Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nachtmerrie nummer 4

ben swaager

Über prutser
vandaag mijn bak verkocht.
alles overgezet naar de tijdelijke bak zodat de grote nog rustig kon indraaien.
even op bed liggen om mijn rug wat rust te gunnen en ...........BANG!!!!!
ja hoor, bodem geknapt van de tijdelijke bak.
nu dus snel weer alles over naar de bak die 3 weken staat in te draaien.

ik heb zsm het levende steen en de levende bodem overgezet en de dieren.
afschuimer staat nat met een afvoer naar een emmer.
aktieve kool en po4 killer draaien nu mee.
ook ethanol gedoseerd.

iemand nog meer ideetjes?

bvd
 
Sterkte wensen
 
Sterkte wensen
ook dat ;)

powerfilter is er al af.
is al mooi helder geworden.
extra zuurstofpompje vannacht en wierenfilter full power.
ethanol heb ik 3ml per 100 liter gedoseerd.
kool/fosfaatkiller staat lekker door te stromen en afschuimer maakt overuren.
nu hopen dat alles goet gaat.
had net weer een leuke verzameling en het ergste ook de spullen voor het ziekenhuisbakje staan nu bij mij in de grote bak.
dat wordt nog een ramp met uitvangen straks in een 600 liter displaybak met veel steen :p
 
Allemachtig he! Je kunt pecht hebben en pech hebben. Gelukkig dat je je grote bak had en deze toch al even stond te draaien.
Hoop dat alles goed komt!

Weet je ook hoe het mogelijk is dat je bodem geknapt is

succes!!!
 
Allemachtig he! Je kunt pecht hebben en pech hebben. Gelukkig dat je je grote bak had en deze toch al even stond te draaien.
Hoop dat alles goed komt!

Weet je ook hoe het mogelijk is dat je bodem geknapt is

succes!!!

dit keer is de schuld wel bij mij te zoeken.
de andere 3 keren blijft een raadsel.
gelukkig heb ik ondertussen al wat ervaring met lekke bakken whahahaha.

mijn fout was om in een draaiende bak met bodembedekking steen bij te plaatsen.
idd je ziet het al aankomen ;)
al het druk kan op 1 zandkorreltje of een klein steentje komen te staan en dan is de druk wel heel groot.
 
Hahahahaha. Goed dat je vast de nodige ervaringen op hebt gedaan dan. 👍🏻😜

Ja dat zijn toch wel puntjes om op te letten inderdaad. Wel zonde! Ga je de bak wegdoen of opnieuw lijmen?
 
Hahahahaha. Goed dat je vast de nodige ervaringen op hebt gedaan dan. 👍🏻😜

Ja dat zijn toch wel puntjes om op te letten inderdaad. Wel zonde! Ga je de bak wegdoen of opnieuw lijmen?
het is echt een gevalletje glasbak.
deze gaat dus bij het grof vuil
 
Dat is ruk.
Gaat het wel goed met de verhuisde inhoud?
tot nu toe wonderbaarlijk goed.
in de oude bak had ik moeite met de buttons.
ik denk te laag po4.
ookal was het met redsea nog 0.04-0,08
in de grote bak staan ze weer mooi open.
later vanmiddag hoop ik de waardes te kunnen testen, maar zo eerst verder met de puin op te ruimen.........
 
dit keer is de schuld wel bij mij te zoeken.
de andere 3 keren blijft een raadsel.
gelukkig heb ik ondertussen al wat ervaring met lekke bakken whahahaha.

mijn fout was om in een draaiende bak met bodembedekking steen bij te plaatsen.
idd je ziet het al aankomen ;)
al het druk kan op 1 zandkorreltje of een klein steentje komen te staan en dan is de druk wel heel groot.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het bijplaatsen van levend steen terwijl er bodembedekking in zit het glas kan doen barsten. Levend steen weegt onder water niets. Ik plaats 150kg levend steen direct op de glasplaat en maak me er geen zorgen over.
Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken. Maar goed…klote dat je dit moet mee maken!
 
Ik kan me echt niet voorstellen dat het bijplaatsen van levend steen terwijl er bodembedekking in zit het glas kan doen barsten. Levend steen weegt onder water niets. Ik plaats 150kg levend steen direct op de glasplaat en maak me er geen zorgen over.
Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken. Maar goed…klote dat je dit moet mee maken!

het is toch een algemeen bekend iets.
denk bv aan een kat van maar 5 kg.
als die op je schoot ligt weegt het niets, maar drukt die met 1 pootje met het volle gewicht is het ineens loodzwaar op dat kleine plekje.
en dan is een korreltje zand/koraalbreuk maar 0,2-o,4mm......en toch 18kg daarop is best een hoop
 
het is toch een algemeen bekend iets.
denk bv aan een kat van maar 5 kg.
als die op je schoot ligt weegt het niets, maar drukt die met 1 pootje met het volle gewicht is het ineens loodzwaar op dat kleine plekje.
en dan is een korreltje zand/koraalbreuk maar 0,2-o,4mm......en toch 18kg daarop is best een hoop

Laat die kat met 1 pootje onder water op jouw schoot staan…je zal er niet veel van merken?
 
Laat die kat met 1 pootje onder water op jouw schoot staan…je zal er niet veel van merken?
Een goed ondersteunde glasplaat die niet onder spanning staat zal inderdaad niet zo snel stuk gaan.

Wellicht is er meer aan de hand geweest. Het eindenresultaat is iig niet best en zeker geen pretje.
 
Verschikkelijk.. misschien wat cheatomorpha linum erbij? Mocht je wat nodig hebben.. ik heb wat over.. kan je zo van me meekrijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Verschikkelijk.. misschien wat cheatomorpha linum erbij? Mocht je wat nodig hebben.. ik heb wat over.. kan je zo van me meekrijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk


dat zou geweldig zijn :)
ik heb nu een klein lampje voor wier.
een beter is onderweg :)
dat zal een 30watt full spectrum ledunit worden.
dus al het wier is welkom.
als men wat kwijt wilt mag men het opsturen ;)
als men mij een pb stuurt zal ik mijn adresgegevens doorgeven.

bvd
 
dat zou geweldig zijn :)
ik heb nu een klein lampje voor wier.
een beter is onderweg :)
dat zal een 30watt full spectrum ledunit worden.
dus al het wier is welkom.
als men wat kwijt wilt mag men het opsturen ;)
als men mij een pb stuurt zal ik mijn adresgegevens doorgeven.

bvd
Fotooo!! [emoji16] [emoji16] [emoji16] [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Een goed ondersteunde glasplaat die niet onder spanning staat zal inderdaad niet zo snel stuk gaan.

Wellicht is er meer aan de hand geweest. Het eindenresultaat is iig niet best en zeker geen pretje.
Inderdaad. Altijd een vlakke houten plaat (bijvoorbeeld 18 mm watervast multiplex) met daarop een 20 mm dikke plaat tempex onder de bak.

Vroeger was dit de standaard, tegenwoordig zie ik veel vaker aquaria 'zonder'. Misschien is dit in sommige gevallen strakker en praktischer, maar zelf kies ik voor veiligheid. Ik heb een tijdje geleden eenmalig gezondigd... Een bakje (60 liter) zonder deze maatregelen neergezet. Binnen enkele dagen een gescheurde bodem. Ik heb m'n leergeld weer betaald voor de komende jaren.

Ben, veel succes!!
 
Bovenaan