Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kent marine tech m

robin h

ZeewaterForum lid
Wie o wie heeft er een fles
Een aantal maanden geleden
Was hier iemand die meerdere flessen had
( Ik ben op zoek naar 1 )

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
 
Heeft bij mij niet geholpen. Heb uiteindelijk de dosis een stuk boven de beschrijving gedoseerd, nadat ik de koralen en vissen eruit had gehaald. Toen dit niet hielp heb ik kopersulfaat gebruikt. En vervolgens dit eruit gefilterd en nieuwe bacteriën toegevoegd. Was voor mij dit of nieuwe stenen.
 
Kopersulfaat gebruik om bryopsis te bestrijden?
Vertel eens meer hierover.
Ben je van plan deze stenen weer te gaan gebruiken in een aquarium met koralen?
Voor zover ik weet is een te hoog gehalte aan koper niet zo best voor de koralen.



Happy Reefing, GlennF.
 
Hey Glenn,

ik heb mijn stenen er ondertussen alweer de nodige maanden instaan en rustig geënt nadat ik eerst flink heb gefilterd met.....Ben even de naam kwijt.

Alvorens ik door middel van een test gezien heb dat het veilig was voor mijn koralen.
De koralen die in mijn bak zitten groeien dan ook erg hard! heb onlangs 3 stuks verschillende acanthastrea erin gedaan. En deze stonden binnen een uur compleet open en zie er 1 die er nu 2 weken inzit al groeien.

Het kan dus wel, alleen dien je wel er echt zorg voor te dragen dat alle metalen eruit gefilterd zijn.
 
Hey Glenn,

ik zou het precieze middel na moeten vragen bij mijn LFS...Alleen weet ik niet zeker als dit nog verkrijgbaar is in Nederland.

Ik zeg zeker niet dat alle verhalen over zware metalen een 'broodje aap' zijn. Ik weet ook heel zeker dat zware metalen niet goed voor koralen zijn. Daarom heb ik het eerst eruit gefilterd, nam hier mijn tijd voor, voordat ik mijn koralen en vissen weer ging plaatsen.

ik heb 100ml kopersulfaat gebruikt (welk merk etc. weet ik dus niet precies), en zag na ongeveer een week dat de briopys aan het afsterven ging. Dit heb ik nog 2 weken zo door laten gaan, vervolgens heb ik al het steen in een aparte sump gedaan met zoutwater, mijn aquarium geheel leeg gemaakt en opnieuw gevuld met zoutwater. Hiervoor eerst nog het kopersulfaat eruit gefilterd.
De stenen ben ik schoon gaan maken met een staalborstel om alle dode briopsys eraf te halen en daarna de opbouw gemaakt.

Daarna eerst nog 4 weken in enkel zoutwater laten staan en om de dag geënt met afwisselende bactiëren.

Laat ik wel eerst melden dat ik al het andere geprobeerd heb voordat ik hieraan begon, dus Kent Tech M, steen eruit en schoonmaken, andere chemische middeltjes. Maar de briopsys werd alleen maar erger. Omdat ik toen op het punt kwam dat ik de hele hobby op wilde geven, kwam mijn LFS met dit idee.

Het zal voor veel mensen vast heel raar klinken, maar het is hier goed gegaan. Ik wil dus ook geen mensen tegen hun schenen aantrappen, of beledigen of wat dan ook. Dit is enkel mijn bevinding.
Foto's kan ik nu helaas niet maken (ben op het werk).
 
Hopen dan maar dat Glenn iets kan uitvinden voor deze rot alg

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
 
Hey Glenn,

ik zou het precieze middel na moeten vragen bij mijn LFS...Alleen weet ik niet zeker als dit nog verkrijgbaar is in Nederland.

Ik zeg zeker niet dat alle verhalen over zware metalen een 'broodje aap' zijn. Ik weet ook heel zeker dat zware metalen niet goed voor koralen zijn. Daarom heb ik het eerst eruit gefilterd, nam hier mijn tijd voor, voordat ik mijn koralen en vissen weer ging plaatsen.

ik heb 100ml kopersulfaat gebruikt (welk merk etc. weet ik dus niet precies), en zag na ongeveer een week dat de briopys aan het afsterven ging. Dit heb ik nog 2 weken zo door laten gaan, vervolgens heb ik al het steen in een aparte sump gedaan met zoutwater, mijn aquarium geheel leeg gemaakt en opnieuw gevuld met zoutwater. Hiervoor eerst nog het kopersulfaat eruit gefilterd.
De stenen ben ik schoon gaan maken met een staalborstel om alle dode briopsys eraf te halen en daarna de opbouw gemaakt.

Daarna eerst nog 4 weken in enkel zoutwater laten staan en om de dag geënt met afwisselende bactiëren.

Laat ik wel eerst melden dat ik al het andere geprobeerd heb voordat ik hieraan begon, dus Kent Tech M, steen eruit en schoonmaken, andere chemische middeltjes. Maar de briopsys werd alleen maar erger. Omdat ik toen op het punt kwam dat ik de hele hobby op wilde geven, kwam mijn LFS met dit idee.

Het zal voor veel mensen vast heel raar klinken, maar het is hier goed gegaan. Ik wil dus ook geen mensen tegen hun schenen aantrappen, of beledigen of wat dan ook. Dit is enkel mijn bevinding.
Foto's kan ik nu helaas niet maken (ben op het werk).
Bedank voor je input en als je wat meer in te brengen heb lees ik het graag.

Een waarschuwing voor anderen is natuurlijk wel op z'n plaats.. "don't try this at home", zonder de risico's te kennen en de pro en con's af te wegen.
Jij heb duidelijk de risico's en pro/con's afgewogen.



Happy Reefing, GlennF.
 
Hopen dan maar dat Glenn iets kan uitvinden voor deze rot alg

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Uitvinden is een groot woord...
Zeg maar gewoon " ik hou me ermee bezig."

Voorlopig wilt bryosis bij mij niet wild groeien.....
Ook niet de hardnekkige stam van eric-jan

Dit is het enige wat ervan over is en groeien doet het niet ....
In dit aquarium doseer ik 0,01ppm PO4 per dag.

Al de andere stekken bryopsis zijn de pijp uit......
af2cd894c4f282d4bba38967e705f380.jpg


8f42c06b65438feb55bbfb4ade461e54.jpg



Ik denk dat die "beperkte" spore elementen die ik gebruikt daar mede aan bijdraagt.
aan kleuren van mijn koralen mis ik zeker niks... een beetje po4 en no3 doet wonderen....

Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb magnesium (Magnesium+ v. Suezs) opgehoogd naar 1500.. laatste druppel dat die omspringt bij Salifert. Bryopsis is op deze manier verdwenen. Nadat bryopsis verdwenen was, geen magnesium meer toegevoegd. Zit nu weer op 1400
 
ik denk dat een rif best een lichte tik koper mag hebben glenn.
in zeovit word ook koper toegevoegd (zeospur2).. de exacte concentratie per ml weet ik niet,

ik heb een heel licht propje bryopsis in een stekje hystrix die k ooit met goede bedoeling van een goede vriend heb gekregen.. het sterft niet af en groeit ook niet.
 
Ik heb magnesium (Magnesium+ v. Suezs) opgehoogd naar 1500.. laatste druppel dat die omspringt bij Salifert. Bryopsis is op deze manier verdwenen. Nadat bryopsis verdwenen was, geen magnesium meer toegevoegd. Zit nu weer op 1400
Interessant....
Dat is dan gewoon magnesium sulfaat.. MgSO4. Dat kan martijn beamen.


Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat een rif best een lichte tik koper mag hebben glenn.
in zeovit word ook koper toegevoegd (zeospur2).. de exacte concentratie per ml weet ik niet,

ik heb een heel licht propje bryopsis in een stekje hystrix die k ooit met goede bedoeling van een goede vriend heb gekregen.. het sterft niet af en groeit ook niet.
Denk ik zelf ook wel. Ik vind zowieso dat er soms panisch omgegaan wordt met een beetje verhoogde metalen die soms zelfs een positieve invloed hebben op onze koralen.
Dan is het teveel, dan is het weer teweinig, maar niemand weet precies te vertellen hoeveel teveel of te weinig is.
Het Word tijd dat het juist geproportioneerd wordt.

Happy Reefing, GlennF.
 
@Glenn, de foto's om je een idee te geven hoe mijn koralen erbij staan. Sorry voor de slechte kwaliteit.

Zoals je ziet ben ik nog niet 100% in balans, heb nog last van wat algen en sinds kort helaas licht flap. Wil voor de flap met de wodka methode beginnen...ben me nog aan het inlezen hierover. Tips betreffende dit heel graag een pb.

Wel fijn om te horen dat anderen het wel onder de duim of zelfs helemaal weg weten te houden/ krijgen.
Schijnbaar had ik of een hele agressieve versie, of ik was simpelweg te laat met ingrijpen waardoor het al zeer sterk was.
 
Bovenaan