Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het effect van zink op koraalgroei, -gezondheid en -kleuring: crowd funding

Jammer dat de crowd funding niet van de grond is gekomen. Lees het topic nu pas voor het eerst. Hadden jullie ook gekeken naar de eventuele mogelijke bronnen van zink in onze hobby. Veel mensen hebben via triton vaak verhoogde zink waardes maar mij is niet helemaal duidelijk wat nou precies de bron is. Vaak hoor je voer of de kwaliteit van het zout als mogelijke oorzaken.

Groetjes Youri

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Jammer dat de crowd funding niet van de grond is gekomen. Lees het topic nu pas voor het eerst. Hadden jullie ook gekeken naar de eventuele mogelijke bronnen van zink in onze hobby. Veel mensen hebben via triton vaak verhoogde zink waardes maar mij is niet helemaal duidelijk wat nou precies de bron is. Vaak hoor je voer of de kwaliteit van het zout als mogelijke oorzaken.

Groetjes Youri

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

bv redsea is van mening dat zink een toegevoegde waarde heeft en zit dan ook in het zout.
misschien hebben we juist de toevoegingen van redsea nodig om dit weer te binden om af te voeren?
als we de rest dan niet zouden gebruiken zou hier een ophoping kunnen ontstaan.
zo heb je bv genoeg techniek wat alleen bij 1 merk werkt en niet in combinatie met een ander merk om zo alles bij hun te houden.
zou dit misschien iets verklaren?
 
Jammer dat het niet gelukt is om voldoende geld op te halen. De volgende keer zal ik weer een kleine bijdrage leveren. (Edo)
 
Dank allen voor de reacties.

De hoofdbron van zink lijken de synthetische zeezouten, al zouden diverse toevoegingen en voeders ook een bron kunnen zijn. Veel zeezoutmerken, ook de duurdere, vertonen een sterk verhoogde zinkwaarde. Dit is waarschijnlijk een vervuiling vanwege goedkope zouten. Tropic Marin heeft tegenwoordig beduidend minder zink in hun mengsel, wat voor mij de reden is dat dit zout mijn absolute voorkeur heeft. Het is wat duurder, maar dan heb je ook wat.

Natuurlijk is zink essentieel voor zeeleven, maar overal waar te voor staat, dat is niet goed (behalve tequila en tevreden, vertelde iemand me ooit). Natuurlijk en onvervuild zeewater heeft een zinkgehalte van 0.01 tot 0.36 ug/L (ppb), terwijl vers aangemaakt zeewater doorgaans tussen de 10 en 100 ppb hangt bij een zoutgehalte van 35 g/L (ppt). En dat is echt teveel, laat o.a. ons onderzoek zien.
 
Tim, wordt het niet tijd dat je een eigen lijn gaat uitbrengen met bv testzetjes en toevoegingen?
hiermee zou je onder de markt kunnen gaan zitten denk ik.
en nog belangrijker, misschien wat betrouwbaarder.
hier een deel van de prijs reserveren voor onderzoek en dit duidelijk maken aan de verkopers/kopers.
zo steunen we elkaar en dan later na meer onderzoek bv een eigen zoutlijn uitgeven ;)
als je die 3 goed voor elkaar hebt zouden denk ik heel veel Europeanen dit kopen en er steeds meer ruimte zijn voor nog verder onderzoek.
ik denk als je zo om geld vraagt veel mensen denken ja aan mijn hoela hier zie ik niks meer van terug(ik weet dat dit anders is ;) ), maar als ze een product kopen van eigen bodem wat misschien zelfs iets duurder is maar wel aangegeven wordt dat er ook onderzoeken van worden gedaan mensen wat vrijgeviger zijn.

een klein, simpel maar groots voorbeeld is pink ribbon.
collectebussen krijgen bijna niks, maar een klein simpel lintje verkopen werkt dan weer wel.
 
Dan hebben we het mailtje over dit artikel gemist. Ik zal proberen hem van de week als nog te lezen. Maar zoals vaak met dit soort sites, is het weer eens in een taal waar ik niet zo sterk in ben, haha. Maar met een beetje geluk zal het me wel lukken.

Groetjes, Spider

Beste Spider,

Dank voor je uitleg. De vorige keer was het helaas niet mogelijk het geld terug te storten, omdat van tevoren een keuze hierover moest worden gemaakt bij Indiegogo. Dit keer had ik het gelukkig zelf in de hand, via PayPal. Wel is het zo dat het Indiegogo-project over Dendronephthya's toen doorgang vond, hoewel op een minder ambitieus niveau, met als uitkomst geen protocol maar een gedetailleerd artikel in Advanced Aquarist. Dat geld is dus uiteindelijk goed besteed, omdat er (in mijn opinie) nuttige informatie uit is voortgekomen. Maar het kan natuurlijk zijn dat dit artikel niet interessant voor jullie is geweest.
 
is er een test setje voor zink waardes eigenlijk dit lijkt me wel interessant ?behalve triton .
 
