Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

je vriendin heeft wel gelijk,hij is te groot[emoji14],nee hoor mooie bak en is hij nu een beetje geruisloos
Als ik het voor het zeggen had komt er uiteindelijk 1m3. Maar dit is ook een prima afmeting. De bak is nu redelijk geruisloos; af en toe slurpt de durso nog (ik denk te weinig luchttoevoer) dus ik ga denk ik nog een gaatje bij boren en kijken hoe dat gaat. En anders maar een stuk hevelslang erin en knijpen die handel. Verder zou ik niet weten hoe ik de sump nog zachter krijg.. misschien een 90 graden hoekstuk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
... of een goed advies ter harte nemen... zie posting 79[emoji41]


Mvgr. Michel
Een herbie overloop is in alle opzicht superieur. En ik neem je advies ook ter harte. Als ik de durso niet stabiel krijg (en die af en toe nog *doortrekt*), dan gaat die weg. Er zijn een aantal factoren die het fine-tunen in de weg zitten;

- De hoogte van de standpijp wordt geblokkeerd door de opvoerpijp die erboven loopt, ik zit behoorlijk onder de overloopkam.
- De diameter van de pijp is 25mm, dit zou ongeveer 2200 lph aan moeten kunnen. De oceanrunner heeft een opvoerhoogte van 1.60m dan zit ik op 3000lph dat is te veel.. regelen gaat niet.. de pijp kan de waterstroom niet aan; dus kabaal
- momenteel 3 luchtslangen in de durso om genoeg lucht erbij te krijgen en het geluid te minimaliseren. Vroeg of laat blokkeren ze i.v.m saltcreep .. daarbij komt dat na een paar keer *doorspoelen* er water in de luchtslang gaat zitten waardoor het lijkt alsof je de bodem van de milkshake opslurpt. De durso trekt daardoor opnieuw door..

Dus.. ik ben aan het nadenken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Durso trekt lucht. Lucht is lawaai.
Lucht is belletjes.
Belletjes is spatten.
Spatten is zoutspray.
Zoutspray is ellende.
Vergeet Durso.


Mvgr. Michel
 
Een herbie overloop is in alle opzicht superieur. En ik neem je advies ook ter harte. Als ik de durso niet stabiel krijg (en die af en toe nog *doortrekt*), dan gaat die weg. Er zijn een aantal factoren die het fine-tunen in de weg zitten;

- De hoogte van de standpijp wordt geblokkeerd door de opvoerpijp die erboven loopt, ik zit behoorlijk onder de overloopkam.
- De diameter van de pijp is 25mm, dit zou ongeveer 2200 lph aan moeten kunnen. De oceanrunner heeft een opvoerhoogte van 1.60m dan zit ik op 3000lph dat is te veel.. regelen gaat niet.. de pijp kan de waterstroom niet aan; dus kabaal
- momenteel 3 luchtslangen in de durso om genoeg lucht erbij te krijgen en het geluid te minimaliseren. Vroeg of laat blokkeren ze i.v.m saltcreep .. daarbij komt dat na een paar keer *doorspoelen* er water in de luchtslang gaat zitten waardoor het lijkt alsof je de bodem van de milkshake opslurpt. De durso trekt daardoor opnieuw door..

Dus.. ik ben aan het nadenken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

ik heb een demper op mijn durso luchtslang zitten
dit scheelt een hoop geluid, maar in de nieuwe bak ga ik ook voor een dubbele overloop.
het vallende water is het eenige wat ik nu nog hoor in mijn huidige bak, maar wil dat nog stiller hebben met de nieuwe bak.
ik zou dus toch kijken of er een manier is de durso te vergeten en het nu meteen goed te doen.
de opvoer is te sterk zeg je.
maak daar aftakkingen voor bv wervelbed, koolfilter en evt uv.
ok het is wel investeren in pvc en kraantjes etc, maar het haalt zich echt wel terug in plezier wat je ervan beleefd.
 
Ik zou 100% zeker de opvoer die er nu zit opofferen als 2e afvoer/noodoverloop t.b.v. een herbie overloop. Ik ben zelf ook tegen dit "probleem" aangelopen en dacht dat het wel zou lukken om een overloop met enkele buis stil te krijgen maar dat is bijna geen doen. Wellicht is het dan even stil, maar na verloop van tijd begint het toch weer te slurpen door verandering van waterhoogte in je overloop, tegendruk en noem maar op.

Ik heb daarom de opvoer via de droogkamer aangelegd en de doorboor de 2 doorvoeren in de overloopkamer beschikbaar gemaakt voor een herbie systeem met als resultaat dat het stil is en ik er praktisch geen omkijken kwam onderhoud aan heb.

Ziet het er mooi uit? Nee liever had ik geen buis gezien, maar het stoort me ook absoluut niet :)

IMG_1957.jpg


Een opvoerpomp die de sterk is, is alleen maar ideaal. Zoals gezegt, maak een bypass die weer uitkomt in de sump. In de toekomst kun je hier reactors en wervelbed filters aan koppelen en nu zorgt het voor extra stroming in de sump waardoor geen vuil kan bezinken. Ook dat heb ik in mijn opstelling en heb daar zelfs bewust voor gekozen ;)
 
Ik zou 100% zeker de opvoer die er nu zit opofferen als 2e afvoer/noodoverloop t.b.v. een herbie overloop. Ik ben zelf ook tegen dit "probleem" aangelopen en dacht dat het wel zou lukken om een overloop met enkele buis stil te krijgen maar dat is bijna geen doen. Wellicht is het dan even stil, maar na verloop van tijd begint het toch weer te slurpen door verandering van waterhoogte in je overloop, tegendruk en noem maar op.

Ik heb daarom de opvoer via de droogkamer aangelegd en de doorboor de 2 doorvoeren in de overloopkamer beschikbaar gemaakt voor een herbie systeem met als resultaat dat het stil is en ik er praktisch geen omkijken kwam onderhoud aan heb.

Ziet het er mooi uit? Nee liever had ik geen buis gezien, maar het stoort me ook absoluut niet :)

Bekijk bijlage 461323


Een opvoerpomp die de sterk is, is alleen maar ideaal. Zoals gezegt, maak een bypass die weer uitkomt in de sump. In de toekomst kun je hier reactors en wervelbed filters aan koppelen en nu zorgt het voor extra stroming in de sump waardoor geen vuil kan bezinken. Ook dat heb ik in mijn opstelling en heb daar zelfs bewust voor gekozen ;)
Als er genoeg ruimte is voor een 3e witlof dan ga ik dat doen. Een buis buiten de bak ga ik mij irriteren. Dit bovenop moet zo blijven. Ik ben nu de bak leeghalen en heb diverse aquariumbouwers benaderd.
12c26f71efd806736762dcdc501f5128.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Als er genoeg ruimte is voor een 3e witlof dan ga ik dat doen. Een buis buiten de bak ga ik mij irriteren. Dit bovenop moet zo blijven. Ik ben nu de bak leeghalen en heb diverse aquariumbouwers benaderd.
12c26f71efd806736762dcdc501f5128.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

je kunt ook een doorvoer door de achterkant van je aquarium laten lopen.zo heb je geen buis/slang bovenlangs lopen.
 
je kunt ook een doorvoer door de achterkant van je aquarium laten lopen.zo heb je geen buis/slang bovenlangs lopen.
Ook naar gekeken, maar ik heb het liefst niks in het zicht (op links en rechts een wavemaker na.. hier ontkom je niet aan). Met de tijd komt er een ledpaneel wat ik neer kan leggen op de bovenkant om de verlichting weg te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Ook naar gekeken, maar ik heb het liefst niks in het zicht (op links en rechts een wavemaker na.. hier ontkom je niet aan). Met de tijd komt er een ledpaneel wat ik neer kan leggen op de bovenkant om de verlichting weg te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk


is er een optie waarmee je je wel kunt vinden? hahaha.
je maakt het wel erg moeilijk voor jezelf.
als je zoveel wensen hebt had je misschien beter af geweest met een custom made bakje?
 
is er een optie waarmee je je wel kunt vinden? hahaha.
je maakt het wel erg moeilijk voor jezelf.
als je zoveel wensen hebt had je misschien beter af geweest met een custom made bakje?
Haha, ik heb iets voor ogen hoe ik het wil hebben.. en nu ik een sump heb kan ik eindelijk datgene doen wat ik niet kon met de cubicus; alle techniek uit het zicht. Het liefst heb ik 2 wp40 om het nog minder op te laten vallen maargoed... met de tijd kan dat allemaal geupgrade worden. Maar een gat in de achterwand.. eenmaal gemaakt is er geen weg meer terug. En daar ga ik spijt van krijgen.. dat weet ik nu al. Ik hoop gewoon dat een 3e gat gaat lukken.. [emoji45]

Net de overloop leeggemaakt... ik vrees van niet;
693a93020b916fde1f6b43f5c42773e1.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op het moment wordt de bak leeggehaald;
00041f164cfec6351f6457bb5753c1bf.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Waarom zo moeilijk doen? Gebruik gewoon het tweede gat in je overloop als noodoverloop. Steek een pijp achter het aquarium omhoog voor de opvoer die daarna met een getrokken bocht het aquarium weer in komt. Geen extra gat nodig.

Groet,

Frank
 
Waarom zo moeilijk doen? Gebruik gewoon het tweede gat in je overloop als noodoverloop. Steek een pijp achter het aquarium omhoog voor de opvoer die daarna met een getrokken bocht het aquarium weer in komt. Geen extra gat nodig.

Groet,

Frank
Nee, dat vind ik niet mooi [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Je hebt je overloop nu wel veranderd? Of is die ene foto niet van jou overloop?

Soms is het niet willen schipperen tussen de makkelijke oplossing en de wensen wel het beste. Nadeel alleen is dat het soms erg lang kan duren, en als je pech hebt aardig in de papieren lopen qua kosten. En dat zal juist niet de bedoeling zijn.

In ieder geval elk idee dat wordt voor gelegd en alles wat je zelf al uitgezocht hebt, goed onderzoeken en aan de hand hiervan de beste oplossing kiezen.
 
je kunt een 3de gat maken en de overflow er uit halen en een iets grotere er voor terug plaatsen.
dan is alles weggewerkt.
ook ik wil zo min mogenlijk terug zien in mijn bak.
daarom heb ik voor een externe overflow gekozen en de terugvoer juist door de zijkant(in mijn geval de muurkant).
ik heb daar 2 mooie doorvoeren voor gevondenScreenshot_5.pngScreenshot_4.jpg.
een mooie zware opvoerpomp en er kan al weer 1 stromingspomp minder in de bak ;)
 
Heb je ook al aan een buis in buis optie gedacht?
Ik heb niet alles mee gelezen maar dit heb ik toen ook een x bij een 2 meter zoetwater bak gedaan.
Deze had als opvoer een eheim compact 2000 of 3000 (dit weet ik niet meer zeker)
Ik had toen maar 1 gat in mijn overloop zitten en heb toen de opvoer buitenom moeten leggen (daar kan jij je 2e gat voor gebruiken)
En toen een 20mm buis in een 32mm de 32mm gebruikte ik als hoofdafvoer en de 20mm als nood overloop.
Dit systeem was fluisterstil.
Als je dit googled zie je ook enkele afbeeldingen ervan
Succes ermee iig

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
 
Bovenaan