Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeoliet regenereren

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Vooropgesteld dat ik hier (nog steeds) geen gebruik van maak wil ik toch de volgende vraag stellen:
Kan de Zeoliet van KZ worden gegenereerd?
Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe?

Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld een behandeling met natronloog (ik noem maar iets extreems) voor een goede reiniging kan zorgen?


Mvgr. Michel
 
Volgens mij werkt dit niet. Het gaat namelijk niet alleen om de opname maar ook om de afgifte van stoffen uit deze zeoliet. Daarbij zijn de zeovit-steentjes één van de minst kostbare onderdelen uit de hele methode.
 
Toch nog wat gevonden.
Op http://www.naturtotal.com/Zeolith-als-Wasserfilter-in-der-Aquaristik- schrijven ze het volgende:
Zeolith-Regenerierung in der Aquaristik

Für die Regenerierung von Zeolithen aus der Aquarium Filterung ist in der Praxis eine fünfprozentige Kochsalzlösung ausreichend, das heißt etwa 50 Gramm einfaches Kochsalz pro Liter Wasser. Die Wirksamkeit einer solchen Regenerierung von Zeolithen lässt sich steigern, indem die Steine vor dem Einlegen in die Kochsalzlösung durchgetrocknet werden. Eine solche Wärmebehandlung sorgt dafür, dass die Kochsalzlösung ungehindert in den Stein eindringen kann. Am besten gelingt das Austrocknen in einem Backofen, bei Temperaturen, die deutlich über 100 Grad Celsius liegen. Zeolithe, wie sie in der Aquarium Filterung eingesetzt werden, sind hitzebeständig und überstehen auch die höchsten Backofentemperaturen unbeschadet.

Verder kan ik niet veel bijzonders ontdekken over de samenstelling behalve dat sprake is van '48' verschillende soorten.
De vrijgave van kationen uit het originele product (dit kunnen bijvoorbeeld K, Ca, Mg zijn, maar ook Cu) verlies je dan wel, maar dat is niet het einde van de wereld.
Lijkt mij toch interessant om hiervoor eens een paar liter oude Zeovit-steentjes aan te schaffen en een experimentje op te zetten.
 
Je zou het eens in osmose water kunnen proberen.

Groet,

Frank
 
Bovenaan