Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Ja, maar nu helemaal;).
 
Haha, ja.. Het idee is om alles een beetje schoon te maken. Het dymico systeem is niet zo goed in het verwijderen van stof als een standaard systeem omdat de omloopsnelheid veel lager is en er is geen afschuimer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik schat juist de kracht van het dymico filter een stuk hoger in als een standaard systeem.

een afschuimer schuimt ook geen silicaat af.. daar heb je ook rowaphos/diakat/al99 voor nodig.
dit is bij dymico precies hetzelfde.

ik zou zo overstappen, helaas ligt het ver boven budget op dit moment en mijn bbk doet het nog goed
 
ik schat juist de kracht van het dymico filter een stuk hoger in als een standaard systeem.

een afschuimer schuimt ook geen silicaat af.. daar heb je ook rowaphos/diakat/al99 voor nodig.
dit is bij dymico precies hetzelfde.

ik zou zo overstappen, helaas ligt het ver boven budget op dit moment en mijn bbk doet het nog goed

Klopt, maar ik heb het over stofdeeltjes. Er is geen opvoerpomp die 24/7 water door de sump pompt en geen afschuimer die deeltjes eruit haalt. Ik denk dat op den duur alle deeltjes er wel uit worden gefilterd door het zandbed (net als wat er gebeurd met grondwater), maar zo help ik het een handje zodat het water al helder is als ik straks start met zeewater


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Spannend!
heel veel succes daar.
Ik blijf je volgen.
 
Klopt, maar ik heb het over stofdeeltjes. Er is geen opvoerpomp die 24/7 water door de sump pompt en geen afschuimer die deeltjes eruit haalt. Ik denk dat op den duur alle deeltjes er wel uit worden gefilterd door het zandbed (net als wat er gebeurd met grondwater), maar zo help ik het een handje zodat het water al helder is als ik straks start met zeewater

Als je doel een altijd kraakheldere bak is, dan vraag ik me af Dymico daarvoor de meest gelukkig keuze is. Immers het in stand houden van het planktonsparend karakter zal ook het onvermijdelijk tot gevolg hebben dat zweefvuil en (een beperkte mate van) bacteriebloei, slechts heel spaarzaam naar het filter wordt afgevoerd. Afbraak van voerresten IN de bak is natuurlijk prima voor het "kleine leven" en wellicht een van de sterke punten van het systeem.
 
Als je doel een altijd kraakheldere bak is, dan vraag ik me af Dymico daarvoor de meest gelukkig keuze is. Immers het in stand houden van het planktonsparend karakter zal ook het onvermijdelijk tot gevolg hebben dat zweefvuil en (een beperkte mate van) bacteriebloei, slechts heel spaarzaam naar het filter wordt afgevoerd. Afbraak van voerresten IN de bak is natuurlijk prima voor het "kleine leven" en wellicht een van de sterke punten van het systeem.

:) geen probleem anthony, als het maar geen nutteloze stofdeeltjes zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het DYMICO filter is binnen! Vandaag een leuke dag gehad bij Erik van Dijk van Dymico waar Tim Wijgerde een uitgebreide uitleg/training heeft gegeven.

180f9b746ff1299e7de64a04e0396c73.jpg


Inmiddels weer thuis en klaar om de boel te installeren. Het enige wat me nu nog tegenhoudt is de oneffenheid op de bodemplaat van het meubel waar het aquarium op ligt. Ik wil dat dit eerst is opgelost voordat ik verder ga want als er eenmaal zeewater in het aquarium zit wordt het veel lastiger om het nog op te lossen.

Op naar de volgende stap [emoji5]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Netjes hoor!!

zou ook eerst die oneffenheid opgelost willen hebben. Stel dat de boel erdoor klapt over een paar jaar. Of eerder...
 
Ben benieuwd hoe je alles in het vat gaat gieten :)!
Helaas toch wel de nodige tegenslagen al gehad, maar hé laat je niet uit het veld slaan ;)
 
Bedankt allemaal. Ik laat me zeker niet uit het veld slaan door een tegenslagje hoor! Dit zijn allemaal dingen die nog gewoon opgelost kunnen worden. In het leven gaat wel vaker iets niet helemaal perfect [emoji6].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb vanmiddag nog even contact gehad met Diebo. Gezien het behouden van de opstaande hoek enkel risico's met zich meebrengt en het verwijderen geen nadelige gevolgen heeft hebben we besloten dat de betonplex latjes er inderdaad uit konden. Samen met mijn behulpzame buurman even het aquarium verschoven en de latjes verwijderd. Eindelijk is hij klaar on gevuld te gaan worden!

961396f2cffe07ded9a5b2ae5236970b.jpg
 
Spannend moment opnieuw dus.
Hoop dat ie deze keer geheel goed gaat en er zometeen een gevuld aquarium staat die nergens een druppel water verliest.
 
Zojuist zijn Erik van Dijk en ik bij Michael Jie op bezoek geweest. Zijn eerste zeeaquarium ziet er al schitterend uit. Onze complimenten voor de nette uitwerking Michael!

Bedankt! Hartstikke leuk dat jullie even langs kwamen.
Ik ga binnenkort weer wat posten. Nu te druk bezig met het aquarium :)
 
Er is een hoop gebeurd sinds ik het betonplex hoekje van de bak heb gehaald. Toen de bak er weer op stond heb ik direct weer het real reef rock terug in de bak gedaan en ben ik begonnen met het vullen van de bak met RO water (met DI filter). Hier heb ik in eerste instantie lang over gedaan omdat de afstand tussen mijn aquarium en de kraan te groot was voor mijn osmoseslangen. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door tussen het DI filter en mijn aquarium een 3 meter lange 4mm luchtslang te plaatsen. Wat duurt het lang voor je een aquarium volledig gevuld hebt! En dan had ik nog een 150 GPD filter met boosterpomp...

Tijdens het vullen van het aquarium met RO water heb ik het grind gewassen voor het Dymico filter. Dit was nog best een klusje omdat er steeds water met een witte waas uit het grind bleef komen na roeren/schudden van het grind. Na een kort tekstje met azijnzuur bleek de witte waas te verdwijnen. Ik denk dat het gewoon kalkwater is wat los komt van het grind door dit schuring van de steentjes, niet heel vies grint door onoplosbaar stof dus.

De meeste apparatuur is nu geïnstalleerd, behalve de CO2 fles. Er zit een verkeerde drukmeter op de drukverminderaar (een bellenteller ipv iets dat de druk weergeeft). De maximum hoeveelheid CO2 wat hier uit komt is een beetje te weinig. Deze ga ik dus proberen te ruilen.

Verder de buizen geïnstalleerd. Deze bleven in het begin een beetje lekken, maar dat kwam omdat ze teveel onder spanning stonden.

Afgelopen dinsdag zijn Erik en Tim langs gekomen om wat foto's te maken (zie boven) en Erik heeft direct een bakje met bacteriën uit zijn Dymico systeem meegenomen om mijn systeem te enten. Die bacteriën zijn zich nu lekker aan het vermenigvuldigen in mijn systeem :). De opstart periode is bij deze gestart!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Veel plezier met de opstart!
met zo een voorbereiding moet het goed gaan!
zeer mooie bak heb je staan!
geniet ervan


groeten Hans
 
Bovenaan