Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hippocampus zosterae

Ruby van Ruyven

ZeewaterForum lid
Hippocampus zosterae

Zosterae zeepaardjes zijn dwergzeepaardjes die niet groter worden dan 2 a 3 cm Dit maakt ze uitermate schattig maar ook lastig om te houden. Net als de grotere zeepaardjes behoren ze in een aquarium wat speciaal voor hun is ingericht, weinig tot geen andere medebewoners en makkelijk te onderhouden.

2016-01-23 19.21.03.jpg
Als je het goed doet, geven ze vaak jongen en zijn ze te vergelijken met guppies: altijd kleine visjes in de bak. Je hebt al snel een hele kolonie, die allemaal bij en aan elkaar hangen. Maar dat gaat zeker niet vanzelf. In dit stuk wil ik de ervaring die ik heb opgedaan delen, het zal o.a. gaan over de behuizing, voedsel en medebewoners.

2016-02-28 11.20.25.jpg

Verschil met grotere zeepaardjes

Zosterae paardjes houden verschilt op een paar punten van het houden van de grotere zeepaarden.


  • Kan je de grotere uit de familie nog over wennen op diepvriesvoer, bij de Zosterae’s is dat uitgesloten, enkel en alleen levend voer, dat is het enige wat ze accepteren. (Overigens moeten grotere zeepaardjes dagelijks levende mysis of garnaaltjes krijgen om ze lang in leven te houden)
  • Gaan de grotere paarden actief achter hun voer aan,, Zosterae’s zijn passief en wachten tot het voer naar hun toe komt.
  • Het opkweken van jongen van de grote zeepaarden is een hele uitdaging, bij de Zosterae’s gaat dit vrijwel vanzelf. De jongen functioneren volledig bij de geboorte en eten net als paps en mams o.a. artemia nauplien.

2016-02-17 19.24.35.jpg

Voedsel

Hippocampus zosterae paarden in gevangenschap zullen hoofdzakelijk artemia nauplien als voedsel krijgen. Ze lusten verder ook copepoden, kleine mysis, meerdaagse artemia’s, net uitgekomen garnalen, helaas is dit niet allemaal elke dag in groot genoeg hoeveelheden beschikbaar.Gelukkig kunnen we wel zoveel artemia nauplien maken als nodig is. Helaas is artemia niet echt voedzaam en zal dus verrijkt moeten worden om toch aan de voeding behoefte te voldoen. Sowieso is afwisseling met bovengenoemde voerderdiertjes nodig om een gezonde populatie Zosterae’s te houden.

Als de dwergjes niet alle juiste stoffen binnen krijgen zullen ze als eerste stoppen met voortplanten, vervolgens gaan ze dood. Goed verzorgde dwergjes worden 2 a 3 jaar, als ze niet goed worden verzorgt 3 maanden.

Dit is meteen ook het moeilijkste en maakt het houden van Zosterae’s behoorlijk arbeidsintensief, elke dag zorgen voor voldoende gezond levend voer. Op het internet is veel te vinden over hoe je artemia eitjes laat uitkomen of hoe je de nauplien verrijkt, o.a. hier: http://www.zeewaterforum.info/forum...H-Zosterae-amp-setup/page2&highlight=zosterae

Behuizing

Als behuizing kan je van alles verzinnen maar uiteindelijk werkt er maar 1 ding, keep it simple!
Heb zelf al diverse behuizingen geprobeerd met diverse na en voordelen. Uiteindelijk gaat het om het welzijn van de paardjes en niet hoe het eruit ziet.

Niet te groot anders heb je teveel voer nodig en vervuilt de bak te snel.

Niet te klein anders heb je een probleem met schoon maken.

Hangouts van kunststof werkt prima.

Hangouts van caulerpa of andere wieren werkt ook goed maar dit zal je moeten bijhouden en dit is best lastig met al die kleine opdonders die erin hangen en niet los willen laten, ziet er wel beter uit.

Bodembedekking of niet, beide kan, ligt eraan hoe goed het je lukt om echt schoon te werken.

Uitvoer van het aquarium met spons of gaas, werkt beide goed.

Heb ook een bakkie gehad met een uitlaatscherm van 50 micron, het idee was om al het voer in de bak te houden. Dit werkte goed, zo goed dat na een week of 2 alles onder prut zat en het scherm vaak compleet dicht sloeg.

Beter werkt een uitlaatscherm met gaatjes van ongeveer een millimeter, is goed schoon te maken, raakt niet snel verstopt. Het voer spoelt er wel uit dus je zal meer moeten voeren.

De spons op een standpijp werkt ook prima en is het meest simpel van alle opties. Zal vaker schoon gemaakt moeten worden dan een scherm en vooral de hele kleine paardjes hangen er graag aan/in dus bij het verwijderen eerst heel goed kijken of er niets aan hangt.

Wat erg goed werkt voor mij is tijdens het voeren een uurtje de waterinvoer te stoppen, zodoende spoelt het voer er niet direct uit. Een uurtje is ongeveer wel max, als het langer gaat duren krijgen de paarden het benauwd.

Om extra stroming te maken heb ik ook al diverse dingen geprobeerd, uiteindelijk werkt er maar 1 ding voor mij en dat is de stroming van de water invoer. Alle andere dingen die ik verzonnen hebt maakte wel extra stroming maar zorgde ook voor meer afval omdat voedsel sneller dood gaat o.a. bellenpomp achter het uitlaatscherm weer terug de bak in, bellenpomp direct in de bak en deep sand bed met retourpomp. Allemaal leuke probeersels maar maakte het systeem ingewikkelder, moeilijker schoon te houden en uiteindelijk niet direct beter voor de paardjes.

Verlichting lijkt niet zo belangrijk maar hier kan je een aantal dingen fout doen en je kan het ook in je voordeel laten werken. Er bestaat voor zeepaarden een optimum qua verlichting waarin ze goed de prooi kunnen zien en zelf niet teveel opvallen. De paardjes hebben dus wel degelijk licht nodig om goed voldoende te kunnen eten. Overdrijf niet met heel veel licht, geeft meer en sneller alg, cyano en andere dingen die je niet wilt, en je wieren gaan veel te hard (nog meer werk).

Ik ben er achter gekomen dat een spotje hoog boven het aquarium goed werkt, voldoende licht voor de paardjes en wieren, geen puntbron waar alle artemia op af gaan zodat er maar op 1 plek eten is.

Wat ook werkt en waar je dus je voordeel mee kan doen is het volgende: artemia gaat op licht af, als je delen van het aquarium donker maakt door af te dekken en/of zwart te spuiten kan je een beetje sturen waar de artemia’s zich hoofdzakelijk zullen gaan ophouden.

Waterkwaliteit

De waterkwaliteit moet goed zijn, hoeft niet direct perfect te zijn zoals bij sps koralen maar hoe beter het water hoe lekkerder de paardjes zich voelen. Ikzelf heb altijd het aquarium met de zosterae’s aan mijn grotere systeem gekoppeld, zodat het meelift en het zelf verder geen apparatuur nodig heeft, dit systeem is het meest makkelijk en stabiel. Heb zelf dus geen ervaring met een op zichzelf staand nanosysteem voor de zosterae’s, raad het ook niet direct aan vanwege de hoeveelheid voer die nodig is wat voor een flinke belasting zorgt, denk dan ook dat de filtratie een paar maal groter zou moeten zijn als het bakkie waar de paardjes in zitten.

Medebewoners

Medebewoners kan maar hoeft niet, de paarden hebben vooral elkaar nodig als gezelschap en in de rest hebben ze geen interesse. Het is dus vooral voor je zelf of als extra hulp bij het schoon houden. Heb zelf diverse dieren geprobeerd:

  • Gobiodon Okinawae (gele koraalgrondel) gaat op zich goed maar is eigenlijk al veel te groot en heeft geen toegevoegde waarde, heb ik er weer uit gehaald.
  • Kleine hermietkreeftjes heb ik er nooit op kunnen betrappen dat ze zich vergrepen aan de zeepaardjes maar de zeepaardjes zijn er bang van als ze te dicht in buurt komen, deze dus verwijderd. (deze ervaring is met de zogenoemde soldatenhermietjes, de kleinste met rode pootjes) Anderen hebben er juist goede ervaringen mee.
  • Kleine slakken gaan goed en helpen prima mee als cleanup crew.
  • Thor amboinensis (Sexy Shrimp) gaan heel goed samen met de zosterae’s, goede maat en geen angst bij de paardjes.
  • Grote mysis heb ik er ook tussen zwemmen, zijn goede opruimers, als ze jongen hebben is het direct voer voor de paarden.
  • Amphipods zitten er ook bij en die eten ’s nachts het uitlaatsponsje schoon.

Er zijn waarschijnlijk nog meer dieren mogelijk maar hier heb ik (nog) geen ervaring mee.

2016-01-24 21.09.01.jpg

Zeepaarden hebben gezelschap nodig van soortgenoten, de grote paarden binden voor het leven met elkaar. Het is niet ongebruikelijk dat na de dood van 1 van een paar de partner snel volgt, en anders kan het binden met een nieuwe partner heel lang duren. Zosterae’s binden ook met elkaar en zoeken elkaar elke ochtend op, begroeten elkaar en zwemmen een minuut of 5 met elkaar, staart in staart. De binding is wel minder sterk als bij de grote paarden, zover ik weet gaan ze niet dood bij verlies van de partner en volgens mij doen ze ook regelmatig aan partnerwissel.

Wat wel heel belangrijk is bij het houden van zosterae’s is dat je mijns inziens toch met minimaal een stuk of 5 a 6 paardjes moet beginnen. Ze willen elkaar kunnen zien en zoeken elkaars gezelschap continu op. Wil je dus geen eenzame paardjes die wegkwijnen geef ze gezelschap van soortgenoten.

2016-01-23 19.16.39.jpg
 
Mooi om te lezen Ruby.
Ik heb zelf eens de grote zeepaarden gekweekt, ook speciaal bakken gemaakt, zelf plankton en voer gekweekt.
2 koppeltjes gehouden en exact iedere 16 dagen kreeg ik ongeveer 200 - 250 jonge.

Succes, want ze zijn schattig.
 
Wat ontzettend leuk om te lezen en zien zeg Ruby [emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nog wat foto's

2016-04-23 21.52.22.jpg
Zoals je ziet hangen ze graag.

2016-03-09 16.47.58.jpg
Drie generaties op 1 foto :)

2016-04-26 21.52.52.jpg
De hengst die hoogzwanger is heet Bob, 1 van de 6 dwergjes waar ik mee begonnen ben.
En de bevalling van een ander mannetje (alleen Bob heeft een naam)

2016-04-13 16.19.30.jpg
2016-04-13 16.19.35.jpg
Groet, Ruby
 
Hi ruby,

Mooie samenvatting voor het houden van deze leuke dwergjes. Bij mij gaan ze ook goed en veel jonkie s dankzij jouw mannen.

Zelf heb ik wel goede ervaring met grove luchtbellen, maar verder heb ik ze op een vergelijkbare manier zitten.

Ciao jp
 
Hallo,

Kan je deze houden in de sump of best toch een tweede aquarium opstarten?

Dank.
Mvg,
Caroline
Mamsi2011
 
Hallo,

Kan je deze houden in de sump of best toch een tweede aquarium opstarten?

Dank.
Mvg,
Caroline
Mamsi2011

Hallo Mamsi,

Lijkt me geen goed plan om uberhaupt zeepaarden in de sump te houden, laat staan Zosterae's.
Te veel stroming en belletjes.
Voer zal direct eruit spoelen etc etc.

Sump is gemaakt om diverse filtratie app. te plaatsen en niet om dieren permanent in te houden.

Dwergzeepaardjes hebben echt een aparte bak helemaal voor hun zelf nodig.

Groeten, Ruby
 
Hallo Ruby,

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal dan toch misschien een extra aquarium starten.

Verkoop je soms ook zeepaardjes?

Ik wil me eerst nog wat verdiepen, maar zou graag willen starten met zeepaardjes..


Groetjes,
Caroline

Hallo Mamsi,

Lijkt me geen goed plan om uberhaupt zeepaarden in de sump te houden, laat staan Zosterae's.
Te veel stroming en belletjes.
Voer zal direct eruit spoelen etc etc.

Sump is gemaakt om diverse filtratie app. te plaatsen en niet om dieren permanent in te houden.

Dwergzeepaardjes hebben echt een aparte bak helemaal voor hun zelf nodig.

Groeten, Ruby
 
Hallo Ruby,

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal dan toch misschien een extra aquarium starten.

Verkoop je soms ook zeepaardjes?

Ik wil me eerst nog wat verdiepen, maar zou graag willen starten met zeepaardjes..


Groetjes,
Caroline

Hoi Caroline,

Je erin verdiepen voordat je er aan gaat beginnen is altijd verstandig.
Verdiep je vooral in het voer, uit laten komen van artemia eitjes, verkrijgbaarheid van bijv. copepoden en andere voedseldiertjes, in de natuur of bij winkels bij je in de buurt. Welke manier van verrijken/opwaarderen van de voedseldiertjes je wilt gaan toepassen.

Er zijn nogal wat wegen die naar Rome leiden, het is aan jou de keus welke je wilt toepassen en wat voor jou het handigste is.
Maar om de keus te kunnen maken moet je wel weten waaruit je kan kiezen en hiervoor zal je in de materie moeten verdiepen.

Als je de Engelse taal machtig bent: http://www.zeewaterforum.info/forum...et-of-H-Zosterae-amp-setup&highlight=zosterae
Hier heb ik ook veel aan gehad toen ik begon.
Toen ik aan de dwergzeepaardjes begon had ik wel al veel ervaring met het kweken van levend voer en het verrijken ervan, dat was zeker niet nieuw voor me. Indien dit nieuw voor je is heb zeker nog een hoop te doen.

En ja, ik verkoop zo nu en dan ook dwergzeepaardjes aan liefhebbers.

Groeten, Ruby
 
Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum maar heb een vraag.
Wij hebben momenteel een aquarium met 2 reidi's erin.
Waarschijnlijk zijn dit helaas 2 vrouwtjes.
Kunnen hier ook de Zosterae paardjes bij?
Aquarium is 80ltr groot

Groeten,

Marco
 
Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum maar heb een vraag.
Wij hebben momenteel een aquarium met 2 reidi's erin.
Waarschijnlijk zijn dit helaas 2 vrouwtjes.
Kunnen hier ook de Zosterae paardjes bij?
Aquarium is 80ltr groot

Groeten,

Marco

Hallo Marco,

Helaas zal dat niet goed gaan, om meerdere redenen.
Reidi zeepaarden zijn veel groter dan Zosterae dwergpaardjes, om je een indicatie te geven, mijn Reidi's zijn zo groot als mijn hand (+/- 20 cm), de Zosterae paardjes zijn zo groot als mijn nagel van mijn duim.
Daardoor eten ze totaal verschillende soorten voedsel, belasting van het aquarium zal dat niet aan kunnen.
80 liter is als niet veel voor de Reidi's dus maak het niet nog drukker enzovoort. (mijn 2 Reidi's zitten in 130 liter en gaan binnenkort naar een bak die 2 x zo groot is, puur voor het welzijn van de paarden)

En ja zo te zien op de foto's heb je 2 vrouwen.

Groeten, Ruby
 
Bovenaan