Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

info gezocht over alg/wier

Pteradon

ZeewaterForum lid
Goedendag,

Ik heb en krijg op diverse plekken een, voor mij een onbekende soort, alg op het levend steen. De structuur heeft wat weg van gras en is donkergroen van kleur. Mijn algeneters kijken hier niet naar om. Op de foto is het te zien.

Onder de alg groeit iets anders op het levend steen. Het is donkerbruin van kleur en het lijkt op bladeren, die over elkaar groeien. De algeneters laten dit links liggen.

Ik zou graag het volgende hiervan willen weten:
1- Wat is het?
2- Kan het kwaad?
3- Hoe kom ik ervan af?

B.v.d.
Dave
 
De foto is niet heel goed te bekijken, maar dat bruine wat op bladeren lijkt zijn volgens mij kalkalgen
 
Bedankt voor uw reactie.

Ik heb hopelijk nu wat betere foto's gemaakt.
Excuses dat de foto's gekanteld zijn.

Groene alg:
20160330_105800.jpg20160330_110151.jpg


Bruine alg/wier?:
20160330_105915.jpg20160330_110028.jpg
 
Over dat bruine zou ik me geen zorgen maken. Volgens mij een onschuldig wiertje wat een tijdje groeit en vanzelf weer weggaat.

Het donkergroene echter, is een ander verhaal. Het groeit gestaag over al overheen. Daarnaast is het vrijwel niet te verwijder zonder dat je feitelijk aan het stekken bent: elke spriet die eraf valt wordt een nieuwe kolonie.
Ik weet dat zo goed omdat ik het eerst wel mooi vond en in die tijd was het heel wat als je iets aan het groeien kreeg. Maar toen het eenmaal lekker groeide was er geen redden meer aan.
Heb echt heel veel steen eruit moeten halen om dit weer kwijt te raken.

Mijn tip voor nu is om elke steen waar je deze wiersoort (ik noem het Scottisch Bride naar een schuurspons) op zit uit je maak te halen en de "besmette" plek helemaal schoon te maken onder een hete kraan.
Natuurlijkj tast je dan wel de buitenzijde van je levend steen aan maar de wierrestanten ook. Te aangetaste stenen liet ik volledig uitdrogen om deze later na een langdurig zoetwaterbad in te zetten als vulsteen of gewoon onderdeel van een herinrichting.

Succes Jan
 
Is dat lichtbruine een wier ik dacht kalkalgen, weer wat geleerd.

ik zag ook groene bolletjes en dat is valonia, kun je ook beter bestrijden. Niet lek prikken want daarmee verspreid je het door je bak. Gebruik de zoekfunctie van het forum en kom je denk ik wel een aantal methodes tegen.
 
Bovenaan