Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

Ja, niet normaal. Ik heb ze vandaag allemaal getild en gelegd (ja alleen). Mn zwager heeft last van zn handen (kan niet tillen) en heeft zich bezig gehouden met vlakken. Daarvoor alles opgehoogt met 17 kuub zand. Om de hoek loopt ook nog 9 meter door.
eac38904b513e54318dd7b09bdc4f231.jpg


Gelukkig hoeft t maar 1x.. bij de laatste rij kan ik je vertellen wogen de stenen 50 kilo [emoji14] . Maargoed.. morgen weer even wat aandacht voor de bak. Moet nog de ato aansluiten en balling. Maar eerst ga ik de aquascape veranderen.. alle tiewraps doorknippen en opnieuw beginnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Je hebt altijd geluksvogels he;)
Als ik jouw zwager was en doe dit werk nooit zou ik dat ook zeggen ;)

Lijkt op MBI?

Nette scape trouwens! Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid aan mogelijkheden die je nog hebt om op deze manier koralen en dergelijke te kunnen plaatsen...
 
Je hebt altijd geluksvogels he;)
Als ik jouw zwager was en doe dit werk nooit zou ik dat ook zeggen ;)

Lijkt op MBI?

Nette scape trouwens! Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid aan mogelijkheden die je nog hebt om op deze manier koralen en dergelijke te kunnen plaatsen...

Dank u! Helaas mankeert die echt wat aan zn hand, maar alle beetjes helpen. De scape is per toeval zo ontstaan. Ik heb gewoon gekeken waar ik de stenen met elkaar kon verbinden.. ik ga niet boren in het steen.. dus is het puzzelen en zoeken naar holtes & gaatjes om de tiewraps door te wurmen.

Goed dat je het zegt trouwens.. foto van bovenaf.. zelf ook even kijken hoe groot het oppervlak is geworden.
ff56a467685ddd8b7c5c51a68c62b6a2.jpg


Lijkt mij mooi om onderaan, bij de overhang, montipora platen te laten groeien om dit effect te versterken. Maargoed voorlopig komt er niks nieuws in.. eerst de waterkwaliteit verbeteren. Een bolletje actieve kool & diakat heb ik vandaag nog toegevoegd. En morgen komt.... de nieuwe maxspect razor [emoji41]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ty-rips worden hard in zeewater waarna ze kunnen breken.
Duurt wel een tijdje maar ze hebben dit ook in burgers zoo ondervonden.
Daar was de eerste opbouw ook met gewone ty-rips.
Daar hebben ze speciale gevonden uit de off shore die wel tegen zeewater kunnen.
Je kan dus beter de constructie verstevigen met reefcement.
Groet
Eric jan
 
Ty-rips worden hard in zeewater waarna ze kunnen breken.
Duurt wel een tijdje maar ze hebben dit ook in burgers zoo ondervonden.
Daar was de eerste opbouw ook met gewone ty-rips.
Daar hebben ze speciale gevonden uit de off shore die wel tegen zeewater kunnen.
Je kan dus beter de constructie verstevigen met reefcement.
Groet
Eric jan
Zeker zoals ze nu onder belasting staan is het een "accident waiting to happen".


Happy Reefing, GlennF
 
Het verstevigen gaat ook zeker gebeuren. cement verkochten ze niet, dus ik heb pakje epoxy extra meegenomen. Hier gaat mijn voorkeur niet naar uit aangezien ik de basis pilaar heb verstevigd met epoxy.. (een jaar geleden) en dit los liet/brokkelde toen ik de steen eruit haalde om de eunice te bestrijden.. dus opzoek naar cement. Geen zin in tsunamies..ik heb al een kleine plek in t plafond vanwege t osmoseapparaat. En daar wil ik t bij houden. De verlichting is gearriveerd.. maxspect razor 130w.
60ffaf785284d4827932f4bf512d738f.jpg


Ondanks de jebao rw20 blijft het zand liggen.. (op de plek rechts achteraan na, vanwege de opvoer).

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Zand blijft liggen.. dus we voeren de stroming op; sneller & 1 tandje harder... en wachten wat het zand doet.
026a591714d344411994b591a32bbf41.jpg


't water schommelt ongeveer 2 cm op en neer. So far so good.

Ook een demper gemaakt voor op de durso.
e5e9d92328c76e98e94f71d066c3517f.jpg


2 lange slangen zeker 10 cm in de durso, 1 bovenin. Deze 3 door de demper en weer 3 slanger uit de demper... durso is geruisloos. Mn vriendin; het lijkt wel de Niagara Falls.. jah ehh.. t pvc van de opvoer hangt in de weg.. hoger gaat de durso niet. T water in de overloop kan niet hoger.. waardoor je t water een beetje in de overloop hoort stromen. Grrrr... altijd wel wat te zeuren.


Update; inmiddels zijn we 30 min verder.. oplossing; 3 stukken plastic stramien met enkele tiewraps verbonden aan de binnenzijde van de overloopkam.. verder het gat in de pvcbuis gedempt met wat nylon vliegengaas wat losjes tegen het gat gehouden wordt door klitteband. Opvoer uit.. komt gelijk lucht bij.. dus prima zo. Vriendin happy, ik happy.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8629b51c55a43526f146e405dd68ae2d.jpg


Wavemaker ook weer teruggezet naar stand 1.. t water klotst tegen de overloop aan -> lawaai.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
timm;de demper heeft bij mij ook een hoop geluid weggehaald. echt blij mee en makkelijk te maken 1286743 zei:
8629b51c55a43526f146e405dd68ae2d.jpg


Wavemaker ook weer teruggezet naar stand 1.. t water klotst tegen de overloop aan -> lawaai.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Sump:
8eba5261a08ac2565b463d46abcf8b8f.jpg


Vak 1: refugium, cheato/caulerpa wordt verlicht met 2x 15w fullspectrum ledspots. Verder wat plastic stramien om stukjes op te vangen. Caulerpha ga ik nog om het steen binden. Dit worden een soort voederstenen voor de dokter & blenny. Af en toe leggen we dan een stuk begroeid levend steen in t aquarium als snack. 2 plaatjes acryl tegen het opspattend water.

Vak 2; afschuimer, reactor, opvoer, warmtelement II, bijvulsysteem. (warmtelement I in t aquarium). Daarvoor de blauwe ton met kalkwater en het bijvulsysteem erbovenop.

Al met al erg blij met het aquarium [emoji7]
463f33fd4902cbdd3d008f134c27a2e3.jpg


3f089349f1996ae5acab163d8fd07f86.jpg


6e74c69164f3b9cd461f5816d0e672f0.jpg



Koralen
87b8bfb2e7b80be8bb0411337dcb8206.jpg

6968155ae8de62b6ea9ce2a2cc94b970.jpg

ea535f9a530d1795faab23851cb7446b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Man man, net weer een hartverzakking. Even een paar keer de stroom eraf gehaald om de tuinverlichting te installeren.. start de opvoerpomp niet meer!


Ding uit elkaar gehaald.. zit de impeller schuin op zn staaf? Even t boekje erbij.. en voila.. we missen 2 ringetjes die erop horen.. !

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Wat zijn de afmetingen van de sump en de ton?


Mvgr. Michel
De ton is 30l en de sump 65×40×40. Waterhoogte weet ik nog niet precies wat ik aan ga houden. Maar als t systeem op hol slaat en alles gedumpt zou worden... past t net.. niet. Maar zeker een dingetje waar ik rekening mee wil houden. Murphy's law


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Demper eraf gehaald; ondanks het bijplaatsen van een extra luchtslangetje kwam de durso toch lucht tekort. Ik denk dat de 3 slangen elkaar tegenwerkte in de demper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Koop toch een afsluiter als op de foto's[emoji6]!
Kost een paar centen, ja helaas, maar dan ben je in 1 klap van alle geluid, en gezeik, af. Waterstand in de overloop tot op de halve millimeter nauwkeurig regelbaar. In combinatie met een automatische niveauregeling in het opvoedbare van je sump moet watergeklots boven en onder tot het verleden behoren:
Www.pvcstunt.nl
IMG_1788.jpg
IMG_1789.jpg


Mvgr. Michel
 
Laatst bewerkt:
Of een kogelkraan..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik weet dat er iemand op het forum was die een soort sleutel had gemaakt voor op een kogelkraan.
hierdoor is de kogelkraan ook veel nauwkeuriger af te stellen
 
Een (duurdere) kogellraan kun je demonteren en dus minder strak aandraaien. Dan is ie wat soepeler, maar het blijft behelpen in vergelijk met een 'schroefdraadschijfafsluiter'.

In vergelijk met een Durso is een gewone kogelkraan in ieder geval een hele verbetering.

Een verlengde arm op het handvat (mits hiervoor ruimte is) kan, maar niet per se, de bediening nauwkeuriger maken. Die investering in tijd, moeite en frustratie heb ik overgeslagen zodra deze schroefdraadkranen mij bekend waren.


Mvgr. Michel
 
Laatst bewerkt:
zelf moet ik erg op de centen letten en heb behoorlijk wat geduld.
tot nu toe is het mij altijd gelukt met een kogelkraan zo te krijgen als ik wil.....soms in een week tijd, maar wel gelukt lol.
de schroefkranen zijn idd veel makkelijker, maar ook een stuk duurder.
ik meen iets van 4 a 5x duurder?

Een (duurdere) kogellraan kun je demonteren en dus minder strak aandraaien. Dan is ie wat soepeler, maar het blijft behelpen in vergelijk met een 'schroefdraadschijfafsluiter'.

In vergelijk met een Durso is een gewone kogelkraan in ieder geval een hele verbetering.

Een verlengde arm op het handvat (mits hiervoor ruimte is) kan, maar niet per se, de bediening nauwkeuriger maken. Die investering in tijd, moeite en frustratie heb ik overgeslagen zodra deze schroefdraadkranen mij bekend waren.


Mvgr. Michel
 
Google eens op 'diy durso standpipe'. Zo heb ik er zelf 1 gebouwd, aan de sump kant een kraan. In de overloop heb ik nog een grove spons om het water te breken en het geluid te dempen. Er zit een gat in het midden van de spons, daar steekt de buis door. Het knietje zit halverwege de overloop, die moet altijd ruim onder water staan zodat hij geen lucht meezuigt. De bovenste buis is bij gewoon open, ik had geen dop nodig om hem stil te krijgen. Onder het kniestuk heb ik ook nog een rooster (aqua medic) om de kans op verstopping nog kleiner te maken.

Neem de adviezen aub ter harte, anders krijg je hem nooit stil.
 
Bovenaan