Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Ik heb het met de ster poliepen gehad. Deze kon ik er ook niet uithalen. Heb met een schoon stanleymes eraf gesneden tot waar ik het wilde. Werkte goed.

Mooi om te horen dat je geen slakken meer gevonden hebt.
 
Ik heb het met de ster poliepen gehad. Deze kon ik er ook niet uithalen. Heb met een schoon stanleymes eraf gesneden tot waar ik het wilde. Werkte goed.

Mooi om te horen dat je geen slakken meer gevonden hebt.

Gewoon de kopjes afsnijden als een bosje bloemen of er echt afschrapen?
 
Ik heb nu 1 tuka die niet met de andere vissen mee zwemt en ook niet meer eet, hij logt onder een steen (nog wel levend) adviezen?
Meestal het teken dat die dood gaat 🙁
 
Let er wel op bij het afschrapen dat alle los zwevende stukjes weghaald anders groeit het elders weer aan en heb je een groter probleem.
Als je dit gedaan hebt dek ik de nog kleine stukjes af met reef construct. Deze meng ik en maakte ik platte schijven van die ik weer over de poliepen plaatste, zo ontnam ik het licht en stierven ze af.
Denk niet dat dit na een week weg is, dit kan maanden duren, zelfs als je denkt dat ze weg zijn groeit er na die tijd toch wee ergens een poliepje. Op deze manier heb ik alle poliepen verwijderd.
 
Graag gedaan, daar is dit forum voor.
Fijn om te lezen dat je geen slakjes meer gevonden hebt na een dip, "fingers crossed"over 3 dagen.
 
Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Weer drie dagen verder en weer geen montipora etende slakjes gevonden! Ik hoop echt zo erg dat ik er nu van af ben!
Ik heb nu 2 keer een dip gedaan zonder slakjes te vinden (3 dagen tussen iedere dip) bij de dip daarvoor vond ik een heel klein wit dingetje wat leek op een slak, maar toen ik hem aanraakte met een sate prikker was hij weg (geplet?). Ik ben dus 6 of 9 dagen slak-vrij... hoe lang zou ik nog door moeten gaan voordat ik mijn bak "genezen" mag verklaren? Misschien de volgende dip pas over 4 dagen?

--> eindelijk een site gevonden waarop staat na hoe lang de eitjes uit zouden moeten komen: 36-96 uur. Dit betekend dus dat er geen eitjes meer zouden moeten zijn. Ik ga over 4 dagen nog 1 keer dippen en dan moet het klaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn roze stylo is intussen bijna kapot en nu beginnen er ook kale plekken in mijn andere stylo stekje te komen. Vanacht ben ik even gaan kijken en heb ik het stekje eruit gehaald. Er zaten twee krabben in, beiden zitten nu op het grind in dymico. Ik vermoed dat de boosdoener deze krab is:
fb2cd2ce118eacea65bcd7989db68f4a.jpg
2c9f147fd4dc336174884c7e8ee9e272.jpg
d2876edb4a76244916e8992da25bb01e.jpg


Kent iemand deze krab?
 
Top dat je hebt doorgezet en nu hopelijk van de slakjes af bent.

Jammer van je stylo, ik heb die krab nog nooit gezien...moest op mijn telefoon even 2x kijken...dacht dat het hersenen waren. 😅
Ik zou je helaas niet kunnen vertellen welk soort het is, staat er niets in de database hierover?
 
Hij staat niet in de database. Als ik op internet kijk dan vind ik hem heel erg lijken op de Xanthid krab, alleen zijn die op de internet foto's steeds zwart ipv wit zoals bij mij.
 
Xanthid is een verzamelnaam van meerdere krabsoorten als ik het zo lees. Zo is de gorillakrab hier een soort van (deze lijkt volgens mij wel een beetje op wat jij hebt gevangen. Wanneer ze volwassen zijn krijgen ze haren op de poten en lichaam).
Wordt wel gezegd dat je ze niet in je bak wil hebben.
 
Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Nee dat vermoeden had ik al, want er ontstaan kale plekken op de koralen op de plek waar hij heeft gezeten.

Ik had ook nog een andere krab gevangen, die mag terug als het koraal hersteld is. Als er dan niet meer problemen optreden weet ik zeker dat die andere krab geen probleem is. Ik zal later nog een foto van die andere krab posten.
 
De eerste is de boosdoener, volgens mij een Cymo sp.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Lijkt op een Cymo! Bedankt :) die had ik niet zelf gevonden.

Inderdaad jammer, ik had ze graag in de bak gehouden. Die symbiosekrab gaat terug als het koraal is hersteld. Die Cymo blijft op het dymico grind zitten. Als iemand interesse heeft mag hij/zij hem gratis ophalen (dus niet in een bak met sps doen!) ;)
 
[emoji35][emoji24][emoji26][emoji20][emoji37]. Net toch weer een montipora etend slakje gezien. Met een sate prikkertje verwijderd en morgen weer dippen...
 
Bovenaan