Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kh mix lost slecht op. NaHCO3

Top Mensen! Bedankt

Ik heb inderdaad Fauna Marine. Dus die is al iets lastiger op te lossen. Het recept had ik van reef center en daar zag ik niks over dat het niet helemaal zou oplossen. Eerste keren had ik Natrium Carbonaat van reef center maar die loste ook al niet helemaal op. Dat klopt dus. Inderdaad henb ik nu als de kan bijna leeg is echt een plak op de bodem liggen. Das toch zonde. Het water verwarmen deed ik idd ook al. In de waterkoker. Dan in de kan Natrium Carbonaat erbij en schudden tot je een ons weegt. Maar dat spul maar niet oplossen. Nu ga ik volgende keer maar 90 gram per liter oplossen dan blijft er minder over. Alleen de eerste weken even mijn Kh in de gaten houden.

gr. Sander
 
Inmiddels alweer twee kannetjes verder. Ik los nu 85 gram op in verwarmd water en zelfs dan heb ik nog moeite om het op te lossen.

gr. Sander
 
Dan is het misschien tijd om een andere merk/type bicarbonaat te proberen als dit potje op is. Het hoort niet omdat een pure Bicarbonaat volledig moet oplossen. Vermoedelijk zit er al dan niet bewust ingebrachte onoplosbare elementen in.

Heb je een foto van de bezinksel ?


Happy Reefing, GlennF.
 
Zoals Bjorn al aangaf Fauna Marin gaat uit van een verzadigde mix zodat je oplossing min of meer altijd hetzelfde is. De doel hiervan is gebruikersgemak zodat je niet alles hoeft af te wegen.

De kamer temperatuur speelt ook wel een rol mee ongeacht of je het nou opwarmt of niet tijdens het oplossen. Als het afkoelt en de oplossing verzadigd is dan valt de rest weer buiten solutie.

Kortom, met de specifieke zout is er niks mis mee. Voel je vrij om iets minder zout te gebruiken, dan lost het helemaal op. Weeg het zout dan wel om ervan zeker te zijn dat je oplossing elk keer hetzelfde concentratie heeft. Bewaar het zout ook in een droge ruimte zodat het minimaal vocht opvangt of beter nog maak het in een keer op in een grotere emmer.

Betreft het bezinksel, als je deze weer met water oplost dan lost het helemaal op. Deze zou je dus ook weer kunnen gebruiken
 
Ik heb letterlijk vele tientallen kilo's van deze mix gebruikt. Zoals geadviseerd: water een beetje verwarmen en krachtig door laten stromen. Ik werkte altijd met 84 gram per liter. Na een nachtje mengen is alles geheel opgelost.
 
Inmiddels alweer twee kannetjes verder. Ik los nu 85 gram op in verwarmd water en zelfs dan heb ik nog moeite om het op te lossen.

gr. Sander

Zijn je maatbeker en weegschaal wel voldoende nauwkeurig genoeg om precies op deze verhouding uit te komen? Een standaard keukenweegschaaltje of maatbekert kan in deze range zomaar een paar gram of mlafwijken waardoor je effectief net wat meer dan 85 gram per liter probeert op te lossen...
 
Ik hou het nu ook op 85 gram per liter. Zo blijft er nog een klein beetje niet opgelost en weet ik dat het mengsel verzadigd is.

Ik gebruik idd een keukenweegschaaltje en een maat beker. Ik denk echter niet dat die paar ml en gram verl uit za maken.

Gr. Sander
 
Ik gebruik idd een keukenweegschaaltje en een maat beker. Ik denk echter niet dat die paar ml en gram veel uit zal maken.

Gr. Sander

[emoji106]



Maar als je het toch een beetje secuur wilt doen, zijn er van die mineralen weegschaaltjes te koop (ook bij de meeste aquariumzaken) die tot 0,01-300gram wegen.

Daarnaast kan je 1liter water wegen (met een gewoon keukenweegschaal. Dat is nauwkeuriger dan een maatbeker gebruiken.
1liter weegt dan 1000gram

Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik idd een keukenweegschaaltje en een maat beker. Ik denk echter niet dat die paar ml en gram verl uit za maken.

Gr. Sander

Als je streeft naar een oplossing, op de grens van de oplosbaarheid, dan kunnen "die paar gram of ml" net wel het verschil maken tussen volledig oplossen en wat neerslag. :)
Met het accepteren van wat onopgelost Ca, ben je verzekerd van een oplossing die (bij gelijke temperatuur) altijd dezelfde concentratie Ca bevat.
 
Bovenaan