Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nog mensen actief met een noordzee bak?

dennisdenn

ZeewaterForum lid
Ik heb namelijk sinds 2 weken een noordzee bak opgestart en zoek nog wat dieren iemand wat dieren over?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Denk dat ik inderdaad maar is een dagje zeeland ga plannen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi,
Ik heb nog altijd een koude bak. Niet persé dus een Noordzee-bak. Temperaturen tussen de 10 en 14 graden Celsius zijn mij wat teveel van het goede. Mijn bak staat in de huiskamer en wil ik die temperaturen handhaven dan staat de toch al zware koeler constant maximaal te werken. Dat vindt de NUON leuk maar mijn echtgenote niet. Temperaturen tussen de 17 en 20 graden laten me voldoende mogelijkheden om b.v. in Scheveningen visjes te vangen en tot volwassenheid te laten komen. En dat kan soms lang duren: een botervisje in de haven daar gevangen is inmiddels ongeveer 25 cm lang geworden en zo'n 3 cm in omvang. Maar heeft daar wel een jaar of 4 over gedaan. Steurgarnalen gevangen bij Harlingen hebben meermaals in hun vrij korte leven in mijn bak eieren gekregen. Maar voor de jonge larven heb ik het juiste voer nog niet gevonden. Platvisjes, ook op het Wad geschept, groeien als kool op allerlei diepvries voer. Blijken botjes, grietjes en scharretjes te zijn.
Ook Bretagne draagt haar deel aan mijn bestanden bij met verschillende soorten zeenaalden, lipvissen, slakken en anemonen.
Het vangen is natuurlijk een leuk aspect van onze hobby maar we doen dat maar een paar keer per jaar. Fascinerend vind ik de ontwikkeling van de juveniele dieren en hun interactie in de bak.
Wat ik uit je presentatie niet helemaal begrijp is dat jouw bak inmiddels zo'\n 2 weken bestaat en dat je nu op vissen e.d. wilt uit gaan. Volgens mij moet ook een koude bak zich ontwikkelen voordat je die gaat belasten met dieren. Misschien doe je er goed aan nog even te wachten en wat stenen en wier, wellicht zelfs wat vulsteen uit een tropen bak, in je aquarium te plaatsen. Op termijn gaat dat vulsteen dezelfde rol spelen in een koude bak als in een tropen bak en die extra filtering kunnen we goed gebruiken.
Veel succes met je bak en ook veel geduld!
 
Hoi,
Mijn bak staat nu 3 weken en het zeewier groeit nu goed over mijn vulstenen verder heb ik het water en zand uit de zee gehaald.
De temperatuur wordt door mijn koeler op 16 c gehouden.
Er zitten paardeanemonen zeedahlia en slibanemoon in.Verder wat grondels scholletjes garnalen die goed eten en het goed doen.
Zou nog graag een zeeanjelier willen maar die zijn hier in scheveningen niet te vinden.
Denk een keertje naar Zeeland


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ben bezig met het opzetten van een bescheiden Noordzeebak .... denk zo eind september klaar te zijn om de eerste inwoners een plaats te geven.
Ga dan eens met mijn (garnalen)sleepnet op jacht. Indien iemand interesse meet doen dan lees ik het wel.

Cheers
John
 
Ik zoek nog wat zakpijpjes weet iemand een plek waar ik ze kan vinden in regio Den Haag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Regio Den Haag sowieso niet; voor zakpijpen zou ik op de Neeltje jans gaan kijken.
In de binnenhaven kan je op de drijvers van de aanlegsteigers veel leuk spul vinden
 
ben bezig met het opzetten van een bescheiden Noordzeebak .... denk zo eind september klaar te zijn om de eerste inwoners een plaats te geven.
Ga dan eens met mijn (garnalen)sleepnet op jacht. Indien iemand interesse meet doen dan lees ik het wel.

Cheers
John

Wanneer en waar wil gaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vraagje!
Ik wil binnenkort naar neeltje jans gaan , weet iemand waar precies op neeltje jans ik veel zeedieren kan vinden zoals anjelieren en andere anemoonsoorten zonder te snorkelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan