Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Mocht je precieser en makkelijker je fosfaat willen meten dan is het verstandiger om een Hanna phosforus checker te nemen.
De ervaring die ik heb met fosfaattestjes waar je de waarde moet aflezen op een kleurenkaart zijn niet erg goed , zeg maar rustig slecht....:( , zeker bij fosfaat is het belangrijk om de juiste waardes af te kunnen lezen.
De aanschaf is iets duurder maar de testen op zich niet , voordeel is dat deze zeer precies zijn en goed af te lezen.
Grtz Jack

Dank voor de feedback. Dat wordt de volgende aanschaf :) ( als deze op is)
 
Mocht je precieser en makkelijker je fosfaat willen meten dan is het verstandiger om een Hanna phosforus checker te nemen.
De ervaring die ik heb met fosfaattestjes waar je de waarde moet aflezen op een kleurenkaart zijn niet erg goed , zeg maar rustig slecht....:( , zeker bij fosfaat is het belangrijk om de juiste waardes af te kunnen lezen.
De aanschaf is iets duurder maar de testen op zich niet , voordeel is dat deze zeer precies zijn en goed af te lezen.
Grtz Jack

Ik gebruik zelf graag een goede colorimeter of spectrofotometer. De twee modellen van Hanna zijn goedkoop maar vertonen helaas een hoge meetspreiding. Als je drie keer hetzelfde water door meet, krijg je tot wel 0,06 ppm variatie. Het is wel een kleine verbetering t.o.v. de standaard testkitjes.
 
Ik gebruik zelf graag een goede colorimeter of spectrofotometer. De twee modellen van Hanna zijn goedkoop maar vertonen helaas een hoge meetspreiding. Als je drie keer hetzelfde water door meet, krijg je tot wel 0,06 ppm variatie. Het is wel een kleine verbetering t.o.v. de standaard testkitjes.

Kan je het merk of naam van zo n soort meter vertellen?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik gebruik zelf graag een goede colorimeter of spectrofotometer. De twee modellen van Hanna zijn goedkoop maar vertonen helaas een hoge meetspreiding. Als je drie keer hetzelfde water door meet, krijg je tot wel 0,06 ppm variatie. Het is wel een kleine verbetering t.o.v. de standaard testkitjes.

Heb toch de hanna 3 maal naast een tritontest gehad en de uitkomsten waren nagenoeg identiek.
Of het een "kleine" verbetering is naast de testsetjes met kleurenkaart vind ik wel een understatement , met de Salifert test had ik nagenoeg geen verkleuring ( dus bijzonder laag fosfaat) terwijl de hetzelfde water uit die week bij de Tritontest als uitkomst 30 had!

Grtz Jack
 
Hier idem, komt heel goed overeen met triton.
En als ik kalibreer met de ijkvloeistoffen zit die er nagenoeg niks naast....en dat op PPB nivo.

wel opmerken, de cuvettes moet je echt goed schoon houden anders wordt de spreiding inderdaad "groot" maar nog beslist beter dan de kleurenkaartjes.
 
Heb toch de hanna 3 maal naast een tritontest gehad en de uitkomsten waren nagenoeg identiek.
Of het een "kleine" verbetering is naast de testsetjes met kleurenkaart vind ik wel een understatement , met de Salifert test had ik nagenoeg geen verkleuring ( dus bijzonder laag fosfaat) terwijl de hetzelfde water uit die week bij de Tritontest als uitkomst 30 had!

Grtz Jack

Hier idem, komt heel goed overeen met triton.
En als ik kalibreer met de ijkvloeistoffen zit die er nagenoeg niks naast....en dat op PPB nivo.

wel opmerken, de cuvettes moet je echt goed schoon houden anders wordt de spreiding inderdaad "groot" maar nog beslist beter dan de kleurenkaartjes.
Idem hier getest met controlles. Spreiding 0.015 bij 10 afzonderlijke metingen. Dat vind ik erg bruikbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Heb toch de hanna 3 maal naast een tritontest gehad en de uitkomsten waren nagenoeg identiek.
Of het een "kleine" verbetering is naast de testsetjes met kleurenkaart vind ik wel een understatement , met de Salifert test had ik nagenoeg geen verkleuring ( dus bijzonder laag fosfaat) terwijl de hetzelfde water uit die week bij de Tritontest als uitkomst 30 had!

Grtz Jack

Mijn ervaringen zijn minder positief. Mooi dat het bij jullie allen goed werkt. Ik heb betere resultaten behaald met de Hach Lange DR890 en 3500. Dit betreft alleen een heel andere prijsklasse. Deze apparatuur gebruikte ik o.a. op de universiteit. Ik ben overigens ook benieuwd naar de meetvariatie van Triton, maar daar blijft men geheimzinnig over.
 
Ik heb er alles aan gedaan. Schijnt geen onbekend probleem te zijn.. daarna een refractometer van DD gekocht. 1x gekalibreerd en tot op de dag van vandaag niet meer hoeven te bij te stellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Heb dit al vaker gehoord over de meter van Red Sea. Heb zelf ook die van DD en werkt perfect.

Grt Marco
 
Mijn ervaringen zijn minder positief. Mooi dat het bij jullie allen goed werkt. Ik heb betere resultaten behaald met de Hach Lange DR890 en 3500. Dit betreft alleen een heel andere prijsklasse. Deze apparatuur gebruikte ik o.a. op de universiteit. Ik ben overigens ook benieuwd naar de meetvariatie van Triton, maar daar blijft men geheimzinnig over.
Geruime tijd bekend.. zij gebruiken het po4 testje van colombo [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Afgelopen weekend ben ik naar diebo geweest en heb daar een aantal hele mooie koraaltjes gescoord :)
- een mooie hystrix (kadootje van mijn vrouw)
- een groene alveopora
- een groene caulastrea
- een roze ricordea (kadootje van diebo)
- jasmijn poliepen

Vervolgens een stekje cespitularia bij lara gehaald en een stekje stylo bij willem.

Als klap op de vuurpijl is Erik van dijk vandaag langs geweest met een mooie gele dokter en een poetsvis die al gewoon voedsel eet, een poetsgarnaal en een heremiet kreeft. Erik had ook een flink aantal mooie koralen meegenomen. De namen zijn me helaas ontschoten! Ik heb wel foto's [emoji1]

Alles loopt verder super. Waterwaardes zijn nog steeds goed. Alleen nog geen algen gezien [emoji53]
7239db579423f3ab98be91e796068a4a.jpg
519232a16853b09a5168a3bdc74cb0a4.jpg
f043f5404a739d08a4ca58c3b741e9cd.jpg
89fed902749fb30f8b52459dbf85ad65.jpg
bcb9641bf95e1bcc1dd57c397456c8e7.jpg
e268b4b00a84184ff37ac0f7a59feeee.jpg
 
Thanks :) ik blijf kijken naar al dat moois.

Bijna vergeten. Er zat een leuke verassing in de hystrix. Een heel klein rood krabje :) ik kreeg hem helaas niet goed op de foto.
a48dac8cba5e1eab11accbf7bf54732c.jpg
 
Een mooie start zo, Michael! Let erop dat je grind mooi schoon blijft. Zodra het gaat bealgen, slakken en zeesterren erin. Die krab is zeker leuk, mogelijk een Tetralia sp. Eet koraalslijm, misschien wat weefsel maar niet teveel, en allerlei visvoeders. Een mooie toevoeging aan je koraal en aquarium.

Dank je Tim. De bak is nu trouwens zeker niet meer steriel... Al die koralen zijn niet meer gedipt, vond al dat kleine leven veel te leuk :)
 
Tetralia even gegoogeled, daar lijkt hij inderdaad op. Netjes geïdentificeerd van zo'n foto Tim [emoji106][emoji1]
 
Ziet er allemaal heel goed en veel belovend uit, Michael.
Even terug komend op de Hanna po4 tester, dat je 3 keer een andere waarde meet is heel logisch daar de fabrieks afwijking van de Hanna tester 0,04 is. Dit kan dus zowel positief als negatief zijn.
Dus als je netjes 0.02 meet, KAN de waarde dus liggen tussen 0.00 en 0.06.

Alle digitale meet instrumenten hebben een afwijking, zelfs na eigen kalibratie.
 
Denk dat je met niet veel recentere techniek kan werken dan jij hebt. Top!

Ook nagedacht over de dymico, maar als je bijna alles al hebt & je het systeem enkel compleet kan kopen is het toch een zure appel :)
 
Dank je Tim. De bak is nu trouwens zeker niet meer steriel... Al die koralen zijn niet meer gedipt, vond al dat kleine leven veel te leuk :)

Mooi! Plagen zijn eigenlijk een uiting van een niet-gebalanceerd ecosysteem. Voor elke plaag geldt dan ook een biologische oplossing.

Tetralia even gegoogeled, daar lijkt hij inderdaad op. Netjes geïdentificeerd van zo'n foto Tim [emoji106][emoji1]

Inmiddels moet ik dit wel weten :rolleyes:.

Ziet er allemaal heel goed en veel belovend uit, Michael.
Even terug komend op de Hanna po4 tester, dat je 3 keer een andere waarde meet is heel logisch daar de fabrieks afwijking van de Hanna tester 0,04 is. Dit kan dus zowel positief als negatief zijn.
Dus als je netjes 0.02 meet, KAN de waarde dus liggen tussen 0.00 en 0.06.

Alle digitale meet instrumenten hebben een afwijking, zelfs na eigen kalibratie.

Ik meen me te herinneren dat ik in de manual las dat het apparaatje 4% accuracy had. De precision, dus reproduceerbaarheid bij herhaalde metingen (toevallige fout of meetruis), stond dacht ik niet aangegeven. Ik vind de accuracy goed, maar reproduceerbaarheid wat minder. Je moet bij een enkele meting dus geen pech hebben dat je een uitbijter te pakken hebt. Wel prima waar voor dat beetje geld natuurlijk.

Denk dat je met niet veel recentere techniek kan werken dan jij hebt. Top!

Ook nagedacht over de dymico, maar als je bijna alles al hebt & je het systeem enkel compleet kan kopen is het toch een zure appel :)

Als je techniek nog jong is, is dat vervelend inderdaad. Binnenkort zullen we met een berekening laten zien na hoeveel tijd je dymico hebt terugverdiend. De resultaten zijn opvallend te noemen, vooral bij het model 2000.
 
Ben persoonlijk wel benieuwd hoelang het duurt voordat het systeem zich terug verdiend. Ik heb namelijk ook nog behoorlijk nieuwe techniek en heb nu een paar keer bij Erik mogen bewonderen hoe makkelijk en soepel het systeem werkt.
Wordt er bij de berekening wel rekening gehouden met het aanschaffen van CO2 benodigdheden, luchtpomp en eventuele fosfaatkiller en andere zaken die ik vergeten ben.

En aan de hand van welke zaken wordt deze berekening gemaakt? Gezien het feit dat mensen op andere manieren (denk aan waterwissels) werken.

mijn interesse in Dymico is nog steeds groot.
 
Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Mooi! Plagen zijn eigenlijk een uiting van een niet-gebalanceerd ecosysteem. Voor elke plaag geldt dan ook een biologische oplossing.

Top. Ik zoek er nog één tegen Anemonia majano die past in een bak van 130 cm en 'de rest' van het koralenbestand met rust laat.

Mvgr. Michel
 
Bovenaan