Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

3500 liter verwarmen?

Aron

Zeewaterfan
Even een vraag, ik ben bij mij in de schuur een systeem aan het bouwen van ruim 3500 liter inhoud.
Nou rest mij alleen de vraag nog, hoe ga ik dit op temperatuur houden?
Het systeem staat bij mij in een loods waar het niet al te warm is, maar lager dan een graad om 10-15 word het nooit.
De bakken zijn van van alle kanten geïsoleerd.
Nou zal ik dit wel niet simpel kunnen verwarmen met een paar staafelementjes.

Ik heb zelf al zitten kijken naar een externe verwarming welke ook word gebruikt voor een vijver van 1 of 2kw.
Maar het probleem met deze verwarmingsapparaten is dat ze niet al te nauwkeurig af te stellen zijn.
Nou is dit misschien wel op te lossen om er bijvoorbeeld nog een temp controller extra tussen te zetten, maar of dit ideaal is weet ik ook niet.

Iemand anders nog een suggestie?
 
Laatst bewerkt:
Misschien is een gebruikte zwembad verwarming een idee ?
 
Dat gaat je energie leverancier leuk vinden ;)
Maar met 5 1kw staaf verwarmingen moet je een eind komen lijkt me.
 
Het goedkoopste om veel volume te verwarmen is aansluiten op de CV ketel.
Je gebruikt dan een spiraal waar het warm water doorheen stroomt en een thermostaat uiteraard.

Ik gebruik zelf (bij gebrek aan cv installatie) een warmtepomp voor mijn vijver. Een warmtepomp onttrekt warmte uit de lucht en geeft een veel hoger rendement dan alleen elektrisch verwarmen. (rendement is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en kwaliteit van de unit 4/5x zo hoog).

Dan heb je inderdaad de vijver heaters van 1 tot 3 kW. Krachtig maar relatief duur. Het chinese spul stelt niet veel voor maar de betere lijken me bruikbaar.

En dan zijn er natuurlijk gewoon de aquarium verwarmers. Die heb je ook in bijvoorbeeld titanium van bijvoorbeeld 600 watt. Daar kun je er ook meerdere van gebruiken, en dan koppelen aan een externe thermostaat.
 
Als je 3500 liter water in een schuur van 10 tot 15 graden op 25 graden wil houden zou ik er niet aan willen denken om dat elektrisch te gaan verwarmen .... ik denk dat je de tranen in de ogen springen als je de stroom afrekening gaat krijgen.

Het verwarmen met gas heeft een veel hoger rendement en is dus relatief vele malen goedkoper .Dus ik zou het zeker overwegen om iets te maken op je CV installatie. Je zal iets moeten maken met een warmtewisselaar en een zone regeling om het afzonderlijk van je verwarming in huis te kunnen regelen.
 
Een rol vloerverwarmingsbuis in de sump aansluiten op je huis cv installatie en een thermostaatkraan ertussen.
 
Een rol vloerverwarmingsbuis in de sump aansluiten op je huis cv installatie en een thermostaatkraan ertussen.

Ik denk dat er, om economische te verwarmen, in de meeste situaties wel een wat complexere aansturing nodig is als alleen een thermostaatkraan.
 
Ja, want als de thermostaat in het huis niet aangaat gaat de ketel niet aan dus dan heb je aan een thermostaat kraan ook niets. Je zal moeten werken een ketel met zone regeling, een losse regeling kopen, of iets zelf in elkaar knutselen.


Ik denk dat er, om economische te verwarmen, in de meeste situaties wel een wat complexere aansturing nodig is als alleen een thermostaatkraan.
 
Ik denk dat de schuur isoleren en in de schuur een kleine hr cv ketel ophangen en die op 25 graden zetten nog het voordeligst uit zal pakken op lange termijn.

Ik heb iemand gekend die op deze manier een viswinkel in de schuur runde en dat jaren gedaan heeft.
 
Geen slecht idee inderdaad en een kleine HR ketel heb je al vanaf 600 euro zo iets.


Ik denk dat de schuur isoleren en in de schuur een kleine hr cv ketel ophangen en die op 25 graden zetten nog het voordeligst uit zal pakken op lange termijn.

Ik heb iemand gekend die op deze manier een viswinkel in de schuur runde en dat jaren gedaan heeft.
 
Even een vraag, ik ben bij mij in de schuur een systeem aan het bouwen van ruim 3500 liter inhoud.
Nou rest mij alleen de vraag nog, hoe ga ik dit op temperatuur houden?
Het systeem staat bij mij in een loods waar het niet al te warm is, maar lager dan een graad om 10-15 word het nooit.
De bakken zijn van van alle kanten geïsoleerd.
Nou zal ik dit wel niet simpel kunnen verwarmen met een paar staafelementjes.

Ik heb zelf al zitten kijken naar een externe verwarming welke ook word gebruikt voor een vijver van 1 of 2kw.
Maar het probleem met deze verwarmingsapparaten is dat ze niet al te nauwkeurig af te stellen zijn.
Nou is dit misschien wel op te lossen om er bijvoorbeeld nog een temp controller extra tussen te zetten, maar of dit ideaal is weet ik ook niet.

Iemand anders nog een suggestie?

En, hoe is het "probleem" uiteindelijk opgelost?
 
en om eventuele energie te besparen een klein zonne boilertje of zo zijn eenvoudig zelf te knutselen je hoeft geen 40 graden water te hebben dus best mogelijk voor hier in Nederland.
 
misschien ,elektrische vloerverwarming mat,die zijn er tegenwoordig volgens mij ook in alle smaken en energie zuinig,maar ik roep maar wat :rolleyes:
 
Bovenaan