Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vissen ademen zwaar, dokters en anthiassen zijn zeer snel gestorven

Smifie

ZeewaterForum lid
Hey heren,
ik heb wat goede raad nodig.

Een paar weken geleden zijn er enkele vissen zwaar gaan ademen, dan stoppen ze met eten en een paar dagen later sterven ze 1 voor 1. Er leeft enkel nog een rifwachter en hij ademt extreem zwaar, eet niet maar is niet schuw.
Buiten het zwaar ademen vertonen ze geen uiterlijke tekenen van ziekte. Geen stip, verkleuringen of zwellingen.
Nu doen enkele koralen het ook niet goed meer, acro's worden wit, euphilia koppen gaan kapot en ducan wil ook niet helemaal meer open, zoa's en doopvont staan nog goed.

Heb eerst alle waardes zelf gecheckt, maar vond hier niet direct een probleem. Ik heb dan maar enkele waterwissels gedaan, 3 x 15%, nu ook Triton uitslag aangekregen.
Extra zuurstof inbrengen helpt ook niet, dacht zelf eerst aan een te hoge saliniteit maar deze is ook ok, gecheckt met 2 winkels.

wat info over mijn systeem
afmeting 200 x 80 x 60
Sump 120 x 60 x 25
bbk 300 interne afschuimer
gyre 150, 2 x jebao RW-20
wierenvak van een 40 liter in de sump
wervelbed met Rowaphos en ook active kool
gieseman Aurora 4 x 85 led en 4 x 80w t5, en nog 4 x 24w t5
jebao 4 Kanaalstraat doseerpomp
voeg Triton elements toe

waardes
no3 : 7-8
po4 : 0,07
kh: 8,4
ca: 515
mg: 1380

Uit de Triton test blijkt dat ik een cobalt waarde van 2,26 en een ijzer waarde van 2,5 heb. Kan dit de oorzaak zijn? Ik weet dat een te hoge Fe waarde wel overeenkomt met wat er gebeurd, maar voeg geen ijzer toe. Vanaf welke waarde is dit gevaarlijk?

merci alvast voor eventuele input

mvg,
Stephan
 
Lijkt me een bacterie explosie , of misschien wel een temparatuurprobleem?
evt een optie is toch een grote bruissteen er in hangen en beluchten.
Tevens zou ik een grote waterwissel doen.
Suc6 , grtz Jack
 
Lijkt me een bacterie explosie , of misschien wel een temparatuurprobleem?
evt een optie is toch een grote bruissteen er in hangen en beluchten.
Tevens zou ik een grote waterwissel doen.
Suc6 , grtz Jack


Temperatuur staat op 24,7 word gecontroleerd met een digitale sturing voor de verwarming en er is ook een koeler aangesloten.
Hoe kan een bacterie explosie ontstaan, kan max een waterwissel doen van 30%. De voorgaande waterwissels hebben ook niet veel geholpen.

Was de Ph waard nog vergeten 7,8
 
Moeilijk hoor ,
Hoe staat het met je nitriet? , en waar meet je je fosfaat mee.
Ik heb zelf lange tijd fosfaat gemeten met salifert en was onaangenaam verrast hoe hoog het fosfaat werkelijk stond...
Te hoog ijzer kan het volgens mij niet zijn , dan word je hele bak troebel en wazig
Grtz Jack
 
ik vind je ca wel erg hoog.
heb je goed naar je zoutgehalte gekeken?

suc6
 
Er is geen nitriet te meten ( salifert test ) , po4 meet ik zelf met red sea en de Triton test

Idd ca is wat hoog maar kan toch geen vissen doden als hij op 500 staat. Heb zelf ook al veel getwijfeld aan het zout gehalte heb thuis een refractometer. Ben al naar 2winkels gereden om daar te laten checken gewoon om zeker te zijn en staat goed op 34ppt

heb even over die bacterie explosie gelezen maar heb geen witte waas gehad en dat kan normaal ook geen weken aanhouden

snap er zelf helemaal niets meer van

alvast bedankt om me te denken
 
Hoelang draait je systeem al? Is er misschien onbewust een chemisch goedje in je bak gegaan?
Staat er misschien stroom op je water?
Bij een te hoog aan ijzer kunnen ook je vissen dood gaan.
Hier las ik laatst toevallig wat over.
 
Hoelang draait je systeem al? Is er misschien onbewust een chemisch goedje in je bak gegaan?
Staat er misschien stroom op je water?
Bij een te hoog aan ijzer kunnen ook je vissen dood gaan.
Hier las ik laatst toevallig wat over.


Het is een doorstart geweest en draait nu +/- 1,5 jaar.
Hoe kan ik meten of er stroom om mijn water staat? Ik betwijfel sterk dat er een chemisch product is in geraakt er is hier ook niet geverfd of iets dergelijk.
De Triton test geeft aan dat er cobalt en ijzer aanwezig is maar vanaf welke hoeveelheid kan dit zulke schade hebben, en hoe kan ik ze verwijderen, moet de zandbodem er dan ook uit?
 
Denk toch aan te hoog nitriet gehalte, al eens een andere test geprobeerd?
Neem anders eens wat water mee naar je LFS en laat het daar testen.

Zwaar ademen wijst over het algemeen op een vergiftiging van het één of ander of een te hoge temperatuur maar dat kan het met 24,7° niet zijn. Ook het zuurstofgehalte zou met die temperatuur in orde moeten zijn.

Heb je iets verplaatst?
Spijkerpoliepen boven water gehad of iets dergelijks.
kijk eens goed achter je rif opbouw of daar misschien iets ligt te rotten.

Ben het met de Kopstuk eens: grote waterverversing doen minimaal 50% en dan eens kijken hoe het gaat.
Niets doen is ook geen optie.

Succes!
 
Voor de genen die nog steeds in de veronderstelling verkeren dat nitriet voor vissen in een zeeaquarium van betekenis is, is het wellicht goed om DIT ARTIKEL eens aandachtig te lezen. Het bevat tabellen met LD50 waarden voor verschillende vissoorten die je zullen verbazen vanwege de hoogte.

nitriet.JPG

NH3/NH4 daarentegen is veel giftiger, maar hoe groot is de kans dat je dat in normaal draaiend aquarium na 1 1/2 jaar nog aantreft? Natuurlijk is het in een situatie waarin je geen idee hebt wat de sterfte veroorzaakt.

Ik zou bij het volgende sterfgeval eens wat kieuwweefsel onder de microscoop (laten) bekijken op de aanwezigheid van een parasiet.

Waterwisselen kan, net als de inzet van ruime hoeveelheden actieve kool, geen kwaad.
 
Uit de Triton test blijkt dat ik een cobalt waarde van 2,26 en een ijzer waarde van 2,5 heb. Kan dit de oorzaak zijn? Ik weet dat een te hoge Fe waarde wel overeenkomt met wat er gebeurd, maar voeg geen ijzer toe. Vanaf welke waarde is dit gevaarlijk?

Ook in het verleden geen ijzersuplementen gebruikt? (ook de korrelvormige, niet uitgspoelde fosfaatverwijderaar op ijzerbasis kan flink wat ijzer in je bak brengen. Ik las dat de pH in je bak laag is. Mogelijk heersen in het substraat, waarin zich mogelijk ijzerneerslag bevindt, nog lager pH waarden, wat oplossing en beschikbaar komen van neergeslagen ijzer mogelijk maakt.
 
Voor de genen die nog steeds in de veronderstelling verkeren dat nitriet voor vissen in een zeeaquarium van betekenis is

Anthony, misschien een domme vraag, maar waarom wachten we dan bij een nieuwe bak de nitrietpiek af voordat we gaan bevolken? Dat zou dan dus niet nodig zijn of begrijp ik het nu verkeerd?
 
Anthony, misschien een domme vraag, maar waarom wachten we dan bij een nieuwe bak de nitrietpiek af voordat we gaan bevolken? Dat zou dan dus niet nodig zijn of begrijp ik het nu verkeerd?

Volgens mij geen domme vraag. TS heeft problemen met vissterfte. Voor de soorten die in de tabel vermeld staan zie je dat de LD50 waarden, de waarde waarbij 50% sterft, hoog liggen en dat je echt zomaar niet gaat benaderen. Maar als je in het betreffende artikel verder leest, dan zie dat LD50 waarden voor andere dieren beduidend lager kunnen liggen. Lijk me voldoende reden dus om na op start te wachten tot een nitrietwaarde is gedaald. Wat je je ook weet bij een lage/dalende waarde na opstart, is dat er omzetting van nitriet naar nitraat plaats vindt, het geen er op duidt dat het met de opbouw van de bateriepopulaties de goede kant op gaat.
 
Wat ik me herinner is dat ook de snelheid waarmee de nitrietwaarde oploopt een rol speelt. Binnen een dag of over 2 weken maakt nogal een verschil voor het aanpassingsvermogen van de vis.


Mvgr. Michel
 
Wat ik me herinner is dat ook de snelheid waarmee de nitrietwaarde oploopt een rol speelt. Binnen een dag of over 2 weken maakt nogal een verschil voor het aanpassingsvermogen van de vis.


Mvgr. Michel

Als je nitrietwaarde oploopt, dan is daar ook een stijging van het veel giftiger NH3/NH4 aan vooraf gegaan. Zonder NH3/NH4 geen nitriet in het aquarium.
 
Je kh is goed maar je ph vindt ik wel erg laag. Ik heb een periode ook dit probleem gehad. Hoewel de afschuimer lekker zijn werk deed was mijn ph slecht! bleek dat de ventilatie in huis slecht was, waardoor zuurstof in een te lage hoeveelheid aanwezig was en daarom mijn ph beinvloede. Mijn advies zet even lekker een laar dagen de ramen open in de woonkamer en kijk of dat wat verbetering brengt met je ph.

als je ph daarna weer stijgt kan je er vanuit gaan dat er dus te weinig zuurstof in de woning was. Helaas denk ik wel dat het dan gedaan is met de laatste zwaar ademende vissen. Te lang, te weinig zuurstof is hypoxia wat uiteindelijk tot orgaan schade lijdt.
 
Ik zou toch veel meer richting het eerder aangegeven probleem kieuwparasiet gaan kijken.
Dat hoef niet perse bij een dode vis onderzocht te worden.
Als je het aandurft, til de kieuwdeksel iets omhoog, kieuwen moeten mooi rood zijn, nergens wit.
Heb je een microscoop, neem dan vlak achter de kieuwdeksel iets slijm weg en kijk onder de microscoop
Afbeelding7.jpgDactilogyrus-Gyrodactilus%20.jpg

Heel herkenbaar zijn de haken.

Weet niet wat de behandeling voor zeewater is, maar bij zoetwater wordt flubanol gebruikt....een dierenarts medicament voor wormen bij huisdieren.
Dosering...
http://home.zonnet.nl/rsetteur/planaria/planaria.htm
 
Bovenaan