Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

De durso is stil. Het verschil met/zonder demper is nihiel, i.v.m de turbulentie in de overloop die naar beneden is gebracht met het plastic stramien. Wat ik hoor is het kabbelende water in de overloopkamer. De durso kan niet verder omhoog i.v.m het pvc van de opvoer die erboven loopt, dus het waterniveau staat vast. De enige manier om dit op te lossen is met een buis in buis systeem echter weet ik nog niet of de buis van 40mm het water aan kan als er nog een buis van 25mm in steekt. Hier ga ik nog een onderwerp over starten voordat ik dit overweeg. Dus ik neem de adviezen ter harte, maar ik hou een andere volgorde aan. Prioriteit nr 1 is het falende bijvulsysteem en de opvoerpomp waarvan onderdelen missen... de durso komt later aan bod.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ato afgekoppeld en ben even in overleg met de winkel wat nu te doen. De grotech geplaatst en nu ik kan max 2 liter kalkwater per dag doseren. Als t te weinig is dan haal ik de slang van ca eraf en gaat die er ook in. Dan maar even zo.
6e74154fed542a47c2ee161685fbb3ef.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
De demper is nu een kalkwater dobber geworden. Ideaal.. : de slang is ten alle tijden onder water & de bodem wordt niet opgezogen [emoji1]
ca44f14d5203b4c2b4f7ffea7f59db0a.jpg


Verder de slang van de Ca afgehaald en bij t kalkwater gestopt. 2 liter per dag is te weinig om de verdamping te compenseren. Nu wordt 3 liter kalkwater verspreid over 24 uur toegevoegd. Misschien stap ik wel af van mn balling plan en blijf ik lekker (eigenwijs) bij kalkwater i.c.m waterwissels..

Ik vind het eigenlijk wel ontspannen zo
... geen angst meer voor het bijvulsysteem wat een eigen leven gaat lijden. Of angst voor de opvoer die stopt waarbij t optisch oog ondergedompeld wordt en t systeem alsnog flipt. Nee gewoon lekker aan de kalkwater met een doseerpomp. de kH verder een beetje sturen met de 3e doseerkop. Mg eventueel handmatig of d.m.v. een waterwissel. En de spoorelementen wekelijks een beetje van toevoegen. Deze ouderwetse achterhaalde methode werkt toch erg fijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vorig jaar bij een niet sponsor een ato systeempje gekocht voor ergens rond de 3 tientjes.
Ik heb hiermee tot op heden geen problemen mee gehad en werkt super.
Deze werkt wel gewoon met een dobbersysteem maar ik heb hem nu in 1 jaar 1x schoon gemaakt (niet omdat deze echt vuil was ,maar meer omdat ik de hele sump had schoon gemaakt en deze meteen heb meegenomen met schoonmaken)
Ik vind van deze echt waar voor mijn geld te hebben gekregen.
Mbt de overloop,zou ik echt niet te lang meer lopen kloten om hem maar enigszins stil te krijgen,maar dan net weer niet.
Ga gewoon voor de buis in buis systeem.
Mijn vrouw vind mij sindsdien een stuk leuker ;-)
Heb nu wel gewoon 3 gaten laten maken in mijn huidige bak,maar het andere werkte net zo goed.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
 
Ik heb vorig jaar bij een niet sponsor een ato systeempje gekocht voor ergens rond de 3 tientjes.
Ik heb hiermee tot op heden geen problemen mee gehad en werkt super.
Deze werkt wel gewoon met een dobbersysteem maar ik heb hem nu in 1 jaar 1x schoon gemaakt (niet omdat deze echt vuil was ,maar meer omdat ik de hele sump had schoon gemaakt en deze meteen heb meegenomen met schoonmaken)
Ik vind van deze echt waar voor mijn geld te hebben gekregen.
Mbt de overloop,zou ik echt niet te lang meer lopen kloten om hem maar enigszins stil te krijgen,maar dan net weer niet.
Ga gewoon voor de buis in buis systeem.
Mijn vrouw vind mij sindsdien een stuk leuker ;-)
Heb nu wel gewoon 3 gaten laten maken in mijn huidige bak,maar het andere werkte net zo goed.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Helemaal mee eens. Ik zal wel even een pbtje sturen over t bijvulsysteem. Qat betreft t buis-in-buis. Mn pvc boer is even druk op t moment maar van de week ziet die wel een momentje dat ik langs kan komen voor de onderdelen en dan ga ik de boel veranderen.

Even voor mijzelf;

Aquaforest stonefix om de boel te verstevigen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je inbox is vol,kon je geen pb terugsturen

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
 
Even een plaatje van de komkommer;
fa643d4660bab0c2c43b7a42d6dbe777.jpg

En de achterkant..
103e02c51bd18982c84f7cbf728d404d.jpg


Ik maak me al een tijdje zorgen over de afschuimer.. staat nu al een even in de bak.. de beker steeds een beetje naar beneden bijstellen. maar afschuimen ho maar.. staat lager afgesteld dan normaal in de cubicus.
Ik denk dat ik een luxeprobleem heb.. de bol cheatomorpha, caulerpa taxiflora & racemosa groeien prima.. dit gecombineerd met een lage belasting... maakt de afschuimer werkloos. Nog even een tikje naar beneden gedaan.. en afwachten.

Koraal plaatjes
a3170584d22067571a91cd01b219deb5.jpg

2c7c7de506fdb1f8812c60fe125028ab.jpg

6ac387021dafbb65e0a09a392f1f6247.jpg

13af4aac0602a7e4fd6cceed3c119b71.jpg

e2386c540c56b45b50a2e8f0bdb34839.jpg


Ik zie overal poliepen en kleurtjes.. mag niet klagen. Vandaag wat zoutwater aangemaakt voor een kleine wissel van 5%.
e6c7558a6a7dee9609b4c1039618fca8.jpg

En weer wat kalkwater gedumpt in t vat.. 1tl calciumhydroxide op 4l osmose & 15ml natuurazijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat de goede kant op dus!
Ben benieuwd om het binnenkort eens in het echt te bewonderen. 👍🏻
 
Gaat de goede kant op dus!
Ben benieuwd om het binnenkort eens in het echt te bewonderen. 👍🏻
Vrouwtje vind a.s. zondag goed hoor ik net [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Morgen weer even de waterwaardes bekijken. Vandaag wat extra levend zand toegevoegd [emoji1]
44221bbcd82730d5d2eabd31dfebe33e.jpg



Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
kH 10.2 beetje hoog.. even de kalkwaterdosing verdunnen en balling kH eraf halen

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Vandaag zeefanaat op bezoek gehad [emoji4] . Super fijn dat ik je afschuimer kan overnemen. Deltec SC1455.
uploadfromtaptalk1471180903707.jpg

Vanavond even installeren [emoji41]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Hahahaha! Was leuk om de bak eens in het echt te zien. Alle aspecten om een mooie bak te gaan worden. Zitten erg mooie stukken bij.
 
Hahahaha! Was leuk om de bak eens in het echt te zien. Alle aspecten om een mooie bak te gaan worden. Zitten erg mooie stukken bij.
Dank je man. Ik ga mn best doen om er wat moois van te maken, ben benieuwd hoe ver ik ga komen met waterwissels & kalkwater [emoji16].

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Kh 8.4
Ca 410
Mg 1450
Saliniteit 33

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag po4 gemeten. 0.03 ik zie een beetje groei op t glas, de achterwand en pomp. Maar niet echt bijzonder. Wel even actieve kool & diakat b vervangen 60ml van elk

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Met welke test heb je Po4 gemeten? Wat is je nitraat? Aanslag op de ramen is niet verkeerd. Sterker nog, geen aanslag is wel verkeerd. Aan de kleur van de aanslag kun je zien waar een overschot zit. Groene aanslag is een overschot nitraat, bruine aanslag een overschot fosfaat :)
 
Met welke test heb je Po4 gemeten? Wat is je nitraat? Aanslag op de ramen is niet verkeerd. Sterker nog, geen aanslag is wel verkeerd. Aan de kleur van de aanslag kun je zien waar een overschot zit. Groene aanslag is een overschot nitraat, bruine aanslag een overschot fosfaat :)
en witte aanslag zijn bacterieen ;)
 
Met welke test heb je Po4 gemeten? Wat is je nitraat? Aanslag op de ramen is niet verkeerd. Sterker nog, geen aanslag is wel verkeerd. Aan de kleur van de aanslag kun je zien waar een overschot zit. Groene aanslag is een overschot nitraat, bruine aanslag een overschot fosfaat :)
Hoi BvN,

Klopt de aanslag moet je ook vanaf een hoek bekijken hoor.. anders valt het nieteens op.. maar inderdaad een beetje po4 (colombo) Maar dat mag ook wel, de afgelopen 2 weken zonder afschuimer gedraait. Ik ben de afschuimer nog aan het afstellen.. en hopelijk ditmaal koffie i.p.v. thee. Nitraat.. geen idee.. nog nooit gemeten.

Maar ik mag niet klagen.. stoel voor de bak.. biertje in de hand.. proost
e31b6886092f4c55f08f92b9e8a5abf8.jpg


Koffie.. of thee? Even weer een paar slagen draaien.. zag meer prut aan de binnenzijde van de beker zitten dan erin.
6821fe5aa854ce5542b49c1a29e29d45.jpg


Overigens gewoon een gedachtespinsel... maar, zou ik dezelfde positieve effecten met het *opschudden* van de cheatomorpha kunnen berrijken als met schudden van zeovit steentjes? Het lijkt mij dat daar ook een aardige bacteriefilm op zit..

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan