Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ph waarde aan de lage kant

mpmaurice

ZeewaterForum lid
Wie weet hoe je de Ph kan verhogen. Kh draait netjes op 8.0 soms 7.9 maar de Ph blijft achter die is 7.1 en soms 6.9 gemeten met een digitale geijkte Ph meter. Ik doseer de basis spoor elementen. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Wie weet hoe je de Ph kan verhogen. Kh draait netjes op 8.0 soms 7.9 maar de Ph blijft achter die is 7.1 en soms 6.9 gemeten met een digitale geijkte Ph meter. Ik doseer de basis spoor elementen. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Waarschijnlijk deugt je pH meter/kalibratie niet. Een pH van 6,9 - 7,1 zal je normaal gesproken niet vinden in een zeeaquarium.
 
Ik zal nogmaals de calibratie doen en voor de zekerheid wat ph strips meenemen. Vond het ook vreemd omdat de andere waarde allemaal stabiel zijn. Koralen hebben overigens geen last, alles staat mooi open en de steenkoralen zijn mooi op kleur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Wie weet hoe je de Ph kan verhogen. Kh draait netjes op 8.0 soms 7.9 maar de Ph blijft achter die is 7.1 en soms 6.9 gemeten met een digitale geijkte Ph meter. Ik doseer de basis spoor elementen. Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Ik vermoed dat je meter kaduk is, of je calibratie vloeistoffen niet deugen.

Bij dat soort waarden zal alles in een zeeaquarium met enkele dagen kapot zijn.
Die lijken meer op waarden die je in een kalkreactor zal aantreffen.

Meet ook een aantal dagen door de dag en nacht heen om een goed beeld van het ph verloop te krijgen noteer daarbij de tijden en wanneer de lampen aan/uit gaan.


Happy Reefing, GlennF.
 
Ga ik doen glenn, thanks ik werk zelf in een lab dus kan de ph meter makkelijk veriferen en kalibreren. Ga zo snel mogelijk checken. Ik zal morgen wat zeewater meenemen en hier in het lab de ph test nogmaals uitvoeren. Vanmorgen verslapen in de haast vergeten een monster mee te nemen.... lol

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ik zou voor de zekerheid nieuwe calibratievloeistof halen, misschien schuilt daar een afwijking in waardoor de gemeten waarden niet kloppen.
Je zegt dat je koraal er goed bij staat, dus is het bijna wel zeker dat je Ph hoger moet zijn dan je gemeten waarde..
 
Ga ik doen glenn, thanks ik werk zelf in een lab dus kan de ph meter makkelijk veriferen en kalibreren. Ga zo snel mogelijk checken. Ik zal morgen wat zeewater meenemen en hier in het lab de ph test nogmaals uitvoeren. Vanmorgen verslapen in de haast vergeten een monster mee te nemen.... lol

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Wat een luxe alle dure speelgoed tot je beschikking...

Happy Reefing, GlennF.
 
Ijkvloeistof lijkt op het eerste gezicht goed. Ph meter in de vloeistof die 4.01 is geeft exact die waarde aan. Vervolgens in 6.87 ook dezelfde waarde en in 9.18 eveneens.... drm schrok ik een beetje van de lage ph die ik meet in de bak. Wordt vervolgd morgen neem ik een monster mee naar me werk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ik zou voor de zekerheid nieuwe calibratievloeistof halen, misschien schuilt daar een afwijking in waardoor de gemeten waarden niet kloppen.
Je zegt dat je koraal er goed bij staat, dus is het bijna wel zeker dat je Ph hoger moet zijn dan je gemeten waarde..
Ook mijn idee....

Happy Reefing, GlennF.
 
Een lage ph heb ik ook een tijdje gehad lang geleden en toen lag het bij mij aan de carbonaat of bicarbonaat.
ik kreeg ook de ph niet omhoog terwijl de waardes goed waren.
 
Ben erachter, nieuwe ph electrode geplaatst. In de oude zat een haar scheurtje, bij ijk vloeistof goede uitslagen maar met zoutwater de afwijking door het scheurtje. Ph is 7.51 dat lijkt er meer op. Allen bedankt voor de tips en adviezen.

Mvg Maurice

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
7,51 is nog steeds veel te laag. Dubbelcheck eens met vers water van Neeltje Jans, vers aangemaakt zout water en water van iemand anders zijn of haar aquarium.

Als je aquarium pH echt zo laag is moet er wordt het hoog tijd om het huis goed door te luchten, de afschuimer buitenlucht aan te laten zuigen, (niet meer te roken in huis) en dat soort fratsen om een eventueel CO2 (verzurend) overschot kwijt te raken.
Mocht je pH dan nog steeds te laag zijn, en gebruik je natriumbicarbonaat om de KH op peiil te houden, dan kun je dit deels of geheel vervangen door natriumcarbonaat, dit buffert op een hogere pH dan bicarbonaat.
 
Zojuist een monster geanalyseerd op het lab, Ph blijkt 8.28 te zijn. Deze meter is zeer betrouwbaar. Ik ga degene thuis nog eens goed onder de loep nemen. Heb hem ernaast gehouden zojuist en er zit een afwijking in van 1 hele punt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Zojuist een monster geanalyseerd op het lab, Ph blijkt 8.28 te zijn. Deze meter is zeer betrouwbaar. Ik ga degene thuis nog eens goed onder de loep nemen. Heb hem ernaast gehouden zojuist en er zit een afwijking in van 1 hele punt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Kijk .... dat lijk er meer op.

Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend, en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.

Alle tekenen wezen naar een onbetrouwbare ph meet combinatie.

Happy Reefing, GlennF.
 
Hahaha inderdaad gelukkig zwemt er geen eend in de bak... althans nog niet. Bedankt voor de adviezen

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Bovenaan