Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

Kleine correctie 1.5 bar, 0.5 zou een verlaagde druk zijn, de luchtdruk op de grond is +- 1 bar.

Ik denk dat ik je hier moet corrigeren. De druk bij 1m waterkolom is gelijk aan 0,98bar. Met 5 m kom je dan 5 x 0,98 = 0,49 bar
Vanzelfsprekend ga je hier de aanwezige omgevingsdruk niet bij optellen, immers die telt niet mee bij de waarde waartegen de buiswand bestand moet zijn.
 
Dat zijn van die tegenvallers. Zit je je te verheugen om verder te gaan.
Mocht je geen zin hebben om in de tuin te gaan werken, heb hier ook nog wel een paar klusjes voor je hoor. 😜
 
Ik denk dat ik je hier moet corrigeren. De druk bij 1m waterkolom is gelijk aan 0,98bar. Met 5 m kom je dan 5 x 0,98 = 0,49 bar
Vanzelfsprekend ga je hier de aanwezige omgevingsdruk niet bij optellen, immers die telt niet mee bij de waarde waartegen de buiswand bestand moet zijn.
Nog een kleine correctie. De druk bij 1m waterkolom is gelijk aan 0,098bar. Echter zal het een tiepvoutje zijn geweest :p
 
Nog een kleine correctie. De druk bij 1m waterkolom is gelijk aan 0,098bar. Echter zal het een tiepvoutje zijn geweest :p

thumbs up
 
Dat zijn van die tegenvallers. Zit je je te verheugen om verder te gaan.
Mocht je geen zin hebben om in de tuin te gaan werken, heb hier ook nog wel een paar klusjes voor je hoor. 😜
Ja.. echt wel. Baal als een stekker. Hehe, de tuin moet wel. Ik heb nu een kattenbak van 105m2. En ik ga ook het koraalbreuk uit mn aquamedic halen.. ik merk toch dat t een blokkade vormt. Het water in t achtercompartiment is op een paar mm na net zo hoog als de bak. Als t toch nog even duurt stop ik de stenen uit t achtercompartiment in de bak.. even kijken of er nog wat ongediertje uit kruipt om plat te spuiten

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
*misschien komt t vandaag binnen... of morgen..* De naam van de sponsor hier zal ik niet noemen, maar ik vind het slecht geregeld. Antwoord via de mail krijg je niet.. volgens de site is het product nu nogsteeds *op voorraad*, terwijl ze donderdag erachter kwamen dat ze t niet hebben, bijzonder.. zou wel netjes zijn als ze contact met je opnemen dat het wat langer duurt in plaats van dat je er zelf achteraan moet bellen/mailen. Het is de laatste keer geweest dat ik daar wat bestel.... moest ik even kwijt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag een prafhtige dag om.... de sump schoon te maken [emoji16]
40422002badd1d35b537323d2fb3ae0f.jpg


Een klein detail over het hoofd gezien.. net even gemeten en ik mis 4cm ruimte in de sump... anders kan ik de beker van de Deltec er niet uit halen [emoji33]. Hmm.. dat wordt elke x de afschuimer ernaast zetten om de beker schoon te maken. Niks aan het handje maar wel jammer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je geen kraantje aan je beker?
scheelt dan toch weer een paar X eruit halen. 😋
 
Heb je geen kraantje aan je beker?
scheelt dan toch weer een paar X eruit halen. 😋
Er zit een slangetje aan voor nood, maar de hele beker zal er toch uit moeten om het ding efficient te laten werken. Afschuimer in de sump zou ook nog kunnen maar dan kom ik nog 1.5 cm te kort

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Voor mijzelf; kh 7.9 / ca 430 / mg 1380 / sal 34% (6tl kalk/90ml/20l ro). Vanavond komt de bestelling binnen.. vandaag de overloop ontwormen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Houd je in ieder geval bezig dan. 👍🏻
zijn gelukkig ergere dingen dan een krappe sump.
 
Houd je in ieder geval bezig dan. 👍🏻
zijn gelukkig ergere dingen dan een krappe sump.
Als je het over de duivel hebt... een foto maken lukte niet.. maar 3x raden welk monster z'n kop liet zien sinds November 2015... ik heb de gehele steenconstructie spa rood gedompeld.. maar dit heeft blijkbaar niet geholpen. En ik al die tijd maar denken dat die dood was... de nachtmerrie van elke aquariaan zit er nog.


.... the bobbit worm.

Gek genoeg is de eunice er niet dikker op geworden. Ongeveer potlooddikte met een duidelijke witte ring rond zn kop.


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Gister even een bezoek gebracht aan Remco voor het pvc. De onderdelen van Veldhuis heb ik weggegeven;.. de slangenklem was gebruikt.. een 2e was niet geleverd. Siliconeslang was te breed (losjes op de 20mm slangtule).

Besloten af te stappen va 20mm en alles op 25mm te houden. Dan past de siliconeslang goed op de tule.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Vandaag de boel in elkaar gezet...
c2928228bd18c2cd90f2e08bde747e26.jpg

9567f9af18239a5169fa0431cb5771d1.jpg


Even de sump nog omdraaien.. dank rob

66c5a81aeb660452901be2722fc13a6e.jpg


En vullen

fa7da43abee739001d9f994dc5f8969e.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok tijd om het voor gezien te houden.. 1 ding viel mij op.. er zit een gaatje in het pvc! Om precies te zijn bovenin de overloop kamer daar daar het pvc het water naar het aquarium geleid! Waarom.... geen idee.... misschien zodat de opvoer het water niet terug hevelt???

2e8c4001eee7ebd69c0b4afd88be1e3d.jpg




Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Inderdaad. Je geeft zelf het antwoord.
 
Inderdaad. Je geeft zelf het antwoord.
Natuurlijk test ik het gelijk zelf even uit.. ik heb het gaatje afgedicht met een zuignap en klitteband eromheen... opvoerpomp uitgeschakeld en inderdaad.. de sump zou overlopen.. toen t water boven de schotjes uit kwam heb ik de pomp weer ingeschakeld. Ook de durso hebben we aangepast.

1 gaatje van 6mm met een stukje luchtslang en het lijkt alsof de wc doorgetrokken wordt om de paar seconden. Gaatje iets groter gemaakt om de luchtslang wat meer ruimte te geven maakte geen verschil. 2e gaatje gemaakt deze 6mm nog een stuk luchtslang erin, deze zit geklemt. Op het 1e gaatje een klemmetje gezet om de luchttoevoer te regelen. Ik last ergens dat je 10cm aan slang de durso in kan steken.. en gek genoeg geen gorgelend geluid meer. Alleen de overloop maakt nog wat geluid... des de minder bochten des de minder geluid?? Of iets van sleuven maken zodat de lucht eruit kan.. of het pvc goed schuin afzagen? Een gafzak schijnt goed te werken.. maar ik zie mezelf al om de paar dagen de sok schoonmaken (nee, dat gaat m niet worden). Ondertussen struinen we het internet nog even af naar de mogelijkheden. Suggesties zijn welkom.
324d2cf271751710f2e9246409c4aded.jpg

f1b8bf9f5dbb1c264ddc1c8e6dab18d5.jpg





Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Jammer van de energie die je er in hebt gestopt.
Vergeet Durso en monteer een schroefkraan aan de sumpzijde boven het waterniveau.
Zeer precies af te regelen niveau in de overloop, geluidloos van overloopkam tot in de sump want er wordt geen lucht meegezogen.

De te blauwe foto: afvoerleiding vlak voordat de leiding kopje onder gaat.
Tweede foto: aftakking op opvoerpomp voor secundair gebruik.


Mvgr. MichelIMG_1788.jpgIMG_1789.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jammer van de energie die je er in hebt gestopt.
Vergeet Durso en monteer een schroefkraan aan de sumpzijde boven het waterniveau.
Zeer precies af te regelen niveau in de overloop, geluidloos van overloopkam tot in de sump want er wordt geen lucht meegezogen.

De te blauwe foto: afvoerleiding vlak voordat de leiding kopje onder gaat.
Tweede foto: aftakking op opvoerpomp voor secundair gebruik.


Mvgr. MichelBekijk bijlage 461253Bekijk bijlage 461254
Voor nu probeer ik de durso. In de tussentijd doet de schoonmaakazijn zn werk. Veel tijd heeft t niet gekost. Ik ben allang blij dat de opvoerpomp werkt. Als we afstappen van de durso laat ik een gat bijmaken voor een noodoverloop. Opzich vind ik het qua geluid nu prima.. maar de definitieve keuze mag mn vriendin maken. Sowieso vind ik het leuk om te knutselen hiermee.. vandaag weer een nieuwe constructie bedacht; deze vind ik aardig gelukt. Ik merk dat des de langer de stukken vlak langs het wateroppervlak lopen.. des de fijner de bellen.
516b7242a08d766afb7053ff0b5cbf42.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan