Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kweken Hippocampus erectus op een appartement

Visgestoord

Aquariaan als hobby& werk
Ik kweek dus Hippocampus erectus, maar heb niet zoveel ruimte op mijn appartement. De woonkamer waar alle aquariums zijn is iets van 20m². Ik heb in totaal 7 aquariums, waarvan 1 van 180liter, 2 van 60liter, 1 van 30liter en nog 3 van 20 liter. Het grootste aquarium is voor de kweekkoppels en de 2 van 60liter gaan de grootte jongen in. de kleine aquariums hou ik de jongen in tot 4-5cm en dan gaan ze naar de 60liter. Per nest heb ik meestal 10 tot 40 jongen die volwassen worden. Met een beperkte ruimte en kleine aquariums een grootte uitdaging. Ik heb gelukkig nog een back-up bij mijn ouders. Die hebben een kweekstelling waar ik er bij te veel jongen er ook nog kan plaatsen.
0321.jpg
DSC001101.jpg
DSC001151.jpg
DSC001161.jpg
1107.jpg
 
Hier nog een foto van een paar jaar terug van het grootte aquarium
040.jpg
Natuurlijk moet ik ook zelf plankton kweken en dat gebeurd in een kast
004.jpg
En natuurlijk moet ik ook mijn mysis bewaren. Vroeger deed ik dit dus in een piepschuimdoos en nu doe ik dit in een koelkast. Gaat veel beter en hou alles goed koel.
011.jpg012.jpg055.jpg
 
Idd knap werk! Gaat een hoop vrije tijd in zitten kan ik me zo voorstellen! topjes
Dat zit er zeker in. Per dag ben ik ruim anderhalf uur met ze bezig en dan nog wekelijks mysis scheppen. Het duurt ongeveer een maand of 5/6 voor een mooi zeepaardje van 12cm. Dus dat vraagt veel tijd en zeer belangrijk discipline. En niet op reis gaan.
 
Heel gaaf dit!!!
Top dat je ze zo kunt kweken, lijkt mij dat winkels hier zeker interesse in hebben.
 
Heel gaaf dit!!!
Top dat je ze zo kunt kweken, lijkt mij dat winkels hier zeker interesse in hebben.

Momenteel doe ik ze liever naar dierentuinen, omdat sommige particulieren of winkels er veel te slecht voor zorgen. Heb er nu ook nog een paar voor andere hobbyisten die al geselecteerd zijn, maar deze mensen ken ik via de aquariumclub en van hen weet ik dat ze goed zitten. Er zijn ook al een aantal naar dierentuinen in Portugal, Duitsland en nog een paar landen. Dus dat is zeker een eer om daar als hobbyist aan mee te werken. Ik breng ze zelf niet dat gebeurd via een firma die ze verdeeld. Het was wel even moeilijk als ik ze naar daar had gebracht, maar ik weet dat ze er goed voor zorgen.
 
Dat vind ik dan ook nog eens een geweldig hart voor de dieren hebben.
De passie boven het geld verkiezen. Super!
En ook zeker gaaf dat je nu een veel grotere doelgroep bereikt met de zeepaardjes dmv dierentuinen.

Ik zou enkel zeggen, ga zo door! En ik blijf het zeker volgen.
 
Volgens mij ben jij de Bas die oranje Hippocampus barbouri heeft ?

Ik heb sinds vorige week 6 Hippocampus barbouri via Gradus hier zitten :biggrin:

IMG_1693.jpg
 
Klopt ik heb thuis 2 soorten zitten. De erectus en de barbouri. De barbouri's van Gradus zijn zeker mooie. Nakweek van hobbyisten is vaak toch beter dan de geïmporteerde uit Azië. Alleen is Europese nakweek zeer schaars.

Volgens mij ben jij de Bas die oranje Hippocampus barbouri heeft ?

Ik heb sinds vorige week 6 Hippocampus barbouri via Gradus hier zitten :biggrin:

Bekijk bijlage 460410
 
Vandaag ook weer iets belangrijks moeten doen. Het zijn wel oude foto's, maar dit doe ik dus zeker 1 a 2 keer per week.
 

Bijlagen

  • 003.jpg
    003.jpg
    49,9 KB · Weergaven: 51
  • 004.jpg
    004.jpg
    37,3 KB · Weergaven: 61
  • 005.jpg
    005.jpg
    53 KB · Weergaven: 49
  • 016.jpg
    016.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 48
Bas, waar jij je mysis vangt, is dat zoet of brak water? Hoe brak?
Heb je meerdere vangplekken?
Zit er het hele jaar door mysis?

Ben voor me zelf opzoek naar een mysis vangplek bij mij in de buurt, valt niet mee!

Groet, Ruby
 
Waar ik vang is het zout minimaal meetbaar, maar de wateren zijn in verbinding met een gemaal. Mysis geven ook maar 2-3keer per jaar jongen, maar je kan wel het hele jaar door mysis vangen. Moet je wel de juiste plekken kennen, maar in winter zit er natuurlijk niet zoveel als in het voorjaar en najaar. In de zomer als het warm is vang ik ook vaak iets minder, want dan gaan ze vaak op koelere plaatsen zwemmen. Dit kan zijn onder bruggen of dieper. Mysis zoeken is dus zeker een speurtocht en vang al jaren mysis, maar ben constant opzoek naar nieuwe plaatsen. Dit jaar valt het redelijk tegen, maar kan voor mezelf genoeg vangen. En je kan op een plaats proberen en er zit niks, maar 10meter verder zit het vol. Dus ieder water waar je schept op verschillende plaatsen kijken. Mysis leeft vaak in zwermen en ze moeten net zitten waar jij ze wilt vangen.
Maar voor mysis kan ik alleen maar de tip geven is zelf zoeken of soms via de plaatselijke aquarium vereniging kun je ook tips krijgen.
De foto die er staat van het water geeft een beetje een indruk waar je ze kan scheppen en dit is aan een afwateringskanaaltje met een overloop. Dit watertje is 3 km van de zee en staat in verbinding met een gemaal.
Hou wel rekening dat het wettelijke verboden is, maar wordt vaak gedoogd als je rekening houdt met de sportvissers en de bijvangst. Je hebt vaak wel een visvergunning nodig van lokale hengelsportvereniging als deze het water beheren en dat wordt het ook toegelaten mits je natuurlijk geen andere vissers hindert.
 
Heb eens gekeken via een modern hulpje Google Earth(komt ook aanbod in mijn lezing over het vangen van levend voer) en zie genoeg mooie plassen, vijvers en kanaaltjes waar er eventueel kunnen zitten. Om het zeker te weten moet je eigenlijk alles gaan bekijken. Is dus veel werk, maar soms is de eerste plek prijs en anders de laatste. Maar er is zeker op een aantal van die plekken mysis. En als je een plekje hebt hou het maar beter stil of je hebt om den duur zelf niks meer.


Naamloos.jpg
 
Op wat voor zoutgehalte precies vang je ze ?
Ik heb wat spontane kweek in een vijver van mysis (minimaal )
Die zit op 1008 , als dit nog de helft minder kan of zelfs meer , is dit wel een mooi probeerseltje ivm de zoutkosten (enkele duizenden liters)
Sinds de mysis erin is gekomen (ik weet helemaal niet hoe , waarschijnlijk door een emmertje te dompelen) valt de podskweek stil ??
 
Af en toe zit er eens een lelijk eendje(zeepaardje) tussen de babys. Een gele hoe komt dat? Hangt veel af van het licht of er UV licht in de bak komt of niet. Soms door bepaalde kleuren in de bak te doen helpt ook. Dus gele of rode kettingen kunnen ook eventueel helpen. En als er al een gele in zit kunnen ze of geel kleuren of het ander kleur van het zeepaardje dat er in is gegaan.

010.jpg
092.jpg
097.jpg
 
Erg mooi en leerzaam deze info
Hoe lang hou je de mysis goed in de koelkast ? Enig idee welke temperatuur in je koelkast is ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gemakkelijk een paar weken, want er staat lucht op. Maar verrijk wel de mysis voor ik ze voer aan de zeepaarden met spirulina. Ik laat ze dan ruim een uur in een aparte emmer even borrelen met spirulina. Zo blijft de voedingswaarde optimaal.
 
Top weer iets geleerd bedankt Bas

Gemakkelijk een paar weken, want er staat lucht op. Maar verrijk wel de mysis voor ik ze voer aan de zeepaarden met spirulina. Ik laat ze dan ruim een uur in een aparte emmer even borrelen met spirulina. Zo blijft de voedingswaarde optimaal.
 
Bovenaan