Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Mjie

Senior Forumlid
Het is tijd om ook een dagboek te beginnen. Ben al een hele tijd geïnteresseerd in zeeaquaria (net nog even gekeken, ben aan het lezen op dit forum sinds feb 2013 :s) en nu is het eindelijk zo ver dat ik mijn eigen zeeaquarium ga opstarten.

Het aquarium zelf heb ik bij Diebo besteld. Ik moet zeggen dat de service en communicatie voor zover top is. Er wordt meegedacht wat erg fijn is, zeker voor een beginner zoals ik.

Het aquarium is 150 cm x 65 cm x 60 cm (lxbxh) en staat op een 316 rvs meubel, bekleed met wit lacobel. Het aquarium is afgelopen week geleverd door de heren van Diebo.

aa2469c0eba6934df92e6088d922682f.jpg
d517ee34b8c45479a9b219e59adb0036.jpg
414540ffa61c8add186dacdcc552b8c2.jpg
8ea8b74852fdae8531ec8eec4bf22b82.jpg


Het meubel waar het aquarium op staat is niet helemaal vlak, hierdoor staat het aquarium niet helemaal waterpas. De bouwer zei dat dit zou zijn opgelost als het aquarium met water wordt gevuld. Door het gewicht wordt de bodem dan vlak. Zodra de kit helemaal uitgedroogd is dan zullen we zien hoe dit uitpakt.

In de tussentijd heb ik ook wat apparatuur aangeschaft:
maxspect Gyre 150
Tunze osmolator 3155
Aquamedic t-controller twin
Philipa coralcare led lampen (x2)
Dymico filter (wordt binnenkort geleverd!)
Eheim verwarming 300 watt (x2)
Luchtpomp 400 l/h
Red sea refractometer






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er strak uit hoor , erg mooi.
Vooral dat meubel , heb wat verder gegoogeled over lacobel maar dat is wel een prachtig product zeg.
Is de bovenkap er ook van gemaakt? , en hoe heb je dat bevestigd aan je frame?
Zou leuk zijn als je wat foto's kan plaatsen van wat dichterbij
in ieder geval veel suc6 !
Grtz Jack
 
Laatst bewerkt:
Leuk, ben erg benieuwd naar je bevindingen van het Dymico filter straks.
En in de buurt van mij, kom ik later als het mag eens kijken bij je..
Succes alvast
Gr
Arie
 
Ziet er erg mooi en strak uit.
ben benieuwd hoe het gaat worden en blijf het volgen.
weet je al hoe je de lampen gaat weg werken?
 
Ziet er strak uit hoor , erg mooi.
Vooral dat meubel , heb wat verder gegoogeled over lacobel maar dat is wel een prachtig product zeg.
Is de bovenkap er ook van gemaakt? , en hoe heb je dat bevestigd aan je frame?
Zou leuk zijn als je wat foto's kan plaatsen van wat dichterbij
in ieder geval veel suc6 !
Grtz Jack

Bedankt allemaal voor de complimenten.
Het meubel is gemaakt door de aquariumbouwer. Zo te zien is het lacobel vastgekit aan het rvs frame.
De bovenkant van de kap is gemaakt van wit dibond (aluminium, plastic, aluminium) en de zijkanten, waar je tegenaan kijkt zijn ook van lacobel.

Hierbij nog wat extra foto's:
1ad107bfb4a0f27f22a3b5f350f16465.jpg

7fdf386906421400a7e25da0070ea459.jpg



Je ziet hier de uitsparingen voor de lampen, 3 ventilatiegaatjes waar ik later misschien nog een ventilator in zet en een klepje om te voeren/ voederapparaat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leuk, ben erg benieuwd naar je bevindingen van het Dymico filter straks.
En in de buurt van mij, kom ik later als het mag eens kijken bij je..
Succes alvast
Gr
Arie

Hi Arie, natuurlijk mag dit. Wel leuker misschien als er ook al wat in de bak zit :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er erg mooi en strak uit.
ben benieuwd hoe het gaat worden en blijf het volgen.
weet je al hoe je de lampen gaat weg werken?

Voorlopig laat ik de lampen er op liggen zoals je op de foto ziet (hier ligt er maar 1 van de twee lampen op) de kap zou te hoog worden als de lampen helemaal weggewerkt zouden worden, dan kan ik al helemaal niet meer bij de bodem van de bak :).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Intussen ook al de stenen erin gedaan. Ik heb Real reef rock gebruikt. Het is nog een tikkeltje laag, maar het wordt vanzelf hoger met koraal etc. En ik wil ook nog wat stenen (real reef rock) met levende kokerwormen kopen, dus daar is nu dan nog plek voor :)

9039b29d5b57c647ab5c56d80bf4a20f.jpg
39c83c9b8134f2869fa12371059c47b3.jpg
cbfc0301338d15a7a8a150e4eb1488c7.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ziet er mooi luchtig uit.
goed dat je wat onder de stenen gebruikt anders heb je kans op breuk van de bodem.
 
ziet er mooi luchtig uit.
goed dat je wat onder de stenen gebruikt anders heb je kans op breuk van de bodem.

Hi, bedankt voor de tip! De mannen van Diebo hebben dit ook aangeraden. Ik heb nu een soort van schuimmatje onder de stenen liggen. Als je goed kijkt zou je ze moeten kunnen zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hi, bedankt voor de tip! De mannen van Diebo hebben dit ook aangeraden. Ik heb nu een soort van schuimmatje onder de stenen liggen. Als je goed kijkt zou je ze moeten kunnen zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Je kan het inderdaad zien zitten.
de mannen van diebo zijn top en ik ken en kom er ook al een tijdje inmiddels.
heb je de filter al in huis?
 
Je kan het inderdaad zien zitten.
de mannen van diebo zijn top en ik ken en kom er ook al een tijdje inmiddels.
heb je de filter al in huis?

Vind ik ook. Goede communicatie, kennis van zaken en geven veel hulp waar nodig.

Het filter wordt in de eerste week van juli geleverd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Welkom aan boord mjie .
leuk dat je gelijk met dymico begint .
zal jouw dagboek met veel interresse volgen
groetjes Rob Charite
 
Ik ben heel benieuwd! De opzet ziet er goed uit!

Koop ook wat echt levend steen. Met alleen RRR heb je wel een heel beperkte microfauna.
 
Strakke bak en ombouw en mooie keuze van de techniek !

Dat het frame niet waterpas is en na vullen goed zou komen vind ik wel een enge gedachten , maar goed ik neem aan dat jou bakkenbouwer hiervan op de hoogte is en hij het risico hiervan neemt.

Succes verder met opbouwen en de opstart.
 
Zier er goed uit, maar geef je de tip om alles wat dood materiaal is je erin plaatst vooraf grondig uitspoelt, na spoelt en het liefste vooraf je het in het aquarium plaats in een andere kuip met antisilicaat en fosfaat hebt gecirculeerd.
De realreef rock, bij mij ging die paarse kleur heel snel weg ( opgelost), en kreeg er bruine aanslag voor terug...ben dus niet onder de indruk van dat spul, temeer daar normaal dood koraal snel uit zich zelf zal gaan kleuren.
 
Strakke bak en ombouw en mooie keuze van de techniek !

Dat het frame niet waterpas is en na vullen goed zou komen vind ik wel een enge gedachten , maar goed ik neem aan dat jou bakkenbouwer hiervan op de hoogte is en hij het risico hiervan neemt.

Succes verder met opbouwen en de opstart.

Hi Erik,

Vind ik ook spannend. Ik heb met een dun zaagje een beetje van het triplex waar hij op staat verwijderd om het inzakken makkelijker te maken. Ik moet de bak toch eerst vullen met zoet water, als ik zie dat het probleem dan niet is opgelost dan ga ik denk ik de bak eraf halen en direct het probleem verhelpen... Wel extra werk omdat de stenen er dan weer uit moeten, maar liever voordat het zeewater erin gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan