Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zo duurzaam mogelijk

Dominic

ZeewaterForum lid
Beste Aquariaan ;)

Al een tijdje geleden ben ik gestopt met de hobby. Toch zit ik erover te denken om het weer op te pakken, maar dan zou ik het graag op een "andere" manier willen doen.

Er komen steeds meer alarmerende geluiden zoals verbleking van koraal, overbevissing, bagger dat wordt gelootst op het rif etc. Een goed voorbeeld is het zojuist uitgekomen rapport over het Great Barrier Reef, waarbij 33% van het noordelijk deel is afgestorven. Helaas heeft ook deze hobby een impact op de het rif en de natuurlijke populaties vis en koraal. Veruit de meeste vis wordt nog gevangen in het wild, levend steen wordt soms geraapt, maar veelal ook afgebroken of met dynamiet opgeblazen. Iets wat mij toch tegen het hart stoot als student biologie.

Daarom leek het mij een uitdaging om een bak te starten die "duurzaam" is. Een vaak nogal misbruikt woord dat "duurzaamheid", ik weet het, maar ik focus mij hier dan voornamelijk op een zo beperkt mogelijke schade voor de natuurlijke populaties vis, koraal en het rif als ecosysteem.

Het zit allemaal nog in de startblokken, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de impact die deze hobby heeft op natuurlijke populaties en het ecosysteem als geheel. Wat doe jij/jullie eraan om dit te beperken en houden jullie daar sowieso rekening mee? Ben je bijvoorbeeld in staat om meer te betalen voor nakweek vis etc. Koop je nog levend steen? Wordt er genoeg gedaan aan nakweek van vis of zou hier nog meer aandacht voor moeten komen? Is het uberhaubt mogelijk om een duurzame bak te maken in deze hobby?

Kortom, en het is zeker geen aanval op de hobby, alle ideeen, vragen of opmerkingen over een duurzame bak zijn welkom! :)

Groetjes,

Dominic
 
Ik ben van mening dat onze hobby niet de boosdoener is, maar de grote fabrieken en multinationals die de natuur kapot maken voor winst.
Zo ook het great barrier reef wat kapot gaat doordat er een vaarroute voor vrachtschepen is aangelegd. Giftige stoffen die worden gedumpt, overbevissing en ga zo maar door.
Ons kleinschalige hobby kan niet opboxen tegen de massale verkrachting van de natuur door giga concerns.
 
Paar dingen waar je zelf redelijk eenvoudig rekening mee kunt houden
  • Stroom (led verlichting, kleine besparing, maar wellicht beter zonnepanelen)
  • Koraal, zelf probeer ik zoveel mogelijk stekken te kopen. Die zijn goedkoper en de stek zelf is in elk geval geen wildkap
  • Tsjah vis, blijft vaak lastig denk ik. Je kunt letten op de gebieden en de gebruikte vangsmethoden.

Dan nog buiten de hobby om:
  • Recycle zoveel mogelijk van je gebruikte plastic, we kennen helaas allemaal de plaatjes van zeedieren volgepropt met plastic, en ja, dat is ook plastic van ons.
  • Eet minder vlees, daarmee compenseer je gemakkelijk de waterconsumptie die je hebt met je aquarium. + veel van de bouwafvalstoffen komen in zeewater terecht. De gevolgen bij grote vervuilde rivieren zijn niet gering. Dit is ook een behoorlijke besparing op je CO2 (en methaan) uitstoot. Toch ook 1 van de grote boosdoeners van de huidige bleking van de koralen.
  • Minder met de auto (of elektrisch rijden, dan wel met groene stroom natuurlijk)

Persoonlijk denk ik dat je naast verantwoord naar de aquarium hobby kijken minstens net zo veel buiten de hobby kunt bereiken zonder dat het heel veel moeite kost. Zelf ben ik een echte vleesliefhebber maar tegenwoordig eet ik LANG niet meer elke dag vlees, en als ik dan vlees eet kies voor een goed stuk vlees waar ik ook van kan genieten (geen plofkip...).
 
Ik ben van mening dat onze hobby niet de boosdoener is, maar de grote fabrieken en multinationals die de natuur kapot maken voor winst.
Zo ook het great barrier reef wat kapot gaat doordat er een vaarroute voor vrachtschepen is aangelegd. Giftige stoffen die worden gedumpt, overbevissing en ga zo maar door.
Ons kleinschalige hobby kan niet opboxen tegen de massale verkrachting van de natuur door giga concerns.

@Emperor1 Het is zeker niet de grote boosdoener, maar doet denk ik toch op een eigen manier weer schade aan de natuur. Het is inderdaad belachelijk dat er vaarroutes, havens langs zo een gevoelig ecosysteem worden aangelegd. Pesticiden die overwaaien van het land ( voor de landbouw) werken daar ook niet aan mee. In ieder geval goed om te weten dat je ook niet achter de destructie van het rif staat! De hobby kan dan tevens ook weer als ambassadeur werken ;)
 
Paar dingen waar je zelf redelijk eenvoudig rekening mee kunt houden
  • Stroom (led verlichting, kleine besparing, maar wellicht beter zonnepanelen)
  • Koraal, zelf probeer ik zoveel mogelijk stekken te kopen. Die zijn goedkoper en de stek zelf is in elk geval geen wildkap
  • Tsjah vis, blijft vaak lastig denk ik. Je kunt letten op de gebieden en de gebruikte vangsmethoden.

Dan nog buiten de hobby om:
  • Recycle zoveel mogelijk van je gebruikte plastic, we kennen helaas allemaal de plaatjes van zeedieren volgepropt met plastic, en ja, dat is ook plastic van ons.
  • Eet minder vlees, daarmee compenseer je gemakkelijk de waterconsumptie die je hebt met je aquarium. + veel van de bouwafvalstoffen komen in zeewater terecht. De gevolgen bij grote vervuilde rivieren zijn niet gering. Dit is ook een behoorlijke besparing op je CO2 (en methaan) uitstoot. Toch ook 1 van de grote boosdoeners van de huidige bleking van de koralen.
  • Minder met de auto (of elektrisch rijden, dan wel met groene stroom natuurlijk)

Persoonlijk denk ik dat je naast verantwoord naar de aquarium hobby kijken minstens net zo veel buiten de hobby kunt bereiken zonder dat het heel veel moeite kost. Zelf ben ik een echte vleesliefhebber maar tegenwoordig eet ik LANG niet meer elke dag vlees, en als ik dan vlees eet kies voor een goed stuk vlees waar ik ook van kan genieten (geen plofkip...).

@Dennis Led staat inderdaad op het verlanglijstje! Ik denk een mooie combinatie waarbij milieu en aquarium beide blij van worden. Stekken kopen is inderdaad een mooie manier om duurzaam te werk te gaan denk ik. Vissen blijft lastig! Las net weer dat bijvoorbeeld door nakweek van de anemoonvis, de wilde populaties erg worden ontlast en dat dit gelukkig steeds meer in opkomst is, alhoewel nog erg langzaam.

Goed om inderdaad buiten de hobby om ook te denken aan wat er allemaal in de zee terecht komt. Ik denk dat de hobby zeker bij kan dragen aan een stuk bewustwording en op die manier als een ambassadeur kan dienen. ;) De meeste reacties als mensen naar een zeeaquarium kijken zijn toch vaak dat ze het overweldigend mooi vinden. Met uitleg erbij kan het zo dan ook weer positief werken! ;) Bedankt voor de reactie!
 
Led lijkt een mooie besparing. Ben van 2x 150w HQI en 80w T5 naar 2x 190w led gegaan. Geen besparing maar de led draait op 60% dus wel degelijk minder energiegebruik door de verlichting. Ook minder warmte door de verlichting... gevolg 300w verwarming staat steeds aan.
Netto resultaat op de energierekening is niet merkbaar. Maar wel mooie led verlichting.
 
Voor ieder die zich aangesproken voelt of niet, HET BEGINT BIJ JEZELF!
Om direct maar de schuld op iemand of iets anders te schuiven is ohhh zo makkelijk en volgens mij ook Nederlands.

