Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Octopus getraind als plasticvisser

timwijgerde

Beheerder
Met veel trots introduceer ik u octopus Sem, de eerste octopus die getraind is in het herkennen en verzamelen van plastic in water. De afgelopen tijd hebben we in stilte aan dit project gewerkt. Na ruim 3 jaar onderzoek naar de meest geschikte diersoort, en een training van meer dan een jaar, is het samen met mijn goede vriend Tim Wijgerde van Coral Publications gelukt om deze octopus plastic flesjes te laten verzamelen. Zowel flesjes die op het water drijven als flesjes die naar de bodem zijn gezonken van ons testbasin in Utrecht. Daarbij brengt de octopus, Sem genaamd, de flesjes naar een verzamelpunt. We hebben gekozen voor de octopus omdat deze door zijn specifieke zintuigen plastic kan onderscheiden van onder andere steen en glas. Daarmee zijn we in staat het vervuilende plastic aan te pakken en de andere materialen ongemoeid te laten. Op dit moment kan Sem met 1 tentakel een flesje pakken. We gaan nog verder met trainen om Sem te leren meerdere flesjes tegelijkertijd te kunnen meenemen.

Deze octopus, als het ware een natuurlijke stofzuiger, is een mooie aanvulling op het door ons ontwikkelde instrumentarium zoals onze plastic barrière (DLB) voor in grachten, rivieren en kanalen, onze menukaarten voor inrichtingsmaatregelen die voorkomen dat afval in water terecht komt en op de opruimacties van vrijwilligers die we organiseren.

Vervolg:
De komende maanden gaan we nog eens 41 octopussen trainen in deze eigenschap. Sem was de eerste die deze eigenschap goed heeft opgepakt. We verwachten ook bij de andere octopussen deze eigenschap aan te kunnen leren. Uiteindelijk is het doel om deze 42 octopussen in de vrije natuur in te gaan zetten in het opruimen van plastic. Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar met dit initiatief hebben we een methode ontwikkeld die vooral in kwetsbare omgevingen zoals op koraalriffen of bij mangrovebossen kan worden ingezet. We hebben hier vervolgens geen duikers of motorboten nodig, waardoor we de natuur niet beschadigen of verstoren. De octopussen zetten we in groepen uit aan de rand van het rif en ze gaan diep tussen het koraal de flesjes verwijderen. Aan de rand van het koraal plaatsen we de verzamelbak die we nu in het testbasin hebben aangeleerd aan octopus Sem. De octopussen zijn voorzien van een chip waarmee we ze kunnen volgen. Op de verzamelbak komt nog een sensor, zodat we weten wanneer deze ver gevuld is en we hem kunnen ledigen.

Doel en ambitie:
Het uiteindelijke doel is om grote groepen octopussen te gaan trainen met deze eigenschap en deze verspreid over de aarde in te gaan zetten. Daarmee helpen wij onze wereld een beetje schoner te maken. Ook willen we de octopussen in gaan zetten voor educatieve doeleinden zoals in dierentuinen en op scholen zowel in Nederland als internationaal.

Binnenkort kunnen we meer vertellen over de resultaten. Heeft u op dit moment vragen, interesse of heeft u ook een ambitie om plastic in water aan te pakken? Neem dan contact met mij op via emailadres mark.vandenkieboom@anteagroup.com
 

Bijlagen

  • Octopus Sem.jpg
    Octopus Sem.jpg
    42 KB · Weergaven: 39
Kan geen toeval zijn [emoji12] leuk bedacht!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
drijvende vuilcontainers in de oceaan, das ook wat voor de schepen om te ontwijken :p
 
Dat is geweldig mooi :)

Ik vraag me af hoe jullie een octopus zover hebben gekregen om plastic te gaan verzamelen. Ik bedoel, het doel wat de octopus erin ziet zal anders zijn als het doel wat wij erin zien om plastic te verzamelen. Of is er een beloningsysteem voor de octopus aan gekoppeld ?

Het willekeurig uitzetten van octopussen bij riffen stel ik dan wel mijn de vraagtekens bij. Verstoord dit het milieu niet op die plaatsten waar ze van naturen wellicht niet voorkomen ?
 
Brekend nieuws: Dr. T. Wijgerde is opgenomen in het ziekenhuis met een kikker in de bil! Helaas weigert de kikker de bil te verlaten!
 
Ik zie hem al gaan met een mini kliko op de rug. Wel leuk idee. :biggrin:
 
Haha die Tim toch, hoe kunnen we jou nu nog ooit serieus nemen ..... :):rolleyes:
 
Kan niet wachten tot 1-4-2017.

Een walvis die zand opspuit tegen kusterosie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan