Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

80609e4d7d5ce37a3a1207d8f230f8b2.jpg

[emoji7]


Wat een verschil met eergisteren:

121473b6005f65f835c74f4dbab6479a.jpg
 
Dat ziet er inderdaad weer een stuk beter uit.
Gelukkig dat alles weer de goede kant op gaat.
Nu maar hopen dat alles weer stabiel gaat en blijft draaien. Tegenslagen zul je helaas toch vaker krijgen waarschijnlijk.
 
Ik lees net dat je een red sea refractometer gebruikt. Dit is een onbetrouwbaar ding..

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
De redsea refractometer is meer in opspraak geweest met deze kuren.
Mogelijk een slechte batch ?
Het blijft verdacht en doet het gebruik van alle wel goed werkende refractometers in twijfel trekken.

Ik heb hier al 4 jaar een D&D H2Ocean en die doet het nog steeds prima.

Happy Reefing, GlennF
 
Zoals Anthony28 al schreef: gebruik gewoon een goede dobber, of nog beter twee. Dan kun je een verkeerd zoutgehalte gewoon uitsluiten.

Inzet van kool na ellende is een prima plan. De Alveopora ziet er nu inderdaad minder uit, maar met wat geluk komt dat nog goed.

Succes en sterkte!
 
Zoals Anthony28 al schreef: gebruik gewoon een goede dobber, of nog beter twee. Dan kun je een verkeerd zoutgehalte gewoon uitsluiten.

Inzet van kool na ellende is een prima plan. De Alveopora ziet er nu inderdaad minder uit, maar met wat geluk komt dat nog goed.

Succes en sterkte!

Thanks, ik ga zeker een dobber kopen! De bovenste foto van de al eopora is trouwens hoe hij er vanochtend bij stond, die daaronder was eergister :)
 
Thanks, ik ga zeker een dobber kopen! De bovenste foto van de al eopora is trouwens hoe hij er vanochtend bij stond, die daaronder was eergister :)
Mooi! Tip uit mijn boekje: koop er twee. Als ze onderling afwijken weet je dat er ergens iets niet klopt aan je meting.
 
Thanks, ik ga zeker een dobber kopen! De bovenste foto van de al eopora is trouwens hoe hij er vanochtend bij stond, die daaronder was eergister :)
De refractometer van DD heeft ook een *nul* lijn.. super om te controleren met RODI.. (als je zeker weet dat je osmose TDS of microsiemens 0 is). Tot nu toe niet hoeven hercalibreren.. nu 1 jaar in gebruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
De refractometer van DD heeft ook een *nul* lijn.. super om te controleren met RODI.. (als je zeker weet dat je osmose TDS of microsiemens 0 is). Tot nu toe niet hoeven hercalibreren.. nu 1 jaar in gebruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Juist!

Happy Reefing, GlennF
 
Heb ook een meter van D&D werkt super. Heb hem 1 keer gekalibreerd en meet met de refractocheck 35 en ook met kraanwater en osmose water 0. Heeft bij mij nog nooit een afwijking gegeven. Van Red Sea hoor je dit vaker over de meters. Zou gewoon een van D&D kopen en je hebt er nooit geen gedoe mee.


Grt Marco
 
Hoe zou het komen dat de aflezing veranderd met de tijd? (Over een paar minuten zakt de waarde 3-4 punten
 
Hoe zou het komen dat de aflezing veranderd met de tijd? (Over een paar minuten zakt de waarde 3-4 punten
Gewoon de kliko in dat ding.. binnen een minuut 3-4 punten zakken ligt nergens aan behalve aan een brak apparaat.
 
Gewoon de kliko in dat ding.. binnen een minuut 3-4 punten zakken ligt nergens aan behalve aan een brak apparaat.

Hoeft niet als je afspoelde onder koud water (of juist warm water) en dan een meting doet heeft de ATC zich nog niet opnieuw ingesteld. Die werken bij sommige erg traag. Trouwens dit geld voor de DD ook hoewel die vrij snel corrigeert.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt voor de reacties. Die ATC hadden ze er voor mij uit mogen laten.... Ik ga in ieder geval ook zo'n dobber kopen zodat ik met twee verschillende methodes het zoutgehalte kan meten. Bij verschil is het kalibreren en hertesten...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooi! Plagen zijn eigenlijk een uiting van een niet-gebalanceerd ecosysteem. Voor elke plaag geldt dan ook een biologische oplossing.



Inmiddels moet ik dit wel weten :rolleyes:.



Ik meen me te herinneren dat ik in de manual las dat het apparaatje 4% accuracy had. De precision, dus reproduceerbaarheid bij herhaalde metingen (toevallige fout of meetruis), stond dacht ik niet aangegeven. Ik vind de accuracy goed, maar reproduceerbaarheid wat minder. Je moet bij een enkele meting dus geen pech hebben dat je een uitbijter te pakken hebt. Wel prima waar voor dat beetje geld natuurlijk.



Als je techniek nog jong is, is dat vervelend inderdaad. Binnenkort zullen we met een berekening laten zien na hoeveel tijd je dymico hebt terugverdiend. De resultaten zijn opvallend te noemen, vooral bij het model 2000.
Kun je makkelijk overstappen van sump naar dit systeen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
 
Bedankt voor de reacties. Die ATC hadden ze er voor mij uit mogen laten.... Ik ga in ieder geval ook zo'n dobber kopen zodat ik met twee verschillende methodes het zoutgehalte kan meten. Bij verschil is het kalibreren en hertesten...

zonder ATC is een refractometer helemaal ruk. Dat zou namelijk betekenen dat je hem voor iedere meting exact op kalibratie temperatuur moet brengen.
 
Inderdaad zonder ATC is het een waardeloos instrument (hoewel een dobber moet je ook altijd de correctie tabel bij de hand houden als je water niet dezelfde temperatuur heeft als waarop het dobber geijkt is, of zijn er ook dobbers met ATC ?).

Het is alleen zo dat de ATC kleine temperatuur deviaties kan corrigeren. Hou hier bijvoorbeeld ook rekening mee dat je de kalibratie uitvoert met een vloeistof die rond de 25 graden is (kamer temperatuur is meestal prima). Dus niet met net aangemaakt osmose water van 10 graden of zo, want dan heb je grote kans dat alle metingen wat erna doet een afwijking hebben.

Zorg er ook altijd voor dat de refracto meter op kamer temperatuur is als je hem gebruikt.

En zoals ik al eerder aangaf niet vlak voor een meting onder de koude of warme kraan afspoelen.

Als je dit in de gaten houd zijn refracto meters prima meetinstrumenten, nauwkeurig genoeg voor onze hobby, en gemakkelijk in gebruik. Veel gemakkelijk dan een zoutdobber van een 30cm lang of langer. Ik zou niet eens weten hou ik dat moet realiseren en die korte dobbers die je voor 1 a 2 tientjes koopt zijn veels te onnauwkeurig.


zonder ATC is een refractometer helemaal ruk. Dat zou namelijk betekenen dat je hem voor iedere meting exact op kalibratie temperatuur moet brengen.
 
Kun je makkelijk overstappen van sump naar dit systeen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Er zijn een aantal Dymico gebruikers die inderdaad van sump naar dymico filter overstappen in een draaiende bak. Het is dus goed mogelijk. Voor details zou je het beste contact kunnen opnemen met Erik van Dijk.
 
Bovenaan