chloride niet in de juiste verhouding Wat bedoel je met 'niet in de juiste verhouding'? Zou je dat kunnen toelichten? als overschot over blijven, zodat niet alles kan reageren tot gewoon natriumchloride, je gaat met een overschot natrium of chloride blijven zitten...
maar omdat je maar weinig doseert per dag (10-50ml/dag) zal dat niet snel tot een probleem worden, natrium en chloride zitten al in hele hoge concentraties in ons zout water (het is dan ook gewoon keukenzout = natriumchloride)
het waterwisselen helpt het probleem verder in te dijken zodat het niet tot een probleem hoeft te worden op de lange duur.

lost een waterwissel van 10% de gemaakte fout dan volledig op?
NEE
een waterwissel van 10% lost maar 10% van de gemaakte fout op. Zie mijn vorige vraag op scheve verhouding natrium en chloride. Ik neem aan dat je hier daar op doelt?
dat is dezelfde reden waarom kh en ca niet op peil kunnen gehouden worden met alleen waterwissels in een bak waar wat steenkoraal in staat.
maar in een bak met hoofdzakelijk zachte koralen is de gemaakte fout al heel klein, dus kan het hier minder kwaad, en is het niet nodig om hier overdreven aandacht aan te besteden.
de mensen in deze situatie kunnen op beide oren verder slapen, deze bakken op deze methode gehouden doen het verder prima.

of je al dan niet extra sporenelementen nodig hebt, zal een labotest voor je kunnen uitwijzen.

het wordt een ander verhaal als je een bak vol steenkoralen moet onderhouden met balling light, de doseringen worden dan veel groter (200-300ml kh per dag is misschien beter om in graden dKH te praten. Hoeveelheden in mL zeggen nl niets. Kan op een bak van 1000L bijna niets zijn en op een nano van 50L heel veel geen uitzondering) en dan krijg je veel grotere fouten, en loop je over een jaar of 2 smorgens tegen een witte bak aan...wat zou er gebeuren waardoor je koralen afsterven dan?

hier komt dan het balling classic verhaal kijken: balling light is een "light" versie van het balling classic verhaal, maar omdat deze methode wat ingewikkelder ligt om te begrijpen, hebben de meeste mensen liever een "light" verhaal waar ze minder van moeten begrijpen... nogal een geluk dat 90% van de bakken een bak is met hoofdzakelijk zachte koralen met hier en daar een steenkoraal, dus is er ook niet veel aan de hand...
maar dus voor de mensen die met een bak vol steenkoraal zitten, en wiens bak te klein is om een calciumreactor te gebruiken (of deze kost niet kunnen verantwoorden) is er dus het balling classic verhaal (ook triton, ati, aquaforest, en nog een heleboel andere merken werken op de balling classic manier, in een modern jasje gestoken)

we hadden hierboven al gezien dat je koralen het carbonaat en het calcium verbruiken van je natriumhydrogeencarbonaat en calciumchloride. ze doen dat dan nog eens in een vaste verhouding. dat is interessant, want de overschotten natrium en chloride zijn dus in diezelfe verhouding aanwezig, en dat blijkt juist de goede verhouding waarom hier ineens wel de juiste verhouding? Wat is het verschil met het verbruik door steenkoralen bij balling light?te zijn om normaal natriumchloride te vormen.
Dus als je je doseringen aanmaakt, moet je dat doen volgens het balling classic recept, dat andere hoeveelheden hanteert dan balling light. Door deze verhoudingen kom je dus ook tot het doseren van gelijke hoeveelheden in tegenstelling tot bij balling light.

ook het gebruik van het 3de mineraalzout is hier verplicht, en ook in een vaste hoeveelheid.
wat doet dit 3de zout? en nee, het is niet gewoon magnesium...
als je een overschot hebt van natriumchloride, wat deze keer wel in de goede verhouding voorkomt, voeg je eigenlijk gewoon zout toe aan je bak. dat is niet echt interessant, want we werken niet met water met zout in, maar met water met zeezout in...
dat 3de mineraalzout: het natriumchloride vrije mineraalzout, bevat dus de overige zouten om er terug normaal zeewater, water met zeezout dus, van te kunnen maken, het bevat oa magnesium, sulfaten ??? Welke???, strontium enzovoort

nu we dus de overschot natriumchloride hebben kunnen omzetten naar echt zeezout, zitten we nog met een laatste hindernis:
we hebben eigenlijk zonet zeewater toegevoegd aan de bak, en dat kan uiteindelijk niet de bedoeling zijn, want dan gaat de saliniteit stijgen. de oplossing hiervoor is simpel, we halen het water dat we hebben toegevoegd, er gewoon terug uit met behulp van een 4de pompje.
als je doseringen niet groot zijn, kan het zijn dat je afschuimer er al genoeg water per dag terug uithaalt om geen stijging van de saliniteit te krijgen, is dat niet het geval, dan moet je dus zelf met behulp van je 4de doseerpomp dat teveel water er terug uithalen.
de verhouding waarin je dat water moet weghalen (want het zoute water dat we hebben toegevoegd is geen 35promille zoals onze bak, maar slechts 25 promille) is ongeveer 1.8x je dosering (als vuistregel)
voorbeeld: je voegt 100ml/dag kh toe, 100ml/dag CA en 100ml/dag mineraalzout toe, dan moet je dus 180ml/dag er terug uit pompen.Zou kunnen, moet ik even narekenen ;)

op deze manier kan je dus perfect je verbruik bijvullen, zonder dat je met ionen onbalansen komt te zitten.

oké, maar hier zitten nu nog geen sporenelementen bij...
je kan deze toevoegen aan de oplossingen volgens het voorschrift van balling classic plus, of je kan deze ook los toevoegen, op aanwijzen van een labo test bijvoorbeeld.

als je dus de "full balling classic" of de "balling classic plus" gebruikt, beide benamingen worden door elkaar gebruikt, dan kan je dus ook het wekelijkse waterwisselen achterwege laten, want ook de sporenelementen worden zodanig aangemaakt dat ze het ionen evenwicht respecteren en niet uit balans laten komen.

nu is dit allemaal hele mooie theorie, maar bij veel bakken merken we toch dat kh toch harder verbruikt wordt dan ca.
dat komt omdat niet alleen koralen kh verbruiken, maar ook biologische processen dus kh verbruiken, zoals de bacteriele omzetting van vuil tot nitraat... een fenomeen dat bv heel hard zichtbaar is bij het gebruik van biopellets Heel simpel. Nitrificatie verbruikt KH en bij deniftrificatie komt precies weer evenveel KH vrij. Dit is vrijwel altijd in balans. KH kan wel harder worden 'verbruikt' bij het vrijkomen van zuren door bepaalde omzettingen. Hierbij wordt het 'verbruikt' om te neutraliseren. Dit ga je netto wel merken. Vergeet ook niet dat in bakken waar zeer veel kalkalgen groei is (hoog percentage magnesium carbonaat) je kh daardoor relatief meer wordt verbruik dan je calcium.
merk je dat je in dat geval zit, zit er dus niets anders op dan de vaste verhouding los te laten en extra kh te gaan doseren, daar is geen weg rond.
om alsnog niet in problemen te komen na verloop van tijd, is het interessant om ieder half jaar 50% waterwissel te doen, of bijvoorbeeld jaarlijks een 100% wissel te doen.

ik raad zowiezo de halfjaarlijkse of jaarlijkse grote wissels aan, om nog een heleboel andere dingen te kunnen oplossen die los staan van de waterchemie, ik denk dan aan aminen, netelcellen, allellopathy en nog vele andere niet meetbare dingen... Zou niet goed zijn om van waterwissels afhankelijk te zijn om hier af te komen. Deze stoffen hebben dan een enorme lange tijd om hun toxische werk te doen. Gelukkig worden ze afgeschuimd, organisch gebonden of via actieve kool geexporteerd

ik heb ook nog niet gesproken over magnesium:
normaal gesproken wordt dat niet verbruikt, of maar bijzonder weinig.
in verse bakken wordt er veel magnesium verbruikt in chemische reacties met zandbodems en synthetische zouten etc
dus daar moet je regelmatig controleren en aanvullen.
maar in een bak die al een tijdje draait, zal je merken dat het magnesium niet meer verbruikt wordt. slechts sporadisch zal een correctie nog nodig zijn, die kan je dan doen op de moment dat het nodig is, buiten je balling verhaal om.
hans werner balling heeft ook hier een formule voor opgesteld met magnesiumchloride en magnesiumsulfaat in een bepaalde verhouding, maar dat is dus nog de enige toevoeging die het ionenverhaal niet helemaal respecteert.
niet erg, want normaal hoef je dat ook niet toe te voegen... of slechts heel sporadisch.