Kijk eens om je heen en besef:
* hoeveel producten staan er in je huis die niet uit Nederland komen
* hoeveel producten staan er in je huis die van een multinational afkomen of niet van een A merk
* hoe vaak eet jij vis
* kijk naar eens naar je eigen aquarium, welke of hoeveel producten komen er van overzee?

Ik als fanatiek onderwater liefhebber duik ik wekelijks ergens in Nederland en een 3 tal keer wereldwijd, zie met mijn eigen ogen dat de wateren on Nederland - België en Duitsland in de afgelopen 10 jaar heel veel gezonder en schoner zijn geworden. In het Noord westen van Europa snappen wij al heel goed hoe wij met de natuur om moeten gaan en dit werpt zijn vruchten af.

Als ik naar de zeeën en oceanen kijk probeert de lokale bevolking zo zuinig mogelijk met het rif om te gaan (puur uit toeristen belang) maar gooit net zo hard zijn plastic flesje in de bossen.
Met man en macht wordt er getracht het rif te helpen, wat naar mijn menig ook lukt!
Alleen...... schrik niet te erg "de zee is leeg". Er zwemmen geen grote vissen meer. Vissen zoals in ons aquarium zijn er nog meer dan ruim voldoende, maar ja, zij worden niet meer gegeten! zelfs niet door ons.
Maar de grote vissen zoals bv de Napoleon en de Zeebaarsen zijn nog maar sporadisch te vinden.
Op mijn recente laatste trip naar een klein Indonesisch eiland vertelde mij een pure local dat hij 40 jaar geleden, en wees toen rechts naar beneden, in de mangrove speelde met de napoleon vissen, niet te tellen.
En nu varen er om de zoveel weken een aantal mega vissersschepen voorbij, en wij maar lekker vis eten.

Als ik in de wei kijk kan ik tellen hoeveel koeien er staan, maar onder water is dit niet te doen.
 
Ik kom geregeld in Indonesie. En ben ook vaak in Bali geweest.
Bij de haven is de zee gewoon dood bv. Je hebt daar bootjes varen met doorkijk bodems, voor zgn koraaltocht. Maar ik zag alleen maar dode koraal en steen.
Komende 2 jaar zal het aantal toeristen daar verdubbelen. Dus nog meer mensen zoals ik die naar de zee gaan kijken......

Het probleem daar is dat de helft van de 250miljoen mensen daar 2 dollar per dag verdienen, ze werken om te kunnen overleven, niet om te leven. Natuur is daar geld. En er zijn mensen die er veel willen betalen, zoals In China en het Westen. Of lokaal gezien ervan kunnen eten.
Nu daar zoveel inwoners zijn kan de natuur daar het niet meer opbrengen.

Ik ga beginnen met deze mooie hobby, maar levend steen kopen? Dan denk ik steeds weer aan de zee bij Bali.
 
Ben je nu juist voorstander of tegenstander van levend steen ? Dat begrijp ik niet helemaal uit je verhaal.

De mensen daar te plaatste leven ervan (of zoals jij het schets overleven). Dus kopen we het niet dan gaan de mensen daar dood van de honger :confused: Kopen we het wel dan gaat dit ten kosten van de natuur :confused:
 
Ik geloof niet dat onze hobby ook maar enig effect heeft op het leven daar. Tidal gardens had er laatst een filmpje over. Onze hobby komt niet eens in de buurt van wat er weggegooid word door de visserij laat staan van wat er aan land gehaald word

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
 
Ik kom geregeld in Indonesie. En ben ook vaak in Bali geweest.
Bij de haven is de zee gewoon dood bv. Je hebt daar bootjes varen met doorkijk bodems, voor zgn koraaltocht. Maar ik zag alleen maar dode koraal en steen.
Komende 2 jaar zal het aantal toeristen daar verdubbelen. Dus nog meer mensen zoals ik die naar de zee gaan kijken......

Het probleem daar is dat de helft van de 250miljoen mensen daar 2 dollar per dag verdienen, ze werken om te kunnen overleven, niet om te leven. Natuur is daar geld. En er zijn mensen die er veel willen betalen, zoals In China en het Westen. Of lokaal gezien ervan kunnen eten.
Nu daar zoveel inwoners zijn kan de natuur daar het niet meer opbrengen.

Ik ga beginnen met deze mooie hobby, maar levend steen kopen? Dan denk ik steeds weer aan de zee bij Bali.

Volgens mij wordt daar zonder vergunning niets geexporteerd. Ik neem aan dat juist niet de mooiste stukjes rif worden gesloopt om daar het steen vanonder te halen. Daarnaast is het steen voor aquarium gebruik maar peanuts vergeleken bij de grote hoeveelheden die worden gewonnen als bouwmateriaal. Wegverharding en kustwering. Ik zou daarover niet te veel zorgen maken. Natuurlijk heb je ook nog de optie van gebruikt levend steen, daarbij moet je je helemaal goed voelen.
 
Ja en dan hebben we nog dood-levend-steen wat weer levend gemaakt kan worden :)

Hier zou een levenswetenschapper z'n hoofd nog eens over kunnen breken ;)

Volgens mij wordt daar zonder vergunning niets geexporteerd. Ik neem aan dat juist niet de mooiste stukjes rif worden gesloopt om daar het steen vanonder te halen. Daarnaast is het steen voor aquarium gebruik maar peanuts vergeleken bij de grote hoeveelheden die worden gewonnen als bouwmateriaal. Wegverharding en kustwering. Ik zou daarover niet te veel zorgen maken. Natuurlijk heb je ook nog de optie van gebruikt levend steen, daarbij moet je je helemaal goed voelen.
 
Beste Aquariaan ;)

Al een tijdje geleden ben ik gestopt met de hobby. Toch zit ik erover te denken om het weer op te pakken, maar dan zou ik het graag op een "andere" manier willen doen.

Er komen steeds meer alarmerende geluiden zoals verbleking van koraal, overbevissing, bagger dat wordt gelootst op het rif etc. Een goed voorbeeld is het zojuist uitgekomen rapport over het Great Barrier Reef, waarbij 33% van het noordelijk deel is afgestorven. Helaas heeft ook deze hobby een impact op de het rif en de natuurlijke populaties vis en koraal. Veruit de meeste vis wordt nog gevangen in het wild, levend steen wordt soms geraapt, maar veelal ook afgebroken of met dynamiet opgeblazen. Iets wat mij toch tegen het hart stoot als student biologie.

Daarom leek het mij een uitdaging om een bak te starten die "duurzaam" is. Een vaak nogal misbruikt woord dat "duurzaamheid", ik weet het, maar ik focus mij hier dan voornamelijk op een zo beperkt mogelijke schade voor de natuurlijke populaties vis, koraal en het rif als ecosysteem.

Het zit allemaal nog in de startblokken, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de impact die deze hobby heeft op natuurlijke populaties en het ecosysteem als geheel. Wat doe jij/jullie eraan om dit te beperken en houden jullie daar sowieso rekening mee? Ben je bijvoorbeeld in staat om meer te betalen voor nakweek vis etc. Koop je nog levend steen? Wordt er genoeg gedaan aan nakweek van vis of zou hier nog meer aandacht voor moeten komen? Is het uberhaubt mogelijk om een duurzame bak te maken in deze hobby?

Kortom, en het is zeker geen aanval op de hobby, alle ideeen, vragen of opmerkingen over een duurzame bak zijn welkom! :)

Groetjes,

Dominic


Is het er uiteindelijk nog van gekomen om een Duurzame bak op te starten ?
 
Ik geloof niet dat onze hobby ook maar enig effect heeft op het leven daar. Tidal gardens had er laatst een filmpje over. Onze hobby komt niet eens in de buurt van wat er weggegooid word door de visserij laat staan van wat er aan land gehaald word

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Laten we dit vooral met z'n allen heel hard blijven roepen...(n)
 
Bovenaan