Dan hebben we het mailtje over dit artikel gemist. Ik zal proberen hem van de week als nog te lezen. Maar zoals vaak met dit soort sites, is het weer eens in een taal waar ik niet zo sterk in ben, haha. Maar met een beetje geluk zal het me wel lukken.

Groetjes, Spider

Ok ik hoop dat je er wat aan hebt. Lees ook mijn commentaar onderaan; het lukte niet om deze koralen in leven te houden, totdat ik er levend steen, sponzen, koralen en vissen bij hield, ook in een DyMiCo-systeem. Toen ging het ineens wel, al was de groei minimaal.
 
Tim, wordt het niet tijd dat je een eigen lijn gaat uitbrengen met bv testzetjes en toevoegingen?
hiermee zou je onder de markt kunnen gaan zitten denk ik.
en nog belangrijker, misschien wat betrouwbaarder.
hier een deel van de prijs reserveren voor onderzoek en dit duidelijk maken aan de verkopers/kopers.
zo steunen we elkaar en dan later na meer onderzoek bv een eigen zoutlijn uitgeven ;)
als je die 3 goed voor elkaar hebt zouden denk ik heel veel Europeanen dit kopen en er steeds meer ruimte zijn voor nog verder onderzoek.
ik denk als je zo om geld vraagt veel mensen denken ja aan mijn hoela hier zie ik niks meer van terug(ik weet dat dit anders is ;) ), maar als ze een product kopen van eigen bodem wat misschien zelfs iets duurder is maar wel aangegeven wordt dat er ook onderzoeken van worden gedaan mensen wat vrijgeviger zijn.

een klein, simpel maar groots voorbeeld is pink ribbon.
collectebussen krijgen bijna niks, maar een klein simpel lintje verkopen werkt dan weer wel.

Hallo Ben,

Dank voor je leuke idee. Ik heb vaak met deze gedachte gespeeld, maar dit vergt veel tijd, ruimte en voorinvesteringen. Verder is er weinig tijd meer over voor onderzoek als je zo'n bedrijf runt denk ik ;).
 
Onze zinkpaper is eindelijk gepubliceerd, wel nog als preprint omdat het anders alsnog 1000 euro gaat kosten:

https://peerj.com/preprints/2858/

De moraal van het verhaal: zink is essentieel voor koralen, maar teveel is teveel...

Hoi Tim
Ik lees t nu ook pas. Zeer interessant onderzoek. Wat ik uit de abstract niet kon halen is t effect van 0 ug/L zink op de onderzochte koralen. Zou je daar nog iets over kunnen zeggen?
Onze zinkpaper is eindelijk gepubliceerd, wel nog als preprint omdat het anders alsnog 1000 euro gaat kosten:

https://peerj.com/preprints/2858/

De moraal van het verhaal: zink is essentieel voor koralen, maar teveel is teveel...


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Onze zinkpaper is eindelijk gepubliceerd, wel nog als preprint omdat het anders alsnog 1000 euro gaat kosten:

https://peerj.com/preprints/2858/

De moraal van het verhaal: zink is essentieel voor koralen, maar teveel is teveel...

Geen Open Access? Is dat niet verplicht? (bij de Max Planck in Duitsland wel, en in Groningen gaat het ook die kant op geloof ik)
 
Hoi Tim
Ik lees t nu ook pas. Zeer interessant onderzoek. Wat ik uit de abstract niet kon halen is t effect van 0 ug/L zink op de onderzochte koralen. Zou je daar nog iets over kunnen zeggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Aansluitend op Dennis zijn vraag;

Wat ik verrassend vindt is dat Triton toch echt naar 0 streeft, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het in beperkte mate wel nut heeft?


Groet,

Frank
 
Aansluitend op Dennis zijn vraag;

Wat ik verrassend vindt is dat Triton toch echt naar 0 streeft, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het in beperkte mate wel nut heeft?


Groet,

Frank
Ze adviseren te streven naar 4 ug/l Zn.
 
Laatst bewerkt:
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door ben swaager Tim, wordt het niet tijd dat je een eigen lijn gaat uitbrengen met bv testzetjes en toevoegingen?
hiermee zou je onder de markt kunnen gaan zitten denk ik.
en nog belangrijker, misschien wat betrouwbaarder.
hier een deel van de prijs reserveren voor onderzoek en dit duidelijk maken aan de verkopers/kopers.
zo steunen we elkaar en dan later na meer onderzoek bv een eigen zoutlijn uitgeven ;)
als je die 3 goed voor elkaar hebt zouden denk ik heel veel Europeanen dit kopen en er steeds meer ruimte zijn voor nog verder onderzoek.
ik denk als je zo om geld vraagt veel mensen denken ja aan mijn hoela hier zie ik niks meer van terug(ik weet dat dit anders is ;) ), maar als ze een product kopen van eigen bodem wat misschien zelfs iets duurder is maar wel aangegeven wordt dat er ook onderzoeken van worden gedaan mensen wat vrijgeviger zijn.

een klein, simpel maar groots voorbeeld is pink ribbon.
collectebussen krijgen bijna niks, maar een klein simpel lintje verkopen werkt dan weer wel.
Hallo Ben,

Dank voor je leuke idee. Ik heb vaak met deze gedachte gespeeld, maar dit vergt veel tijd, ruimte en voorinvesteringen. Verder is er weinig tijd meer over voor onderzoek als je zo'n bedrijf runt denk ik ;).

Tim, ik denk dat Ben swaager hier eigenlijk wel een goed plan voorstelt. Iedereen wordt el blijer van een degelijke testset die je geen arm kost. Dit is een win-win-win situatie, en met de juiste (lees: eerlijke en te goedertrouw)mensen om je heen kan je er een succesje van maken. Toch iets om over na te denken...
 
PeerJ is open access, op dit moment hebben Tim en ik nog een paper in review bij PeerJ, hier is echter geen preprint voor beschikbaar.

Ja, precies, ik snapte alleen je opmerking over 1000 euro niet, vandaar :)

Wel tof om wat wetenschap hier terug te zien! Ga je artikel zeker lezen!
 
Hoi Tim
Ik lees t nu ook pas. Zeer interessant onderzoek. Wat ik uit de abstract niet kon halen is t effect van 0 ug/L zink op de onderzochte koralen. Zou je daar nog iets over kunnen zeggen?

Dank voor je complimenten Dennis! Bij 0 ug/L zink leek het ook op termijn mis te gaan; de koralen worden erg pips zonder zink. Dit water kwam van Burgers' Zoo, maar daar wordt natuurlijk veel gevoerd waardoor er altijd wel wat zink mee komt. Wij voerden misschien niet voldoende of het verkeerde om het zinkgehalte in de 0 ug/L treatment op peil te houden. En dat is de bedoeling, want we willen graag weten wat een zinkgebrek kan doen.

Aansluitend op Dennis zijn vraag;

Wat ik verrassend vindt is dat Triton toch echt naar 0 streeft, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het in beperkte mate wel nut heeft?

Groet,

Frank

In hun resultatenoverzicht zag ik ook 0 staan, apart...

Ze adviseren te streven naar 4 ug/l Zn.

Ah, dat lijkt me beter Tanne. Een beetje is namelijk gunstig, en dat wist men eigenlijk al wel voor ons onderzoekje. De enzymen he...

PeerJ is open access, op dit moment hebben Tim en ik nog een paper in review bij PeerJ, hier is echter geen preprint voor beschikbaar.

Spannend, spannend...

Tim, ik denk dat Ben swaager hier eigenlijk wel een goed plan voorstelt. Iedereen wordt el blijer van een degelijke testset die je geen arm kost. Dit is een win-win-win situatie, en met de juiste (lees: eerlijke en te goedertrouw)mensen om je heen kan je er een succesje van maken. Toch iets om over na te denken...

Dank voor de suggestie... ik denk wel na over een crowd funding, waarbij mensen 50 euro p.p. doneren voor onderzoek, waarbij ze na ruim een half jaar een koraaltje terug krijgen dat voor onderzoek gebruikt is.

Ja, precies, ik snapte alleen je opmerking over 1000 euro niet, vandaar :)

Wel tof om wat wetenschap hier terug te zien! Ga je artikel zeker lezen!

Dank voor positieve feedback! Dit onderzoek stamt nog uit de tijd dat er financiering was... ik blijf zoeken naar mogelijkheden, zie hierboven.
 
Hoi Tim,
Mooi onderzoek. Met interesse gelezen incl de discussie hier.
Die publicatie kosten open access zijn niet niks inderdaad. Gelukkig heeft mijn baas een potje hiervoor, wat deze maand toch weer een deuk oploopt van 2200,- euro...

Zijn hier geen fondsen voor aan te schrijven? Al is dat vermoedelijk in mijn vakgebied (geneeskunde) makkelijker dan in dat van jouw...

Verder viel mij nog op dat je bij de waterparameters een alkalinity rapporteert van 5.2 mEq/L (~KH 14), is dat een typo en moet er 2.5 staan?
 
Hoi Tim,
Mooi onderzoek. Met interesse gelezen incl de discussie hier.
Die publicatie kosten open access zijn niet niks inderdaad. Gelukkig heeft mijn baas een potje hiervoor, wat deze maand toch weer een deuk oploopt van 2200,- euro...

Zijn hier geen fondsen voor aan te schrijven? Al is dat vermoedelijk in mijn vakgebied (geneeskunde) makkelijker dan in dat van jouw...

Verder viel mij nog op dat je bij de waterparameters een alkalinity rapporteert van 5.2 mEq/L (~KH 14), is dat een typo en moet er 2.5 staan?

Dank voor je compliment! Daar is wel een fonds voor, maar dat moet dan weer in het kader van een NWO-project zijn.. bovendien moet het allemaal in mijn eigen (niet-betaalde) tijd. Zo heb ik deze paper ook gratuit geschreven, uit liefde voor het vak...

Dank ook voor je oplettendheid, dit is inderdaad een typo!
 
Bovenaan