beetje lang verhaal geworden, maar zo wordt er tenminste juiste info verspreid, en wordt het misschien voor de nieuwere aquarianen duidelijker hoe de vork in de steel zit.

dus in het geval van de topicstarter met een 250L bak: als je een bak vol steenkoraal wenst, kijk naar balling classic (of een methode als triton of ati of ....), blijft het bij een gemengde bak met hoofdzakelijk zachte koralen, kan je met een gerust hart balling light aanhouden ( ook hier zijn meerdere merken van)

grtz oli
Ik bedoel dit niet kwaad en wil graag dat de informatie op de juiste manier overkomt. Als iedereen zn steentje bijdraagd komen we er wel. groeten Dennis
 
50 x 5% is niet hetzelfde als 1 x 250% , steek dat maar in excell, of google, er zijn er genoeg die het al voor jou hebben uitgerekend.
Het chloride van je magnesium blijft achter, het chloride van je ca blijft achter, en het natrium van carbonaat blijft achter... dat stapelt op en krijg je nooit meer eruit, eender hoeveel keren je 5 of 10 of 50% wisselt...
Je eerste keer 5% corrigeert 5% van het overschot, de 2de keer corigeer je 5% van de vorige correctie ook mee, en kom je dus niet meer aan 10%, maar minder, en zo blijft dat doorgaan, terwijl je dagelijks je overschot terug opbouwt die je wekelijks voor 5% corrigeert.
Je kh en ca zijn niet in balans toegevoegd, dus je natrium en chloride zijn ook niet in balans in je systeem, je zit of met teveel natrium, of teveel chloride.
Doe een ati icp test, en je kent de waardes.
120ml kh per dag is niet veel, ofwel heb je een kleine bak van ongeveer 240L met wat steenkoraal in, ofwel heb je een grote bak met relatief weinig steenkoraal, ofwel heb je een nanobak bomvol steenkoraal.
Enkel in het geval van de nanobak zou je in de problemen kunnen komen na enkele jaren...
Maar overschotten en onbalans heb je, dat is zeker, maar het hoeft niet altijd tot problemen te leiden ;-)

---- update ----

Goed dat je de tijd neemt om dit verhaal te schrijven, altijd leuk wanneer mensen dit doen. Ik heb wel een aantal vragen en volgens mij klopt het verhaal niet helemaal. Wellicht dat we er samen uitkomen om het kloppend te maken.
Ik bedoel dit niet kwaad en wil graag dat de informatie op de juiste manier overkomt. Als iedereen zn steentje bijdraagd komen we er wel. groeten Dennis
Ik beantwoord dit morgen als ik achter een pc zit, op de gsm is dat echt niet handig ;-)
Taalgebruik is aangepast aan de courant gebruikte terminologie, ook al weet ik dat die niet juist is. ;-)
 
Wellicht dat oli gelijk heeft.
Ik doe echter af en toe een triton test, en zolang daar alles binnen de gewenste range ligt is er toch geen probleem?
 
Oké wordt me allemaal beetje duidelijk en soms door de hele verhalen weer onduidelijk.

-balling light verhoogt dus je zoutgehalte ( mijn streef is 35 % ) als je nou 10% wekelijks wisselt met natuurlijk zeewater wat 1023 is corrigeert dat toch aardig?
- moet je nu sporenelementen toevoegen of alleen maar als je bijvoorbeeld tritonstest doet en blijkt dat ze laag zijn ?
- ik draai nu lp's en wat stukken sps , mijn doel is om naar grootste deel sps te gaan met wat stukken lobo's, acan's en scolly's dus 70/30 zeg maar .

Dus weet nu niet meer of ik de light of classic moet nemen door de berichten.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan