Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Dat is even een nare tegenslag.
Gelukkig dat je er op tijd bij bent, en dat ze het nu nog makkelijk kunnen reperareren.
Ik ben benieuwd hoe Dymico jou bevalt, heb het zelf onlangs bijna aangeschaft (er werd hier namelijk een nieuwe vloer gelegd). Uiteindelijk niet gedaan vanwege de aanschafprijs en het feit dat mijn apparatuur nog vrij nieuw is.
Ga zeker je topic volgen en ben erg benieuwd naar de ervaringen die jij met het systeem opdoet.

Leuke post! Ik zal hier alle ervaringen delen. Hopelijk kun je er dan later je voordeel mee doen.
Ik weet niet of de prijs van dymico veel goedkoper zal worden, ik denk dat het al redelijk van prijs is voor de apparatuur die je er bij krijgt, maar het kosten/baten plaatje zal voor jou zeker veranderen naarmate je huidige apparatuur ouder wordt/afgeschreven is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Over je glasannemoon; ze zijn dol op kalkwaterpap. Daar hoef je niet speciaal een visje, pepermuntgarnaal of berghia slak voor te kopen.. Anthony28 heeft er een stukje over geschreven *diy joesjuice*.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Hi, bedankt voor de tip, maar het probleem bij mij is juist dat ik niet fatsoenlijk bij de achterkant van de bak kan komen vanwege de diepte, hoogte en stenen. Het zal dan erg lastig worden om de glas/deel annemonen uit te roeien met een papje...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Prijs is zeker redelijk. Je krijgt er zeer goede apparatuur bij. Is meer de overweging om in een kort tijdsbestek 2x een klap geld uit te geven aan apparatuur.
Daarom volg ik nu een paar mensen die dit systeem hebben draaien, zodat ik eventueel over een paar jaar kan overwegen om het systeem zelf ook aan te schaffen.

Ga je in ieder geval goed volgen, dus flink posten! :-D
 
zelfde probleem hier .
dymico lijkt wel de ideale totaal oplossing voor wat ik wil met m'n bak .
aangezien ik geen geld als water hebt ?
Blijf ik ook wat terughoudender omdat ik eerst de praktijk wil zien .
hoe iemand er mee om gaat van scratch met wellicht wat minder zee water ervaring .
Dus volg dit dagboekje als een jacht hond met z'n neus op de grond .
groetjes Rob Charite
 
zelfde probleem hier .
dymico lijkt wel de ideale totaal oplossing voor wat ik wil met m'n bak .
aangezien ik geen geld als water hebt ?
Blijf ik ook wat terughoudender omdat ik eerst de praktijk wil zien .
hoe iemand er mee om gaat van scratch met wellicht wat minder zee water ervaring .
Dus volg dit dagboekje als een jacht hond met z'n neus op de grond .
groetjes Rob Charite

+1 :)
 
Het zit me niet mee. Vandaag weer water in de tank gedaan, maar hij lekte nog steeds. De lek is wel veel minder dan voorheen. Er druppelt nu langzaam water in het overloop vak als er een laag van ca 10 cm water in het aquarium staat. Direct weer een e-mail naar Diebo gestuurd, maar het is vandaag zondag, moet dus even geduld hebben..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het zit me niet mee. Vandaag weer water in de tank gedaan, maar hij lekte nog steeds. De lek is wel veel minder dan voorheen. Er druppelt nu langzaam water in het overloop vak als er een laag van ca 10 cm water in het aquarium staat. Direct weer een e-mail naar Diebo gestuurd, maar het is vandaag zondag, moet dus even geduld hebben..

Nou het zit je niet mee. Je zou toch verwachten dat als ze moeten komen voor zo'n reparatie dat ze er zo gruwelijk veel kit op smeren dat het nooit meet kan lekken. :) Hopelijk slaagt poging 3....
 
Dat is idd erg veel pech hebben!

hopen dat ze het deze keer wel echt goed oplossen dan.
 
1. Slecht werk van de bakkenbouwwr.
2. Kit op kit (op kit). Hoe goed hecht dat?
3. En heb je wel de aanbevolen dagen uitharding in acht genomen? 1 dag per mm kitdikte.


Mvgr. Michel
 
Misschien begrijp ik het niet goed, maar het is toch niet erg als er van de bak water druppelt naar het overloop vak in :confused:



Het zit me niet mee. Vandaag weer water in de tank gedaan, maar hij lekte nog steeds. De lek is wel veel minder dan voorheen. Er druppelt nu langzaam water in het overloop vak als er een laag van ca 10 cm water in het aquarium staat. Direct weer een e-mail naar Diebo gestuurd, maar het is vandaag zondag, moet dus even geduld hebben..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Misschien begrijp ik het niet goed, maar het is toch niet erg als er van de bak water druppelt naar het overloop vak in :confused:

Normaal stopt de waterverplaatsing van de bak richting sump bij uitgeschakelde opvoerpomp/stroomuitval als het waterniveau tot de onderzijde van de overlooplam is gezakt. Als je overloopkamer lek is loopt je bak leeg tot de hoogte waar het lek in de overloopkamer zich bevindt. (tot aan de hoogte van een evt. standpipe of Durso) Of dat inderdaad tot problemen leidt, hangt af van de grootte van het lek, de tijd dat een opvoerpomp stilstaat en de vrije ruimte voor waterberging in de sump. Ik schat in dat Dymico minder vrije waterbering heeft dan een gemiddeld "standaard" systeem.
Een overloopkamer die goed gekit is, is ook fijn bij werkzaamheden aan de doorvoer. Zeker in het geval van een nieuwe bak zou ik het laten herstellen.
 
1. Slecht werk van de bakkenbouwwr.
2. Kit op kit (op kit). Hoe goed hecht dat?
3. En heb je wel de aanbevolen dagen uitharding in acht genomen? 1 dag per mm kitdikte.


Mvgr. Michel

Dit in combinatie met het niet vlakke frame zou mij slapeloze nachten bezorgen. In verband met eventuele bewijsvorming zou ik sowieso per mail aangeven wat je bevindingen zijn. Diebo als winkel ken ik niet goed, Hans Nooijen (van de zeewaterafdeling) wel en hem kennende ga ik er van uit dat hij z'n best zal doen het goed op te lossen.

Hopelijk is drie maal scheepsrecht...
 
Oja je hebt gelijk bij Dymico zou het wel eens een probleem(pje) kunnen zijn, had ik even niet aan gedacht want normaal gesproken merk je er niets van als daar wat water door druppelt.


Normaal stopt de waterverplaatsing van de bak richting sump bij uitgeschakelde opvoerpomp/stroomuitval als het waterniveau tot de onderzijde van de overlooplam is gezakt. Als je overloopkamer lek is loopt je bak leeg tot de hoogte waar het lek in de overloopkamer zich bevindt. (tot aan de hoogte van een evt. standpipe of Durso) Of dat inderdaad tot problemen leidt, hangt af van de grootte van het lek, de tijd dat een opvoerpomp stilstaat en de vrije ruimte voor waterberging in de sump. Ik schat in dat Dymico minder vrije waterbering heeft dan een gemiddeld "standaard" systeem.
Een overloopkamer die goed gekit is, is ook fijn bij werkzaamheden aan de doorvoer. Zeker in het geval van een nieuwe bak zou ik het laten herstellen.
 
Sjieke bak samen met dymico en de philips lampen het recept voor 2016.

Wat ik me afvraag is hoe je de retour van het het dymico naar de bak belucht. Heb je ook ruimte in de bak om eventueel een po4 filter in te zetten. De verwarming komt die in de bak zelf?

Succes met je start en niet te benauwd zijn voor wat ongewenste diertjes, alleen een Eunicid krijg ik de kriebels van.
 
Ik vind het niet-inbrengen van levend steen vanwege de angst voor 'plaagdieren' altijd een grote gemiste kans. .

Ik ben het geheel met je eens Tanne, al krijg ook ik niet iedereen overtuigd ;). Zo heb ik voor mijn zoontje (en een beetje voor mezelf) een AM Yasha neergezet, met een steen uit mijn andere aquarium. Die steen zat vol met platwormen en Aiptasia. De platwormen hevel ik af en toe af, en ik zet een naaktslak (Chelidonura varians) in mocht ik het beu worden. Verder slinken de Aiptasia nu snel door het inbrengen van een koppeltje Lysmata wurdemanni. De plaagdieren zijn dus eigenlijk mooi levend voedsel voor interessante dieren die het anders niet of minder goed hadden gedaan in mijn aquarium.

Verder: in DyMiCo is levend steen juist heel mooi, omdat de sponzen en zakpijpen het zo goed doen. Gelukkig komt er veel leven mee, zoals je al aangaf, via koraal. Vooral maricultuur-koraal brengt veel leven mee, zoals de bekende symbiosekrabbetjes.
 
Het zit me niet mee. Vandaag weer water in de tank gedaan, maar hij lekte nog steeds. De lek is wel veel minder dan voorheen. Er druppelt nu langzaam water in het overloop vak als er een laag van ca 10 cm water in het aquarium staat. Direct weer een e-mail naar Diebo gestuurd, maar het is vandaag zondag, moet dus even geduld hebben..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik had helaas hetzelfde probleem Michael (andere leverancier overigens).
 
Sjieke bak samen met dymico en de philips lampen het recept voor 2016.

Wat ik me afvraag is hoe je de retour van het het dymico naar de bak belucht. Heb je ook ruimte in de bak om eventueel een po4 filter in te zetten. De verwarming komt die in de bak zelf?

Succes met je start en niet te benauwd zijn voor wat ongewenste diertjes, alleen een Eunicid krijg ik de kriebels van.

Bedankt :cool:. Er zit inderdaad een ruimte in de bak om een zakje met PO4 absorbent en koolstof in te hangen (naast de overloop rechts). In die ruimte zorgt een luchtpomp voor waterverplaatsing via een buis van het aquarium tot bovenin dat vak. Het water stroomt dan weer onderuit dat vak het aquarium in, maar komt langs de verwarmingselementen en het koolstof/PO4 filter. Lastig om uit te leggen, daarom even schematische tekening in elkaar geknutseld in paint (zie hieronder):


beluchtingsvak.jpg


Ik ben het geheel met je eens Tanne, al krijg ook ik niet iedereen overtuigd ;). Zo heb ik voor mijn zoontje (en een beetje voor mezelf) een AM Yasha neergezet, met een steen uit mijn andere aquarium. Die steen zat vol met platwormen en Aiptasia. De platwormen hevel ik af en toe af, en ik zet een naaktslak (Chelidonura varians) in mocht ik het beu worden. Verder slinken de Aiptasia nu snel door het inbrengen van een koppeltje Lysmata wurdemanni. De plaagdieren zijn dus eigenlijk mooi levend voedsel voor interessante dieren die het anders niet of minder goed hadden gedaan in mijn aquarium.

Verder: in DyMiCo is levend steen juist heel mooi, omdat de sponzen en zakpijpen het zo goed doen. Gelukkig komt er veel leven mee, zoals je al aangaf, via koraal. Vooral maricultuur-koraal brengt veel leven mee, zoals de bekende symbiosekrabbetjes.

Die sponsen en zakpijpen lijken me juist ook heel leuk. Hoop die toch op de een of andere manier te kunnen bemachtigen L(

Ik had helaas hetzelfde probleem Michael (andere leverancier overigens).

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Vandaag is Diebo weer langsgeweest om de boel dicht te kitten (na eerst het oude kit te verwijderen). Nu eerst even een paar daagjes laten drogen en dan ga ik het weer proberen
 

Bijlagen

  • beluchtingsvak.jpg
    beluchtingsvak.jpg
    6,1 KB · Weergaven: 155
Het aquarium is inmiddels volledig gevuld met kraanwater en lekt niet meer! Op naar de volgende stap [emoji2]
b2b9c3ddc4d4cda6bd1146bc18d7905a.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
YES!!! Top dat ie niet meer lekt. En nu richting het echt leuke werk gaan. Aquascaping straks. 👍🏻
 
Je had wel beter je real reef rock eruit genomen om te vullen met kraanwater.
 
Bovenaan