Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het effect van zink op koraalgroei, -gezondheid en -kleuring: crowd funding

timwijgerde

Beheerder
Beste allen,

Mijn collega's en ik hebben een tijdje terug een onderzoek verricht naar het effect van zink op het steenkoraal Stylophora pistillata, waarbij we naar groei, gezondheid en kleuring hebben gekeken. Wij denken dat de resultaten interessant zijn voor hobbyisten, omdat er nog relatief weinig bekend is over de effecten van zware metalen en andere sporenelementen op koralen.

Nu kost het veel geld om onderzoek te doen, maar ook om dit te publiceren op een manier die voor iedereen toegankelijk is. Wij zouden ons onderzoek tussen aankomende zomer en herfst willen publiceren in PLoS ONE, een zogenaamd Open Access wetenschappelijk tijdschrift dat gratis is voor iedereen.

De komende maand hopen wij 2.500 euro in te zamelen voor de laatste analysen, het schrijven en het publiceren. 1 euro is al welkom. Vanaf 25 euro zullen wij je volledige naam, tenzij anders wordt verzocht, publiceren aan het eind van het artikel als dank voor de mooie bijdrage aan de wetenschap.

Meer lezen kan via deze link.

Doneren kan via deze link.

Alvast hartelijk dank voor jullie steun!!

P.S. Zoals veel van jullie weten heeft Arjen Tilstra, met een beetje assistentie van ondergetekende, een tijdje terug een prachtig onderzoek uitgevoerd. Door omstandigheden heeft publicatie van dit onderzoek even op zich laten wachten, maar ook dit verhaal kunnen jullie nog dit jaar verwachten. Nogmaals dank voor de aandacht.
 

Bijlagen

  • setup.jpg
    setup.jpg
    35,2 KB · Weergaven: 80
Zoals veel van jullie weten heeft Arjen Tilstra, met een beetje assistentie van ondergetekende, een tijdje terug een prachtig onderzoek uitgevoerd. Door omstandigheden heeft publicatie van dit onderzoek even op zich laten wachten, maar ook dit verhaal kunnen jullie nog dit jaar verwachten. Nogmaals dank voor de aandacht.
De paper wordt op dit moment gesubmit bij de journal. Uiteraard zal ik jullie via het forum op de hoogte houden. :)
 
Spannende tijden!

Detail: Om de kleuring van onze koralen onder verschillende zinkconcentraties te bepalen hebben wij met onze Ocean Optics spectrometer zo'n 8.000 metingen per koraal verricht, en dat voor 32 koralen, en dat twee keer in de tijd. Dat zijn meer dan een half miljoen kleurmetingen :biggrin:.
 
Laatst bewerkt:
impressed, donatie komt eraan
 
De paper wordt op dit moment gesubmit bij de journal. Uiteraard zal ik jullie via het forum op de hoogte houden. :)
ik kan niet wachten Arjen :)
 
Onze dank is groot Jan! Jouw naam wordt vereeuwigd in onze paper (25 euro donatie), zodat iedereen kan zien dat je een belangrijke bijdrage hebt geleverd aan de wetenschap.
Tjee, ik bloos. Vind dit eigenlijk vanzelfsprekend als men zulke info kan krijgen.
Als nou eens iedereen hier 5 euro zou geven, een luttel bedrag in onze hobby, dan zouden we stevige stappen voorwaarts kunnen maken.
Alle triton gebruikers kijken altijd naar die zink getallen, weten waar het vandaan komt en kunnen NU de gevolgen zien en daarvan leren.....voor 5 euro !!!!!!!! en wil je fame 25 euro.
 
Tjee, ik bloos. Vind dit eigenlijk vanzelfsprekend als men zulke info kan krijgen.
Als nou eens iedereen hier 5 euro zou geven, een luttel bedrag in onze hobby, dan zouden we stevige stappen voorwaarts kunnen maken.
Alle triton gebruikers kijken altijd naar die zink getallen, weten waar het vandaan komt en kunnen NU de gevolgen zien en daarvan leren.....voor 5 euro !!!!!!!! en wil je fame 25 euro.

Dank voor je steunbetuiging Jan! Als we elkaar helpen dan komen we verder.
 
Interessant! Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik heb zojuist ook gedoneerd.
 
Er zijn weer wat stekJES van eigenaar gewisseld, dus ook weer wat ruimte voor dit soort zaken. ;)
Succes met het bij elkaar krijgen van het benodigde bedrag!
 
Er zijn weer wat stekJES van eigenaar gewisseld, dus ook weer wat ruimte voor dit soort zaken. ;)
Succes met het bij elkaar krijgen van het benodigde bedrag!

Geweldig, dank voor je steun! Ik hoop dat de informatie, wanneer gepubliceerd, jullie allen weer een beetje verder helpt.
 
Beste allen,

In overleg is besloten de crowd funding-actie af te breken, omdat het niet waarschijnlijk is dat ons target op tijd wordt gehaald. Van het benodigde bedrag van 2500 euro is via verschillende kanalen slechts 60 euro opgehaald. Alle donaties zijn zojuist teruggestort.

Wij zullen ons onderzoek naar de effecten van zink op steenkoralen nu publiceren in Aquaculture of een vergelijkbaar wetenschappelijk tijdschrift. Dit betekent helaas dat de inhoud, op de samenvatting na, niet beschikbaar zal zijn voor hobbyisten.

Ik wil graag de volgende donateurs hartelijk danken voor hun steun:

Edo van Bruggen
Oliver Van Moerbeke
Jan de Kock
Tanne Hoff
Jacobus Leendert van Mourik
 
Inderdaad een droevige lage respons: meer dan 400 views en slechts 5 mensen die vervolgens de moeite nemen wat bij te dragen, dat is net iets meer dan 1%. Erg jammer als je stilstaat bij de kapitaal dat maandelijks door de forumdeelnemers hier aanwezig rechtstreeks aan het eigen bakje wordt besteed en dat met graagte door de adverteerders wordt binnen geharkt. Gezien het aantal views willen de meesten graag weten hoe het zit om een stapje voorwaards te maken, zolang het allemaal maar voor niets is....
 
Inderdaad een droevige lage respons: meer dan 400 views en slechts 5 mensen die vervolgens de moeite nemen wat bij te dragen, dat is net iets meer dan 1%. Erg jammer als je stilstaat bij de kapitaal dat maandelijks door de forumdeelnemers hier aanwezig rechtstreeks aan het eigen bakje wordt besteed en dat met graagte door de adverteerders wordt binnen geharkt. Gezien het aantal views willen de meesten graag weten hoe het zit om een stapje voorwaards te maken, zolang het allemaal maar voor niets is....

Ik vind het wel netjes dat het nu wel terug gestort wordt. De vorige keer hadden we ook gedoneerd en toen de target niet was gehaald, kregen we helaas niet ons geld terug. En gezien we echt moeten sparen om spullen en/of koralen voor deze mooie hobby te kopen. Hebben we dit keer besloten om niet te doneren. Helaas weten we niet hoe de situatie bij andere forum leden zijn. Dus de opmerking zolang het allemaal maar voor niets is, vind ik niet echt op zijn plaats.

Groetjes, Spider
 
Ik vind het wel netjes dat het nu wel terug gestort wordt. De vorige keer hadden we ook gedoneerd en toen de target niet was gehaald, kregen we helaas niet ons geld terug. En gezien we echt moeten sparen om spullen en/of koralen voor deze mooie hobby te kopen. Hebben we dit keer besloten om niet te doneren. Helaas weten we niet hoe de situatie bij andere forum leden zijn. Dus de opmerking zolang het allemaal maar voor niets is, vind ik niet echt op zijn plaats.

Groetjes, Spider

Beste Spider,

Dank voor je uitleg. De vorige keer was het helaas niet mogelijk het geld terug te storten, omdat van tevoren een keuze hierover moest worden gemaakt bij Indiegogo. Dit keer had ik het gelukkig zelf in de hand, via PayPal. Wel is het zo dat het Indiegogo-project over Dendronephthya's toen doorgang vond, hoewel op een minder ambitieus niveau, met als uitkomst geen protocol maar een gedetailleerd artikel in Advanced Aquarist. Dat geld is dus uiteindelijk goed besteed, omdat er (in mijn opinie) nuttige informatie uit is voortgekomen. Maar het kan natuurlijk zijn dat dit artikel niet interessant voor jullie is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan