Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

Wat vind je van deze https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php

Wel makkelijk en fe bij een hogere dosering zou het tevens je fosfaten binden .
Scrubber is de fosfaatverwijderaar, ijzer zou daarmee concurreren als het chelaat niet stand houd, het is enkel als spoorelement en verder berekening alles zelf kerel. Als ik afhankelijk zou zijn van een calculator, dan had ik een andere methode moeten volgen hehehe..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Scrubber is de fosfaatverwijderaar, ijzer zou daarmee concurreren als het chelaat niet stand houd, het is enkel als spoorelement en verder berekening alles zelf kerel. Als ik afhankelijk zou zijn van een calculator, dan had ik een andere methode moeten volgen hehehe..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Timm, jij zit beter in de chemie dan ik, maar wat ik wel weet is dat ijzer essentieel is om bladgroen aan te maken.
Het zal dus kunnen helpen bij een goede groene alggroei.
 
Timm, jij zit beter in de chemie dan ik, maar wat ik wel weet is dat ijzer essentieel is om bladgroen aan te maken.
Het zal dus kunnen helpen bij een goede groene alggroei.
Yes zeker weten! helaas is reageert ijzer direct met zuurstof en roest.. dan is het net Diakat B geworden en reageert direct met po4 (vloeibaar fosfaatverwijderaar). Om het nuttig te maken moet het 'ingekapselt' worden zodat het niet direct oxideert.. dan kunnen koralen het opnemen ipv dat het ijzerfosfaat vormt. Alleen het goedje om in te kapselen (citraat/gluconaat/EDTA/DTPTA/EDDHA/HBED enz) is alles bepalend.. verder is er nog Fe(II) en Fe (III).. de laatstgenoemde gebruik ik nu.. en de eerstgenoemde ga ik proberen. Met goede hoop!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Hoi Tim.

Wel op de ph letten in je bak in verband met het uit elkaar vallen van de chelaat.

gr
twan
 
Dit is zo suf dat ik het wel moet delen. Vandaag kreeg ik dan mn chemicaliën binnen om mn ijzeroplossing te maken (lees; zoutzuur 30% + ijzer(II)sulfaat + water). Verder nog wat glyconaat / trinatriumcitraat / natriumacetaat besteld om met koolstof te experimenteren. Maargoed ik mn ijzeroplossing maken en klaar om de proef op de som te nemen en te kijken wat het effect is. Maargoed, vorige week stond po4 op 0,3 (flink hoog i.v.m het uitvallen van de scrubber). Dus ik denk laat ik even mijn po4 opnieuw meten, uit nieuwsgierigheid.... wat zie ik? 0,03!!!!

Hè??? Ik was vergeten dat ik 3 gr ijzer-bisglycaat bij mn bijvulwater had toegevoegd... ! dit was dus al ruim voldoende om het fosfaat te doen kelderen. Helaas blijft de stamoplossing met ijzer voorlopig onaangetast. maar ik sta wel te kijken van het effect van ijzer op m'n fosfaat. Verder zeefanaat weer over de vloer gehad, gezellig kerel, hopelijk verricht de ijzeroplossing voor jou ook wonderen!!!
IMG-20180622-WA0018.jpeg20180622_181138.jpg20180622_210555.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We gaan morgen even een fosfaatmeting doen, om straks niet tot dezelfde conclusie als jou te komen dat het al laag is.
En dan beginnen met het toevoegen van de ijzeroplossing.
Was zeker gezellig en veel aan je uitleg over je methode gehad, hopelijk over een half jaartje ook draaiend op mijn systeem.
 
Bovenaan