Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Prima alternatief voor cyanoacrylaat gel uit de aquariumzaak

anthony28

Commercie-vrij...
Voor het plakken van stekjes gebruikte ik vaak de de Coral glue van Ecotech. (dikke secondenlijm in gelvorm op basis van cyanoacrylaat)

Actueel prijsniveau: vanaf €23 per 75 gram.

Sommigen gebruiken de kleine tubes cyanoacrylaat secondengel uit de bouwmarkt. Per eenheid goedkoper, maar aangezien er vaak maar 3 gram in een kleine tube zit, per gram haast onbetaalbaar.

Zoekend naar een voordelig alternatief kwam ik uit bij een webshop van een "hobbykoning" (even naar het Engels vertalen en je vindt hem wel)
Neem even de woorden: #HC-50-1100C/77570 Super Glue CA (50g / 1.7oz) Thick (EU Warehouse) in je zoekterm op en je komt bij het product dat ik onlangs heb aangeschaft. Prijs €2,13 per 50gram.:)

Het product is iets dunner dan het origineel, maar er is goed mee te werken. Bijkomend voordeel is dat de inhoud niet zo snel te dik wordt om nog bruikbaar te zijn. Van de Ecotech coral glue heb ik halve verpakkingen weggegooid omdat de inhoud was ingedikt en niet meer uit de flacon te krijgen was.
Werkwijze om "dikke klodders" te maken druppel lijm aanbrengen en even in het water houden
zodat een vliesje wordt gevormd. Dit een aantal keer herhalen, en je hebt een "lijmbel" met voldoende verse lijm die niet druipt en die eenmaal op z'n plek kapot gewreven kan worden en de lijn op de juiste plaats laat vrijkomen.
Evt ook goed i.c.m. 2 componenten te gebruiken.

Afbeelding_20160727142448097.jpg
 
Ik werk altijd met Pattex gel, die ik dan bij de Blokker koop, want daar krijg je er 2 voor de prijs van 1. :)

Gr, Marcel
 
Ik gebruik Coral Construct van Aqua Medic en ben heel tevreden, het is een Cyanoacrylaat gel lijm in een tubbetje
en kan onderwater uitharden.
Los van het merk en waar die voor gebruikt wordt wat ik hier wilde delen
is dat ik het advies van de winkelier waar ik deze lijm heb gekocht goed vond, voor mijn heel leerzaam:
het tubbetje in de koelkast zetten na gebruik, de lijm zal door de lage temperatuur niet dikker worden of uitharden.
Ik heb deze lijm al bijna een jaar en als ik hem nu moet gebruiken is het net of ie voor het eerste uit het tubbetje komt.
Waarschijnlijk kunnen ook andere soorten lijm op basis van cyanoacrylaat op deze manier bewaard worden.

Groetjes,

Marco
 
Weet je de verzendkosten nog? Niet terug te vinden op de site:confused:

Verzendkosten zijn laag. Waren voor mijn bestelling met nog een aantal items, geleverd vanuit het "European warehouse", $6,21
 
https://vimeo.com/177075769

Die heb ik ook al een keer besteld. Hij is echt wel een stuk dunner dan de ecotech variant.

Iets met modelbouw toch? :)
 
https://vimeo.com/177075769

Die heb ik ook al een keer besteld. Hij is echt wel een stuk dunner dan de ecotech variant.

Iets met modelbouw toch? :)

Over de dikte van het product in verhouding tot het "origineel" schreef ik in #1 al het een en ander. Dunner lijm heeft als voor deel dat je niet het halve flesje heo weg te gooien omdat op een zeker moment de lijm te dik wordt om nog uit het flesje te knijpen. Hoe je vervolgens prima kun werken met deze iets dunnere variant, lees je daar ook. Persoonlijk kan ik er goed mee uit de voeten.

Het product is iets dunner dan het origineel, maar er is goed mee te werken. Bijkomend voordeel is dat de inhoud niet zo snel te dik wordt om nog bruikbaar te zijn. Van de Ecotech coral glue heb ik halve verpakkingen weggegooid omdat de inhoud was ingedikt en niet meer uit de flacon te krijgen was.
Werkwijze om "dikke klodders" te maken druppel lijm aanbrengen en even in het water houden
zodat een vliesje wordt gevormd. Dit een aantal keer herhalen, en je hebt een "lijmbel" met voldoende verse lijm die niet druipt en die eenmaal op z'n plek kapot gewreven kan worden en de lijn op de juiste plaats laat vrijkomen.
Evt ook goed i.c.m. 2 componenten te gebruiken.

Bekijk bijlage 461443
 
Nog een leukere tip elke dune cyano acrylaat lijm ( seconde lijm ) bewaren in de koelkast . Hierdoor word het automatisch wat dikker en werkt prima en is ook langer houdbaar voordat alles stijf word. Hierdoor is bijna elke seconde lijm op juiste dikte om te gebruiken . Pas op!!!! het opwarmen van de tube kan een flow burst!! geven en te veel lijm uitspugen. Let daar op. Dus pak de tube pas uit de koelkast als je echt klaar bent om te lijmen. Ook de gel lijmen zijn hierdoor langer houdbaar maar die moeten wel even opwarmen voor gebruik.


p.s. tip neem altijd seconde lijm mee op vakantie. Heb altijd tube mee en vrijwel elke vakantie het wel nodig gehad.In de koffer? Bewaar het in zoon diepvries zakje met zoon ritssluiting dan lekt het niet als het fout gaat.Let wel op met vliegen volgens mij mag dan geen tubetje meer mee in de koffer weet dit niet zeker .
 
Nog een leukere tip elke dune cyano acrylaat lijm ( seconde lijm ) bewaren in de koelkast . Hierdoor word het automatisch wat dikker en werkt prima en is ook langer houdbaar voordat alles stijf word. Hierdoor is bijna elke seconde lijm op juiste dikte om te gebruiken . Pas op!!!! het opwarmen van de tube kan een flow burst!! geven en te veel lijm uitspugen. Let daar op. Dus pak de tube pas uit de koelkast als je echt klaar bent om te lijmen. Ook de gel lijmen zijn hierdoor langer houdbaar maar die moeten wel even opwarmen voor gebruik.

Goede tip! Maar mijn lijm bewaar ik toch maar niet in de koelkast, wat verlies door vroegtijdig uitharden neem ik graag voor lief, als ik het daarmee buiten bereik van de kinderhandjes kan houden. :)
 
Tja de mijne is 12 en heb ik in vroeg stadium seconden lijm laten zien wat dat kan doen dus laat dat gelukkig aan mij over.En gelukkig bv was benzine of terpentine vind ze eng dus heeft zo zn voordelen . Wil ze met dat soort spullen werken is het altijd PAPPAAAAAAAA!!!!!!!! zelfs chloor en dat soort dingen raakt ze nu nog steeds liever niet aan.En op dit moment verkoopt pattex ook seconden gel lijm dit het zelfde kleinere volume en vrij goedkoop. ik ziet dit ook veel in de model vlieg hobby dure seconden lijmen en goedkope seconden lijmen ze zijn gewoon het zelfde de dikte daarvan dan verschillend maar das goed te beinvloeden met kou of warmte.
 
Goede tip! Maar mijn lijm bewaar ik toch maar niet in de koelkast, wat verlies door vroegtijdig uitharden neem ik graag voor lief, als ik het daarmee buiten bereik van de kinderhandjes kan houden. :)
Niet alleen kinderhandjes. Ik bewaarde een fles fytoplankton in de koelkast en mn schoonvader had dorst [emoji28]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
De vrouw had nog secondenlijm van de Wieb, en kijk nou is wat er op de verpakking staat..

20160807_103650.jpg
IMG-20160807-WA0022.jpg

Voor de prijs hoef je het niet te laten.. is niet zo dik als die van de ecotech, maar zoals John aangeeft.. prima voor de doeleinden
 
Bovenaan