Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

Als ik het resterende deel van je opvoer bekijk, dan heb je net genoeg ruimte om de sok er er af te zagen en een nieuwe te plaatsen. Ben je voor €1 en een druppel klaar.

Ik weet niet of het via de overloopkamer laten lopen in jouw situatie voordelen heeft, anders zou ik zeker overwegen om de kleine doorvoer als 2e afvoer te gebruiken en de aanvoer buitenom. Voordeel van een dubbele afvoer is dat je deze, eigenlijk als enige systeem, muisstil kan afstellen met een kraan op je hoofdafvoer.

Als de ringen van de doorvoeren niet verhard zijn, dan kun je die gewoon hergebruiken en anders volstaat het vervangen van de ringen. Allerbelangrijkste bij het herinstaleren is dat de bodem van je overloopkamer schoon is. 1 zandkorrel is voldoende om het te laten lekken.
Ik denk dat ik voor de eerste optie ga. Van buitenaf doet afbreuk aan het design.. en ik weet zeker dat mn vriendin daar niet happy van wordt (ik probeer haar ook een beetje tevreden te houden.. ze vindt de bak eigenlijk te groot)


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
onder de mof afzagen en een nieuwe mof plaatsen als dat lukt lijkt mij voldoende.
even alle leidingen vervangen lijkt weinig, maar ik kom toch steeds rond de 30 a 40 euro uit als ik het doe.
ik zou dus voor de makkelijke en goedkope optie gaan als dit mogenlijk is ;)
bespaart weer geld voor nieuwe ringen wat ook heel belangrijk is.
 
onder de mof afzagen en een nieuwe mof plaatsen als dat lukt lijkt mij voldoende.
even alle leidingen vervangen lijkt weinig, maar ik kom toch steeds rond de 30 a 40 euro uit als ik het doe.
ik zou dus voor de makkelijke en goedkope optie gaan als dit mogenlijk is ;)
bespaart weer geld voor nieuwe ringen wat ook heel belangrijk is.
Zij het niet dat ik de pijpnlaat vallen en het mondstuk eraf breekt.. [emoji20] .

9aaf01739549418feb497e4d8df129dd.jpg

7e341040dc27745c809ec98abb17dd0f.jpg


Nog even de maten erbij.. zo te zien moet dat passen..
48c172dfd9b40ee204d1a584fcf76d27.jpg

6c308f26cd2d552bb4fa895c94c33802.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Dat wordt dan 1 mof.. stukje pvc.. en een nieuw mondstuk.. of zie ik dit verkeerd. Ik snap t nut van de mof niet bij t mondstuk..
6829751fbc608cfd83a1948e67911bec.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Dat wordt dan 1 mof.. stukje pvc.. en een nieuw mondstuk.. of zie ik dit verkeerd. Ik snap t nut van de mof niet bij t mondstuk..
6829751fbc608cfd83a1948e67911bec.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Om de lijmtule aan je opvoerpijp te zetten? (Als een passend stuk siliconen slang hebt en een slangklem, heb je mogelijk geen slangtule nodig)
 
Om de lijmtule aan je opvoerpijp te zetten? (Als een passend stuk siliconen slang hebt en een slangklem, heb je mogelijk geen slangtule nodig)
Ja klopt. Om het lijmgedeelte vast te zetten aan de pijp. Ik begrijp niet waarom er om de pijp dan nog een mof zit. Ik heb een oceanrunner 3500 erbij zitten.. (1 jaar oud.. ben me bewust dat dit geen topding is) maargoed alles is vies/rot van binnen dus ik heb nog niet gekeken of ik wat mis om de pomp op de slangtuile te zetten (begrijp ook niet dat 't niet even in een azijnbadje heeft gelegen.. kleine moeite) Geen ervaring verder met sump systemen.. foto;
ab6b41d1cdc221de74afd77e6751608c.jpg

15672fc0dda43b5237bb8b0a7e16eeee.jpg


fef91367b0df5be88a0e51a124500fa0.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oef, succes met die pomp. Heb er via hier eens 1 gehaald, na een dag of 2 naar het grof vuil gegooid. Maakte herrie en viel af en toe uit. Hoop dat jij een betere hebt!
 
Ja klopt. Om het lijmgedeelte vast te zetten aan de pijp. Ik begrijp niet waarom er om de pijp dan nog een mof zit. Ik heb een oceanrunner 3500 erbij zitten.. (1 jaar oud.. ben me bewust dat dit geen topding is) maargoed alles is vies/rot van binnen dus ik heb nog niet gekeken of ik wat mis om de pomp op de slangtuile te zetten (begrijp ook niet dat 't niet even in een azijnbadje heeft gelegen.. kleine moeite) Geen ervaring verder met sump systemen.. foto;
ab6b41d1cdc221de74afd77e6751608c.jpg

15672fc0dda43b5237bb8b0a7e16eeee.jpg


fef91367b0df5be88a0e51a124500fa0.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Om een slangtule met een lijmstuk van 20mm uitwendig op een pijp te zetten van 20 mm uitwendig zal je toch wat nodig hebben, dat past niet vanzelf in/aan/op elkaar...

Waarschijnlijk is de langtule aan de pomp al groter van diameter? Dan kies je het beste de diameter van de rest van je opvoerleiding in dezelfde maat of groter.
 
Om een slangtule met een lijmstuk van 20mm uitwendig op een pijp te zetten van 20 mm uitwendig zal je toch wat nodig hebben, dat past niet vanzelf in/aan/op elkaar...
Haha nee dat berijp ik. Ik had nog een stukje slang liggen maar helaas niet de juiste diameter. Pomp maar even schoondraaien alvast;
b8cadd9ab39460f2b1dee9773245ed6e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Wat is de diameter van het gat dat nu als opvoer dient?
Hoe groot is de droogkamer?

In lijn met Anthony zijn eerdere opmerking: Installeer een dubbele overloop. Gebruik hiervoor de witlofdoorvoer, kost wat, scheelt veel werk.

De opvoerleiding heb ik zelf via de droogkamer lopen. Gewoon een buis vanaf de pomp naar boven, blijft ruimte zal over voor kabels en stekker door te voeren.
 
Wat is de diameter van het gat dat nu als opvoer dient?
Hoe groot is de droogkamer?

In lijn met Anthony zijn eerdere opmerking: Installeer een dubbele overloop. Gebruik hiervoor de witlofdoorvoer, kost wat, scheelt veel werk.

De opvoerleiding heb ik zelf via de droogkamer lopen. Gewoon een buis vanaf de pomp naar boven, blijft ruimte zal over voor kabels en stekker door te voeren.
De diameter in het glas is 4cm. Er is geen droogkamer, alle kabels gaan door 4 gaten in de achterkant van het meubel. Op de overloop rust een deksel (los) om het geheel weg te werken. De deksel eraf en een stuk pvc buis eruit laten steken voor de kabels zie ik niet zitten. Met de tijd komt er gaas op.. mocht er ooit een vis uit willen springen. Verder wil ik geen afbreuk doen aan het ontwerp.
a840ea2b4780b553eae7e2c0809bc1d1.jpg

dd074c7317bf9c8c6c62103815e78b67.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Duidelijk. Keuzes.
Dan zijn witlofdoorvoeren de fijnste keus.

Ten aanzien van je opvoer: hoe ver zal het aquarium leeghevelen wanneer de opvoer stopt? Kan de sump dit aan?
Ik zou eerder kiezen voor het wegknippen van een paar tanden uit de overloopkam en daar de leiding doorheen voeren.


Mvgr. Michel
 
Duidelijk. Keuzes.
Dan zijn witlofdoorvoeren de fijnste keus.

Ten aanzien van je opvoer: hoe ver zal het aquarium leeghevelen wanneer de opvoer stopt? Kan de sump dit aan?
Ik zou eerder kiezen voor het wegknippen van een paar tanden uit de overloopkam en daar de leiding doorheen voeren.


Mvgr. Michel
Dank je wel voor de info. Ik denk dat ik t dan aan een vakman over laat. Ik zou erg balen als ik iets verkeerd doe...

Mij is verteld dat de sump het nét aan kan.. dit ga ik ook zelf eerst uittesten. Zodra de boel erop zit vul ik de boel met kraanwater & azijn.. lekker schoondraaien.. een spay met water/azijn werkt voor geen meter. En dan kijken wat er gebeurd als de opvoerpomp afgezet wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Gister even naar de pvc stukken gekeken voor de afvoer, deze heb ik meegekregen van de verkoper. Tot mijn verbazing zie ik lichtgrijs pvc met rubber ringen.. verder het type pvc waar een laag tussen zit (volgens mij gerecycled/geschuimd pvc?) 'T spul wat je bij de bouwmarkt haalt voor de binnenriolering.. Dit lijkt mij niet verstandig te gebruiken... toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Heel vaak wordt dikwandig druk pvc pn16 gebruikt. Geschikt voor leidingdruk tot 16bar. Lekker stevig, maar feitelijk voor onze toepassing nogal overkill. Probeer maar eens een opvoerpomp te vinden met een opvoerhoogte van meer dan 5m. Dan heb je net over 0,5bar. ;) Voor de afvoer is het al helemaal niet nodig. Wel is het zo dat in druk-pvc, mn in de kleinere maten de beschikbaarheid van kranen, bochtjes etc, veel ruimer is.
 
Heel vaak wordt dikwandig druk pvc pn16 gebruikt. Geschikt voor leidingdruk tot 16bar. Lekker stevig, maar feitelijk voor onze toepassing nogal overkill. Probeer maar eens een opvoerpomp te vinden met een opvoerhoogte van meer dan 5m. Dan heb je net over 0,5bar. ;) Voor de afvoer is het al helemaal niet nodig. Wel is het zo dat in druk-pvc, mn in de kleinere maten de beschikbaarheid van kranen, bochtjes etc, veel ruimer is.
Dank! Waar ik mij echter druk om maak is het tussenlaagje & de rubber ringen aan de binnenkant van de bochten (i.v.m toxiciteit). Voor de zekerheid maar vervangen voor donkergrijs hard pvc? [emoji45] dit is het (onderste 2, links bovenin is hard pvc);
461541e2c7ada4053f5ad2fe80fd9fa6.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
giftigheid hiervan zou ik me niet druk om maken. Kijk voor hergebruik even of de afdichtingsringen in goede conditie zijn, of de buizen glad zijn en gebruik bij montage was afwasmiddel zodat de passtukken goed op hun plaats glijden zonder beschadigen.
 
Zooow Timm ik ben weer bij .
je zet er wel de vaart in man :)
je kan gewoon de rubber ringen met een dun laagje
Vaseline insmeren .
blijft het rubber mooi soepel van en het aquarium ondervindt er geen hinder van .
Succes met het inrichten !!!
groetjes Rob charite
 
Heel vaak wordt dikwandig druk pvc pn16 gebruikt. Geschikt voor leidingdruk tot 16bar. Lekker stevig, maar feitelijk voor onze toepassing nogal overkill. Probeer maar eens een opvoerpomp te vinden met een opvoerhoogte van meer dan 5m. Dan heb je net over 0,5bar. ;) Voor de afvoer is het al helemaal niet nodig. Wel is het zo dat in druk-pvc, mn in de kleinere maten de beschikbaarheid van kranen, bochtjes etc, veel ruimer is.
Kleine correctie 1.5 bar, 0.5 zou een verlaagde druk zijn, de luchtdruk op de grond is +- 1 bar.
 
Helaas kunnen we niet verder. Eergister onderdelen besteld, op de site voorradig. Vandaag gebeld of t wordt verstuurd.. site blijkt niet zo up-to-date, dus of ik maandag terug wil bellen. Voorlopig dus geen vooruitgang.. dan maar aan de tuin werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan