Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Populair-wetenschappelijk boek

Ik heb interesse in een Engelstalig, praktisch, populair-wetenschappelijk boek

  • Ja

    Stemmen: 24 77,4%
  • Nee

    Stemmen: 7 22,6%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .

timwijgerde

Beheerder
Ik speel al jaren met de gedachte een populair-wetenschappelijk boek over het zeeaquarium uit te brengen. Dit boek zou in dit geval onderwerpen als waterkwaliteit, verlichting, waterbeweging, koralen, etc. behandelen, maar dan meer vanuit een praktisch-wetenschappelijke hoek. Eerst wordt een experiment beschreven, en vervolgens de praktische toepassing in het aquarium.

Een dergelijk boek zou Engelstalig worden, omdat anders het taalgebied te klein wordt. Het boek zal zou worden voorzien van hoge kwaliteit foto's, en op glossy papier worden gedrukt. Het zal ook niet heel goedkoop zijn (50-100 euro schat ik).

Ik wil eens via diverse kanalen polsen of hier animo voor zou zijn. In 2009 was dit duidelijk niet het geval, misschien ditmaal wel?
 
als je gewoon alle info met ons blijft delen zoals je het nu ook doet en niet steeds verwijst naar je boekje zou ik zeggen ....DOEN!!!!
wat ik zelf altijd heel mooi vind is als een gedeelte van de opbrengst van de verkoop van een product naar een goed doel gaat, zoals bv een onderzoek naar koralen, wier, algen of verlichting ;)
 
Ieder boek met betrekking tot de hobby (of dit niet wetenschappelijk is of niet) is een aanwinst lijkt me.
Waarom geen uitvoering in het Engels en Nederlands? Denk dat de animo sowieso hoger zal zijn...ik heb nu nee gestemd.
 
Ik zou er persoonlijk zeer positief tegenover staan! Alleen ook zou voor mij de voorkeur naar een Nederlandstalig boek gaan, daar de technische aspecten net even wat makkelijker in Nederlands lezen dan in het Engels.
Zo lees ik bijvoorbeeld het boek van Tanne ook nog steeds graag, maar merk dat wanneer je wat langer bezig bent je toch dingen mist.
Vind een uitgebreid aquariumboek waarin dingen staan die niet snel uit de tijd raken (denk aan techniek) een waardevolle aanwinst.
 
Ik zou er vast 1 kopen als ie voor m'n neus in de schappen bij m'n lfs zie. Je maakt er vast en zeker een aantal mensen blij mee, maar ik denk niet dat je er rijk van zult worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Absoluut doen Tim. Ik snap ook goed dat dit in het engels moet om een breder publiek aan te trekken. Ik zou het zeker aanschaffen 👍

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Mogelijk eerst een digitale versie uitbrengen, zodat de verkoopprijs laag gehouden worden? En mogelijk in beperkte oplages een hardcopy leveren, voor de liefhebbers van een boek. Ik heb het liever op m'n telefoon/ipad/laptop. Ben meer persoon die gelijk iets wilt opzoeken als ik ergens ben en niet eerst een half boek door moet spitten. Daarbij komende kan je het overal lezen waar je maar wilt.
 
Op het niveau waarop Tim schrijft ga je niet 'snel even iets opzoeken'.
Het gaat hierbij om grote hoeveelheden onderzoeksdata van hemzelf en collega marien biologen. Wetenschappelijke studies en publicaties, welke slecht toegankelijk en vaak 'on(be)grijpbaar' zijn voor het grote publiek.

Een bundeling van al deze kennis in een 'Praktijkgids' zal zeker bijdragen aan een beter begrip van wat zich afspeelt in het postzegelmilieu dat we in onze huiskamers proberen in goede conditie te houden.
 
Gaat het hier om een bundeling van wetenschappelijke studies? Of gaat het een zelf geschreven populair-wetenschappelijk boek zoals de titel luid? Als het een bundel wordt van studies van vooraanstaande collegas van Tim ga je het nl niet redden met 50-100 euro

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Zou het onmiddellijk kopen, ook al zou de prijs 100 euro zijn.
Persoonlijk vind ik de standaard literatuur allemaal...juist ja standaard.
Jip en Janneke taal...nee daar zijn al meer dan genoeg boeken van die ook op dat nivo blijven steken en gevuld zijn met herhalingen copy/paste.

Engels, breder publiek maakt het aantrekkelijker om een boek te schrijven.
En diegene die al meer informatie zoeken zitten ook op buitenlandse fora en hebben geen moeite met engels.

ik juich een boek met diepgang alleen maar toe.
 
Als er een e-reader versie van zou verschijnen, zou ik het zeker kopen. Papieren boeken koop ik niet meer, te onpraktisch.
 
Zou het onmiddellijk kopen, ook al zou de prijs 100 euro zijn.
Persoonlijk vind ik de standaard literatuur allemaal...juist ja standaard.
Jip en Janneke taal...nee daar zijn al meer dan genoeg boeken van die ook op dat nivo blijven steken en gevuld zijn met herhalingen copy/paste.

Engels, breder publiek maakt het aantrekkelijker om een boek te schrijven.
En diegene die al meer informatie zoeken zitten ook op buitenlandse fora en hebben geen moeite met engels.

ik juich een boek met diepgang alleen maar toe.

+1
Zakelijk gezien zou ik m idd in t Engels doen, maar ik zou t persoonlijk super tof vinden als ie er voor ons ook in t Nederlands verschijnt.
Als ie echt leerzaam is dan heb ik daar best wel tussen de 50 en 75€ voor over. M'n schoolboeken van vroeger waren duurder en daar heb ik minder plezier van als dit boek [emoji12]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dank allemaal voor de leuke, eerlijke en inzichtelijke reacties!

Ik begrijp eenieders motivatie volkomen. Nederlandstalig leest lekker en het maakt je misschien ook een beetje trots. Het is echter heel veel werk om het in twee talen uit te brengen. Een e-book begrijp ik ook volkomen. Helaas staat mijn boek in dat geval een week na release op The Pirate Bay en allerlei Bit Torrent-websites en koopt niemand het meer. Lastig, lastig... ik ga hier eens over nadenken.

P.S.

Ik heb al een boek geschreven, maar dat is voor velen niet bijster interessant denk ik. Het is mijn proefschrift. Taai, droog en Engelstalig, maar wel gratis ;): http://edepot.wur.nl/275391
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van de oude stempel en prefereer een boek over iets digitaals. Alleen persoonlijk heb ik zo'n boek vooralsnog niet nodig. Mocht het er van komen ben ik natuurlijk wel altijd beschikbaar voor hulp. ;)
 
top idee tot nu toe heb ik al meerder boekjes gelezen maar ben ik alleen wat wijzer geworden van de pdf Baliing in cijfers
vertaald door Jimmy als ik me niet vergis.
 
Dank allemaal voor de leuke, eerlijke en inzichtelijke reacties!

Ik heb al een boek geschreven, maar dat is voor velen niet bijster interessant denk ik. Het is mijn proefschrift. Taai, droog en Engelstalig, maar wel gratis ;): http://edepot.wur.nl/275391

Got it, ben weer pasr uurtjes zoet.

Als jij een boek schrijft zoals recent je intro verhaal mbt de ciral care weet ik zeker dat er heel veel mensen dat boek zullen kopen en begrijpen.
Er is gewoon veel te weinig diepgang info....bla bla is er genoeg.
Tim.....doe he, ga ervoor.
 
Tim,

Op papier in het Engels = OK.
Vergeet je niet "The Dark Chapter" over sustainable "NPS/Azoox" toe te voegen?

Groeten,
Peter
 
Ik ben van de oude stempel en prefereer een boek over iets digitaals. Alleen persoonlijk heb ik zo'n boek vooralsnog niet nodig. Mocht het er van komen ben ik natuurlijk wel altijd beschikbaar voor hulp. ;)

Geen slecht idee.. alleen moet jij al een boekje schrijven over drie jaar :rolleyes:! Het leest niet slecht; Wijgerde and Tilstra (2018) Science of the Reef Aquarium. Springer, Dordrecht. 1849 p.

top idee tot nu toe heb ik al meerder boekjes gelezen maar ben ik alleen wat wijzer geworden van de pdf Baliing in cijfers
vertaald door Jimmy als ik me niet vergis.

We gaan er nog even over nadenken Jimmy!

Got it, ben weer pasr uurtjes zoet.

Als jij een boek schrijft zoals recent je intro verhaal mbt de ciral care weet ik zeker dat er heel veel mensen dat boek zullen kopen en begrijpen.
Er is gewoon veel te weinig diepgang info....bla bla is er genoeg.
Tim.....doe he, ga ervoor.

Hallo Jan,

Ik waardeer je aanmoediging!

Tim,

Op papier in het Engels = OK.
Vergeet je niet "The Dark Chapter" over sustainable "NPS/Azoox" toe te voegen?

Groeten,
Peter

Hoi Peter,

The Dark Side moet erin natuurlijk! Ik kan dan mijn favoriete aquariumvoeders proberen te verkopen: microalgen, rotiferen en copepoden.
 
Dat klinkt erg cool! :cool: En "maar" 1849 pagina's..peulenschil natuurlijk! :)
Moet kunnen indien je de onderzoeksdata als appendix bijvoegt :)

Lijkt mij trouwens buitengewoon boeiend. Engels is voor mij geen probleem, al hoop ik dat er dan wel een verklarende woordenlijst is voor de vaktermen, vooral omdat ook die Engels zullen zijn.
 
Bovenaan