Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het meten van licht boven het aquarium

Beste Tim,

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Even voor mijn beeldvorming: groen licht is toch ook opgebouwd uit blauw en geel, of maakt dat voor de fotosynthese niet uit,
doet dat blauw dan niets meer als het in groen zit?

Wat apart dat rood het zo goed doet voor koraal volgens mij is dat de eerste kleur die uit het water gefilterd wordt, is fotosynthese voor koraal gelijk aan dat van planten op aarde of zit hier verschil in?

Graag gedaan natuurlijk. Groen licht is niet opgebouwd uit andere kleuren licht. Groen licht is simpelweg groen licht. Misschien dacht je aan het mengen van blauwe en gele verf, waardoor je groene verf krijgt? Natuurlijk kan een lamp of televisie wel verschillende kleuren mengen, waardoor je een andere kleur waarneemt. Maar groene fotonen zijn groene fotonen.

De kleur van een foton is subjectief, een vertaling van onze hersenen. De kleur van een waargenomen foton wordt bepaald door zijn frequentie en golflengte; blauwe fotonen hebben bijvoorbeeld een hogere frequentie en kortere golflengte dan rode fotonen. Het kost dan ook meer energie om een blauw foton te produceren, vanwege het hogere energieniveau.

Rood licht wordt inderdaad snel uitgefilterd door zeewater; na ongeveer 10 meter is het meeste rood reeds uitgefilterd. Toch zijn er heel veel koralen die dus rood licht te verduren krijgen. Het is dan ook logisch dat hun zooxanthellen hiervan gebruik kunnen maken. Echter, op de lange termijn lijkt de groei van zoox te worden beperkt als er geen blauw licht wordt verstrekt (in een lab). Ook dit is logisch, omdat koralen en zoox altijd aan blauw licht worden blootgesteld, van 0 tot meer dan 150 meter.

Voor landplanten gelden andere aanpassingen. In de schaduw van een bos dringt verrood licht (730 nm) beter door dan rood of blauw licht, dus daar werkt het aanpassen aan weinig licht (zoals in dieper water) via een rood signaal. Koralen gaan juist meer fotopigmenten/zoox maken als ze meer blauw krijgen.
 
Laatst bewerkt:
kijkend naar de coralcare, kan ik dus beter blauw op 100% zetten en warm omlaag naar bijv 80%.

tijdsduur..
wij laten de verlichting vaak 10 uur op vol vermogen, in de natuur zie je dat niet zo snel ( baai en draaiende zon)
hoe lang zou ideaal zijn?
 
kijkend naar de coralcare, kan ik dus beter blauw op 100% zetten en warm omlaag naar bijv 80%.

tijdsduur..
wij laten de verlichting vaak 10 uur op vol vermogen, in de natuur zie je dat niet zo snel ( baai en draaiende zon)
hoe lang zou ideaal zijn?

Hallo Jan,

Ik denk dat het niet zoveel uit maakt, hooguit wanneer je de groei van een bepaald koraal wil maximaliseren. In de 6500K LED's van de CoralCare zit natuurlijk ook wat blauw licht. Ik zou datgene instellen wat jij mooi vindt.

Hoeveel uur licht moeten koralen krijgen? Die vraag is al eerder gesteld door mijn oud-collega's Dr. Miriam Schutter en Dr. Ronald Osinga van de Universiteit Wageningen. Zij gaven Galaxea fascicularis 8 uur en 16 uur licht. Vervolgens bleken die krengen niet harder te groeien onder twee keer zo lang (en dus twee keer zoveel) licht. Nog interessanter, hun fotosynthesesnelheid halveerde onder 16 uur licht! Ze deden het dus rustiger aan bij een langere dag. Een beetje zoals wij dat zouden doen ;-). Wellicht dat andere koraalsoorten anders reageren. Er zijn 1001 dingen die ik zou willen onderzoeken, de financiering hiervoor ontbreekt echter...

Meer lezen:

Miriam Schuttera1a2 c1, Rosa M. van der Vena1, Max Jansea3, Johan A.J. Verretha1, René H. Wijffelsa2 and Ronald Osingaa1

Light intensity, photoperiod duration, daily light flux and coral growth of Galaxea fascicularis in an aquarium setting: a matter of photons?

http://journals.cambridge.org/actio...e=online&aid=8567215&fileId=s0025315411000920
 
gaaf leesvoer,

en verbazend van die tijdsduur onderzoek.
ze reguleren dus zelf....
 
Het viel mij op dat m'n koralen er beter bij stonden de dag nadat ik mij licht 2 dagen uit had gezet wegens flap.
Misschien dit verklaart jou beredenering van minder licht meer fotosynthese.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het viel mij op dat m'n koralen er beter bij stonden de dag nadat ik mij licht 2 dagen uit had gezet wegens flap.
Misschien dit verklaart jou beredenering van minder licht meer fotosynthese.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoi Emperor,

De totale fotosynthese per dag was in beide gevallen gelijk. Bij 16 uur halveerde de fotosynthesesnelheid, wat op dezelfde hoeveelheid vastgelegd koolstof kwam als bij 8 uur normale snelheid (16 uur * 0,5 = 8 uur x 1). Dat verklaarde dan ook de gelijke groei, omdat er per saldo dus evenveel voedingsstoffen door de zoox werden geproduceerd.
 
Hoi Emperor,

De totale fotosynthese per dag was in beide gevallen gelijk. Bij 16 uur halveerde de fotosynthesesnelheid, wat op dezelfde hoeveelheid vastgelegd koolstof kwam als bij 8 uur normale snelheid (16 uur * 0,5 = 8 uur x 1). Dat verklaarde dan ook de gelijke groei, omdat er per saldo dus evenveel voedingsstoffen door de zoox werden geproduceerd.

Ok, dan was m'n hersenspinsel verkeerd [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan