Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

E5 in plaats van T5

aquaholland

Winkelier
Verschillenden hebben er al van gehoord of zelfs al in gebruik:


E5 LED TL buizen en LED armaturen van Euroquatics

AquaHolland is verdeler geworden voor de Benelux van deze innovatieve producten.

Te verkrijgen/bestellen bij uw plaatselijke speciaalzaak.


U vindt alle info op: www.euroquatics.com
Op youtube zijn verscheidene filmpjes te vinden zoals: https://www.youtube.com/watch?v=15jLchcYkfQ


Grote voordelen van de E5 lampen zijn:

Ze worden niet warm dus veel minder opwarming van het water dan onder T5 buizen
45% minder energieverbruik dan een vergelijkbare T5 buis
Lange levensduur van 5 jaar en langer
Dezelfde maten dan T5 dus ze kunnen 1-op-1 vervangen worden in een bestaand T5 armatuur zoals
bijv. Lumimaster van AquaConnect, ATI armaturen, Red Sea armaturen - ook kunnen E5 en T5 TL's gecombineerd
gebruikt worden
Met name de Blue pop is een eye-catcher die de koralen fluorescerend doet oplichten
Aanvangsprijs is relatief duur maar dat verdient zich snel terug door 45% lager energieverbruik en lange levensduur
Momenteel alleen de Blue-pop en de Cool Daylight leverbaar - voor zeewater zijn nog 2 andere types in ontwikkeling

Er zijn echter ook enkele kleine nadelen:
E5 zijn niet compatibel met elk merk voorschakelapparaat (VSA) dus er is kans dat de TL's in een specifiek armatuur niet werken.
De fabrikant doet onderzoek maar kan nog niet aangeven waardoor dit probleem wordt veroorzaakt en bij welke
specifieke merken VSA's dit probleem zich voordoet.
E5 heeft een lichtbundel die naar 1 zijde gericht is i.t.t. een normale TL buis die rondom zijn licht uitstraalt.
E5 kan dan ook alleen gebruikt worden in een armatuur waarbij de lichtgevende zijde van de buis naar beneden
In een lichtbalk met de TL-houder(s) aan de zijkant zijn ze dus niet bruikbaar omdat dan het licht naar de zijkanten straalt i.p.v. naar het wateroppervlak.
De 45w versie (vergelijk 80w in T5) kan door zijn lengte in het midden iets door gaan zakken - aan een oplossing wordt gewerkt.

Veel E5-plezier gewenst

John van Lune

AquaHolland
Groothandel-importeur
(p.s. levering alleen aan de dierenbranche)

 
Het bericht start nogal positief en maakt me nieuwsgierig, maar eindigt nogal dramatisch.
Is de E5 niet gewoonweg veels te vroeg op de markt gekomen? De nadelen zijn nogal bepalend in de meeste bakken...

Terug naar de 'tekentafel' en volgend jaar opnieuw proberen?
 
In de praktijk valt het reuze mee maar we wilden het toch vermelden.
Enkel van de Giesemann Razor TL balk is bekend dat ze daarin zeker
niet werken maar omdat de LED lamp naar 1 richting schijnt kan hij
toch niet in dergelijke armaturen worden gebruikt.
Dit heeft Euroquatics ook op hun website vermeld en vraagt klanten
te melden als de E5 lampen in een armatuur dienst weigeren en tot
op heden is daar nog geen verdere reactie op gekomen.
Het iets doorzakken van de 45w versie kan opgevangen worden door
een extra T5 klemmetje in het armatuur te schroeven.
De meeste armaturen hebben een perspex plaat onder de TL's waar
de 45w E5 in het midden op kan rusten als hij iets doorzakt dus in de
praktijk zijn dit geen grote problemen gebleken.
 
Advies verkoop voor de 30w (vergelijk T5 54w) is euro 85,95 dus dat scheelt een stuk
maar het blijft veel geld.
Voordelen blijven dat je niet elke 9 maanden je TL's hoeft te vervangen en dat je
geen of veel minder geld kwijt bent aan een koelsysteem omdat de E5 buizen niet
warmer worden dan handwarm.
En niet te vergeten 45% minder energieverbruik.
 
heb de blue pops in een ati hybride gehad en had problemen dat ze niet aan gingen.
Kon niet omgaan bij het opstarten van de vsa's. Ook niet wanneer ik de lampen van 0 nar 50 % in 1 keer liet gaan.
 
Ik wil eerst een langdurige test van deze lampen zien en dan alleen deze lampen boven een bak.
Niet zoals de meeste hebben in combinatie met T5 of HQI. Dat is geen vergelijking.

Eerder kan je geen eerlijk oordeel vellen over deze lampen.

groet
Adri
 
Ik wil eerst een langdurige test van deze lampen zien en dan alleen deze lampen boven een bak.
Niet zoals de meeste hebben in combinatie met T5 of HQI. Dat is geen vergelijking.

Eerder kan je geen eerlijk oordeel vellen over deze lampen.

groet
Adri

+1 wie neemt de proef op de som. Ze zijn er ook in andere kleuren waaronder een daylight versie.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een wetenschappelijk onderbouwd vergelijkend onder met T5 zou verhelderend kunnen werken.

+1 voor Philips tegenover alle andere ledplakkende 'fabrikanten'.


Mvgr. Michel
 
We hebben net zelf een ATI Hybride 8 x 80w + 4 x LED uit de doos gehaald om
te testen met E5 en dat werkte prima - ook de dimfasen.
ATI gebruikt meerdere merken VSA's dus misschien dat het daar aan heeft gelegen
bij Chrisb. We wilden het in ieder geval direct zelf testen.
De kleuren zijn moeilijk goed af te beelden. De rechter foto toont 2 x Blue Pop en
2 x Cool Daylight i.c.m. 4 x T5 10.000K.
Op de foto lijken de Cool Daylight geler van kleur dan de 10.000K T5 maar in het
echt zijn ze witter.
E5 lampen laag vermogen.jpgE5 lampen hoog vermogen.jpgE5 + T5 lampen hoog vermogen.jpg
 
Advies verkoop voor de 30w (vergelijk T5 54w) is euro 85,95 dus dat scheelt een stuk
maar het blijft veel geld.
Voordelen blijven dat je niet elke 9 maanden je TL's hoeft te vervangen en dat je
geen of veel minder geld kwijt bent aan een koelsysteem omdat de E5 buizen niet
warmer worden dan handwarm.
En niet te vergeten 45% minder energieverbruik.

85 euro x4 bij de helft vervangen.
320 euro..
een blue plus kost 15 euro.
180 euro voor 3 jaar tl buizen.
hou ik 140 euro over voor de stroom verschil.. en zoveel scheelt het niet..

na die tijd zijn je evsa's ook op en is de techniek al hopeloos verouderd..

deze e5 buis is een leuk idee.. maar zal zichzelf absoluut niet terug verdienen (zeker ook omdat de led degradeert over tijd)
 
We hebben net zelf een ATI Hybride 8 x 80w + 4 x LED uit de doos gehaald om
te testen met E5 en dat werkte prima - ook de dimfasen.
ATI gebruikt meerdere merken VSA's dus misschien dat het daar aan heeft gelegen
bij Chrisb. We wilden het in ieder geval direct zelf testen.
De kleuren zijn moeilijk goed af te beelden. De rechter foto toont 2 x Blue Pop en
2 x Cool Daylight i.c.m. 4 x T5 10.000K.
Op de foto lijken de Cool Daylight geler van kleur dan de 10.000K T5 maar in het
echt zijn ze witter.
Bekijk bijlage 460087Bekijk bijlage 460088Bekijk bijlage 460089
Bij mij gingen ze de eerste 3 dagen aan. Daarna begon het gezeur.
ene dag starten ze wel op, andere dag niet.
tot opeens 4 dagen achter elkaar niet. Toen was ik het zat en heb ze eruit gehaald.
 
Momenteel 4 van de 6 T5's vervangen met E5 en werkt allemaal prima. Geen problemen mee, kleur is vele male mooier dan met T5. (ik heb een Red Sea Max C-250)
 
Ieder is baas van zijn eigen portemonnee en ik heb geen behoefte aan een
discussie maar wilde toch even reageren op de opmerking van Mini-fred.

Volgens mij ligt de zaak een stuk gunstiger in het voordeel van de E5.

Stel dat we uitgaan van een 54w T5 TL-buis die 14 uur per dag brandt.
Dat is op jaar basis 54w x 365d x 14u = 275,94 kilowatt verbruik.

De E5 buis verbruikt 30w. Op jaar basis 30w x 365d x 14u = 153,30 kilowatt verbruik.

Dat is per jaar 122,64 kilowatt minder verbruik per TL buis.

Gemiddelde prijs per kilowatt eurocent 0,20.
Levert aan energieverbruik per jaar een besparing op van euro 24,53 PER TL BUIS.

Volgens de fabrikant zou de E5 buis 8 jaar mee kunnen gaan maar laten we voorzichtig
uitgaan van 5 jaar. Dat is per TL een besparing over 5 jaar van euro 122,65.

De investering bij E5 is dan 1 x TL buis ad euro 86,00 + 5 jaar stroom a Kwh 766,50 x 0,20 = euro 153,30
levert een totaalprijs op van euro 239,30.

De investering bij T5 is dan 5 x TL buis ad euro 20,00 = euro 100,00 + 5 jaar stroom a Kwh 1379,90 x 0,20 = euro 275,94
levert een totaalprijs op van euro 375,94.

Over 5 jaar levert de E5 buis een besparing op van euro 136,64 PER TL BUIS.
(als iemand 8 TL's heeft branden is dit op 5 jaar tijd een besparing van euro 1093,60)

Velen hebben een grotere bak en gebruiken 80w TL's (vergelijk E5 = 45w) - bij hen is de besparing nog een stuk groter.

Veel mensen wisselen de T5 buizen al per 6-9 maanden dus de vergelijking ten gunste van de E5
wordt dan alleen maar groter.


Dat EVSA's en armaturen maar 3 jaar mee zouden gaan lijkt me overigens nogal een onderschatting.....
 
Ik zal na mijn vakantie de proef op de sim nemen

Ik heb 2 ati powermodules
Zal er 1 voorzien van e5 en 1 van t5

En dan gaan we hier eens een half jaar na kijken

John ik neem contact met je op

Groeten gerard van lith
 
Beste, inmiddels bijna een half jaar verder. Ben benieuwd naar hetvresultaat!

Mvg maikel

Overweeg namelijk 2 bleu plus voor e5 bleu pop te vervangen .
 
Bedankt voor de uitgebreide info. Een aanwinst in deze discussie. Nu nog de vraag; Hoe lang gaan deze lampen nu echt mee? Wie heeft er meer dan vijf jaar ervaring met deze lampen? Ik zie het als een aanwinst als de vsa's het aankunnen.













Ieder is baas van zijn eigen portemonnee en ik heb geen behoefte aan een
discussie maar wilde toch even reageren op de opmerking van Mini-fred.

Volgens mij ligt de zaak een stuk gunstiger in het voordeel van de E5.

Stel dat we uitgaan van een 54w T5 TL-buis die 14 uur per dag brandt.
Dat is op jaar basis 54w x 365d x 14u = 275,94 kilowatt verbruik.

De E5 buis verbruikt 30w. Op jaar basis 30w x 365d x 14u = 153,30 kilowatt verbruik.

Dat is per jaar 122,64 kilowatt minder verbruik per TL buis.

Gemiddelde prijs per kilowatt eurocent 0,20.
Levert aan energieverbruik per jaar een besparing op van euro 24,53 PER TL BUIS.

Volgens de fabrikant zou de E5 buis 8 jaar mee kunnen gaan maar laten we voorzichtig
uitgaan van 5 jaar. Dat is per TL een besparing over 5 jaar van euro 122,65.

De investering bij E5 is dan 1 x TL buis ad euro 86,00 + 5 jaar stroom a Kwh 766,50 x 0,20 = euro 153,30
levert een totaalprijs op van euro 239,30.

De investering bij T5 is dan 5 x TL buis ad euro 20,00 = euro 100,00 + 5 jaar stroom a Kwh 1379,90 x 0,20 = euro 275,94
levert een totaalprijs op van euro 375,94.

Over 5 jaar levert de E5 buis een besparing op van euro 136,64 PER TL BUIS.
(als iemand 8 TL's heeft branden is dit op 5 jaar tijd een besparing van euro 1093,60)

Velen hebben een grotere bak en gebruiken 80w TL's (vergelijk E5 = 45w) - bij hen is de besparing nog een stuk groter.

Veel mensen wisselen de T5 buizen al per 6-9 maanden dus de vergelijking ten gunste van de E5
wordt dan alleen maar groter.


Dat EVSA's en armaturen maar 3 jaar mee zouden gaan lijkt me overigens nogal een onderschatting.....
 
Waar kan ik technische informatie over deze lamp vinden? Op de website in de eerste post staan een paar grafiekjes met spectra maar verder zie ik niks over het licht zelf.
Ik mis een aantal basale getallen zoals de radiant flux, de ruimtelijke verdeling van het licht en de flicker frequentie.
Daarnaast is phosphor degradation een probleem bij dit soort lampen, is dat gekwantificeerd?
 
Bovenaan