Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kh mix lost slecht op. NaHCO3

sanderkever

Senior Forumlid
Ik ben nu een paar maanden bezig met balling light. Alles prima en bevalt goed. Krijg alleen het NaHCO3 niet goed opgelost. Ik moet 500 gram in 4 liter lauw water oplossen en aanvullen tot 5 liter. Maar er blijft altijd een hoop onderin liggen wat niet oplost. Wat doe ik verkeerd? Zelfs na twee weken als de kan weer leeg is ligt het nog onderin. Denk misschien wel 50 tot 100 gram bij elkaar.

gr. Sander


 
ik doseer altijd 460 gram (volgens recept) op 5 liter
een deel van het water breng ik zowat aan de kook en daarna flink roeren
dit gaat maar net, dus 500 gram krijg je volgens mij dan ook niet opgelost in 5 liter
 
Ik ben nu een paar maanden bezig met balling light. Alles prima en bevalt goed. Krijg alleen het NaHCO3 niet goed opgelost. Ik moet 500 gram in 4 liter lauw water oplossen en aanvullen tot 5 liter. Maar er blijft altijd een hoop onderin liggen wat niet oplost. Wat doe ik verkeerd? Zelfs na twee weken als de kan weer leeg is ligt het nog onderin. Denk misschien wel 50 tot 100 gram bij elkaar.

gr. Sander




het klopt dat het niet helemaal oplost. dit staat ook in de handleiding. regelmatig flink schudden helpt ietsje, als je jerrycannetje leeg is, de resten eruit kiepen en een nieuwe mix aanmaken.
 
Mooi. Dan doe ik het in ieder geval goed. Volgende keer maar iets minder mengen.

gr. Sander
 
De maximale oplosbaarheid van Natriumbicarbonaat is 96 gram per liter bij 25 graden Celcius.
Dus logisch dat je het niet opgelost krijgt.

groet
Adri
 
Mooi. Dan doe ik het in ieder geval goed. Volgende keer maar iets minder mengen.

gr. Sander

ik zou gewoon de dosering van de verpakking aanhouden. op die manier weet je zeker dat je de juiste hoeveelheid hebt opgelost/verzadiging hebt. als je dan de calculator gebruikt klopt het ook zeker.

de calculator heeft namelijk die verzadiging van 96 % ingecalculeerd in de dosering.
 
De maximale oplosbaarheid van Natriumbicarbonaat is 96 gram per liter bij 25 graden Celcius.
Dus logisch dat je het niet opgelost krijgt.

groet
Adri
Klopt. Wat helpt: water goed verwarmen en met een pompje zo'n 24 uur in beweging houden terwijl je het warm houdt. Ik adviseer een wat lagere hoeveelheid op te lossen, 84 gram per liter. Die laatste 12 gram kost wel erg veel moeite.
 
Top! Dank je Tanne. Ga ik me daar ook aan houden.

gr. Sander
 
Ze gaan uit van een verzadigde mix. Dus als er wat op de bodem blijft liggen is niet erg. De vloeistof is verzadigd. Je moet het niet opgeloste spul aan je doseerpomp hangen. Ik heb een bijvul kan en schenk het niet opgeloste deel niet over in de kan aan de doseerpomp.
 
Heb jij toevallig fauna marin als merk, die had ik namelijk ook en inderdaad die los maar slecht op en als je de boel verwarmt op het vuur dan krijg je hem wel op gelost maar wanneer je jerrycan leeg is zal je een plakkaat op de bodem vinden die je zo maar niet door het gaatje van de jerrycan naar buiten krijgt.

Als je het er in laat zitten weet je niet hoeveel het is, want het is het zout met jerrycan wat je dan kan weegt.
Als oplossing heb ik een liter extra water er aan toegevoegd 5 in plaats van 4 en de doseerpomp een 1/5 extra opgehoogd.

succes
 
Water verwarmen om zo het verzadigingspunt te verhogen is niet zinnig als het daarna in de jerrycan weer afkoelt...het slaat dan inderdaad neer.
De aantal grammen zijn gegeven bij 25 graden, of verwarmen blijven of accepteren dat iets minder oplost.
 
Water verwarmen om zo het verzadigingspunt te verhogen is niet zinnig als het daarna in de jerrycan weer afkoelt...het slaat dan inderdaad neer.
De aantal grammen zijn gegeven bij 25 graden, of verwarmen blijven of accepteren dat iets minder oplost.



Dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd, want ik heb er op deze manier nog nooit problemen mee gehad
 
Wat ik heb gedaan is osmose water in een pannetje opwarmen op je fornuis. Opwarmen tot het net niet kookt.
Daarin doe je de natrium carbonaat, daarna goed roeren. Hiermee lukte het bij mij goed alles lost dan goed op.
Ik heb 90gr per liter aan gehouden.
 
Dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd, want ik heb er op deze manier nog nooit problemen mee gehad
dan lees de reactie eens van monstertje...iets naar boven.
 
Dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd, want ik heb er op deze manier nog nooit problemen mee gehad

Als je er in slaagt bij afkoelen tot kamer temperatuur (beneden de 25 graden) nog steeds 96 gram natriumbicarbonaat in oplossing te houden, dan mag je concluderen dat het product niet volledig zuiver is. Meest waarschijnlijk is dat deze onzuiverheid bestaat uit gewoon water, natriumbicarbonaat is hygroscopisch. Deze hoeveelheid water wordt bepaald door de wijze van productie en opslag. Allemaal niet erg, maar het verklaart wel waarom de ene wel 96 gram blijvend in oplossing houdt en de ander niet.
 
Wat ik heb gedaan is osmose water in een pannetje opwarmen op je fornuis. Opwarmen tot het net niet kookt.
Daarin doe je de natrium carbonaat, daarna goed roeren. Hiermee lukte het bij mij goed alles lost dan goed op.
Ik heb 90gr per liter aan gehouden.
Dit is ook prima bij kamer temparatuur te doen.
Oplosbaarheid NaHCO3 = 96gr/l bij 25 graden celcius
Dan gaat 90gr prima bij 20-25 graden celcius.
Ik ga dan ervan uit dat je de oplossing niet in de onverwarmde schuur gaat plaatsen, dan gaat het weer uit de oplossing en word de concentratie dus minder.



Happy Reefing, GlennF.
 
Dit is ook prima bij kamer temparatuur te doen.
Oplosbaarheid NaHCO3 = 96gr/l bij 25 graden celcius
Dan dan gaat 90gr prima bij 20-25 graden celcius.
Ik ga dan ervan uit dat je de oplossing niet in de onverwarmde schuur gaat plaatsen


Happy Reefing, GlennF.

Op de link die in de dsr calculator staat je het water tot ongeveer 50gr moet verwarmen om het beter te laten oplossen. Dus dat heb ik gedaan.
 
Op de link die in de dsr calculator staat je het water tot ongeveer 50gr moet verwarmen om het beter te laten oplossen. Dus dat heb ik gedaan.
Dan gaat het sneller ...voor de ongeduldigen.
Als je geduld heb en gaat roeren lost het ook op den duur op.
Doe je er meer dan 96gr in dan zal het uit oplossing gaan als het afkoeld.
De 90 gram is gekozen, omdat de kamer temperatuur meestal lager zal zijn dan 25 graden.
Bij mij zijn de gebruikte vloeistoffen meestal 21-22 graden bij een kamertemperatuur van 21-23 graden


Happy Reefing, GlennF.
 
Dan gaat het sneller ...voor de ongeduldigen.
Als je geduld heb en gaat roeren lost het ook op den duur op.
Doe je er meer dan 96gr in dan zal het uit oplossing gaan als het afkoeld.
De 90 gram is gekozen, omdat de kamer temperatuur meestal lager zal zijn dan 25 graden.
Bij mij zijn de gebruikte vloeistoffen meestal 21-22 graden bij een kamertemperatuur van 21-23 graden


Happy Reefing, GlennF.

Oh oke dus daarom. Maar het kan Sander misschien wel helpen met zijn probleem?
 
Oh oke dus daarom. Maar het kan Sander misschien wel helpen met zijn probleem?


ik doseer altijd 460 gram (volgens recept) op 5 liter
een deel van het water breng ik zowat aan de kook en daarna flink roeren
dit gaat maar net, dus 500 gram krijg je volgens mij dan ook niet opgelost in 5 liter

Daar heef petrov al een goed antwoord op gegeven.

100gram per liter gaat met een pure NaHCO3 versie nooit lukken, tenzij je de container op 30 graden gaat houden..
Of heel misschien bij 27-28 graden de container in de sump gaat plaatsen.

460gram/5liter = 92gr/l
92 gram op een liter gaat de goede kant uit.

Met 90 gram heb je het gemak en de zekerheid dat het meestal goed gaat.

Een leuk bijkomstigheid van een 20 liter KH+ container aanmaakt zonder te verwarmen is, dat je niet meer naar de fitness hoeft voor die dag.[emoji12]

As je iets meer probeert op te lossen, heb je dagelijks wel wat te doen en kan je tevens je abonnement op de fitnessclub opzeggen, dus kan je ook een mooi koraaltje per maand extra kopen.


Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan