Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

De waas trekt in traditionele systemen snel weg door de aanwezigheid van een afschuimer en andere mechanische filtratie. In een DyMiCo-systeem blijft deze waas hangen. Vandaar dat een powerfilter heel nuttig is tijdens de eerste maanden. Je kunt de waas laten uitdoven, maar je moet dan langer geduld hebben. Wij geven mensen de optie. Wil je na een maand opstarttijd de eerste dieren introduceren, dan is een powerfilter in veel gevallen aan te raden omdat de dieren anders letterlijk verstikken. Na enkele maanden is de biomassa van spons/koraal/zakpijpen/etc. vaak zodanig toegenomen dat geen powerfilter meer nodig is. Je ziet bv. Botryllus als een speer groeien, iets waar ik persoonijk heel enthousiast over ben :biggrin:.
Deze visie ben ik ook mee eens, na 1,5 jaar dymico.

Het is niet of het 1 of het ander, maar inzetten als een aquarium daarom vraagt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Ik begrijp dus dat het niet perse nodig is om mechanisch te filteren via een powerfilter, maar het een keus is. Daarmee zou het mijn keuze zijn om lig in de eerste periode (periode zolang het geduld duurt) de bak lekker z'n gang te laten gaan. Ik ben het ook helemaal eens met de gedachte dat je never nooit dieren moet inbrengen als de waas nog aanwezig is. Tevens denk ik dat je een flinke bactierienbloei niet eens uit je systeem krijgt met een powerlifter want alles wat je uitfiltert wordt even hard weer aangekweekt :) Pas als de voedingsbron afneemt zal de bloei ook indammen.
 
De waas begon gisteren al weg te trekken. Toch kon ik het niet laten en heb ik het powerfilter in het aquarium gehangen. Werkt echt fantastisch. De bak is nu helder.

Daarnaast ben ik net lekker aan de handarbeid gegaan en heb ik een afdekkapje van acryl gemaakt om op het beluchtingsvak te leggen (tegen opspattend water). Ben er eerlijk gezegd best trots op [emoji41]haha.

5c930fc1e59115e7fcc7c4923b7f1c0d_thumb.jpg
f46985554a16646b6a6cddc05df4bc1a_thumb.jpg


De rest van de acryl plaat ga ik op maat snijden om het middelste vak van het dymico filter te bedekken. Hopelijk kan ik zo nog meer de verdamping van water remmen en spetters van de overloop in het dymico filter minimaliseren. De plaat zal het middelste vak niet hermetisch afsluiten.

Ik post een foto als die klaar is.

Ik heb nog geen vis/koraal in het aquarium zitten maar vind het nu al een fantastische hobby [emoji5].
 
Ziet er zeker netjes uit!
Houd er alleen wel rekening mee dat wanneer je alles dicht maakt de warmte ook sneller toe zal nemen aangezien je minder verdamping en dus ook minder warmteverlies hebt.
Dit zal in de winter prima zijn. Maar in de zomer kan dit voor problemen zorgen.
 
Ziet er zeker netjes uit!
Houd er alleen wel rekening mee dat wanneer je alles dicht maakt de warmte ook sneller toe zal nemen aangezien je minder verdamping en dus ook minder warmteverlies hebt.
Dit zal in de winter prima zijn. Maar in de zomer kan dit voor problemen zorgen.

Dank je [emoji4].
In de zomer zal het hierdoor inderdaad wel warm kunnen worden. Het aquarium was met het warme weer van afgelopen weken al 26.5 graden geworden en mijn lampen staan nog niet eens aan. Dit zal ik in de gaten moeten gaan houden. Ik zit er ook aan te denken om een aantal 60mm ventilatoren te installeren op de gaten in de achterkant van het aquarium. Deze zouden kunnen worden aangesloten op de T-controller twin van aqua medic. Moet alleen nog even goed nadenken over hoe ik die netjes kan installeren.
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Dank je [emoji4].
In de zomer zal het hierdoor inderdaad wel warm kunnen worden. Het aquarium was met het warme weer van afgelopen weken al 26.5 graden geworden en mijn lampen staan nog niet eens aan. Dit zal ik in de gaten moeten gaan houden. Ik zit er ook aan te denken om een aantal 60mm ventilatoren te installeren op de gaten in de achterkant van het aquarium. Deze zouden kunnen worden aangesloten op de T-controller twin van aqua medic. Moet alleen nog even goed nadenken over hoe ik die netjes kan installeren.
Lekker de ventilator over t oppervlak laten blazen. Voor de warme dagen een prima oplossing.. de chinese variant van de T-controller werkt trouwens ook goed. Ik gebruik m zelf als beveiliging tegen een vastgelopen warmtelement.. dan schakelt die de stroom toevoer af. Ingestelde temp is net iets hoger dan de ingestelde temp op de heater. En als t lekker weer is pak ik de ventilator er weer bij..

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Ik heb zojuist een aantal watertesten uitgevoerd. Beetje een saaie uitslag... Had gehoopt op mooie kleurreacties, maar er gebeurde niet zo veel. Wel goed nieuws vwb de waterkwaliteit van het aquarium :). Fosfaat moet ik nog testen.
010130a334eb0db6d73d2fa901396602_thumb.jpg
7eca2ac998797a1079135b6236965487_thumb.jpg
1ad5d8ecae384974a1a9cbebe0761764_thumb.jpg
 
Ik heb zojuist een aantal watertesten uitgevoerd. Beetje een saaie uitslag... Had gehoopt op mooie kleurreacties, maar er gebeurde niet zo veel. Wel goed nieuws vwb de waterkwaliteit van het aquarium :). Fosfaat moet ik nog testen.
010130a334eb0db6d73d2fa901396602_thumb.jpg
7eca2ac998797a1079135b6236965487_thumb.jpg
1ad5d8ecae384974a1a9cbebe0761764_thumb.jpg
Die zal 0,0 zijn vermoed ik...

Happy Reefing, GlennF
 
Ok de fosfaat is nu ook getest. Ik moet zeggen dat ik deze lastig vond om uit te lezen. Samen met mijn vrouw kwamen we uit ergens tussen 0.04 en 0.08 ppm.

Zoutgehalte ligt nu op 34 ppm.

Sorry voor de weinig inspirerende foto's. De koralen en visjes komen echt nog wel [emoji12].

76b9f0292da88212fde25eedba1d0fc9_thumb.jpg
7622711be29af9ef72e7cf4291688343_thumb.jpg


Ben nu aan het kijken voor een mooie grind bodem voor het aquarium. Zal waarschijnlijk 1-3mm koraalzand worden.
 
Afgelopen week heb ik trouwens ook een klein stukje rauwe (gewassen) garnaal op het dymico filter grind gegooid om de bacteriën eens lekker te verwennen. Gisteren ook levend artemia in het aquarium gedaan (kreeg ik gratis bij de bestelling van alle testsetjes). Dat is nu allemaal dood... (Denk dat ze mijn gyre niet leuk vonden). Dus nog meer voedsel voor de bacteriën....
 
4592fa563613403096308b70c8e32fac_thumb.jpg


Alles past precies in het kleine "droge" kastje onder het aquarium [emoji4]
 
Je kon beter levende copepoden en amphipoden in je bak doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok de fosfaat is nu ook getest. Ik moet zeggen dat ik deze lastig vond om uit te lezen. Samen met mijn vrouw kwamen we uit ergens tussen 0.04 en 0.08 ppm.

Zoutgehalte ligt nu op 34 ppm.

Sorry voor de weinig inspirerende foto's. De koralen en visjes komen echt nog wel [emoji12].

76b9f0292da88212fde25eedba1d0fc9_thumb.jpg
7622711be29af9ef72e7cf4291688343_thumb.jpg


Ben nu aan het kijken voor een mooie grind bodem voor het aquarium. Zal waarschijnlijk 1-3mm koraalzand worden.

Ik schrok even, maar je bedoelt 34 ppt natuurlijk ;). Je schone water is begrijpelijk, met dat steriele steen :rolleyes:. Nog even en het wordt spannender.
 
Ik schrok even, maar je bedoelt 34 ppt natuurlijk ;). Je schone water is begrijpelijk, met dat steriele steen :rolleyes:. Nog even en het wordt spannender.

[emoji849] uhm ja... PPT [emoji4]

Het is redelijk steriel ja, maar niet helemaal hoor. Er zitten nog steeds slijmerige bacterie kolonieen van ca 1 cm3 verspreid op de stenen . En daarnaast heb ik er een stukje garnaal in gegooid ;)
 
Ok de fosfaat is nu ook getest. Ik moet zeggen dat ik deze lastig vond om uit te lezen. Samen met mijn vrouw kwamen we uit ergens tussen 0.04 en 0.08 ppm.

Zoutgehalte ligt nu op 34 ppm.

Sorry voor de weinig inspirerende foto's. De koralen en visjes komen echt nog wel [emoji12].

76b9f0292da88212fde25eedba1d0fc9_thumb.jpg
7622711be29af9ef72e7cf4291688343_thumb.jpg


Ben nu aan het kijken voor een mooie grind bodem voor het aquarium. Zal waarschijnlijk 1-3mm koraalzand worden.
De refractometer van red sea werkte bij mij voor geen meter, hield zn kalibratie niet vast. Zelfs bij 2 metingen achter elkaar. Hopelijk heb jij er meer succes mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
De refractometer van red sea werkte bij mij voor geen meter, hield zn kalibratie niet vast. Zelfs bij 2 metingen achter elkaar. Hopelijk heb jij er meer succes mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Ik heb het liefst een peperdure TDS-meter of een spotgoedkope lange aerometer (dobber).
 
De refractometer van red sea werkte bij mij voor geen meter, hield zn kalibratie niet vast. Zelfs bij 2 metingen achter elkaar. Hopelijk heb jij er meer succes mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Ik kreeg in eerste instantie ook twijfelachtige resultaten. Wat belangrijk is, is dat je je pipetje goed spoelt met aquarium water om er zeker van te zijn dat er geen zout meer in het pipetje zat (en goed schoonmaken met demi water na gebruik).

Ik zal vanmiddag ook nog even kalibreren om te checken of hij inderdaad nog goed staat.
 
Ik kreeg in eerste instantie ook twijfelachtige resultaten. Wat belangrijk is, is dat je je pipetje goed spoelt met aquarium water om er zeker van te zijn dat er geen zout meer in het pipetje zat (en goed schoonmaken met demi water na gebruik).

Ik zal vanmiddag ook nog even kalibreren om te checken of hij inderdaad nog goed staat.
Ik heb er alles aan gedaan. Schijnt geen onbekend probleem te zijn.. daarna een refractometer van DD gekocht. 1x gekalibreerd en tot op de dag van vandaag niet meer hoeven te bij te stellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Mocht je precieser en makkelijker je fosfaat willen meten dan is het verstandiger om een Hanna phosforus checker te nemen.
De ervaring die ik heb met fosfaattestjes waar je de waarde moet aflezen op een kleurenkaart zijn niet erg goed , zeg maar rustig slecht....:( , zeker bij fosfaat is het belangrijk om de juiste waardes af te kunnen lezen.
De aanschaf is iets duurder maar de testen op zich niet , voordeel is dat deze zeer precies zijn en goed af te lezen.
Grtz Jack
 
Bovenaan