Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ons zeeaquarium 28 is bezorgd

En al gelezen. Ik ben abonnee van het eerste nummer en heb ze allen mooi in verzamelbanden in de kast staan.
Ik lees ze steeds met veel plezier.
Tip: Ik lees en kijk graag naar de foto's van de aquarium portretten. Een rubriek die er de laatste nummers niet meer in zat. Indien mogelijk, kan deze rubriek terugkeren?
Ik begrijp natuurlijk dat de medewerking er moet zijn van de mede-aquarianen en dat het voor de redactie moet lukken om ter plaatse te gaan.
 
Leuk artikel over de Tridacna maxima en Tridacna deresa. Beiden heb ik in m'n aquarium gehad, dus even wat persoonlijke ervaringen. De maxima heb ik 5 jaar verzorgd. Met een lengte van slechts 3 cm gekocht. Hij was zo'n ruim 12 cm groot toen hij na 5 jaar overleed. Lichtbehoeften zullen op 't randje geweest zijn bij mijn T5 aanbod. Z'n mooie schelp heb ik nog als herinnering.


Met de deresa had ik betere ervaringen. Hij was pakweg 5 cm groot toen ik hem aanschafte en groeide uit tot een imposant, ruim 40 cm groot dier! Als hij z'n schelp dichtklapte was dat in de huiskamer te horen. Zo'n actie van de deresa betekende eens het einde van een Mandarijn pitvisje, die bij zwemmen laag boven de mantel de deresa liet schrikken en dit met de dood moest bekopen: in tweeën gehakt door beide schelpen. De grote deresa was de absolute blikvanger in mijn bak. Ik dacht na over verkoop van het dier, omdat hij veel te groot werd voor m'n bakje (130x50x50 cm). Probleem was met name dat de waterkwaliteit soms in gevaar kwam: als hij binnen een kwartier tijd met 5 sperma-lozingen kwam verdween de inhoud van de bak achter een melkwitte vertroebeling. Stevige waterwissels moesten dan erger voorkomen. Na 9 jaar kwam de deresa helaas te overlijden. Waarschijnlijk omdat de te kleine bak niet meer in z'n behoefte kon voorzien: te weinig nutriënten en ook het instant houden van de Ca niveau werd steeds meer een uitdaging. Ik was dus waarschijnlijk net te laat met de verkoop, want ze zullen veel ouder dan 9 jaar kunnen worden: van zo'n prachtig dier neem je niet snel afscheid...
 
Wow :)

Dat zijn nog eens ervaringen zeg! Heb je wellicht nog foto's van je bak en de maxima / deresa?
Tijdje terug bij Triton geweest en daar had het dier ook de week er voor geloosd....grote stress want de bak was niet meer zichtbaar en er moest een lezing gehouden worden voor de club :)
 
Wow :)

Dat zijn nog eens ervaringen zeg! Heb je wellicht nog foto's van je bak en de maxima / deresa?
Tijdje terug bij Triton geweest en daar had het dier ook de week er voor geloosd....grote stress want de bak was niet meer zichtbaar en er moest een lezing gehouden worden voor de club :)

ik fotografeer veel te weinig, maar ik heb nog wel wat.
Zal ik plaatsen als ik terug ben van vakantie:cool:.
 
Bovenaan